Vlastenecké šlehy (1882)

Heřman Městecký

Vlastenecké šlehy.
Rozdává Heřman Městecký, jmenovaný taky všelijak jinak dobrých přátel mluvou květnatou.
V Praze 1882. Nákladem vlastním. S pomocí „Palečka“.
[1] Alois R. LauermannLauermann, dříve Militký a Novák v Praze.
[2]
Na sebe.
Co už na ty šlehy, hochu, spotřebovals rákosu! A přeci se ještě pořád práší u nás ze šosů... [3] Vlastenecké šlehy.
[5]
„Co jste přišli viděti?“ (Svatojanským poutníčkům.)
Vy všichni z Polabí a z Pošumaví, Vy, které na svatého Jana posýlá požehnaná Hana, nám vítejte a buďte u nás zdrávi! Hle, Praha královská! Zda se tu ještě znáte? Jak změnila se za let padesáte! Kam oko obrátíte, české dcerky,dcerky – ne více Idy, Theodory, Irmy! – jazykem českým zdobí hrdla místo šperky, a ze všad lákají Vás české firmy! A v našich kavárnách – ten obrat převeliký! – nadarmo hledáš „Floh“ neb „Kikiriki“! A v českém divadle! Tam hrajou samé české kusy, Haranty, Žižky, Husy... A českou šlechtu spatřiti-li chcete, v divadle českém všecku naleznete – – No – zkrátka, tak se potěšíte v Praze, že,že až se navrátíte,navrátíteumřete už snáze... 7
Vyhláška.
Rrrrr – bum, bum! Vědomost’ se dává, čeho se nám nedostává. Český národ, jindy kos, ztratil před lety srdce, jazyk, nos. Kdo by tyto předměty dodati chtěl, měl by krušnou práci, ale stálo by to za regraci. Podmínky: Podmínky:
Srdce naše nové musí býti perníkové, jaké mívávali naši slavní předkové, prapraprapraprapradědkové. Jazyk musí hodně se mít rád – po německu smí jen diškurirovat, česky mlčet – že je zlato, vědět musí, aspoň hladu nezakusí!
8 A což nos! Náš nos musí býti kos: musí umět výtečně se dloužit, za věšák všem bulíkům znát sloužit, věčnou rýmu musí mít náš nos. Kdo pak také slýchal, aby nos náš vyčenichal ruku, jež nás za něj vodí?... Kožený nos nejlíp se nám hodí! – Rrrrr – bum, bum! 9
Co je to rejpalství?
Co je rejpalství, o, synu milý, poví tobě každý rozum shnilý; ale co je bolesť v kříži, toho – ptej se vůdců – nezvíš od nikoho!
Kdo je hodný.
Kdo umí chodit v beránčí kůži, pro toho u nás plný sad růží; a není-li literát – bez odporu dostane na boty v „Svatoboru“.
Knihy našich vlastenců.
Že prý naši výtečníci neznají trh knihovní: oni mají také knihy, jsou to knihy – gruntovní! 10
Naše spolky.
Naše spolky – věčná buď jim sláva! zapíše v své listy dějeprava. V inicialku snad této chlouby naší Sparty bude třeba namalovat šosy, cop a – karty.
Třeba katastrofy!
Bez srpnové naší katastrofy nebyl by se nadchnul národ náš; třeba ještě, aby naše knihy spálil nový otec Koniáš!
Z počtářství.
Spočítejte, páni vlastenci, přec kdys, kolik stojí na rok český časopis; uvidí hned, kdo se počtů nebojí, kolik našinců prach – za nic nestojí! ...
Divadelní úspory.
Rány tvoje, neuprosné nebe, zle na nás letos dopadly: pan Maýr šetří na jevišti lidmi a ve hledišti – sedadly... 11
Na „Měšťanskou besedu“ v Praze.
Dům tento češtiny je pravým rájem, je vlasteneckým z gruntu; než hlahol cizí dostal se tam v nájem, co vystříleno na slávu jí – špuntů!
Arcibrusařům.
„Co jesti před čarou, jesti nesprávné, co jesti za čarou, správné jesti“: národu pán bůh dal k řeči dobrý sluch, brusařům dobré pěsti.
Co náleží k výtečnictví.
Když chce někdo v světě stát se výtečníkem, musí aspoň slítnout se schodů – – Dal-li pán bůh výtečníkům velkou hubu, dá též velké uši národu.
Škarda contra Maýr.
Srazil se mlynář s kominíkem, smích diváky až hází – kominík, hle, je samá mouka, a mlynář plný sazí. 12
Naše bohatství.
Byli jsme národ chudý kdysi, teď máme – slavné cestopisy; uvili Vlasti předrahý vínek: Šimáček Otto, Urbánek Hynek.
Po obec. volbách v Praze.
