VEČERNÍ MYŠLENKY MICHELAGNIOLA BUONARROTTIHO.

Josef Svatopluk Machar

Jak příchod slunce jiný, tak vítám tvé milosrdné stíny, černá noci! Vrak léty rozbitého těla stane v zálivu klidném, a duch vychází si na ostrov jakýs, kde dny minulosti s příběhy svými zachovány leží, kde ovoce všech přání možno požít, jimž jinak nedá nikdy dozrát život... Sen z noci minulé mi ležel v duši dnes celý den (a proto v nečinnosti jsem seděl na lešení na kupoli a k oknům kaple sixtinské se díval), neb zdálo se mi, že tam na znak leže strop maluji (jak před třicíti roky), v líc barva stříká mi a hřbet bolí a těžkou hlavou sotva pohnout mohu tu slyším (jako tenkrát), vržou schody a ťuká hůlkaaha, svatý otec a byl to. Julius, jenž tolik roků snem věčným dřímá. Jde a pokašlává, nahrben lety, dívá se a dívá a nedočkavě škube bílou bradu vím, že něco špičatého řekne a strojím se hned špičku jemu vrátit a skutečně on: – Kdy budeš hotov? – budu moci! – odseknu na ráz. A svatý otec zrud, zdvih hůl a málem byl by šlehl však skočím s kozy a postavím se (div jsem nevzlyk studem) naproti němu: – Takhle svatost tvoje bít může hůlkou svoje kardinaly, však odrostl hezky dávno a do Florence najdu ještě cestu! – On stojí, vidím, uhodil by nyní s tím větší chutí, ale lepší stránka povahy jeho ozve se, hůl klesne a svatý otec směje se: – Tvé štěstí, že hlava tvá je tvrdší nežli moje. Ty taškáři, víš, že bych zase honil kurýra za kurýrem k milosti tvé a naposled sám, stařec, vypravil se do Florencie pro tvé odpuštění. Nu, maluj dále, milost páně s tebou! – A třesoucí se ruka jeho žehná i mou práci – – – v tom jsem náhle procit. Ach, svatý otče, Julie můj velký, zlými sonety kdys ulevoval jsem zlosti svojí, jsem litovával, že Dante můj se nedožil dnů tvojich, by uhostil v mukách svého Pekla teď vím, že nutno projít dlouhou cestu a jiným pánům sloužit hořkou službou, bych v konci žití doved cenit tebe! A ocením ale co to platno? Mně nedopřáno ani posloužit ti poslední službou, náhrobek ti zrobit, jenž měl být stejně slávou tvou i mojí! Však když jsem zlost měl, měl jsem k i důvod. Tys viděl skizzu, uznale ji schválil, odjel do Carrary koupit mramor a zatím Bramante, ta zmije podlá, jež znala jenom svého Raffaela, ti syčela v sluch, že si nemá strojit náhrobek člověk, jenž chce ještě žíti. Tak odkládals, jak měl bys žíti věky, a zemřel jsi a z náhrobku mně vzrostla pro celý život trapná tragedie. smýkán hlupci byl a žral se zlostí, oh, svatý otče, první čtyři akty prožil na dnopátý, zlomek všeho, je přilepen u Petra di Vincoli na tmavou stěnu, a tvým hrobem není. Zbyl Mojžíš, vůdce lidu, sluha boží, jenž zodpověden za svůj národ nebi, s bolestným hněvem na hřích jeho patří kdo tuší však jen, co to krve stálo a z jakých trýzní hněv ten vyrůst musil? A není vlastně tragedií všecko, co duši mojí bylo kdysi draho? Ten svatý prior z kláštera San Marco, Savonarola, shořel na hranici, on, prorok Kristův, z jehož rtů šel oheň a jehož duše byla studnou víry, ten upálen by takým Alexandrem! A kdyby člověk věřil, že lze stihnout rozumem prostým prozřetelnost boží, pak musil odhodit by víru v Boha, že bytostí je nejvýš spravedlivou... Mou rodnou Florencii střísnil krví vrah medicejský. Španělé a Němci rdousili volnost naši. Ó můj Dante, stejně s tebou mohu vyznati se, že volnost její životem jsem hájil a na zdech jejích trval do posledka a všecko marně... Onehdy mi vzkázal Cosimovévoda, jak zve se nyní bych zase navrátil se v rodné město, že s poctou přivítá , jež mi sluší. Cellini, dareba, to vyřizoval. Co našel bych teď vlastně ve Florenci? A tak jsem ptal se Benvenuta pouze: A vy, vy jste tam nyní spokojeni? – Slovíčka, taškář, nedal odpovědi, jen usmíval se. V tom snad štěstí lidské a klidný život, oblíbenost v světě: být spokojen, věci utváří se tak nebo onak, a když nespokojen, tož pěkně v nitru, na venek mít úsměv a jíti s množstvím; jen ne hlavu svoji a v hlavě ne myšlenky mít svoje a netoužit jít cestou nešlapanou... Že Vittoria Colonna je mrtva, lze