HUS A TÁBOR
[a jiné básně výpravné]
Vydal a doslov napsal
FRANTIŠEK TICHÝ.
Nakladatel „Kalich“,
Knihkupecká a vydavatelská akc. společnost.
Praha 1921
[1]
HUS.
Tak tich a něm stál prostřed chrámu
vznášeje mírný k nebi hled
a naň upřeno tisíc zraků
jak blesky zlobných, zhoubných mraků
jen zášť a led.
A césar ve svém majestátě –
a kardinálů v nachu, zlatě
a popů, kněží ve vší slávě
zde na sta kolem stojí:
Jen on v tom bouřném boji
sám trvá něm a tich
s modlitbou za ten hřích
a září na své hlavě.
A když byl vyřknul anathema
hněvivě přísný kardinál,
svá neotevřel ústa němá,
by zjevil žal, jejž zem ta nemá –
pokorný, mírný stál.
3
A césar ve svém majestátě
se zarděl v purpuru a zlatě
a zastyděl se ve své slávě,
když zved naň pohled tiše,
jejž nikdo nevypíše.
Pak stál zas něm a tich
s modlitbou za ten hřích
a září na své hlavě.
Tak tich a něm stál na hranici,
vznášeje mírný k nebi hled,
a zraky dštily bodající
na jeho mírnou, bledou líci
jen zášť a led.
A když byl spoután od pochopů –
kol plno kardinálů, popů
a kněží stálo ve své slávě
a vedle jejich kurtisány –
Tu na lid pozved on i pány
svůj pohled něm a tich
s modlitbou za ten hřích
a září na své hlavě.
A když poslední shasla jiskra
a zmizel jeho mírný hled:
„Nech popel jeho v Rýn se stopí,“
tak děli kardináli, popi,
zrak, zášť a led,
4
„by přinešen na českou půdu
zas neroznítil požár bludu,
by lid ho nectil v slávě
co mučenníka víry!“
Vy bloudi! Ve svět širý
vnik popel něm a tich
a vznítil ve srdcích
tu záři v jeho hlavě!
5
TÁBOR.
(Historická pověst.)
Vstup.
Choustnik.
Koruna jak bájných časů
na temeni mocné hory,
kolem sebe temné bory
jako hustý závoj vlasů,
hledíš k nebi, šedá věži
Choustnického druhdy hradu.
V dálce sok tvůj, Tábor, leží
zkusiv jak ty, časův zradu.
Na severu, na východě
černají se hory, lesy,
se západem v stejné shodě.
Hle, tam slunce svitlo kdesi
na šumavské velikány
věčně zelené a vážné
pohraničné obry strážné,
pilíře ty zemské brány.
Hrdě jak trůn pánů z Růže
hledíš k nebi, věži vzdorná:
nedaleko mrtvých lůže
6
stojí děsná hladomorna,
roztříštěna blesku zlobou,
lidmi, druhdy tvými sluhy.
Vede posud boj zde tuhý
s nelítostnou časů dobou.
Její temné, chmurné skráně,
rovny jednou pekel bráně,
krášlí poesie zdobou
délka věků slitovnických,
délka utrpení lidských.
Střemcha vonná s ostružinou
ovila tvou zbitou hlavu,
jako laur, jenž věnčí slávů
dosaženou krví, vinou, –
korunou, jež trny vbodá
reku v skráň, jemuž se podá.
Poutník hnaný širým světem
zabloudil sem ptáka letem,
dumal ve tvých zříceninách
mohutných i ve svém pádu.
Malebných tam ve skupinách
buky osamělé stály
kolem zbořeného hradu:
duchové se býti zdály –
v bledě modrém luny svitu
z dávno zašlých, slavných dob.
Větvemi větérky hrály,
jak by jimi provívaly
roucha duchů ze blankytu,
7
hledaly svůj časný hrob.
Stkány z lunosvitné příze,
jako v běloskvoucí říze
stanuly tam nade věží,
která šedou dálku střeží.
Po čem prsa dávno prahla,
co pne duši básníkovu
nepřístupno hmotě, slovu,
v nebesa ta neobsáhlá
plná hvězd a věčné krásy:
to jak stříbrotkané jasy,
jak by duší hudba táhla
nevýslovně bolná, čarná,
linulo se v prsa sprahlá,
tisklo se, jak slza žárná
v oko mé a moji duši.
Ulehl jsem v vonné trávě.
Ticho, jež nic nevyruší
kolem snilo. Půlnoc právě.
Celá minulost ta krásná
nade mnou jak hvězda jasná
táhla, sen jak v mojí hlavě
minulost, jak bouře žasná:
snil jsem o té naší slávě,
nad níž není slávy jiné.
Paprslek hvězdy stříbrem se line,
po něm pak stoupá,
lehce se houpá,
8
jako ta luna, nebem jež plyne,
čarovná víla – jako sen:
Spřádá mé snění,
které se mění
eolské harfy jak liboznění
v minulý dávné slávy den.
Paprskem hvězdy nese mne víla
výš a výše
v duchů říše,
kde se tak klidně, lahodně dýše –
jaká to nezdolná nese mne síla?
Zdali to pravda? Snem se to nezdá!
Již se dotékám tajemství věčna –
stojím to na prahu nekonečna?
Kde moje kolébka, kde moje země?
Víla mi odpoví – hudba jak jemně:
„Modravá ona mizící hvězda...“
l.
l.
„Kdo jste boží bojovníci“
pěje vojsko vítězíci,
nad kterým se kalich vznáší
krvorudý, v černém poli.
V brzce širou vlastí naší
Žižkův buben zahlaholí,
jako z jara ohlas hromu
hučí korunami stromů.
Prsa kynou, oko blyští
vírou pevnou, jako skály,
9
o které se moře tříští,
když se příboj k břehům valí.
Dílo slavné dokonáno.
Mikulášem pánem z Husi
slavně bylo bojováno:
Oldřich s hanbou prchať musí.
Pravý ráj, ten přechod jara
svěží vnady v léto parné,
v kterémž něco z obou hárá
jako v mladé žínce švarné:
vše to tisklo v kraje širé
nádech snivosti a touhy,
tak že srdce v slasti čiré
mní zde zříti obraz pouhý –
z dětství svého, snů svých z mládí –
vroucí lásky, než nás zradí.
Modro lesů na obzoru,
modro vody v šeré dáli,
hora stíhající horu,
jako by se dobíhali
ve hrách dětských družka s druhem,
zavíraly polokruhem
široširý kraj ten smavý,
na němž slunka zásvit hravý
kouzlil soulad jako v líci
milované vroucně děvy
povždy nové kouzlí zjevy
výraz duše mílující.
Na cimbuří mocné věže
10
starý hradní dálku střeže.
Přísným okem, přes něž sivé
obočí se převěsilo,
hleděl do té dálky snivé,
jak by jej cos poděsilo.
Jasně temné jeho oko
stopilo se přehluboko
v kotlinu tu, krásy svěží:
nehledělo na tu krásu,
nýbrž bráníc slunce jasu
zřelo tam, kde Tábor leží.
Pošinul on biret tmavý
v čelo svojí šedé hlavy,
aby viděl ještě lépe:
„Což dnes oči mé jsou slepé?“
zamumlal pak mezi zubyzuby.
„Jak pak může vítěziti
on, jenž nyní zemi hubí,
Žižka, když mu nelze zříti?“
Svěží větřík zadul v horu,
stařec v plášť se halil úže.
„Opět v smutném rozhovoru?
Jak jen sám zde býti může?“
za ním ozvalo se hlasně,
jako zvonků znění jasně,
zároveň kol šíje muže
ovinulo děvče rámě:
děvče, svatý obraz v chrámě,
kypré, svěží jako růže.
Přes šíj sedícího otce
11
nakloníc se rychle nato
vtiskla polibek jak zlato
v ústa jeho, něžně, krotce.
„Dobré jitro, otče drahý,
snídaní již na tě čeká.
Pověz mi, co tě tak leká?
Očekáváš posla z Prahy?“
Při tom děva laškující
líbala mu starost s lící.
Pousmál se stařec vlídně –
kdož by neusmál se blahem,
kdo by zíral škarohlídně
čta v tom tmavém oku vlahém
tolik lásky, dobra, víry,
kdo by neusmál se blaze,
komu Bůh dal v jeho dráze
najíť taký poklad čirý
dětské lásky, oddanosti,
krásy, mládí, jakých hostí
málo v sobě svět ten širý?
Pohladiv jí tmavé vlasy
políbil ji v čelo bílébílé,
zahleděl se v oka jasy,
v půvaby ty roztomilé.
„Ano, čekám posla z Prahy,
milé dítě,“ zahovořil,
při čemž zrak svůj v její nořil;
„místo něho zřel jsem vrahy
zvedat meč svůj, břitký, nahý.
Víš, že dávno posla čekám,
12
jenž má přijíť pro nevěstu.
Znáš však nejistou též cestu,
proto se o něho lekám.
Kolkolem své Tábor sítě
rozestřel jak pavouk černý,
proto lekám se, mé dítě,
že snad zhynul Bořek věrný.“
„Ustaň, otče, nemluv dále,
poblednuvši zašeptala,
a jak bez dechu zde stála.
„Co tě leká nenadále?“
odhovořil otec starý,
hledě bystře na svou dceru.
„Dávno mlád už nejsem, věru
doba rodí náhlé zmary,
neustálé nepokoje.
Nejistota, zhouba boje –
jako bouř, jež všecko ničí,
zemí třese kol a syčí.
Bořka znáš po dlouhou dobu;
dobrý jest a mladík švarný,
otce svého syn to zdárný,
jenž nepřečkal časů zlobu.
Válčil, padl pod Žižkovem
pro toho, jejž králem zovem.
Pro svou víru, vlast a krále
válčí jeho syn též dále.
Já pak učinil slib svatý,
že svou dceru svěřím synu,
který ničí kalich klatý.“
13
„Ustaň otče, sice zhynu,“
uděšená vypravila
ze sebe tu jeho dcera.
„Celý den jsem s tebou byla,
chci být s tebou do večera.
U tebe mi blaho zkvétá –
co mi do celého světa?
Snad mne odtud nevyháníš?“ –
„Ty mé srdce bolem raníš,
stár jsem; Bořek v službě páně
nastoupí kdys moje služby.
Odevzdav tě v jeho dlaně
nepocítím více tužby,
umíraje spokojeně
odejdu k nebožce ženě.