Tak už páni starší Prahy všici sedí osvěženi na radnici; neosvěžily je sice nové síly v sboru, ale všemohoucí pivo od Bachorů.
Na hrob vlastenecké děvy.
Dokud ještě živa byla, po německu švadronila; smrt’ však naši komtesku oslovila – po česku.
K znamenité činnosti některých literárních spolků.
Literární spolek v městě S. za tři léta z plínek nevylez; literární spolek v X. vynalez už – nový viks. 13
České město.
Jen co pravda: leckde naši měšťané žijou jako zemané: hrajou v karty, jedí, pijou, spí a umírají – ale nadarmo, neboť za živa už – hnijou!
Pryč s obecními ústavy!
Ničte školy na vše strany jako Písek s Rokycany. Hloupá mládež – pokrok všude. poslancůPoslanců nám neubude!
Dobrým příkladem napřed!
„Podporujme ze Slovenska studující,“ děl pan Škrtil, t. č. také vůdce. Lehko mohls, slavný vlastenče, tak říci, když jsi dříve strčil do svých kapes ruce...
Proč někteří páni profesoři nepodepsali?
Provaz není kšandou, bouda není domkem: kdo chce zůstat s Randou, nemůže jít s Tomkem! 14
Slovan-Čech.
„Já jsem Slovan celou duší a jak rána udeří – –“ Snadno moh se dušovati, když na duši nevěří!
Žurnalistická jednota roste!
Naši páni novináři, to jsou „ňácí“ hospodáři! Změnili jen ve stanovách článek jistý – zachránili ode dluhů – beletristy.
Národní divadlo.
„Dals mně juž dva miliony, rozpomeň se ještě, buď tak hezký: za každičkou zlatku zahrám Tobě jednou – nevím ještě v které době – jeden nový kus francouzský; leč, by nebyl program ouzký, za každých sto tisíc také – jeden český.“
Na pražské domy o půlnoci.
Pro bůh! držte se jen, domy, vší svou mocí, zapomeňte špatné na zdivo, byste na ty nespadly, jimž o půlnoci, když jdou z klubů,klubůstojíte vždy na křivo! 15
Zolovi.
Od té doby, co jsi rozum dostal, podle našich nepotřebných, blázen jsi... O, kéž bys byl hloupým ostal!
Bronislavovi Grabowskému (když byl r.1880 v Praze).
Tys přítel náš, Tys přítel náš, Ty o nás píšeš a z nás překládáš: o, rač nám přátelství své rozmnožit a koleno Své šosáky našimi přeložit!...
Na divadelního ředitele.
Má-li Tvojí spořivostí zalesknout se Musy chrám, především mu, řediteli, uspoř – sebe sám.
„Kdo to vymaluje?“
Napřed mlátilo se starým pádným cepem do zboží i do nepřátel v hněvu slepém, pak se mlátívalo strojem, a teď – svatí! už se (podle insertů) i parou mlátí! (Škoda, že jen obilí!) 16
Kolportéři němectví v Čechách.
Bravo, bravo! dobře u nás rozšiřují každý spisek z Němec, sotva vznik; naše vlastenecká knihkupectví a náš věrný žurnál „Politik“.
Marné hledání.
Slavná městská rada v Praze tuze hledá lokál pro své tajné schůze. Těžko asi nalezne ho, na mou kuši! když „i stěny mají uši“.
„Národ sobě!“
Blaze lidu, jenž to uměl v skutek vtělit: lid ten moc je, již si peklo nesmí znepřátelit! Nechte psy a kobylky těm, co nemají srdcí pro vás – národ sobě! – šlechtě patří bič a mnichům – provaz.
Jednomu za koterii.
Nebýt aforismu v „N. S.“ pana Liera, byla by tam díra! Hledíme prý po Urálu, Balkánu – o, těch českých Moskvanů! – Máme sobě koupit okuláry – snad abychom uviděli Egypt starý, Španihelské býky, Vlašskou signorinu, nožky Pařížanek, odalisek špínu! 17
Z památné valné hromady sboru divad. po shoření Nár. div.
Kdo tu „valnou“ popíše! Národ leží na břiše – kde jsou dutky z Čáslavi, ať nás v kříži napraví! Vůle lidu – malý poutníček, šosáctví tu jako Řip, kolem něho moře patolízalství a v něm plno shnilých ryb! Vyšli z domu kohouti, přišli – zmoklé slepice – – práskli v Slané Mělníkem, zatřásla se Roudnice ... Malý redaktůrek jeden přece k rejpání byl sveden; byli by z něho nadělali střepů – „jazykem nemlať; chceš-li, ujmi se cepů! 18 Šosáctví, šosáctví! kde tě lidé berou? Že se o tvůj pohled velcí páni perou? Jestli ty, šosáctví, nezlámeš hlavu, národnost’ zardousit budeš ty vstavu! 19
Zrnka pravdy. (Podle Bohdana Zaleského.)
