IV. Hvězda divadla.

Heřman Městecký

IV. Hvězda divadla.
Vinula nit na civku, při tom děcku pěla: „Chci, bys líp se nežli já na tom světě měla, by ti cestu života kvítím „osud“ posel – kdo by mládí neužil – byl by věru osel!“ Rostla holka jako křen do patnácti roků, pak se dala unésti řediteli Cvoku. A že měla hladkou tvář a výmluvné oko, měla hojnosť ctitelů daleko široko. A že měla tuze moc měkké srdce v těle, byla dobrou kampaní pro podnikatele. Divadlo se plnilo s jeho kapsou stejně – věru s láskou herečka hrála čarodějně! Holohlavec, študentík, civilista, husar, kde kdo byl, až na pět mil do divadla klusal. 52 Starý, mladý – jeden list, samý lásky posel – kdo by mládí neužil, byl by věru osel! Kočující společnosť brzy jí moc sprostá – pozvala si z Prahy už vznešeného hosta. A než měsíc poznovu zbaculatil v tváři, stála sličná herečka v Praze v kanceláři. Pan řiditel, řežisér, také kritik jistý hlásali hned o závod, že má talent čistý, že to není talent jen, že to něco více – inu, každý nevidí skrze okenice. A dav jásal, jeviště vavříny jí posel – kdo by mládí neužil, byl by věru osel! „Naivní“ byla zbytečná i „sentimentální“, „tragická“ prý taky už není ideální, všeobecná všecky je zastane prý hravě – při šampaňském víně zvlášť, při pikantní stravě! V novinách se psalo teď jen a jenom o ní, jaký šat má přeskvostný, kdo se za ní honí, kde zas byla královnou elitního bálu – zkrátka, že je celého pýchou karnevalu. – By však její sláva vždy měla pevné nohy, třeba bylo natvořit nové pány bohy. Hned jejími ctiteli oblaženo družstvo – inu, k hezké herečce vždy cos táhne mužstvo! 53 A než tváře zvadnou jí, než přikvačí stáří, než se zjeví svěžejší talent v kanceláři, než k ní jednou přichvátá s výpovědí posel – kdo by mládí neužil, byl by věru osel! 54
Básně v knize Vlastenecké šlehy:
  1. Na sebe.
  2. „Co jste přišli viděti?“
  3. Vyhláška.
  4. Co je to rejpalství?
  5. Kdo je hodný.
  6. Knihy našich vlastenců.
  7. Naše spolky.
  8. Třeba katastrofy!
  9. Z počtářství.
  10. Divadelní úspory.
  11. Na „Měšťanskou besedu“ v Praze.
  12. Arcibrusařům.
  13. Co náleží k výtečnictví.
  14. Škarda contra Maýr.
  15. Naše bohatství.
  16. Po obec. volbách v Praze.
  17. Na hrob vlastenecké děvy.
  18. K znamenité činnosti některých literárních spolků.
  19. České město.
  20. Pryč s obecními ústavy!
  21. Dobrým příkladem napřed!
  22. Proč někteří páni profesoři nepodepsali?
  23. Slovan-Čech.
  24. Žurnalistická jednota roste!
  25. Národní divadlo.
  26. Na pražské domy o půlnoci.
  27. Zolovi.
  28. Bronislavovi Grabowskému
  29. Na divadelního ředitele.
  30. „Kdo to vymaluje?“
  31. Kolportéři němectví v Čechách.
  32. Marné hledání.
  33. „Národ sobě!“
  34. Jednomu za koterii.
  35. Z památné valné hromady sboru divad. po shoření Nár. div.
  36. Kritik.
  37. Světlo pravdy.
  38. Cena podobizen.
  39. Chvála v oči.
  40. Evropští poetové.
  41. Láska a sláva.
  42. Lidé činu.
  43. Nový spůsob publikace.
  44. Pěvcův znak.
  45. Láska – přátelství.
  46. Praktičtí a nepraktičtí.
  47. báseň bez názvu
  48. Umělecký.
  49. Literární.
  50. Žurnalistický.
  51. Čtenářský.
  52. Zábavní.
  53. Národní Listy.
  54. Pokrok.
  55. České Noviny.
  56. Čech.
  57. Politik.
  58. Literární zábavné listy.
  59. Venkovské listy.
  60. Mravné naučení,
  61. Družstvo.
  62. Intendant.
  63. Ředitel.
  64. Na jednu historickou smutnohru.
  65. Na činohru z dob našeho probuzení.
  66. Na jednu starou „studii“.
  67. Arbes.
  68. Páter Beneš-Třebízský.
  69. Dvorský.
  70. Heller.
  71. Herites.
  72. Holeček.
  73. Jirásek.
  74. Kolár Jiří.
  75. Mokrý.
  76. Stašek.
  77. Vlček.
  78. Vrána.
  79. Vrchlický.
  80. Zeyer.
  81. Epilog.
  82. I. Tichošlápkové.
  83. II. Pan profesor.
  84. III. Student,
  85. IV. Divadelní enthusiast.
  86. Úvod.
  87. I. Mluvčí lidu.
  88. II. Kněz národa.
  89. III. Učenec.
  90. IV. Hvězda divadla.
  91. V. Sloup divadelní správy.
  92. VI. Mistr Štětka.
  93. VII. Genius universalis.
  94. VIII. Národní architekt.
  95. Závěrečná modlitba k sv. Janu.