Či snad – nedej velké nebe –
či snad bez mé vůle jiný
odvážil se klamat tebe?“ –
Není, otče, při mně viny,
nač mne soužíš, nač mne mučíš?
Tys mi pouze duší milou:
k lásce žádnou světa silou
srdci k srdci nepřinutíš.“ –
Při tom štkajíc, tváře růžné
ukryla na prsou jeho.
„Nezná posud srdce mužné,
nezná přání milostného;
pravdu má; zde z žití rána
jak ta jedle nehlídána
rostla bez vší vášně, touhy,
14
život lidský jest však dlouhý,
nezná ho, až jednou zkusí.
Zkušenost pomoci musí,
dříve, nežli zavru zraky“zraky.“
zahovořil stařec k sobě,
hledě dívčí na rozpaky.
„Pojďme; dosti času tobě;
pravdu máš; jsi ještě mláda;
já tě nevyháním, věru,
vím, jak mne máš, Věro, ráda,“
řka to, políbil svou dceru,
ještě jednou v hladké čelo,
které záři vstříc se skvělo;
načež, pousmáv se na ni,
růžnou jak to jitro ranní,
které na východě hoří.
sešel s věže do nádvoří.
II.
II.
Neznáš dráhy ptáka vzduchem
nevyslídíš cesty hada,
nezabráníš, lásky ruchem
když lnou k sobě srdce mladá.
Z jara musí růže kvéstikvésti,
z jara pták své hnízdo staví,
srdce dívky pták je hravý,
který v lásce hledá štěstí.
Přileť, sokole můj smělý,
přileť k zavřené své druži!
15
Toužím po tobě den celý,
vždyť Bůh vdechl lásku v růži...“
Tak si vzdechla děva nyní,
osamělá na cimbuří.
Náhle zrak svůj rukou stíní,
zdá se, že se obzor chmuří,
za lesem že bouře duní.
Přec kol jasno, nikde mraku,
klidný kraj sní na výsluní.
Náhle dívčímu se zraku
mrak zdál býti podezřelý:
blíže on se, blíže valí,
přes hory a přese skalí,
z něho blesk se nesl skvělý –
časem hromy zaduněly.
Není tě to mračno více:
zdá se, že to v černém lese
po zemi se bouře nese –
„Ha, to naši prchajíce!“
Za nimi se ženou prudce
vítězící Táborité,
jako krupobití líté,
v předu na broni jich vůdce.
„Ha, tam Ctibor!“ poznala ho
v bleskotu a hrůze seče
podle svíticího meče,
každou ránu prodá draho.
16
Na Oldřicha, pána z Růže,
kalicha a vlasti zrádce
žene, již jej stihnout může –
zdá se ztracen, mocný vládce.
Tu se z hradu tajné brány
zástup bojovníků rojí;
nevidí je podobojí,
až když vzadu napadeni.
Odrazili zrádné rány.
K ústupu však na znamení
udeřily zvučné trouby,
davše dosti poučení
pánu z Růže dílem zhouby.
III.
III.
Plný dvůr koni a lidmi se vlní;
Oldřich, pán z Růže, se navrací z boje;
do síně kráčí, již jizba se plní
bojovným zástupem rozličné zbroje.
Řinčení ostruh a surové hlasy,
klení a rozhovor divoké chasy,
raněných steny zněly tak strašně
smíšeny s výbuchy divoké vášně –
rozlehlým dvorem bez ladu skladu
kroužily po síních širého hradu.
Do bytu hradního pan Oldřich z Růže
v brnění zlaceném vkročil teď pádně:
„Zde ti ho vedu! Tohoto muže,
17
který mne v ležení napadl zrádně –
sotva jsem vyvázl s hanbou a škodou –
potok byl krve pln, jak bývá vodou;
Mikeše z Husi jest rukou on pravou;
nyní ji v hrsti mám – nedám ji zpátky,
kdyby mi dával zaň veškery statky.
Starče, ty ručíš zaň vlastní svou hlavou.“
S výsměchem divým se zajatci rouhá,
který ač spoután a poraněn v boji,
stál jako pravý rek podobojí –
bohatýr klidný, hrdý a mračný;
vida jak na vzdech jest nepřítel lačný,
nehnul ni brvou – socha to pouhá.
Vysílen, bolestí přemožen, bledý,
nesklonil před pánem mocným své hledy.
Zdálo se, oheň že v očích se množí,
promluvil na to, jak bojovník Boží:
„Sám jsi ty zrádce, Oldřichu z Růže,
nehoden poctivé pravice muže.
Kulhavý dříve již na jednu nohu,
okulhavěl jsi též o Pánu Bohu.
Můžeš mne mučiti, páliti, stíti,
v tvé kůži nechtěl bych přec nikdy býti.
Ty zemřeš proklínán, beze cti, víry,
zradil jsi národ náš a kalich sirý.
Mne pojme v náruč svou po krutém boji
slitovník věčný a rány mé zhojí;
duše tvá, černější noci, tak vzteklá,
poletí s krkavci do výhně pekla!“
Pobledl více a sesinal v tváři. –
18
„Životem splatíš mi, nestoudný lháři!“
zasípěl pan Oldřich divokým hlasem.
„Zavři jej, starče, hned do hladomorny
o chlebu, vodě; já poptám se časem,
jak brzo skrotl ten Husita vzdorný!“
„Pane, on poraněn, poraněn velmi“ –
hradní se pokorně odvážil slova.
Pan Oldřich zasvítil očima šelmy,
zaskřípěl zuby a rozkázal znova:
„Snad tě tvá hlava již na pleci mrzí?
Pomohu, starče, jí ku klidu brzy.
Mám také chléb pro tě ve věži, vodu!
Sloužil jsi věrně vždy mému zde rodu –
to jen tě chrání, nuž, nestav se vzdorně –
vari, již ku předu, ke hladomorně!“
Výkřik, jak v hrudi kdy srdce nám puká
zazněl tu za nimi: dívčina mladá
jak bříza podťatá, bez dechu padá –
jako by něžná ta, slábnoucí ruka
kolena pánovi obejmout chtěla
v prosbě za zajatce – v tom zkameněla.
Zachvěl se vězeň: „Ta ukrutná muka
neuspořil jsi mi, veliký Bože“ –
zrak jeho k nebi zřel, bolest to pouhá.
„Staň se tvá vůle, jen sketa se rouhá!“ –
„Odneste omdlelou na ono lože;
zajatce odveďte! Máš hezkou dceru,
věrný ty hradní, ba na moutě věru!“
19
IV.
V komnatě ticho, lampa tam hoří,
noc již v půlnoc přechází.
Na loži dívka ve sny se noří
sny plné trudných nesnází.
Ctibora vidí vítězně z boje
vracet se vesele na koni k ní:
„Nesu ti, Věro, památky dvoje,
pospěšme, než se rozední.“
Do kaple hradní kráčejí dolů,
otec jim sotva stačí již,
ženich a nevěsta vedou se spolu,
stoupají po schodech níž a níž.
V kapli je temno, jen u oltáře,
kde na ně duchovní dávno již čeká,
magická, bledá proudí se záře –
těší se Věra a zároveň leká –
nebo v té záři, pro živé nebe –
rakve jsou černé dvě vedle sebe.
Již stojí před knězem, ruce jim pojí,
na to jim vážně na rakve kyne:
„Kdo věří v něho, ten nezahyne.“
„Snáze nám pospolu kráčeti v boji,“
Ctibor dí s podivným úsměvem k ní.
„Hle, to je naše svatební lože,“
vede ji k rakvím... „Všemocný Bože!“ –
„Probuď se, Věro! Ta v horečce sní!“
20
V.
Vyjeveně pohleděla kolem;
byl to otec, který s trpkým bolem
probudiv ji, hleděl na ni v tichu,
na svou dceru, druhdy svoji pýchu,
nyní přemoženou žalem, bledou,
jako hříšnici když na smrt vedou.
„Pozdě-li již, otče?“ zašeptala.
„Půlnoc právě; ty jsi chora, dítě,
jakýs divý sen tě lapil v sítě.“
Věra posud v polosnu se zdála.
„Již jest mrtev?“ vzchopivši se zpola
prudce na loži svém na to volá.
„O kom mluvíš, dítě?“ tvář jí hladě
ptá se otec, slzu maje v zraku,
která vyplynouc jako hvězda z mraku
perlou mizí v stříbrošedé bradě.
„O kom? o něm, o Ctiboru jatém,“
Věra dí, nach zaplál v líčku zňatém.
„Ty jej miluješ? O, dítě, běda
jemu pomoci se více nedá –“
„Půjdu k pánu, padnu na kolena,
smiluje se –“ praví rozechvěná.
„Smiluje se jistě, ačli lidsky cítí;
řeknu mu, že nelze mi zde žíti
bez něho – já půjdu na tom místě –“
„Upokoj se, půlnoc přešla sotva.“ –
Půjdu tedy k němu zítra jistě.“ –
„Strhá-li se poslední ta kotva?“
21
otec s úzkostí děl v oku, v líci,
považ, my jsme oba katolíci,
on pak Husita, ba Táborita,
jemuž pán můj nikdy nepromine
porážku svou dnešní – on pak zhyne!“
„Zhynu s ním!“ dí Věra. „Mně však svítá:
Poslyš, otče, kdyby změnil víru –
odpřísáhnul?...“
„Toho neučiní,
znám je všechny; bude jako jiní!“
Kdyby ale k vůli mému míru. –
lásce mé – já prosit budu vřele
jménem lásky – Krista Spasitele.“
VI.
VI.
Druhý den; tma pustá; kolem stěny
hluché, tvrdé, kamenné a chladné
vlhký zápach vůkol rozestřený
jako v hrobce – smilování žádné.
Do vězení okénkem skrz mříže
aspoň světla proud dost malý vniká,
vězně nadějí přec k žití víže –
zří on, slyší, pomalu si zvyká:
ale v hladomorně, duté skále
věčná tma a věčné ticho vládne
jako v pekle – smilování žádné:
věčná tma a věčné ticho stále.