Kritik.
Kritik? Kdyby znal to mračno, které kalí, byl by poetou a nadšen pro zápaly; kdo boj ještě sám nevyhrál, věru hoden hany, chce-li ničit strategické Césarovy plány!
Světlo pravdy.
By k nám světlo pravdy mohlo doletěti, třeba často věku, často tisícletí!
Cena podobizen.
Jáť podobizen vystříhám se vždycky, jak poesie přeložené prosaicky.
Chvála v oči.
Za chválu v oči vždy se duch můj stydí, neb groš to veřejný je dobročinných lidí. 20
Evropští poetové.
Slavný poeta, jenž pláče na nelásku, nemluví co napsal, ale kolik svazků; a to svaté vědomí ho ještě v smrti blaží, Dantea že i s Homerem zváží!
Láska a sláva.
Jistým kapitálem láska jen se stává, ale papíry je bursovními – sláva!
Lidé činu.
Proč lidé činu výše stojí? Lidi činu bůh tvoří ze zvláštního kosmického plynu.
Nový spůsob publikace.
By „Harantova žena“ nezhynula v krátce, již rozebrána zcela – v každé svojí řádce.
Pěvcův znak.
Každý pěvec na štítě má heraldické znaky, podle kterých ihned poznáš, odkud jest a jaký. 21
Láska – přátelství.
Žel lásky, přízně, kořene že není pod ní, že jako kvítek rostou – na hladině vodní!
Praktičtí a nepraktičtí.
V své době vyniknou i všední z člověčenstva, leč praví geniové v čase veškerenstva! Algebra s poesií. Divná řeč to, ale pravda: algebra že stvořena je poesie ze žebra; a proto po tomtéž a po onom zrak pěvec obrací i astronom! Po čem poznávám mistra. Nežli slyším mistra prvně zahrát kdesi, poznám ho, jak spouští prsty na klavesy. Napodobitelům. Pravý mistr dlouhý plášť za sebou vláčí, a svou stopu zametá hned, kudy kráčí! 22
Z našich figurek.
Šlechtic. Víra, naděje a láska jeho života: žena, kůň, pes, římský pantofel a robota. Farář. Z kazatelny hřímá věrný sluha Říma, že ovečky neposlušnost’ jímá. Musí být však změna: doma je jak pěna – jednou káže on a jednou – žena. Učitel. Padesát let vychovával za vlasy dobráky i maňasy. A co čekal, o čem snil tak rád, přikvapilo jednou z rána: řád*) – – Ale dal mu! více nemoh vstát. *) Totiž školní, jímž zakázány tělesné tresty. 23
Naše spolky.
Umělecký.
Chuďas! má sic několik set výtečníků – ale na zahálce! Jenom občas strhnou papírovou bouřku k umělecké válce!
Literární.
Aby naše písemnictví nechodilo po hlavě, skritisují křížem krážem v taneční je zábavě!
Žurnalistický.
Odhodlaný čin přemůže všecko. Když už měli hezky plné vrecko naši zasloužilí páni politici, vyhodili beletristy na ulici. 24
Čtenářský.
Co nám je do těch nových spisů! My máme dvacet let už knihovnu a knihy novy – jako z lisů!
Zábavní.
To by mně věru ránu zadalo, kdybys mne na svůj repertoire dal. O, smilování: kolik lidí by mně nadalo, jež na mou oslavu bys zval! 25
Naše literatura v našich časopisech.
Národní Listy.
Při té spoustě krkolomných denních zpráv, zajímavých soudních síní, od těch čas, co Neruda zas není zdráv, eskortován celý literární stav do insertní části nyní!
Pokrok.
Že pěstuje rubriku svou prakticky, rozhodnuli Otto s Hynkem na vždycky; povolalit’ z jeho čilé redakce nejpilnější ruce k sobě do prakse.
České Noviny.
Šelma jenom na ně může něco říci! Kritik v nich jak zrnek v notné makovici: 26 o Flygaré-Carlénové, pšenici a žitu, Ebersovi, Plavbě Vegy, taky blahobytu.
Čech.
Že pobožný tento list nemá času všecko číst, nepsal-li to antikrist, to je chyba! mlčí tedy radši jako ryba.
Politik.
Úlohu svou dobře pochopil tento šermíř německý. Co kde který Maušl vyklopil, to rozebírá znalecky.
Literární zábavné listy.
Co nevyšlo na svět z jejich úzkých kroužků, to je u nich bez ceny. Dřív si u nich autor musí odbýt zkoušku silným žaludkem a rameny!
Venkovské listy.
