DONATELLO.

Josef Svatopluk Machar

Mdlý orel k večeru rád navrací se v klid hnízda svého. Stále stoupal k slunci a zíral pevným okem v tváři jeho, leč nedostih ho. Nepřiblížil se mu však ani potom, kdy se zlatá koule, jakoby cíl mu usnadniti chtěla, snížila k zemi. Vzdal se marné touhy a navrátil v hnízdo svoje k spánku. Tak, starče, vrátil jsi se ke kupoli, k kupoli své rodné Florencie, neb v dálce od všude miserie. A Křtitele zde robí pro Sienu tvé prsty třesoucí se tíhou roků a toužící po věčném odpočinku. Ach, to není žádný z Křtitelů těch, jak tvořívals je během svého žití! Ten prvnídovede si chabá pamět vzpomenout ještě, představit a srovnat? – ten první hoch byl, čistým mládím šťastný, s vítězstvím v očích, pevnou vírou v duši ba, jinak jsem ho ani nemoh tvořit; sám byl jsem mlád a kypěl svěží silou, pln chuti k práci, plánů spoustu v duši jak jarních poupat na procitlém stromu. A mladí byli všichni, jež mi tvořit dávala nekonečná milost boží, i světec Jiří, pobožný rek David i proroci i Josua, lev páně. Od dob těch mnoho vody uplynulo řečištěm Arna, matička dobrá neměla tenkrát stříbrného vlásku na drahé hlavě, svět se zdál tak krásný a život ze samých byl svátků složen. A přešla léta. Křtitele kdes chtěli, udělal jej. A hle, byl to Křtitel, jenž oděn koží, ještěrku chce pozřít. To Křtitel pouště byl, jenž vážně myslí, co kázati zástupům, přijdou k jordanské vodě ze všech konců země. Byl vážný, přísný; zodpovědnost cítil každého slova, které lidem poví, a také , že účty skládat bude, přijde jednou ten, jenž větší jeho, a jehož cesty on upravovat. A Křtitel ten zas podobou byl mojí. také otvírat chtěl lidské duše, by Pána přijaly a pravdu jeho. Neb jako slovo k uchu, mluví socha k lidskému oku, a cítil v duši, že Bůh mi dopřál dovednost tu řídkou, z kamene, bronzu vytvořovat obraz božského syna svého, matky jeho, podoby svatých svých a slávy svojí, by vše to promlouvalo k očím lidí a vzpomínalo, kdyby zapomněli, a nabádalo, kde by vlažni byli... Zas přešly roky. Nový Křtitel přišel a k novým zobrazením nutil ruce. Muž ještě v síle, vážný, mlčenlivý, jenž kloní hlavu ne tak časů tíží jak myšlenkami. Jistě byla mrtva matka jeho jako máti moje a jistě také jeho povolání mu těžké bylo, jak mně časem moje. Neb když se slunce bylo překlonilo polednem žití, člověk ptát se začne, zda dílo jeho bude dílem dobrým: vždyť stál a cestu ukazoval jiným a prací tou byl zabrán, že své duše nevzpomněl ani. Pochyby též přijdou nad vlastní silou, nad schopnostmi prstů a poslušností jejich, neboť často stín toho nedovedou vyjádřiti, co duše vidí. A ty chvíle nejsou a nebyly mi útěchou a štěstím. tenkrát z Říma přišel, kde jsem viděl přemnohé věci, které vynutily mi němý úžas. Nerouhám se nijak a v pokoře jsem vděčen lásce boží, že dovolila, bych ji oslavoval, jak dovedly síly a ruce však nedal Bůh nám sebe a své svaté tak oslaviti, jako přáno bylo pohanským mužům modly svoje slavit. dlouho prohlížel ty práce jejich aBůh mi odpusťočima se klaněl těm bílým tělům, dokud svědomí hlas mi, křesťanu, tak činit nezakázal. A potom aspoň hlavice jsem kreslil zvrácených sloupů, umné ornamenty, jež v plochách bílých trosek ničí deště a soudy času, Kreslil jsem a začal srovnávat práci svoji dosavadní, své schopnosti a síly k pracím příštím s výtvory těchto starodávných časů a tu se Řím stal očistcem duši a jsem trpěl jako nikdy v žití. musil odejít co nejrychleji, chtěl-li jsem vůbec ještě pracovati. A dlouho potom z mramoru a bronzu jsem reliefy tvořil, ne, bych dostih těch vzorů římských, ale bych sám sobě dokázal, že jich dostihnouti nelze a ztlumil tesknou žízeň duše svojí. Tak Bůh ráčil vrátit kruhu mému a soudům našich dní a našich lidí. Ti spokojeni s výtvory jsou mými, však vím, vše že mohlo býti jinak... A nezapírám: i z mých současníků provedli mnozí leccos líp a umněj, kde chyboval jako nevědomec a jako slepec. Chtěl bych začít znovu a k zkušenostem let svých míti sílu a svěžest mladosti své!... Marno všecko. Je večer tady. Nutno pomýšleti, že přijde chvíle posledního spánku. A tenhle Křtitel, jenž z pod matných rukou se zjevuje mi, sešlý je a bědný, že postavy není ubožejší. A nelze jinak. Není síly v prstech a není také jiného nic v duši. Ke kupoli jsem navrátil se v posled jak pták ten večer ku rodnému hnízdu. Zřel do slunce, však nedoletěl k němu. Ty suché údy postavy truchlé takřka holé kosti ukazují. A v seschlé tváři ještě planou oči, však to lampičky jsou, které svítí nad tím, co kdysi bylo. Opuštěn je jak životem, tak světem, tento Křtitel, odešli mu všickni učenníci a přátelé... Můj Bruneleschi vydal se na poslední cestu k slávě Pána, můj Ghiberti také opustil , učenníky odvedl mi Kristus. Jsem v poušti, hlas můj zní v úzkostlivý, však nikoho tu, kdo by naslouchal mu. Kol jiných šumí uznání a sláva ne, nezávidím. Skončena práce, ruka klesá. Oslavil jsem Pána dle příkazů, jež položil mi v duši, a nedbal-li jsem při tom spásy její, snad Pán se toho všeho rozpomene, stane duše ta před soudem jeho.

Místa a osoby V textu básně jsme se pokusili najít slova, která označují konkrétní místa (města, státy atp.) a osoby. Výstupy jsou založeny na datech z projektu PoeTree (místa) a ruční anotace básní pracovníků UČL (osoby)."

v básni jsme nalezli 3 místa, v básni jsou označena takto
V této básni jsme nenašli žádné osoby

Patří do shluku

římský, řím, papež, athena, caesar, cicero, císař, gregor, heinrich, papežův

40. báseň z celkových 402

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Zlatohlavec. (Čechoslav Ostravický)
  2. báseň bez názvu (Petr Fingal)
  3. KONEC SATANA (Josef Svatopluk Machar)
  4. OBRAZ. (Jan Spáčil-Žeranovský)
  5. báseň bez názvu (František Táborský)
  6. DRAČÍ HLAVY. (Antonín Sova)
  7. POLEMON. (Josef Svatopluk Machar)
  8. Řízení boží. (Jan Evangelista Nečas)
  9. SVATÝ BENEDIKT. (Josef Svatopluk Machar)
  10. VÍNEK Z OLYMPICKÉ OLIVY. (Josef Svatopluk Machar)