Pouze červ, jenž v lebkách dutých hlodá,
na kterých své vězeň našel lože –
22
„za živa jsa pohřben, věčný bože“
hlasem tím též v srdci jeho bodá,
pouze červ ten, neustálým ruchem
tikot hodin jak v tvém pokojíku
ruší ticho v sklepení tom hluchém,
znenáhla jak v prs by stápěl dýku;
zoufalost si pohrává tvým s duchem,
biješ v necitelnou zeď tu pěstí,
krev až prýští z ruky, kosti chřestí,
voláš, klneš – naslouchaje uchem,
v kterém krve val jak orkán šumí,
zdali tobě někdo porozumí –
pochycuješ dychtivým svým sluchem
každý šust; tu kroky pádné slyšíš –
s poslední nadějí hned se stišíš –
prosíš o milost – tak úpěnlivě –
kamení by slitování mělo:
nad hlavou smích zazní pohrdlivě,
kroků harašení dále znělo.
Pochůzka to stráže nad tvou hlavou:
směje se, kol vidí zemi smavou,
ty pak mřeš zde v hrobě bez lítosti.
s křikem hrůzy klesáš na ty kosti...
Ctibor druhý den, již hruzy snášel,
pod kterými v šílenství by kleslo
srdce každé, nežli by je sneslo –
on však v beznaději sílu našel:
sílu víry, sílu skalopevnou
bohatýrů ducha, neúmornou,
23
kterou nesl hrůzy myslí vzdornou:
viděl ve všem vůli Boží zjevnou.
Raněn, sotva jednou rukou zdravou
vody dosáhl, jež stála v džbánu –
schladil ústa, schladiti chtěl ránu –
tu však nazpět klesl těžkou hlavou.
Viděl, že zde naděje mu schází,
naděje ta pozemská, ta slabá,
která na život jen časný sází,
výše povznésti se příliš chabá.
Usmál se, neb jeho naděje se
upoutána lásky mocí svornou
do věčnosti vítězslavně nese
skalopevnou vírou neúmornou.
Oj, jak sladko v bitvě rudé mříti
v hluků střelby, při vítězné písni,
duch kdy uvolněn – pro volnost svatou
smrti celuje tvář ledovatou, –
symbol svobody plá z prsou muže,
smrti krvavá a pyšná růže:
oj, tak sladko mříti bohatýru!
Ale zde, kde svědka nemá,
jenž by sdělil šťastným bratřím jeho
o zápase ducha hrdinského,
kde i ozvěna jest kolem němá,
poslední vzdech sotva zašelestí
ve skále té, jako ve předtuše,
ó toť trýzeň nejsilnější duše –
protí ní i peklo můž býť štěstí.
24
Druhý den již minul; časem pouze
Ctiborova mysl procitnula,
aby zřela děsné kolem nouze,
načež ústa smutně zašeptala:
„Věru svou, tu viděl bych rád dříve,
nežli zemru, bych ty tahy tklivé
vryl si v pamět tak, bych v světě jiném
setkal se s ní jako s cherubínem!“
Zaslzený zrak se v temno tratil:
ha, co to? Snad nad hlavou mu svítá –
snad již zemřel? Nebe jej to vítá?
Na vše zapomněl, jej úžas schvátil.
Jasný paprslek, hle, tváři krášlí
snášející se v to temno pekla –
vzpomínka jak dní, jež v mládí zašly.
Blíží se – tu hrůzou kolem zleklá,
postanula – vzkřikla v ustrnutí,
načež s pláčem podle něho klekla.
Ctibor s úsměvem zřel, bez pohnutí.
„Díky tobě, Věro, dívko svatá,
cherubem jsi: zář tvá jasně zlatá,
křídla tvá se v nekonečnu tratí,
s tebou, Věro, než mě propast schvátí!“
šepce v domnění, že sen již skutečností.
„Vzpamatuj se přece,“ ona praví,
podpírajíc v štkaní jeho hlavy,
kterou klesnul na hromadu kostí –
„Já jsem to, ty žiješ, já, tvá Věra.
25
Máme naději, že vyjdeš záhy,
pán již svoluje i otec drahý,
svoboden pak budeš do večera.
Pán byl pohnut, jistě pohnut tuze,
slíbil, že tě osvobodí – ale –“
tu se zarazila nenadále,
jak by zkamenělá v děsné hrůze.
„Nikdy!“ pravil Ctihor povstávaje:
navrátil se z kýženého ráje
v skutečnost a hledě nyní pevně
na svou nevěstu, svou drahou Věru,
svítil zrakem jak meteor v šeru.
Nikdy! slovo osudné a hrozné
vysloveno v bitvě ve lomozné,
protivník kdy u nohou se svíjí,
zrak tvůj v jeho zrak se ohněm vpíjí –
Nikdy! slovo se rtů drahé ženy,
slovo, v kterém kletby obsaženy,
věčných muk a rozdělení věčna:
ty jsi v pekla sžírajícím žáru,
zemřít nemoha jsi vydán zmaru,
ona v nebi, tam kde dráha mléčná.
Pak-li ale oba v nebi spolu:
tu se peklo nevýslovných bolů
u nohou vám svíjí – v hloubi bezdné
bez konce a míry, jež vás dělí
na věky a všude, blesk jak skvělý,
který drtil padlé archanděly,
který půlí navždy říše hvězdné,
26
kam jen noha vaše věčnem kráčí
kletbou touhy neúkojné – v pláči.
„Poslyš, Ctibore, což nejsme děti
jednoho zde otce na té zemi?
Nepřichází člověk na svět němý,
nahý, slabý – co nás tedy světí,
než ta víra nezkalená, čistá,
láskyplná božská v Jezu Krista?
Zdali duch náš v smrti nezaletí
k prazřídlu té božské lásky zpět?
Zda v tvém srdci neroste to výše
obsahujíc mě i hvězdné říše –
jaký malý lásce naší svět?
Nač to dělení, ta krutá válka,
nač ty děsné hříchy, kruté vraždy,
nad nimiž genius lidstva zalká
dávaje se s hrůzou k nebi v let?
Není-liž zde bratrem člověk každý?
Nač ty hrůzy pro jednoho Boha,
sám jenž děl, že obydlí má mnohá?“
„Nikdy, Věro! Neznáš sílu moci,
která vede národ český právě
v nový den tou bohopustou nocí,
pravdou věčnou k nehynoucí slávě.
Nikdy! Mám snad z odpadlíka ruky
přijíti zde milost vyprošenou
třeba mojí milovanou ženou?
Vím, co říci chceš: bych změnil víru.
Pohleď, duše drahá, do vesmíru,
27
právě víra ta, ta věrnost sobě
činí silnými nás v každé době.
Ne, líp zahynouti v trýzni muky,
jakou chystá zrádce víry, vlasti
věrným Čechům; nemám pro to slova
líčiť to, co hruď má k němu chová!
Rád by sklátil národ do propastí
Kutnohorských – jedním kata rázem
povalil by vlast nám, matku, na zem
veden chtíčem srdce zločinného:
rozšířiti panství rodu svého.
Můž zde Čech býť chvíli na rozpaku?“
zvolal, nadšení zář maje v zraku –
„Dnes je Husita jen Čech ten pravý,
Tábor hlava – Žižka rozum hlavy.
Nemůže zde býti cesty jiné:
železnou svou hrudí hajme víru,
která nezná s protívníky smíru,
pokud neuznají pravdy ryzí,
před níž život jako bleskem mizí,
v níž kdo věří, věčně nezahyne.
Nikdy kalicha – to svatě pravím –
nezapru a Oldry nepozdravím!“
Nový proud tu světla náhle padnul
na dno hrobky, v které smutek vládnul.
Sestupoval hradní ostražitě
ohlednout se, kde dlí jeho dítě.
Zaslechl on slova Ctiborova:
v srdci jeho zápasila znova
láska k dítěti s tou velkou láskou,
28
která jako fénix vlastním žárem
hrozí vyznavačům časným zmarem,
která není pokryteckou maskou
vášně podlé, která v činu mizí –
ne, ta láska nekonečná, ryzí,
která dříme v každé lidské hrudi,
sílu nadlidskou a hroznou budí
v srdcích vyznavačů od ní vzňatých,
láska k svobodě a drahé vlasti,
láska, která klesá do propasti
pro svůj národ s vírou věštců svatých:
že i nejděsnější noc nám mine,
národ ale přece nezahyne.
Volal zticha Věru: bez ozvěny
pohltily slova děsné stěny.
Přiblížil se tudíž; našel oba,
Ctibora i Věru ve objetí.
Přiklonil k nim ucho: malá doba,
podle kleknul k modlitbě on třetí.
Hlas se ozval pána z Růže nyní:
„Kde jsou všichni? co as dole činí?
Ozvi se přec, co tam Ctibor dělá?
Odpřisáhne? dám přivaliť kámen!“
Jako vzdech to zavanulo: „Amen!
Přival, kate, na ta naše těla
hory z Krkonoš a ze Šumavy,
pozvedněme přece s pohrdáním
nad tvou nevěrou a bídným lhaním
naše poctivé a věrné hlavy.
Neudusíš víry smrtí litou!
29
Já, tvůj dříve sluha, nohou v hrobě,
zhrdám milostí tvou v této době,
umírám – jsa duchem Táboritou!“
Doslov.
Doslov.
Jak by hrom udeřil náhle,
probuzen jsem ze snění
v šíleném jak domnění,
že mé hrdlo, žízní zpráhlé
volá po vodě – a krvi,
která svobodu vždy mrví –
mru, a přece volám vzdorně:
„Přivalte si na ta naše těla
hory z Krkonoš a ze Šumavy,
zvednem přece čela naše smělá,
bychom vešli ve chrám věčné slávy!“
Zbudil jsem se ve vonné zas trávě.
Ticho, jež nic nevyruší,
kolem snilo o minulé slávě,
hudbou doznívalo v mojí duši.
Patřím k obrovité věži,
která šerou dálku střeží:
zdá se mi, že vidím stíny
milenců se míhat nad ní;
stojí tam snad starý hradní,
mstitel Oldřichovy viny?
Sovy hlas tu zazněl zdlouha,
jako smích, jenž mukám mým se rouhá.
30
Pověst ta však, s oněch výší zvěsti
zpět se nese, třesoucí jak tón,
od země té k hvězdám všehomírem,
ztracené jak štěstí bolné jest –
k zemi zpět se nese její skon:
jako stříbrozvuký večer zvon
od země zní k hvězdám v světě širém.
31
ŽIŽKŮV TÁBOR.
I.
I.