Bylo by to nosit v moře vodu, bylo by to mlátit do slámy: 27 kritisovat knihu, když hned o ní tištěné jich dojdou reklamy!
Mravné naučení,
které z toho plyne, bratří milí: že jsme přec jen lidé zasloužilí...! 28
Divadelní správa.
Družstvo.
„Kde je hodně hlav, tam smyslů jako u stodoly syslů,“ chválí sobě družstvo milý doktor Jozek; „my jsme ale tolik hlav a jeden mozek!“
Intendant.
Náš pan doktor Škarda truc je leoparda! Který kus chce, ten ze světa splodí, a co zbude, mláďatům svým hodí.
Ředitel.
Ředitel či řiditel? Co tu různých hlasů! Tobě věru obé náleží: řidě divadelní otěži, ředíš personál i kasu! 29
Tři kusy v zrcadle vtipu.
Na jednu historickou smutnohru.
Ač to nejsou naše postavy, ani naše pěkné tradice, ač v tom není ducha českého, přeci je to – smutné velice.
Na činohru z dob našeho probuzení.
Jednu dobrou vlastnost’ má rozvláčný ten šlak: člověk při něm usne hned, ani neví jak!
Na jednu starou „studii“.
Čarodějně krásný tento kus stvořil středověký genius; na světlo se dostal teprv dnes – bránil mu v tom Miguel Cervantes! 30
Z nového českého Parnasu.
Arbes.
Vše, co napsal, samý nevídaný div: čtenář ani autor neviděl to dřív!
Páter Beneš-Třebízský.
Z české kroniky prý rozkaz jistý Benešovi vyříz celé listy. A to, co v ní zůstalo, za babku prý nestálo.
Dvorský.
Bác! bác! bum! Blesku Bělohorský! to je unikum, jak František Dvorský hřímá v publikum! 31
Heller.
Postupuju zvolna, ale jistě jako – Rus. Románem svým urazím vždy hodný světa kus. Hloubavý jej čítá-li, někdy nastudí se, někdy napálí.
Herites.
Pryč s doktory! Kdo stůněš, nechej nářku a zavolej si mne – babičku kořínkářku.
Holeček.
Černá Hora! – a nic víc? Taky kousek Strunkovic...
Jirásek.
Jaká by to, můj ty bože, byla díra, kdyby u nás při muzice scházel Jíra? Chytne k tanci pohoračku, skočí s ní si rejdovačku; někdy Jíra chytne taky – štíra...
Kolár Jiří. (Na jeho „Básně“.)
„Kajdaly a majdaly“ několik dní pajdaly, 32 až je kdesi v špíně schroustla jedna svině: uši schlípla a za chvíli scípla.
Mokrý.
Narodil se v českém jihu, v Praze stůně po laguně: vystonal prý celou knihu.
Stašek.
Piš, synáčku, honem piš, beztoho nic neskončíš!
Vlček.
Lipany, o, Lipany, jak jste pěkně slípány! Jen tvá vina tragická, Prokope, je nelidská: dá si odřít pěkný vous – za to patřils do Kartouz! 33
Vrána.
Není to pelikán, není to vrána: přeci to Vrána je – pro Krynda pána!
Vrchlický.
Reflekse, ty reflekse! O, kýžtě! Uřízni si v zadu nebo z předu, řež jak chceš: kus na kus bez ohledu žije dál... Hle poetické klíště!
Zeyer.
Země porodila rytíře, nebe romantickou poesii; pámbů vyhodil ji z vikýře. A tu romantickou holku vzal si rytíř bez okolků – na divoko nyní spolu žijí.
Epilog.
Čtenář: Kdež však ony verše, plny něhy, jež mé oko v „Palečku“ též zahlídlo? : Zde jsou, prosím, přece jenom šlehy jinde, možná, vydám také kadidlo. 34
Vlastenci.
I. Tichošlápkové.
Má dobré jméno v okolí, že nenávidí Sokoly a že je veteránem – neb býval někdy kmánem! Teď navzdor nečasům chodívá k „Primasům“ jen hezky tiše – a pije tiše – o, zlatá, Mařenko, tvá skrýše! Pan berní přised ku stolu, i šňupnuli si pospolu a mluví po německu: Vem čert národnost’ všecku! Tu českou ale zvlášť, neb ta je samá zášť! Jen buďme tiše a pijme tiše, ať Mařenka nám nepřipíše! 35 Číst? – knihy? – věru hloupá věc! Vždyť chodili jsme do škol přec, a moje dítě dnes mi víc než já vědět nesmí! Z divadla, Matice jen máme pranice. Radš buďme tiše, jen hezky tiše, ať srovná se to všecko v břiše! My nejsme sice křiklouny, však jíme české bagouny, a pijem české pivo. Jak v žilách při něm živo! Ač cesta daleká, nikdo se neleká, chodíme tiše, jen hezky tiše – dva dojdem – dá-li pán bůh – spíše... 36
