KOMENSKÝ.

Josef Svatopluk Machar

Vojáci rozdělili sobě roucha a metali los o suknici jeho, že stkaná byla... Nah a zkrvácený na kříži visíš, národe můj drahý, a patříš na , slovem nežaluje, neb se řádem a věcmi toho světa víc nemá ničeho tvá teskná duše ty k nebi zíráš, hledaje tam Pána, bys pouze řek mu zmírajícím hlasem: Proč opustils , Bože můj, můj Bože!?... Kolikrát psal jsem panu kancléřovi, kolikrát připomínal Oxenstjerně: He, otče milý, prosím látku tvoji, války Litice, jež nyní chvátí jak životy, tak dům i plody polí, opilá krví, oslepená ohněm, jejž boží zemí léta rozhazuje, usedne unavená, a Mír Páně přikvačí křepce, sváže ruce její a vhodí v propast, návratu zkad není ty pomni, otče milý, že můj národ byl prvý, který vrátil Krista světu svým apoštolem, mučenníkem Husem, že národ můj dal Krista toho Němcům a Němci vám pak; pomni otče milý, že proto jenom tyransky a zlostně pěst moci světské Řím nám na šíj vedl. Víš, byla vzpoura proti císařovi a víš, jak císař rebelii ztrestal zda neprávem či právem? Ztrestal mocí, však, otče milý, nevinen byl lid můj, jenž k mocných zápasu zřel jako divák a ztýrán byl tím, kdo mu v blízko přišel a lid ten nesl potom tresty viny, jíž prost byl; nesl pokuty a trýzně, jichž nezasloužil; ďábelskou mstou zemi se Řím mstil za to, kolébkou že byla kdys mistra Jana, Táborů a Bratří... úpěnlivě prosil, otče milý, bys nezapomněl nevinného lidu a nenechal ho v ruce trýznitelů vždyť nechcem ničeho, což proti právu! Dlaň tvrdou zadrž, aby nedobila, co ještě dýchá! Dýchat dovolte nám a Boha, jak jej známe, neberte nám! – Ted dokonala sběsilá ta vojna i moje naděje... Tak odkopli nás, jak pes je odkopnut, když z deště zloby chce vplížit v dům se, jehož dvéře právě se otevřely nějakému hosti. Hlas neozval se, nezvedla se ruka, by ukázala na zem zkrvavenou, spálená města, dědiny a role a zbytky lidu, jenž jak plachý zajíc spí s nezavřeným zrakem, by i ze sna hned zahlíd palaš dragouna a kutnu římského knězeapoštolů nových... Jak žoldnéři si rozdělili roucha a los metali o suknici tvoji, národe můj, můj lide umučený!... A dán je pokoj lidem dobré vůle tím mírem nyní... Kancléř Oxenstjerna tak vzkázal mi, že nechybělo věru zástupcům švédským pro nás blahovůle, však nezdarem svým že jsme sami vinni; proč prý se postavila mládež naše pod vůdcem Plachým Jiřím jezovitou na pražském mostě proti vojům švédským za katolický římský religion a za císařskou Milost Ferdinanda? Prý důvod z toho nezvratný si vzali zástupci císařovi, aby předem odmítli každý návrh, jenž by jednal o zemi české mimo svrchovanou císařskou vůli... Na mostě prý skutkem jsme osvědčili, že chcem krev svou dáti s dětinskou láskou za císaře otce – – a císař mile vítal projev taký rodinných citů znovu oživělých a prohlásit dal slavnostně a svatě, že o mír jedná rád, ne neustupně, však přes práh rodiny a domu svého nárokům žádným vejít nedovolí... Tak zkatoličen je můj národ nyní a takto k rodině je nyní čítán... A čítán všemi národy, jichž posli u stolu zeleného radili se o vojny skončení a vládě míru. I Švédi umlkli a souhlasili, a přece naši lidé, přinuceni za meze vlasti vyjít, v jejich vojště po koncích světa všech se bili čestně po boku jejich, míníce, že bijí se za shledání se ztracenou zemí. A Švédi znali to a znali hoře, jež dívalo se kalným zrakem z duší, a znali trudné dny... A zapřeli nás a opustili... S lotry pod kříž sedli a kostkovali o tu sukni naši krev jistě dopadala v kapkách na a na lupy a kupy jejichklidně ji setřeli a svědomí svá asi vyhlídkou prospěchů svých zkonejšili... Tak strom jen stojí v poli osamělý, jenž všem dal, co měl: ptákům útočiště pro hnízda jejich, v žáru léta chodcům útulek stinný, ovoce své všecko všem, kdož ho chtělipřiložili ostří na kořen jeho, nikdo nevzpomenul a nikdo nevykřikl: Šetřte jeho! Ty věčný Bože, ty znáš děje naše a víš, že první touhou všech tuch našich vždy bylo, poznat Tebe a Tvou vůli a dle žítipanovníče věčný, a zhřešeno-li nějak v snaze této pak víš, že hřích ten stal se mimovolně a trestu nezasloužil! Co teď zbývá? V dlaň složit skráně, aby slzy tekly do cizí půdy? Žalovat a stenat jak Prorok Páně nad zbořeným městem? Meč nepomoh a spojenec nás zradil, není doufání než v sama sebe. Vždyť všemu vzdor, můj národe, věřím na příští tvé, na vzkříšení tvé slavné a že tvé místo bude v sboru živých a vláda věcí tvých že se ti vrátí! Je spravedlnost vyšší oné denní, jež po krvavých polích bojišť chodí a sedá u zelených stolů poslů a z komor vládců slepá vycházívá a v tu jen věře, smím a mohu věřit v tvé příští ráno, zmučený můj lide! A všecko připravit a býti hotov, než jitro přijde, potřebno a nutno. Tu půdu líchy zdupané zas zdělat, zdi chalup postavit a dát jim krovy a do světniček vésti nové lidi... A do záhonů, sadů, do brázd polí sít s láskou, vírou a sít trpělivě a nečekat, že ovoce sám sklidíš, jež příštím věkům teprv usouzeno. Sám jitra nedočkám se, prach můj bude větry roznesen, než ono vzplane, však hrob se otevře, by v slávě vydal co bez viny a ještě dýchající, v něj za mrtvolu bylo uloženo, a rány zbodaných tvých údů budou pak slávou tvojí, národe můj milý, a příští tvoje bude plno štěstí, neb zaplaceno do sytosti bylo slz proudy, krve řekami a touhou, jak neplatil víc žádný druhý národ...

Patří do shluku

římský, řím, papež, athena, caesar, cicero, císař, gregor, heinrich, papežův

141. báseň z celkových 402

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. VEČER MARKA AURELIA VE VINDOBONĚ. (Josef Svatopluk Machar)
  2. DIOCLETIAN. (Josef Svatopluk Machar)
  3. None (František Táborský)
  4. IMPERATOR AUGUSTUS FLAVIUS CLAUDIUS JULIANUS. (Josef Svatopluk Machar)
  5. ZLOMKY TRAGEDIE (Otokar Fischer)
  6. SMRT BONIFACE VIII. (Josef Svatopluk Machar)
  7. DĚTI A OTCOVÉ (Josef Svatopluk Machar)
  8. VELKONOCE (Josef Svatopluk Machar)
  9. ŽID PROCHÁZEJÍCÍ TROSKAMI FORA ROMANA. (Josef Svatopluk Machar)
  10. HORSKÝ KLÁŠTER. (Jan Opolský)