Před Kolínem, stranou na poledne
tam kde cesta k Hoře vede Kutné,
vozů hradba hrozivě se zdvihá,
jak zdi báječného obrů hradu:
pověstnýť to tábor slepce Žižky,
vojevůdce božích bojovníků,
před příchodem Páně jdoucích světem
očistiti lidstvo z kalu hříchů
šelmy sedmihlavé, Antikrista.
Jako bouře čistí povrch země,
blesky, větry, hromu otřásáním,
vlahou s nebes ji pak osvěžuje,
by se znovu stkvěla zeleň na ní:
tak též mraky božích bojovníků
zemí jako jarní bouře táhly:
vozy byly temné, těžké tuče,
zlověstně již z dálky rachotící,
meče byly její blesky jasné,
střely byly zhoubné krupobití,
cepy byly klíny hromonosné,
32
hukot děl zněl jako chorál hromů,
slovo boží bylo vlahou nebes.
Zimní den se šeří. Hle již svítá
v dálných rovinách tam na východě,
nad Lichnici, nad Železné Hory,
vyplynul již první předsvit zory.
Havran, vznášeje se nad rovinou
divě zakrákoře, letě tamo,
den kde svítá, probouzí se zoře,
potěšen svých druhů nad novinou,
že tam leží trupů k nespočtení.
Za ním druzí perutí svou těžkou
výše letí nad ležení české
v šumu křídel, klektu, krákorání
jako živé černé, zhoubné mraky
k východu, kde slunce jasné vstává,
kde je množství hodů očekává.
Větřík zavál mlhy do kadeříkadeří,
ta se choulí, čeří, načež klesá;
růžový svit na východě plane,
slunce vzchází krvavé a rudé,
jak štít světovládce obrovitý
před nímž mlha do údolí couvá.
Z ní, jak pošmourný mrak v zimním ránu
z vozů ohrada se temná zvedá.
V táboře je ticho. Pouze hlídky
odměřeně kráčí po ohradě
33
v zbroji tmavé jako bájní obři.
Za táborem Kolínu zřít věže,
chrámy šedé, divné štíty domů.
Za nimi v kraj šírý přes rovinu
bělejí se dálné Krkonoše.
Zazvučely v hradbě bubny ranní:
aj, jak oživil se šírý tábor!
Kouře ohňů k nebi vystupují,
k snídaní to chystají se krmě,
hlasy lidské zvučí v ržání koní,
vojíni jež k napájení vedou.
Venkovanů dvé zde cestou spěchá,
od Hory kde cesta k Nebovidům.
Ubožáci! Hrozné přišly časy!
Co vám nepobrali vojska davy,
to vám násilím vzal cizák dravý.
Starší šedivý již. V tváři rázné
starostí má vryto množství vrásek.
Modré oko nepokojně bloudí
po Žižkově z vozů spiaté tvrzi.
Ústa, bolem spiatá, časem šepcí
soudruhovi slova ke útěše.
Kolem čela hloubně zbrázděného
poletují šedé, dlouhé vlasy.
Nepokryta jesti šedá hlava,
neboť teplou čapku, vydrovici,
synu junáckému na skráň vsadil,
34
který raněn, podlé matně kráčí
v dlouhý, teplý kožich zahalený
pravicí se o hůl podpíraje,
levicí o stařičkého otce,
jak by klesal mdlobou nad propastí.
Na mladistvě pěkné, bledé líci
obvazek se kolem čela bělá
zkrvácený nad sklopeným zrakem,
přichmuřeným zlověstným co mrakem,
černým obočím co perutěmi.
Mlčky jdou, až starší, otec, stane:
Hradba vozová jim v cestě stojí,
vozy k vozům připoutány ztuha,
na krajním muž v plné zbroji
jiskrným svým zrakem hledí na ně
šišák na hlavě, cep v tuhé pěsti.
Opřen oň, na chodce s hůry shlíží,
krzno splývá přes mohutné údy,
kryjíc pancéř, na němž kalich rudý.
Starý sedlák zastavil se v kroku,
načež obdiv jeví v tato slova:
„Báječný hle Žižkův hrad jsme našli,
hradbu vozovou, jež v lůně skrývá
hrom i blesky, cepu krupobití,
províjíc se přes hory a stráně,
kolem řek jak v jedno tělo slita,
hradba boží divná, obrovitá,
v které vévodí sám anděl Páně!“
35
Mladší ale takto zahovoří
k otci, jako ve horečce, prudce:
„Spěšme, otče, krev mne v skráni pálí,
srdce mé jak zvonu tepe v prsa,
oko, krví podlité, je slepé,
cítím by oheň pálil v dlani –
V uchu mém až posud výkřik slyším
ženy mé, mé holubice bílé,
v niž sup dravý necitné vbod spáry –
Spěl jsem na pomoc přes jeho tělo,
v tom však druhý, třetí zkřiknul: vari!
čtvrtý odnášel však ženu moji –
slyším její výkřik: Jesu Kriste,
když jí pohan prznil tělo čisté!“
„V tom jsem ze sněhu tě, synu, zvednul –
ránu měl jsi v hlavě – údy tuhly –“
„Otče! ku předu – sic rozum ztratím...
Litoval jsem, že křik srdcervoucí,
jejž má žena v skonu vyrazila,
nerozbil má prsa jak hruď zvonu,
že s ním srdce nepřestalo tlouci.
Nyní vzdávám tisíceré díky
Bohu všemocnému – aneb ďasu –
že, jsa živ já ztrestám hanebníky –
ku předu již, otče! přišla doba.“
Popošli. V tom vousáč na povoze
zkřikl, mračně oba s hradby měře:
Stůjte! Kdo jste? Odkud cesta vaše?“
Lek se otec obrovité stráže:
36
„Z Nebovid jsme sousedé,“ dí plaše.
Vousáč dál se táže: „Znáte heslo?“
„Jaké heslo?“ nejistě zní z dola.
„K Žižkovi jdem, o němž ohlas letí
že on zastancem je svojich dětí,
pravdy Boží nedobytnou tvrzí,
aby ubohým nám zjednal právo.“
„Haha!“ vousáč odpovídá s hůry.
„Snad by hledal ukradenou krávu?
Vari! to by se sem takých sběhlo!“
„Bratře!“ stařec prosebně mu vece,
„nevěstu mou, ženu mého syna –“
Stráž však na vozové hradbě volá:
„Neznáš heslo?“ „Ne“ „Tož vari, vari,
sice posvítím ti na cestu!“
Starý otec žaluje tu zticha,
hlasem přerývaným, v beznaději:
„Co si počnu? V zimě, bídák starý,
sám a vyhnán z chaty s chorým synem?
Že nás neutloukly Uhrů davy,
než zde zemřít hladem, zmrznout zimou,
když se nesmiluje vlastní rodák“...rodák...“
„Pomoz!“ zoufale on v posled volá,
„Pomoz pro tu svatou víru Krista,
zvěstovanou Husem mučedníkem!“
Na hradbě však neúprosná stráže
starochovi v odpověď rce tvrdě:
„Věrný Husův jsem, tož Táborita!
Kázeň Žižky ocelí však psána.
Líto je mi tebe, tvého syna.
37
V okolí však bloudí lidské šelmy
Antikrista, jenž se Sigmund zove.
Pod pokutou, ztrátou cti i hrdla
nesmím vpustit, kdo mi nerce heslo!“
Vzdech se vyrval hlubný z hrudi starce –
syn však, jako probuzený ze sna:
„Váháš, otče“ praví. „Čas nám prchá
spěšme pomstíti se nad pohany.“
„Nelze, synu! Běda, neznám hesla,
rodák brání vpřed, vrah vzadu číhá.“
„Totě k smíchu!“ šíleně syn volá:
„Bratře!“ mluví k stráži sedlák mladý,
„bezbranných se bojíš? Žádáš heslo?
Což je v českých vlastech jiné heslo
nad zář žhoucí za hranice Husa?“
Mládec hlavu zved, žár z očí září,
každý úder, kterým srdce buší,
kladivem je kovářovy výhně,
až to překypělo v jeho duši
nadšením, mstou, ušlechtilým hněvem,
krví, hlukem bitvy, zněním zvonů
nad zničeným štěstím, žitím ženy.
Sedlák stal se obrovitým zjevem,
každé slovo kladivo co buší
v kovářově dílně v kovadlinu:
„Heslo chceš? Ten výkřik srdcervoucí
ženy mé, již pohan litý zdávil,
zoufalý ten výkřik věrných Čechů?
Heslo? – Kdo jste boží bojovníci!“
38
„I zákona jeho!“ stráž dí na to
k brance spěchá – poutníci již vchází.
Otec podiv takto slovy jeví:
„Zázrak to! mně tuhnou údy v led.
Jak jsi uhád heslo?“ Syn mu vece:
„Stín mé ženy – pomsty Bůh mne ved!“
II.
II.
Prošli brankou. Za ní nová stráže
příchozích se táže přísným hlasem:
„Noví hosté?“
„Boží bojovníci.“
„Amen. Jděte, neptám já se více.“
„Já se ptám, kde českého máš krále?“
volá junák s divým v oka žárem.
„Blázníš?“ Zde jsme sobě rovni: bratři!“
„Haha!“ junák odpovídá smíchem,
„pro jiného bajky, ne však pro mne.
Na koho zří celá česká země?
Čí to vojsko? Tábor ten kdo vodí?
Vojevoda české zemi králem!“
„Bratře!“ stráž dí „o tom zticha mluvme –“
„Zticha? Pravdu možno říci směle!
Jak že, Čechové by neviděli,
jediný kdo celý muž je, vudce?“
vojín přistoupil v tom k němu,
opásaný dlouhým těžkým mečem,
poklepal mu vlídně na rameno,
takto jemu promlouvaje mírně:
39
„Naučení tobě dáti musím,
dříve, nežli do tábora vkročíš.
Nebezpečno jedem hrát co lékem:
Víš, že bratr Žižka s málem počal?
Žijí dosud mnozí mezi námi,
kteří běhy jeho pamatují,
když byl psancem. Dnes by měl být králem?
Pro Václava, krále, meč kdy tasil,
s polou žebrák, vyštván pány z Růže,
pro mdlé tělo neměl odpočinku;
mocný sklízel pán, co zasil sobě,
škůdcem země jmín a loupežníkem,
než mu úkryt přála milosť krále
u dvoru za vše ty strážné služby.