II. Pan profesor.
Narodil se zvláštní tvor, stal se z něho profesor, inu, profesor! Hledí na svět s hora, jenom inspektora vítá víc než potřeba – připlatilo na chleba, inu, na chleba! Pokorně se ohýbá, ruku div mu nelíbá, inu, nelíbá! Pro dobré pak očko – o, ty česká kočko! – zkouší český dějepis, který českým býval – kdys, inu, býval kdys! Nyní smí jen vědět žák, že byl Žižka zabiják, inu, zabiják! 37 Hus a Prokop lotři, Karel, Jiří kmotři, a slavnější něco víc Slavata i Martinic, inu, Martinic! Zákon třeba zachovat – Žáci knihy kupovat? jakže, kupovat? Spletly by jim hlavy – on je bez ní zdravý! – Líp je chodit k „Ježíšku“, tam přibývá na bříšku, inu, na bříšku! – A až pán bůh v nevoli povolá ho ze školy, k sobě ze školy, nekrolog má jistý: máme hodné listy! Bude pro něj v Čechách pláč! – Na nás patří karabáč Inu karabáč!... 38
III. Student, (který ovšem není prototypem českého studenta, ale je)
Prodal táta dům i pole. V Praze pan syn na vysoké škole: na Zderaze, u Donátů, u Primasů,Primasů bouří jako tisíc ďasů – čert vzal tátu! Ideály – hloupé řeči! Malíř, Předpřed nimž jenom v duchu klečí: plný talíř. Do divadla spíš by zalet, kdyby mělo hezčí balet, méně prádla... 39 To je naděj vlasti naší, pýcha! Vlastenečtí větroplaši, plná břicha, prázdné hlavy svého lidu – ti mu rozpáranou bídu dobře – spraví! 40
IV. Divadelní enthusiast.
Není bouřka jako bouřka: cylindr je bouřka – kdo chodí jen do divadla, neví, co je zkouška... Není jídlo jako jídlo: kaviár je jídlo, je-li po něm někdy na noc umělecké křídlo! Pan N. N. je enthusiast, pro divadlo hoří, umění se nejraději za kulisou koří. Zpěvačky má nejvíc v merku vlastenec náš tuhý: platí za ně u Švertáska umělecké dluhy. 41 Milovnicí nepohrdne, je-li hezká, zvláště; když je chladno za kulisou, hned tu půlka pláště. Chráme Mus, ty svatý, čistý! Kdo pro tebe dýšou, ti o sobě feuilletony do „Národních“ píšou – – 42
Skupení velikých mužův a žen. (Veršem skoro nevázaným.)
Úvod.
Zpívej, Muso, klinkavými slovy, jak narostly uši na oslovi, kterak volku bůh požehnal rohy, proč dal velikánům velké nohy, a co asi ten žaloudek zkusí, jenž ty uši, rohy, nohy strávit musí! Nežli Šlupka v sněmě šláp si na svůj jazyk zdravý, nežli Vrabec vyfňukal si záři kolem hlavy, nežli Orang folianty zdělal vědou příští, než Loudavá zvítězila čímsi na jevišti, než moh Schmackes v družstvu divadelním páchat pikle, nežli Štětka zvěčnil mladých selek staré kytle, než svou estetikou pobil filosofy Straka, nežli Zídka hvězdou stal se – ve znamení raka – : vše, co bylo dosud namluveno, 43 nafňukáno, naučeno, nadeklamováno, planirováno, zmalováno, filosofováno, nedobudováno, rozbilo se jako starý krajáč v střepy, jak se zjevil X. Y., nový talent velkolepý! Mělť on, pravda, každý zvláště velkolepé nohy: od Českého klubu v Praze až až do oblohy! Zpívej, Muso! – vzývám tebe plačky – ať zas tluče hodný lid můj špačky; nebudem ho věru ze sna plašit – bychom nemusili za trest z našich časopisů strašit, ouvej, děti strašit! 44
