Duha.

Augustin Eugen Mužík

Duha.
Zazpívám dnes divou píseň, při níž mrazem krev vám stydne, při níž srdce tlouci stane, její slohy – sťaté hlavy, její slova – kletby, nářky, její nápěv – meče hvizd. To na Bílé Hoře stanul královský lev s pyšnou hřívou, s mocnou plecí, hlava jeho korunou se kryla zlatou, stál tu jakby z hory vzrostl, sterou ranou krvácel. Připlazil se had tu hrozný, lvu se ovil kolem plecí, sevřel jej až pukly kosti, v mohutné jej uštknul srdce, padá lev, a s jeho hlavy padá zlatá koruna... Temné rány hrubých palic, dumné spády těžkých seker 20 hučí, duní pustou nocí jednotvárně, odměřeně, to tam velký truhlář robí svoje dílo strašlivé. Hřeby velké, pevné svory zatloukají v tvrdé dřevo, rakev stojí, pozvedá se jako přízrak, jako postrach – poslední ten hřeb sem vrazte – popraviště hotovo. Noc šla dále dusná, tmavá, tichá jako nitro hrobu, ale záhy vstalo ráno, metalo své dlouhé svity jako nože, jako meče na to hrozné jeviště. Starý Týn tam ohněm plane, hoří studem, rudne hněvem, či to hrůze ve smrtelné krvavým se potí potem, jeho věže jako kštice ustrnulá trčí v mrak. Dusno, ticho jako v hrobě, jenom tlupy lidu stojí s utlumeným, němým nářkem, s pěstmi tajně zaťatými, s okem krví zaníceným, stojí tu jak nad hrobem. 21 Do radnice jitro padá. Tam se v pláči radujíce vyvolenci lidu svého čekají, že ještě dnesky v ráji s Kristem jísti budou, a s ním z jedné číše pít. Půjdou jako hosté k hodům, v tváři úsměv, v srdci pokoj, na rtech polibky svých bratří, sledy bible, knihy Páně – – kdože většího jim blaha může ještě v světě dát? Jeden muž jen stojí stranou bez účasti, bez vnímání, zdá se, na jeho že prsa lehl smutek celé vlasti, lehla bída milionů, lehl příštích věků žal. Jan to chrabrý, který vodil do boje své druhy statné za svobodu, za svou víru, za právo a za poctivost, jak Bůh sám mu velel ústy lidu, srdce, svědomí. „Konec všemu. Nešťastná ty moje Praho, moje vlasti, jež mne, chudé, siré děcko na svá prsa přivinula, 22 kdože teď se ujme tebe, kdo tvou pomstí potupu? Znectěná a pošlapána ležíš v prachu, blátě, krvi, ňádra tvoje plna sliny, hlava tvoje beze věnce, a tvé svaté, čisté lůno zhanobeno – běda ti! Zoufalství mou duši hrozné objímá a v propast kácí, smutná tucha hruď mi dusí, chladný pot mé kryje skráně, učiněn jsem jako mrtvý bez naděje, bez víry. Kriste králi, Ty znáš pravdu, ty znáš moje muka všecka, rozpomeň se na mne sluhu, znamení mi sešli s nebe: Nezahyne v středu země zneuctěný národ ten? Volám já Tě při tvé slávě, volám já Tě při tvých ranách, volám já Tě při své spáse, při věčnosti, při tvém božství, bys mi zjevil pravdu čistou, čistou pravdu, pravdu jen. Čekám – čekám – – V malé chvíli padne rána, přetne srdce 23 celé zemi, všemu lidu, a ty mlčíš, nezjevíš se... Pane, slyš mne!... Nechceš slyšet, nechceš dát mi odpověď!“ Klesá vězeň v těžkou mdlobu.mdlobu, černá půlnoc na něm leží beze svitu, beze rána jako příkrov, jako kámen – zda-li přijde anděl spásy, a ten kámen odvalí? Sen měl velký. Viděl nebe otevřené, a v něm Husa, mučedníka pravdy boží, Jana, jeho pomstu hroznou, Prokopa, jenž v ruce třímá český prapor mohutný. A ten prapor zkrvácený andělé dva z ruky berou, a jej nesou na práh nebes, v říši blankytu a světla, tam jej v oblouk zavěsili, všemu světu na odiv. Sedum lesků, sedum barev živých, svěžích jako slunce září tam, a na ně anděl píše slova, a Jan skládá, zní to: „Praví Kristus: Vstane hrozný mstitel kostí těch!“ 24 Zmizel anděl. Jan se vzbudí, zírá v touze ku blankytu, kde se leskne mocná duha jako svatý prapor český, jasný, pyšný, neskloněný, vítěz hrobů, smrti král. Velká slza skrápí líce. Ještě jednou vztyč své oči k zářné duze... rozloučení nastává... slyš ránu z děla: Vzhůru, synu, Kristus velí, tragedie počíná. 25