Co by za to dali páni z RůžeRůže,
kdyby měli v moci toho muže?“
„Ba!“ dí jiný, přistupuje blíže,
„dnes když šlechtě, mocnější kdys krále,
skočnou zahrajeme svými cepy,
koří se mu, ač je vůdce slepý.“
Pražský vojín strany kališnické,
mírný podobojí, pravil na to:
„Krále netřeba nám, krále máme:
přiložil sám Žižka pečeť slavně
k listině, jíž zovem z Polska krále.“
Tu se prodral davem vzrůstajícím
člověk, zahalený v tmavou řízu,
na hlavě měl černý kněžský byrýt,
dlouhé vlasy s vousy splývajíce
40
opuštěné tmavošedé brady,
na ramena padaly mu obě
kolem tváře bledé, zanícené
hněvem z očí sálajícím divě;
v ruce knihu měl: tu zdvihl vzhuru
nad hlavu, že oči všech naň padly.
On pak hlasem klopotným a hrozným,
blyště zraky pod obočím tmavým:
„Běda!“ zvolal, „třikráte vám běda!
Ba, již naplněno písmo toto,
které nad hlavou svou v hrůze třímám!
Že jsem se té ohavnosti dožil,
ku které sám Žižka druhdy svolil!
Muž ten boží skolil Antikrista,
draka velkého, jenž spit je vínem
krví lidu božího; tu šelmu,
Říma nevěstku tu sedmirohou,
jež se rouhá narozené pravdě.
Když nám Bůh sám v ruce vydal draka,
celý Řím i s papou antikristem,
s kardinály, biskupy a popy –
celý národ sám když může vlásti
nad sebou, tož jménem svého Boha –
vlasť svou znovu vrhá do propasti,
pod jho cizí: krále mít on musí!
Loutku musí míti v nachu, zlatě,
by se králi mohl kořit v prachu –
K čemu tedy žertva Jana Husi?
Bychom, svrhše robství těla, ducha
otrocky zas pokořili hřbety?
41
Nač jsme zbili nesčíslné davy
pro volnosť kdy mdlé je naše srdce?
Nenastane dříve volnosť, bratři,
pokud nesrovnáme všechny stavy.
Dítky! pýcha protiví se Bohu
proto vyhubíme pány, kněze,
jež se příčí zřejmě slovům Písma –“
„O volnosti kážeš? Volnost vaše!
Byste sami panovali kněží?
Stříhali nás jako ovcí stádo?
Kněže Antochu!“ tu Tábor zkřiknul,
„Děsitel mé jméno. Poděsím tě.
Jednou již jsi nesvár krutý zplodil.
Tenkrát bratr Žižka mocnou pěstí
pokáral tě. Zastanu dnes Žižku bratra:
Vari! Sic promluví pěsť má s patra!“
V úžasu kněz couvl mezi davy,
které na pokřik se shromáždily.
„Huba plná, nohy rychlé k běhu!“
kněze dav svým doprovází smíchem.
Antoch z povzdálí však takto zvolal:
„Však ty zhyneš, smělý bezbožníče,
se svým Žižkou, sám jenž Antikristem,
poněvadž chce nové modly, krále!“
Děsitel však, cep nad hlavou zdvihna:
„Nech ho“ zkřiknul „na jazyku čistém
neoplakuj tatíka nám vůdce!“
„Belial je vtělený a škůdce!“
zkřiknul Antoch, načež hbitě prchnul.
42
„Škůdce hříšných kněží!“ Tábor hučel.
„Zdržel jsem se stěží ve svém hněvu
krvavě bych skáral utrhače!“
Pražan mírný rozvážně však vece:
„Dnes by, bez Žižky sic zle nám bylo. –
Zvítězíme-li dle vůle Boží,
naše vlasť as znova v krvi spláče –
o suď Bůh!“
Tu Děsitel však horlil:
„Bůh již soudil, soudí, bude soudit!
Pod prapory jeho naše cesta,
z které nezabloudí jeho voje.
Ve dne provede nás mračna dýmy
v noci žáru krvorudým sloupem.“
43
VÁNOCE ROKU 1420.
Divné to Vánoce
slaví český lid:
od Karpat k Šumavě,
z Krkonoš k Moravě
mizí sluch i vid;
široširé sněžné pláně
plny bojovníků Páně,
odevšad se nese
píseň v zbožném plese:
Narodil se Kristus Pán,
milujte se!
V Praze i na venku
mužů prázdný byt;
v kostelích jen starci, ženy,
v modlitbách jsou pohrouženy,
zvony slyšet znít:
půlnoční to vyzvánějí,
radostně ty zvony znějí,
česká zem se třese
v písní zbožném plese:
Narodil se Kristus Pán,
radujte se!
44
Kdo zbraně uneseš,
pospěš v boží boj;
pravda zrodila se svatá,
jako zora jitra zlatá,
nepřebraný zdroj;
Herodes však chvátá lítě,
aby vraždil božské dítě,
zem se celá třese
v hrůzy zbožném plese:
Narodil se Kristus Pán,
nebojte se!“
Tak Žižka kázal;
dozněl jeho hlas:
po Čechách a po Moravě,
pospíchá lid k němu, k hlavě:
Vzhůru, již jest čas!
Jinoch, muž, ba také děvy
spěší – blanické to zjevy,
zem se celá třese
v nadšení a plese:
Narodil se Kristus Pán,
radujte se!
Snad den již soudný
přiblížil se nám:
V prach se řítí města, domy,
hradby vozové zní hromy
v temný nebes chrám:
45
Ve dne černý sloup se zdvíhá,
v noci ohnivě se míhá,
jako Israeli
předcházel sloup skvělý,
v něm šel zničit Hospodin
nepřátely.
Ba, den již soudný
přišel na ten svět:
Dies irae, dies illa,
na vždy zničí noci díla
den jak čarný květ.
Hle, to předzvěsti jsou světla,
jitřenka to pravdy zkvětlá,
v svět se temný nese
u vítězném plese:
Narodil se světla Pán,
radujte se!
Den když se blíží,
světla hlasatel
zpěvem pronikavým budí
z ospalosti lidskou hrudi.
Tehdy také pěl:
„Kdo jste boží bojovníci!“
bylo heslem pravdy bdící –
odevšad se nese
píseň v zbožném plese:
Narodil se Kristus Pán,
radujte se!
46
Divné to Vánoce
slaví český lid:
od Karpat k Šumavě,
z Krkonoš k Moravě
mizí sluch i vid;
široširé sněžné pláně
plny bojovníků Páně,
odevšad se nese
píseň v zbožném plese:
Narodil se Kristus Pán,
radujte se!
47
KRÁL ZIKMUND.
I.
I.
Na budínském hradě v pyšné stolně
Zikmund césar v bujném hodokvasu
zapomínal na divý běh časů;
hodoval tak spokojeně, volně,
jak by trůn se nechvěl ve vichřici
bouře husitské až svého do dna.
Čechy – to přec země jeho rodná,
kterouž chlubíval se v dvořan kruhu.
Zdálo se, že vše mu slouží k duhu
a že všude nalézá, co hledal
celou silou duše rozvášněné,
všude plný pohár ke rtům zvedal
rozkoše, jež za chtíčem se žene:
plný pohár révového moku,
plná ústa žen se žárem v oku
v stejné rozkoši on tisknul ke rtu,
vinul ruku kolem vábných boků
žen i pohárů ve stálém žertu.
Dvořané všech zemí, v skvostném kroji
řídili se krále svého vzorem,
48
blýskaly zde oči také vzdorem
na kolbišti lásky, jako v boji.
II.
II.
Hráči dva, hle, sedí proti sobě
pohrouženi v přemýšlení dumném,
jak by nedbali, co v této době
kol nich vře ve víru svůdném, šumném.
Stolek mezi nimi malý stojí
o jedné jen noze, skvostný věru:
na něm řady figur jako k boji
v rozličném ti hráči řídí směru.
Pole na něm šedesáte čtyry
ze zlata a z jasné slonoviny.
Střídá se vždy zlata povrch čirý
s bílým polem druhé poloviny.
První vůdce césarova voje
slavný Pipa z Ozora zde sedí,
rozvážně, jak ved’ by pluky v boje,
po plánech on soupeřových sledí.
Z Rožmberka pán a mocný vládce
jest mu sokem, první velmož český.
Zdá se, že je povrch šachu desky
vábí víc než úsměv, ač zve sladce,
svůdně z tváří čarných děv a paní,
pro který by jistě v jiné době
každý z obou v boj šel bez váhání.
Mlčí, sotva promluví kdy k sobě,
49
všechen pozor obětují šachu.
Patrně však nedaří se Vlachu.
Čelo jeho, přívětivé, hladké
víc a více v záhyby se skládá,
figura mu za figurou padá,
Rožmberk je stále ve výhodě.
Dvořané se časem kolem staví,
Hledí, šepcí, zápas hry je baví.
Ba i Zikmund po dvoraně chodě
zastavil se nyní u dvou soků.
„První velmoži zde turnaj slaví,“
císař s úsměvem dí, zápal v oku,
„místo co by v tlumu ducha, krásy,
kam jsou přede všemi povoláni,
bavili se v kruhu sličných paní.
Nuže, pohlédneme na zápasy,
po tichu, jak divákům se sluší.“
Dvořané kol v tichém rozhovoru
ocitli se mezi sebou v sporu.
„Na Pipu já sázím, na mou duši,“
velmož uherský se ozval k druhu.
„Sázím se, že zvítězí pán z Růže!“
český pán mu odhovořil z kruhu. –
„Šach!“ pán z Růže, klidně zahovořil.
Tahem tím byl hře dán obrat náhlý,
Pipa z Ozora byl stísněn tuze:
jeho figury se nazpět táhly
ku obraně krále: cítil v hruze,
že se výsledek hry k prohře chýlí.
50
Zadumal se nad šachovním stolem;
také ticho vládlo nyní kolem,
by jehly pád byl slyšán v této chvíli.
III.
III.
„Pánové, zda noviny z Čech znáte?“
zticha pravil kdosi z kruhu pánů.
„Po Žižkově veta tentokráte,
na poslední již je vydán ránu.“ –
„Možnoli?“ dí polský dvořan na to,
z Garbova pan Záviš. „Věříš tomu?“ –
„O veškero své se vsadím zlato,
že víc nevyvázne, u sta hromů.
Obklíčili zevšad doupě slepé šelmy.