I. Mluvčí lidu.
Koho jaktěživo nešimralo v kříži, věru poslancem se nestal bez obtíží; leč kdo běhá za lokálkou, div si nohou nepoláme, a kdo nemá vlastní zdání – neboť zdání klame – kdo má dobrou hubu a ramena hybná, ten ví, co je synekura mnohoslibná! Nežli Šlupka dodělal se kariery, protlouk všecken život, kde je který, do školy i za ní chodil v pronevěře, až jím i sám páter Špulc vyrazil dvéře. Potom vrh se v uměleckou kolej, na jevišti dělal krále a pod ním byl holej, a že jeho divadelní sláva jako všecka polní tráva zapustila kořeny tak mělce, počal kořiti se paní ředitelce. Ředitelka brzy živě splatila mu lásku, ředitel však – ten ho vyhnal z Thaliina svazku! Co měl počít hrdina můj? Raneček si svázal, ředitelka pekla buchty a on nohy mazal. 45 Do Prahy se dostal fechtem, a co našel, to chyt nehtem: v jednom dávno zmírajícím na úbytě plátku najali ho za točila k svému kolovrátku. A byl Vám to kolovrátek! jak jen počal kdákat, celý národ podle něho musil pěkně skákat! Ale nebyl hrdina můj nikdy pro to v chládku, on měl samé šoupačky jen ve svém kolovrátku! On jen hafal, nikdy nekous, on krev nemoh vidět, on se musil před cizinou, co nás nezná, stydět; jakmile jen o muzice šťouchli se dva v boky, on před světem hned to svedl na patoky. Ach, ty šosy, dlouhé šosy, ty patronské šosy!šosy, sliny mu vždy z huby tekly – šťasten, kdo je nosí! Ach, ty šosy, dlouhé šosy dělaly naň dojem, že je musil, jak je viděl, líbat s nepokojem! A když už se shýbat uměl, jak se u nás sluší, vynik brzy – dlouhým nosem a maličkou duší. Mlčet uměl jako ryba, a pro vlastnosť tuto, bylo na něj také záhy s hora vzpomenuto: chtěj nechtěj se musil nechat za poslance zvolit, v klubu pěkně hlavou kejvat, s nikým nezápolit, když potřeba, hodně tleskat, hodně přešlapovat, syčet, mlčet, kašlat, řečníkovi gratulovat, 46 zkrátka – s proudem plovat a na konec v časopisech dát se vymalovat. Sem tam někdo hleděl na to sice trochu zmámen, co se děje v našem klubku, ale celek jásal, že zas máme jednou Šlupku, a „Svatobor“ objednal prý z Vídně už mu kámen. 47
II. Kněz národa.
Není to jen husy pásti,pásti nebo štípat kusy: kdo chce býti knězem lidu, fňukat umět musí, v hodně smutných tragediích záda rekům zmodřit, a jsou-li mu příliš drsni, uměti je odřít. Romány psát z jiných světů – podle dobrých vzorů, neublížit – kromě sokům – nižádnému tvoru, ani tomu božímu hovádku, ani redaktoru. S kritiky hrát často v karty, hloupě házet listy a nezbryndat nikdy si to s pány žurnalisty. Osedlat si jedno zvíře, nepovím Vám jaké – jezdím na něm, bohužel, už několik let také! – A když sedí pevně v sedle a má plnou kapsu, plačtivé psát epištoly, že je s oslem na psu... To jen proto, že tím získá, jak pověděl Zola, žaludek i umělecká jeho aureola. – Ach, můj Vrabče, můj Vrabčáčku, moje hubo zpěvná, co jsi zkusil, než tvá sláva byla světu zjevná! Kolikrát jsi migrenu měl v slavné hlavě svojí, než N. vydal opravenou podobiznu tvoji; neboť kdyby věrný obraz tvůj tak u nás shledli, kdo ví, co by s ním pak, šelmy, ještě neprovedli! 48 Nemohli to pochopiti – dobře jim, ať zhynou! – že je možno zpívat jedné a objímat jinou. Jaké proďáls líté půtky, sedánie a klánie, kolik vyteklo již – sudů při tom potýkánie, kolikrát vás šenkýř tučný – o, ta srdce tvrdá! vyhodil od „modré„Modré štiky“ nebo od „Všehrda“. Kolik prohráls maxlů, bulek a zašpinil tarok, než si u svých recensentů na slávu měl nárok. Kolik vyplakal jsi slzí v krčmě do sklenice, kolikrát ti z ruky padla – když jsi dojed – lžice, nežli tebou tvoji věrní, můj Vrabčáčku milý, holubičí český národ posléz napálili! – Ach, můj Vrabče, Vrabčáčku můj, zpívej, tobě dáno od kritiky pět, co posud bylo neslýcháno ani v Němcích, v Americe, ani ve Francii, v Škotsku, Španihelsku, Polsku, Rusku, Italii. A bylo-li zpíváno tam – kdo to může vědět? Nelze-li na jedné sněti osmi Vrabcům sedět? Jen když každý čimčarará, jak mu rostla huba – vrabec musí zůstat vrabcem, Kubou zůstat Kuba! – Nehněvej se, Vrabčáčku můj, pro tu píseň moji, čekal jsem ji v otcovském už dlouho nepokoji; pomohl-li zvěčniti jsem tvoje sladké jméno, opět jedno přání moje tím je vyplněno! 49