Kardinále, Tedeum nám slavné
chystejte v skon šelmy přeohavné.“ –
„Obávám se, pane, přece velmi,
že ten, jehož jmenem šelmy zvete,
všem svým protivníkům zraky vytře.
Však on navlékne své spády chytře
jako vždy.“ Spor živějším se stával.
Strany dvě se rázem utvořily,
jeden té, ten druhé pravdu dával,
jedni pro a druzí proti byli.
Pipa řídil obezřetně tahy,
soupeř jeho „šach!“ však opět hlásil,
marny zdály se již všechny snahy,
jaký tah by ještě jeho spasil?
51
Z Růže pán zřel ve důvěře smělé
vítězně na svého protivníka.
Pipa seděl, hlubné vrásky v čele
jako hráč, jenž vítězství se zříká.
Bez péče již téměř, děl pán z Růže
k panu Záviši: „Kdo říci může,
že vyvázne protivník můj ctěný?
Zavřen jest, jak Žižka mezi stěny,
kdo z vás o tom pochybuje? Nuže?“ –
„Já!“ dí Zikmund na to povážlivě.
„Sázím, že vyvázne Žižka z lázně,
jako vyváznul až posud vždycky;
vždyť se nezdá ani tvor být lidský,
nezná nemožného, nezná bázně.“ –
„Císařský můj pane, tvá buď vůle!“
z Růže pán pln důvěry v tom pravil. –
„Staň se!“ Zikmund děl. „Tys ondy slavil
koně mimochodníka, jenž padišahem
dán mi darem; nuž buď tvůj, když kule
Žižku sklátí, neb on jinak zhyne,
aneb zvítězíš-li moudrým tahem
nad Pipou, jenž ve hře mistrem slyne.“
„Díky pane, vítězství mi jisté,
arabského oře v sázku kladu;
nad sníh bělejší jest, nemá vadu,“
děl pán znaku růže pětilisté. –
„Císařský můj pane!“ Ozor na to,
„měj můj dík za důvěru svou stálou.
Pyšním se tvou přízní a tvou chválou,
52
ač bych nechtěl za tvé všechno zlato
rovnán býti s Žižkou, antikristem.
Nuže, pane, pozor na královou,“
pravil, pokračuje ve hře dále. –
„Nezmateš mne u vítězství jistém,“
šepce z Růže pán. – „Nuž, chraň si krále,“
opět Pipa. Co to? Jak hru novou
by byl zahájil, tak tah za tahem
dobýval Vlach ztracené již pole.
Z Růže pán jen bránil žití holé
svého krále, ba již příkrým svahem
couvá výhra, k soupeři se kloní,
klesá králová i věže sloní.
Kůň, jenž darován byl padišahem,
mizí jako přelud v temno noci;
ba již prohrál, ztracen bez pomoci.
Poslední již figuru mu béře
Pipa z Ozora, již ruku zvedá
k tahu, který odvrátit se nedá.
Váhá chvíli. Jako lovec zvěře,
dřív než ocel v uštvanou laň chopí
místo vhodné zrakem bystrým měře,
napřed v ruce rány cítí náraz,
ještě mžik – a již dá zvěři záraz – –
V tom se volně otevřely dvéře.
IV.
IV.
V tichu, které panovalo kolem,
dech an každý tajil nad šachovním stolem,
53
zdálo se, že zašumělo cosi
jako vichr, bouř jenž předcházívá –
širou dvoranou. Tu řekl kdosi:
„Posel z Čech!“ A šepot v tlum se slívá;
vše zří ku dveřím: tam posel stoje,
jak by pospíšil sem přímo z boje,
pošmourně zří k césarovu líci.
Zikmund pokročil: „Nuž, jaké zprávy?“
Posel, poukloniv před ním hlavy
úsměšek skryl na ní bojující,
načež pozvednuv jí s úctou znova,
promluvil jen osudná ta slova:
„Žižka zvítězil u Malešova!“
Jako úder hromu z čista jasna
zahřměla ta slova v každé duši,
ozvěnou, jež svědomí nám kruší,
tak že každý stanul, hledě, žasna,
na césara, který vprostřed stolny
hled svůj přísný, posupný a bolný
upřel pouze v líci pána z Růže,
jak by pohledem tím mluvil: „Nuže,
teď co říkáš mému předzvídání?“
Uklonil se Oldřich, hlavu sklání,
načež sotva slyšitelně šepce:
„Zahlaď, Bože, děsného již slepce!“
Kardinál však, hledě kolem zostra,
křižuje se, dí pak hlasem výtky:
„Modleme se pokorně, mé dítky
fecit Deus pro peccata nostra!“
Pipa z Ozora se pouze mračí,
54
mumlá mezi zuby: „Sémě dračí
vyhubiti nutno od kořene!“
Králová, již dámy obstoupily,
k Závišovi praví: „Pane milý,
jaký lid ten českého je kmene,
hrdý vzdorný – což snad vzdorem šílí?
Myslí, on že přemůže svět celý?
Vážím si ho však, že chrabrý, smělý.“
„Paní vznešená!“ dí Polák na to,
„slovanský lid nad nejčistší zlato.
Ničeho se v světě nezalekne.
Na smrt pro svobodu jde on klidně
jako k hodům. Promluv naň však vlídně,
zemře za tebe, jak zlato v ohni změkne.
Ó, ta Žižky páže ocelová!
Obdivuji se mu znova, znova!“
Zikmund zamlklý a mračně stojí,
v středu pánů, pyšně ve dvoraně,
jak by v zoufalém a marném boji
hruď svou nastavoval ku poslední ráně.
Nikdo netroufá si promluviti,
sám až znakem na „dobrou noc“ kynul:
paní krásné jako pestré kvítí
s královou šly – on zrak sotva šinul
v onu stranu, šust až drahých šatů
zcela s kroky dvořan v síni stichnul.
55
V.
V.
Teď byl sám, zde ve svém majestátu.
Sklonil hlavu, ze hluboka vzdychnul:
„Jak jsem malý! co mi platna sláva,
nádhera, ta rozkoš denně nová!
Pod korunou klesá moje hlava.“
„Žižka zvítězil u Malešova“ –
jako ohlas bouře síní šumí.
Zikmund ale, pohroužen jsa v dumy,
vidí sebe zase pacholetem:
vše se jemu v zlaté duze jeví
mládí, krásy, dobra, v níž jde světem:
nový jest proň ještě půvab děvy,
jak pel na motýla křídlech jemný.
nový jest mu blankyt nebe temný,
posetý hvězd zářných miliony,
nové slavíčí jsou jemu tóny
v háji vonném v máji za večera,
rosy třpyt za půvabného rána,
ržání koně nesoucího pána,
zvuk lovecké trubky – rozkoš sterá
mládí kypícího, bezuzdného:
on jest pánem toho všeho – všeho!
Dnes? Jak ohlas z minulosti šera
vše to zjev je světa báječného
v svitu magickém hvězd tisícera –
zároveň však plno žití, jasu:
56
minulost vystoupá, zvedá hlasu,
jako by ji prožil právě – včera.
Otce, vládce mohutné zří říše,
jenž se nesl duchem k hvězdám výše.
Tam, hle, v dáli Praha stověžatá,
jeho dcera září zlatošatá,
Karlotýn se vznáší vzhůru dumný
z hor a lesů nad proud řeky šumný:
démantem z nich, jako z řízy lemu
v dálavu se třpytí září zlatou,
slávou všemi stoletími svatou,
jako hvězda s krále diadému.
Vidí v duchu vše ta místa drahá
překlenutá čarokrásnou duhou
daleko, kam paměť mládí sahá,
jakou nezřel od té doby druhou.
Otce láska, péče něžné matky,
bratři, sestra před oči se staví:
jaká moc jej volá v mládí zpátky
silou, která srdce ledy taví,
v kraj ten, dávno zašlý v minulosti,
kde žil šťasten v dětské nevinnosti?
Šťastný národ každým jeho krokem
provázel jej lásky plným okem –
Dnes však, dnes? Zří v duchu svého bratra
Václava, jejž sklamal tolikráte.
Václav zemřel – zvítězila chátra...
Vidí Husa státi v záři svaté
v Kostnické tam v šeré kathedrále,
57
jak zří s němou výčitkou v svém oku
na něho tam, na bledého krále,
jenž v tom studem plá. Ne, není možná:
on, že odsoudil ta ústa zbožná?
Ne! Ne on! To učinili jiní.
Nemůž hanět církevní on otce!
Spravedliv byl soud! Jej církev viní
neomylná, svatá: dobře činí!
Hus však mírně, trpělivě, krotce.
kráčel jako světec na hranici,
taký lásky výraz ve svém líci,
že se mu vryl v duši přehluboko
navždy – navždy! Nikdy nezabude
záře oné nad Kostnicí rudé.
Stále Husovo zří mírné oko
na se upřené tak lásky plně,
že mu v prsou budí divné něhy:
Taje srdce jeho jako sněhy
v slunce, oka nebes, světla vlně.
Tu zas ve snu vidí otce svého
něžnou, smutnou, zarmoucenou tváři:
„Synu mnoho učinils mi zlého,
národ můj jsi zastřel rudou září,
zničils myšlenku mou velkolepou
vášnivou svou duší, nízkou, slepou!“
„Běda!“ sténá Zikmund ze sna, „běda!“
Sen se mění. Vidí širé pláně
sněžné, pusté, jako rubáš bílý,
na útěku z Hory Kutné jeda.
58
Zří, jak krvavé se týčí dlaně
s kletbou, hrozbou k němu odhodlaně,
tísíceré zírá na mohyly.
Kolem zvedají se rudé páry:
kam dohledne zaníceným okem,
po obzoru celém přeširokém
rdí se sníh, zří rudé na požáry,
na mrtvoly, přes něž kvapem jede
jízdou šílenou, že vítr hvízdá –
hú, to příšerná je peklem jízda!
Jsou to mátohy, ty stíny bledé?
„Neboj se, králi, my jedeme s tebou,
arabský komoň tvůj bystřejší není!
Oděj nás králi, vždyť údy nás zebou,
na věky letíme bez vykoupení.
Ku předu, ku předu letíme bystře
na vichru peruti s tebou vždy, mistře:
Do nebe toužíš a nás metáš v plamen?
Na věky přijdeš tam, na věky! Amen!“
VI.
VI.