III. Učenec.
Jedna hora vysoká je a druhá je nízká – někdo z vědy hlavu ztratí, někdo teprv získá. Někdo pořád aoristy stihá jen a trousí, a ti, kdož jsou hodně tupi, aspoň jazyk brousí. Tomu v mozku perpetuum mobile jen vrtá, a ten hledá v kozím bobku přírodu a škrtá. Ten se zblázní Ludolfinou, onen svatým písmem, jeden zlobí čísly boha, jiný katechismem! Ten je lidstva dobrodějem bez Cukrů a Randů, jiný hledá bakterie a dělá mu švandu. Na tom světě vše se plete, víří od počátku, oko lidské ohřívá se rádo na pozlátku. Kdo chceš o hlavu být větším než my lidé sprostí, aspoň doktorem buď juris – a máš po starosti! – Orang Utang, to je mudrc, jakých vidět zřídka: v jeho těle není stara věru ani nitka! On je původní skrz na skrz, nový jako z brusu, dosvědčit to může každý z antikvariusů. Jeho sláva nezná hranic, světem lítá všady, on je Darvin, Edison a „Hanzi“ dohromady. 50 On před Chuchlí na hromádce na té slavné skále španihelkou bakterie odkryl nenadále. Bakterie předpotopní, jak vajíčka ptačí – na popis mu papír dělat Wiesner nepostačí. Kolik archů zaujal jen přeučený úvod, že byl v době trilobitů nejspíš jejich původ, že to nejsou bakterie jen tak obyčejné, že nenašel v širém světě – ani v Nuslích – stejné! Všecko samé slušné bříško, nikde žádné hlavy, že prý je to blízko Prahy věru zázrak pravý. Bez mikroskopu prý poznat samé nové rody – nejspíš bylo v pravěku již moc té pražské vody! Slavný sbor Matice české hned mu členství dává, s prominutím tax – a ze všad slyšet: Sláva! sláva! Na konec pak, by svět celý užitek měl z toho, usnesli se profesoři pražští do jednoho, aby podle vynálezce ony bakterie na věčnou se paměť zvaly Orang-Utangie. Pak je na fakultu dali přinést sluhou Hopem, by se na nich občerstvili novým mikroskopem. Ach, jak péru vypsati lze věrně, vzletně, platně, jak ty pány napad „švindl“, jak jim bylo špatně! Mikroskop jim z ruky vypad, roztřískal se v „drobky“, a zuby jim drkotaly: To jsou bo-bo-bobky!... 51
IV. Hvězda divadla.
Vinula nit na civku, při tom děcku pěla: „Chci, bys líp se nežli já na tom světě měla, by ti cestu života kvítím „osud“ posel – kdo by mládí neužil – byl by věru osel!“ Rostla holka jako křen do patnácti roků, pak se dala unésti řediteli Cvoku. A že měla hladkou tvář a výmluvné oko, měla hojnosť ctitelů daleko široko. A že měla tuze moc měkké srdce v těle, byla dobrou kampaní pro podnikatele. Divadlo se plnilo s jeho kapsou stejně – věru s láskou herečka hrála čarodějně! Holohlavec, študentík, civilista, husar, kde kdo byl, až na pět mil do divadla klusal. 52 Starý, mladý – jeden list, samý lásky posel – kdo by mládí neužil, byl by věru osel! Kočující společnosť brzy jí moc sprostá – pozvala si z Prahy už vznešeného hosta. A než měsíc poznovu zbaculatil v tváři, stála sličná herečka v Praze v kanceláři. Pan řiditel, řežisér, také kritik jistý hlásali hned o závod, že má talent čistý, že to není talent jen, že to něco více – inu, každý nevidí skrze okenice. A dav jásal, jeviště vavříny jí posel – kdo by mládí neužil, byl by věru osel! „Naivní“ byla zbytečná i „sentimentální“, „tragická“ prý taky už není ideální, všeobecná všecky je zastane prý hravě – při šampaňském víně zvlášť, při pikantní stravě! V novinách se psalo teď jen a jenom o ní, jaký šat má přeskvostný, kdo se za ní honí, kde zas byla královnou elitního bálu – zkrátka, že je celého pýchou karnevalu. – By však její sláva vždy měla pevné nohy, třeba bylo natvořit nové pány bohy. Hned jejími ctiteli oblaženo družstvo – inu, k hezké herečce vždy cos táhne mužstvo! 53 A než tváře zvadnou jí, než přikvačí stáří, než se zjeví svěžejší talent v kanceláři, než k ní jednou přichvátá s výpovědí posel – kdo by mládí neužil, byl by věru osel! 54