Probudí se král a skorem šílí:
„Světlo!“ volá, „světlo v pekla noci!“
Ohlíží se vůkol po pomoci:
svíce planou kol, jak den plá bílý,
ticho vůkol hrobu noci děsné –
S úsměvem tu král zas v křeslo klesne:
„Pouhý sen!“
59
Tu jak by promluvena
neznámým kýms hlasem, zazní slova:
„Žižka zvítězil u Malešova!“
„Kdo to promluvil?“ Král opět stená:
„Žižka, Žižka! Co ten kacíř podlý?
Zlomím moc té děsné z pekla modly!
Zlato mám, mně žehná církev svatá,
vše dám církvi: život, hroudy zlata,
tak že duše má zas bělošatá
jako holubice, vzlétne v nebe,
kéž jen zničím, Žižko, vrahu, tebe!“
šepce král a na kolena klesne:
„Kéž jen chvíli mír v mé duši prodlí!“
ruce spínaje, se vroucně modlí.
Tu však v blízkosti u něho těsné
zašumí to řečí duchů znova:
„Žižka zvítězil u Malešova!“
Vyskočil. Hle, jaká postava to
stojí v skvostné dvoraně? Ba zdá se,
zář že splývá s ní ve rudém jase
jako mamonu se leskne zlato.
Zároveň však znáhla, jak se dívá
šeří se a víc a víc se stmívá,
zdá se, z postavy té noc že splývá
jako tmavý plášť až k samé zemi:
jako satanskými perutěmi
Zikmunda již plášť ten obestírá.
Zikmund žasne, s čela pot si stírá:
„Kdo jsi?“ šepce v hrdle sevřen z tuha.
60
„Svědomí tvé, posel z boje, sluha.
Neznáš Rabuna již, králi pane?
S bolestí zřím v líce zbožňované –
choré. Lékařů ti svolám sbory –“
„Ticho!“ král dí. „Aj toť věru k smíchu!
Sen mne polekal. Ba jsem snad chorý.
Nebojím se! Smrti dělám vzdory,
ač mi ďábel čet zas řady hříchů.
Hříchů? Vždyť se modlím ve pokoře,
Bůh je mocný, uzřím jeho zoře!“
šepce k sobě Zikmund. „Nuže k činu!
Žižka zvítězil?“ – „Jak obyčejně!“
s úsměvem dí králi Rabun na to. –
„Odpovídáš, lotře, vždycky stejně.
Posud sliboval jsem tobě zlato,
zahladíš-li Žižku. Teď dím krátce:
nesplníš slib mi v krátké době,
pověsím tě zlaté na oprátce,
jež ti bude sloužit ku ozdobě.“
„Poslyš, králi mocný,“ Rabun praví,
„nech si zlato. Neláká mne velmi.
Co se ale týče mojí hlavy,
ani provaz tvůj jí nenapraví.“ –
„Nuže, zbav mne oné lidské šelmy,
po zlém, po dobrém, buď zlata slibem,
nebo mečem, jedem. Na mou duši,
odměním se tobě po žádosti!“ –
„Staň se. Odměnu? Tu nech však sobě!“ –
„Šlechetný! Jak odměním tvé ctnosti?“ –
61
„Králi! přijdu s účtem v jisté době,
vyrovnáme se!“ – „Kdy?“ – „V jistém čase
až se naplní tvá míra hříchů!“
Rabun zachechtal se v tichém smíchu,
s úklonou pak přes práh kráčel zase,
načež ozvěnou zní v nočním tichu:
„Však se vyrovnáme králi, v hrobě!“ –
„Běda!“ zvolal Zikmund „pekel zrada!“
načež klesnul, jako mrtvol padá.
Hřmotem pádu přivábené stráži
pohled děsný na oči se staví:
král, jak umrlec, jejž smrt již dáví –
na zemi. Stráž pozvedá mu hlavy,
volá „Pomoc!“ vzkřísit se ho snaží –
sluhů sbor sem již, i lékař spěje,
každý s bázní ptá se: „Co se děje?“
Dlouhá minula však ještě doba,
nežli krále opustíla mdloba,
srdci navrátil se oheň žárný,
v náruč sen jej pojal blahodárný.
VII.
VII.
Když se ráno probudil král ze sna,
nevěděl, zda vše se mu jen zdálo:
ráno slunko do oken mu plálo,
62
jako vždycky přes údolí lesná,
na sta krásných tváří naň se smálo.
Ač pak vlády starosti a spory
zaujaly krále cele znova,
nezapomněl na osudná slova,
jež mu zněla jak memento mori:
„Žižka zvítězil u Malešova!...“
63
U ŽIŽKOVA POMNÍKU U PŘIBYSLAVĚ.
Úpal slunce sálal nad mou hlavou,
nad poutníkem sirým, osamělým,
když jsem Sázavou tam nad modravou
kráčel vzhůru s srdcem rozechvělým.
Úpal slunce barvou stínil hravou
hory vzdálené, až k rysům smělým
hřbetů táhlých s modravými lesy
na hranici moravské tam kdesi.
Přibyslava klesla na obzoru –
přede mnou pak širé, holé pole,
z něhož pomník trčí, obraz vzdoru,
síly – slávy – zapadlé tam dole
pod mohylou – hrůznou zhraní moru...
Ano, zde to bylo! V děsném bole
stáli Sirotci kol bohatýra,
jakých jednou rodí jen ta země sirá...
Pomník; na něm zlaté, světlé runy
vítězných těch bohatýrských ramen,
jakby Zábojova zněly struny
varyta! A přec to byl jen kámen,
který zvučel hesla v den ten slunný...
64
Já pak – sirý poutník – šeptal „amen“
ke každému heslu – ku modlení,
nad něčím co bylo – ale není...
Na pomníku kalich; sem se vkrádá
v duši nad heslem tím shaslým dávno –
Marně duch nad tajemstvím tím bádá:
Hanobili nám, co bylo slavno,
Čechu usedla si v srdce zráda,
v nemrav zvrátili – co dříve mravno,
plival vlastní matce v líci bledou
jako Kristu, jehož na smrt vedou...
Přešly hrozné doby. Kalné zraky
domnělé mrtvoly oživnuly,
uvedouce vrahy ve rozpaky...
Zlaté sny se obživlému snuly
v nové žití ráno; zřel sic vraky,
trosky dávné slávy zbité v půli:
ohlas slávy z hvězd však stříbrozvukou
písní zněl, hruď plně touhy mukou...
Mukou touhy po té zašlé době
nevýslovné síly, slávy, moci:
zdálo se, že hvězdy pějí sobě
o té slávě v lunojasné noci.
Blaničtí že reci ve svém hrobě
v lůně hory spící, o půlnoci
pozvedají hlavy k vůdci slepci:
„Již je čas?“ že s úsměvem si šepcí...
Zdálo se, že Vyšehrad náš svatý
oživuje pěním Lumírovým,
65
Libušin že prestol, žárný, zlatý
národ volá ke dnům slávy novým
zdálo se, že osud noci klatý
zažehnán již hromem Perunovým,
že krasší žití vstává,
že se z prachu zvedá matka Sláva...
Zdálo se, ba zdálo! Pouhé zdání
jest ten život, který žijem nyní,
minulost jest pouze naší zbraní,
její ovoce však klidí – jiní;
život náš je dlouhé umírání:
umřít nechcem, k životu jsme líní,
líní tak, že sami pomáháme,
když nám cizák střechu domu láme.
Není v nás té síly dávných reků,
moderní duch nestrpí těch směrů.
z plísně vyvolávat dávných věků,
směšné to, ba dětinské je věru:
„Klidně plujte v mohutnou tu řeku,
zanikněte v její lůna šeru!“
Činíme tak – ba, když zapotřebí
do rakve své zarážíme hřeby...
Stojím u pomníku, marně ždaje,
aby jiskra velikého žáru,
který ožehoval tyto kraje
bleskem zasvitla mi – třeba k zmaru
jako reku starověké báje,
který ohně nebeského daru
odjal nebi smělou, šťastnou rukou
66
zhrdaje i božstva mstou a mukou.
Marně hledím k nebi: jeho úpal
nelítostně padá v chorou tváři,
slyším, jak by divý oř kdes dupal –
snad se přece blíží k samotáři
bájný zjev? Slyš, nyní opět supal...
Zvednu líci: v slunce smavé záři
venkovan se s dětmi svými blíží.
Stanul; na pomník pln úcty vzhlíží.
Opodál se koně jeho pásly.
Stanou; statná děva slabikuje
vítězství, jimiž se světy třásly.
Otec její hlavou pokyvuje,
nítí v dýmce oheň povyhaslý,
načež dětem pověsť vypravuje:
zde že veliký rek s koně klesl,
načež lid jej do Čáslavě nesl.
Náhle zhled mne za pomníkem skryta.
Byl jsem rozradován, vida věru,
jaká v lidu láska obrovitá.
Miloval jsem téměř prostou dceru,
když dlaň její hrubá, mozolitá,
konající práci tisíceru
mě se dotkla ruky v studu lepém:
„Jistě umí mávat pádným cepem,
jako prarodiči Táborité!“
v duchu s obdivem dím. Načež starý
otec projevoval city skryté:
„Myslíte, že neupadne v zmary
tento pomník, v oběť zášti líté?
67
Že nám popřejí ty skrovné zdary?
Na kameni nenechají kámen:
po tom bude s námi teprv amen.“
„S Bohem!“ bodrý venkovan děl v kroku,
načež k vozu šli, by odejeli.
Mně se zakalilo cosi v oku –
zdálo se, že zapadá svět celý:
„Blaníku, již rozval bránu, v boku,
vychrli již rytířů pluk smělý!
Tak-li zoufá lid – čas zhouby nutí:
zachovej nás, Pane, od zhynutí!“
Tak jsem polohlasem vzdechl z hloubi...
„Nebojte se, pane! Máme sílu
v paži: s ní-li láska věhlas snoubí,
láska k posvátnému za vlast dílu,
zmaříme i dílo pekel zhouby!“
Nadšen vzhlédnu: vidím vesskou vílu
ujížděti s otcem k Přibyslavi...
Byl to přelud? Ohlas dávné slávy,
co jsem z jejích úst zde slyšel zníti?
Zašeptal snad popel rodné země,
na níž velký Žižka vydech žití
jako ze Blaníka lůna ke mně?
Zem ta rodná přec snad s námi cítí,
mluví s námi jako ve snu temně?
Snad ty hory, lesy v polokruhu
vzdechly pozdrav otců, padlých druhů?
Dějí se snad divy? Ba, že dějí!
Div-li větší, že ta země rodná,
68
v které kosti našich otců spějí,
s naším bolem jako matka shodna,
že se ňadra její bolem chvějí,
když se páše vražda nepřírodná?
Div-li jesti, že z úst jejich dětí
prorocké a pádné slovo letí
jako předzvuk bouře, stín to střely,
která na vraha se hromem valí,
ohlas z duše hloubi, vzdorný, smělý,
v kterém zanikají marné žaly?
Marné žaly! Dost jsme přetrpěli!
Vzhůru čela! Paže, tuhé svaly
z ocele jak buďte! Braňte chaty,
sladkou řeč, ten otců odkaz svatý.
Ona prostá děva vyslovila,
ret co váhal vysloviti sobě:
Ano, mládež nadějná, toť síla,
která odolá i pekel zlobě,
která dovrší ta svatá díla,
o nichž sníme jen v té klaté době!
Mládež jará nadějí je zlatou!
Probouzejme v ni tu lásku svatou,
kterou v naší hrudi doba tlumí:
lásku k posvátnému za vlast dílu,
nadšení pro krásu, dobro, umy,
tužme v její paži onu sílu,
před níž podlosti hrad klesá v rumy:
pak i věhlas vstane, s ním pak sláva,
kterou Bůh jen synům hodným dává!
69
TÁBOR.
A sedím sám, jak před dávnými lety,
kdy písní mocný příboj v mojí hrudi
jak bouře divé hřmění dal se v lety.
Snad poslední to ozvěna se budí
již v hrudi mé a střásá pozdní květy
mně do vlasů, co v hrudi vulkán pálá,
již s pola vyhaslý: již tichne řev,
před okem duše žití lidstva zjev
se rozvíjí, ta bolest jeho stálá.
Jak cizí by to byla, ne má bytost:
ni naděje, ni zoufalost jest ve mně,
ni ochablost, jež doprovází sytost –
ne! Pod mou nohou mizí nyní země,
já všehomíru tuším obrovitost,
ji objímám, ač vím, že jsem jen prachem,
ba ničím u srovnání s oním věčnem,
jež pojme mne v svém ruchu nekonečném
a zničí, přetvoří – a oblékne zas nachem.
Ni slávy mam, ni cetky malicherné,
jež marnost lidská na sebe si věsí,
víc nezkalí mé duše zraky věrné,
mě pekla hrůzy více nepoděsí
70
neb zřím v to moře věčna bezeměrné,
kde zlo a dobro v nekonečném boji
hřmí o sebe jak hukot bouře věčné,
jak střídají se v pásmo nekonečné
smrt s žitím, které proudí k svému zdroji.
Když zdánlivě zde jednotlivci hynou,
tak jako kapky v řece jen se mění
a proudí v moře, z něho zpět se vinou
jak pára k oblakům. A s nimi v bouře znění
jak vláha tíhnou v zem. Pak zpět se řinou
jak prameny zas v řeky, ty pak v moře:
tak v stálém život třímá koloběhu
země k moři – od moře zas k břehu
a v něj se věčně mísí smrti hoře.
Je to tam skála hory nebetyčná?
Či postava to jakás obrovitá,
jak vzdoruplna – hrůzy – přec však sličná?
Hle, moře života se divě zmítá
dol ní, až k nebi lítá pěna ryčná:
však socha pevně hledí v nebe vzhůru
jak zosobněný vzdor. Tak zírá v příští
jak s pohrdou, zří, jak se vlny tříští
i u nohou o skalnou boků kůru.
O vlasti má, o člověčenstvo celé!
Co jest zde chvilka, miliony věků?
Můj národe! Tys též byl boji v čele,
Tys účasten byl jeho divých vzteků
a cítils ve svém srdci – Spasitele!
Již skončen úkol Tvůj? Zda jesti psáno,
žes dohrál již v té velké tragédii,
71
jež nedohrána – jejíž zvony bijí
kol nás až dosud? Komu určit dáno?
Ty žiješ, ale letíš opět v dáli,
jak vrak v tu bouř, jež kolem Tebe kypí
a budoucnost se v temno věčna halí –
Já slyším v bouři sténat větve lípy,
pod kterou kles’ jsem moře na úskalí,
Jest posud noc – však probouzí se ráno
a přijde den! Den člověčenstva spásy,
kdy hymny vítězné kol zahřmí hlasy
jak jednou z Golgaty: „Jest dokonáno!“
Jest dokonáno! Národe můj drahý,
zda uslyšíš tu hymnu vítězící?
Zda na Tvé krví, potem vlhké pruhy
svobody slunce povznese svou líci?
Či nezdoláš své nelítostné vrahy
a mrtev budeš, když svět kolem Tebe
v ten nový život kypící zde zkvete –
pro kterýs trpěl v bouři tisícleté,
pro kterýs – umíral v své vstoupí nebe?
To nevím. Vím jen, že jsi posud živý,
žes darmo netrpěl a neumíral,
vím, že je smrti přelud pouze lživý,
že prapor zvítězí, jejž v pravici jsi svíral,
než podlehnul – ač vykonal jsi divy!
Jak Roháč bojoval jsi na Sionu
když padl Žižka! Sirotci jsme jeho!
Vždyť jednou z moře věků zbouřeného
zazáří Sion, jemuž není skonu.
Zřím okem věštce do věčnosti proudu:
72
Ne! nemůže mne sklamat věští síla,
ni posměch, pochyby a hana bloudů:
Již věky pílí k dokončení díla
Svobody, Lásky – k poslednímu soudu:
ba znovu oživne i mrtvý kámen,
ta všechna hesla nesmrtelná, skvělá,
jež ve smrt hnala pokolení celá,
se vtělí jistě v život věčný! – Amen.
73
DOSLOV.
Tuto knížku chystal jsem se vydati již r. 1915 v roce Husově, záhy po smrti básníkově. Nemohla vyjíti z příčin censurních. V roce Husově mluvilo se mnoho o husitství v české poesii, ale jména Červinkova nebylo ani vzpomenuto. A přece dílo Červinkovo, pokud je psáno veršem, čerpá náměty z největší doby našich dějin, z doby husitské, ohromnou převahou. Knižně vydal Otakar Červinka tyto básně: „Jan Roháč z Dubé“ (1872), „Jan Žižka z Kalichu“ (1875), „Aleš Romanov“ (1881), „Husitská svatba“ (1884), „Pohádka života“ (1892). Z nich tedy většina je husitských. A nad to, mají v díle Červinkově význam integrující („Aleš Romanov“ a „Pohádka života“ jsou práce odvozené a neosobné), a jedna z těchto básní, „Husitská svatba“, uvedená do literatury Nerudou, zachová si místo trvalé. Není bez zajímavosti, že i mezi rukopisnými básněmi Červinkovými prvé místo zaujímá skladba, čerpající z doby, Husovi blízké: Je to „Kronika o čaroději Žitovi“, nejobjemnější práce
74
Červinkova – má 4017 veršů – v níž básník snaží se zobraziti typ českého člověka z konce XIV. a počátku XV. stol.
Řadu menších etických básní Červinkových, vytěžených z doby a z ducha husitského, předkládáme dnes v souboru českému čtenáři. Na přání nakladatelství byla vypuštěna báseň úvodní, „Ohlasy minulosti“ (původně v Květech 1888, díl I., str. 588–591), začínající se takto:
Již blížíte se opět ke mně, stíny
přeslavné minulosti Čechie,
jež smrtný sen jste sňaly s domoviny,
kdy nepřítel jí chystal rekvie.
Básník připomíná si děsnou noc pobělohorskou. „Vy, již jste zasvětili píseň mou své službě,“ apostrofuje své reky husitské, „požehnejte vnuku, ať v boji posledním on zvítězí.“
„On zvítězí,“ tak šepcí jejich hlasy
a slavné navrátí se Slávům časy.
Básník vidí se opět jinochem, apostrofuje svou mladost, svůj rodný kraj. Zdá se mu, že sedí pod veskou lipou a pěje lidu o recích husitských. Mezi posluchači tam kovář – jen mu dát širák a palcát! Tam myslivec – teď střelec z vozové hradby! Jsou tu i ženy, dívky každý slyší o Žižkovi rád. Žel, minuly časy, kdy „na poli z pacholka rostl rek“:
75
Však vraťte jemu v prsa svatá hesla,
a povznese se hruď ta, nyni kleslá,
a vrátí se nám reků slavný věk!
Jsem přesvědčen, že nejen tato slova, ale i celá tato staronová knížka Červinkova bude dobře přijata národem, který nepřestal býti husitským, který byl a jistě i bude národem Husovým, nejen ústy, ale i srdcem, nejen slovem, ale i činem!
Zbývá mi jen poděkovati vdově po básníkovi, paní Marii Červinkové v Berouně, za vlídnou ochotu, jíž toto vydání umožnila, a bratrovi básníkovu, p. MUDru Vl. Červinkovi v Jičíně, za vzácné přispění.
76
POZNÁMKY VYDAVATELSKÉ.
Hus. Původní otisk v „Květech. 1888; druhý otisk v „České epice“ Fr. S. Procházky ve 2. vyd.
Tábor. Osvěta 1884.
Žižkův tábor. Zlomek z větší epické básně. Netištěn dosud. Zde se otiskuje z rukopisu podle přepisu bratra básníkova MUDra Vl. Červinky v Jičíně, jenž jest majetníkem rukopisu.
Vánoce roku 1420. Za praporem sokolským. Praha 1887.
Král Zikmund. Osvěta 1891. Upozorňuji tu na obdobu námětu této básně s Heydukovými „Sny královskými“. Není mně pochyby, že jde tu o vliv silné myšlenky Heydukovy, který první ukázku tohoto velikého díla svého jež teprve letos uzřelo světlo světa, otiskl v „Osvětě“ již r. 1881.
U Žižkova pomníku u Přibyslavě. Pamětní list Sokola v Táboře 1888.
Tábor. Tamtéž r. 1890.
77
OBSAH:
Hus3
Tábor (Historická pověst.)6
Žižkův tábor32
Vánoce r. 142044
Král Zikmund48
U Žižkova pomníku u Přibyslavě64
Tábor70
Doslov74
Poznámky vydavatele77
Obsah79
E: pk; 2002
[79]