V. Sloup divadelní správy.
Jach bine jute muž, jach liebat moc let už divadlo, opheru, šakh mám moc papherů. A ještě něco mám, o, jach thy ženské znám! Mám dhobré okho kdes – a thak jsem phánem dnes. Jach müset v družstvu být, vliv na personál mít, jach milostnice můj si dobše opatruj. Kdo vědět, co jach kann! – jach bine velikhán: jach jedno slovo žíc, a nepšítel je – pšic! 55 Jach bine slavný pšec: mně klanět umělec a ctít mě českhý lid, ač být jen phouhý žid! 56
VI. Mistr Štětka.
Zpívám o malířském bohovi, o přeslavném mistru Štětkovi, jehož obraz na stěně se plaší, na níž v jednom spolku lidi straší. Jeden obraz ten a jedna věc pomohly mu k výtečnictví přec: že měl dobrý talent tlouci špačky, zvolen bohem v onom spolku plačky. A než prošlo několik let jen, sám bůh ví, čím vším byl vyvolen! Kde jen byla jaká hodnost’ k snědku, přinesli ji pro pámbíčka Štětku. Rozumí se, když to všecko sněd, že už štětec zahodil pak hned; k čemu štětce, když moh bez rozpaku malovat jen na vrbě nám straku?! 57 K čemu štětce, když jen hubou svou stal se u nás hvězdou nebeskou? Když jej pro ramena dobrá bozi s sebou na obláčku slavném vozí? K čemu štětce u nás, umění! Nejsi-li plaz, nechej tvoření: kdo se nedoplazí,nedoplazí – nedoletí k cíli svému ani za století! Zapiš sobě za uši to jen. Že tam místa dost, jsem přesvědčen; neboť – nepohrdat ňákou pletkou, mohl bys být dávno taky Štětkou. 58
VII. Genius universalis.
Není-li to dobrým literátů zvykem, chránit přátelátka škůdců před jazykem? O, jak bych já Tebe, Strako, neměl chránit, když Ty o všem umíš tak výtečně – žvanit: o lesích a suchu, básnících a vodě, o náboženství a taky o přírodě, o Darwinu, bohu, muzice a Lutru, o karakteru a divadelním šutru, atd. atd. Všecko od té hroudy do modrého nebe zní jak z kolovrátku, přítelíčku, z Tebe. Proto skloň se, pero, před Tvou učeností; modleme se k bohu ve vší skroušenosti: Hospodine, dej, ať jeho pěkné činy naplní svět celý z naší Karoliny, by se jím v svých synech mohla vezdy skvíti, po smrti pak ať mu světlo věčné svítí. Amen! 59
VIII. Národní architekt.
Aj, ty slunce, aj, slunečko!slunečko, ty-li si žalostivo? čemu ty se ošklíbáš, když tu jaro máš? Nejsem sice astronomem, ale hádám, že to je pro tu hvězdu velikou v raka znamení. Aj, národe, narůdečku!narůdečku, ty-li si též žalostiv? Čemu smutíš, když už máš universitu? Nejsem sice žádný výbor, ale hádám, že to je pro ty hezké ssutiny blíže VletavyVltavy. 60 Snášeli jsme patnáct roků, ženy šperky s hrdel svých, dělník krev svých mozolů, žebrák almužnu. Snášeli jsme ještě jednou, snesli celý milion, polovic ho stavební shltne kancelář! A na druhou polovici laskominy zdá se mít „prozatímní“ plačící, že má deficit. „Dajte, nebožátka, dajte střiebro, zlato, zbožice; anebo vám poberem sukně, čepice!“ Darmo všecko (na)dávánie a vzdychánie po vlastech, když se Zídka architekt zrodil na raku! Leč když výbor přesvědčil se, že by národ nedal víc – 61 musil Zídka z divadla dírou děravou. Napřed jsou ho malovali, diplomy mu dávali, za vlastence před námi vychvalovali! Národ hněvi uchvátichu, i by pánóm upěti, i by pánóm prnúti, i ostuda jim!
62
Závěrečná modlitba k sv. Janu.
Jene z Nepomuku, mučedníku svatý, který ráčils pro radosti v nebi odkázat nám Čechům ten svůj jazyk zlatý: cítím, jak ho mám už zapotřebí; neboť zbožný tiskař, starý líný měch, nechce víc už tlačit ani jeden šleh, že prý viny dost už na duši si uvalil, že mé hříšné jméno na papír jen postavil. Utíkám se tedy k tvému jazyku, by mne zbavil dnes i příště zlozvyku: odvažovat na gram masa kilo kostí – k tomu dopomoz mně, Jene na výsosti! Amen. E: js; 2002 63
Bibliografické údaje

Nakladatel: Pokorný, Rudolf; Paleček; Lauermann, Alois R.[?]
(Nákladem vlastním s pomocí Palečka. Alois R. Lauermann, dříve Militký a Novák v Praze.)

Místo: Praha

Vydání: [1.]

Počet stran: 64