děkovati jenom lásce boží. políbil tu svadlou ruku tenkrát a v dílnu dopotácel se a plakal, vždyť nejlepšího přítele jsem pozbyl, jenž krasší ovoce mých dnů bral se mnou a květy dnů svých dávaje duši, smysl žití v hodinách zlých dával. A potom slyším, jakým vlastně štěstím smrt byla pro ni: Svatá inkvisice před soud svůj pohnat ji si usmyslila pro nevěru a rouhání se Bohu, ji, duši nejčistší a nejzbožnější! Mně hořkým cukrem sladí osud žití... A čím ještě překvapiti hodlá? Raffael s Bramantem, svým čistým strýcem, mi otrávili celou řadu roků, těch roků, když jsem cítil, že síla mi takřka duši láme. Vybila se v neplodné zlosti, máloplodném hněvu a v dílech, která ukázkou jsou jenom, co býti mohlo... Uvažuji chladně: ten Raffael, jenž nemá jedné barvy a jedné figury, již moh by nazvat vlastnictvím duše své a ruky svojí. Buď vzal je někde nebo dal je zrobit svých žáků rukou. Hladký byl jak úhoř a usmívat se doved jako panna, jež panenství se dávno zbyla a to se líbilo. To tlustý Leo rád viděl, a když papež hlavou kývne, Te deum arci pějí kardinali. I Sibylly odkoukl a převzal, a hloupost lidská kývala mu hlavou a mínila, že takhle je měl provést Buonarrotti. Jak Řím tonul v slzách, když zženštilý ten frejíř, který dával Madonnám podobu svých běhen, svou prostopášnost životem svým splatil!... Můj věčný Bože, tak pozoroval svět, lidi, papeže i kardinaly, a viděl, jak se víc a více hřeší na svatou prolitou krev syna tvého a když jsem Poslední soud malovat měl, chtěl to říci. Ukázal jsem hrůzu i tresty vin i místa zatracení, jak mně je ukázal můj světlý Dante, a Savonarola, již spatřili je očima duše. Pověděl jsem štětcem, že na soudě tom není odpuštění. Můj Kristus tak je hněviv a pln zlosti, že sama matka jeho zděšena je a s bázní vyhýbá se zrakům jeho a teď? Hle, ondy vyprávěl mi kdosi, proč papež Pavel ostýchal se jíti v sixtinskou kapli. Prý ho urážela ta nahá těla na Posledním soudu! vím, to lupič Aretino spletl, jenž na světě pokoj pouze Bohu, neb , že z něho groše nevynutí ni hrozbou svou, ni pustým pochlebnictvím. kresby neposlal mu, proto našel na Posledním mém soudu nahá těla, nevěru pustou, rouhání se Bohu. Najednou mi vzkázat svatý otec, ten Caraffa, jenž tak rozumí malbě jak as ševcovině, že je nutno, buď stlouci Poslední soud se stěn kaple, neb valně upraviti. Vzkázal jsem mu, že maličkost to, že mu vroucně přeji, by doved změnit svět a lidi; malby že lehounce lze změnit. Změnil a zlepšil prý . Volterru tam poslal, jenž z lásky křesťanské prý přikryl nahé, dal dobrou sukni svaté Kateřině, a hlavu světce Blažeje, jenž před tím na tělo svaté Kateřiny zíral, otočil k nebi... Nevkročím v tu kapli, co živ budu. Však on, svatý otec, rád by se mne také nějak zbavil, jen kdyby kupole nad svatým Petrem hotova byla... Bolestí je život, jíž nikdo nerozumí. Vykřiknu-li svým způsobem, ten výkřik je vždy zlomen, a nikdo neposlouchá... Stál jsem kdysi na Aventinu, když tam vykopali z hlubiny země mramorovou sochu. To Afrodita byla. Slunná krása a radost života z těch tvarů dýše po bůh kolika dlouhých věcích. byl jak opit těmi liniemi a nesmrtelnou formou oněch svalů, a toužil jsem a chtěl jsem napodobit však marně. Prokletí, jež nad vším žitím Bůh v ráji vyřkl, leží na duši. V bolesti rodí, a co z se zrodí, hřích dědičný a bolest v čele nese. Neb hříchem život jest a úděl žití jsou muka stálá. Branou z této bídy je pouze smrtvšak se člověk děsí jen proto, že je v stálé nejistotě stran soudu přísnosti a výše trestu. Tak bídou žít je, bídou jest i umřít. Však ten, jenž stvořil onu Afroditu neznámý pohan, jistě viděl slunce dnů svojich cestou, v duši zář měl jeho a ti, kdož zřeli na taková díla, dojista šťastněji svůj život žili než my, jimž z duší se jen bolest rodí... Za Vatikanem zhasíná i purpur, v němž uložilo umdlené se slunce. V něj smutně ční lešení, zkad roste dílo poslední. Bude kupole ta zas výkřikem, jejž někdo náhle zlomí, jak bylo dosud při všech pracích mojich?... Chtěl bych, by Julius zas v sny přišel, jak v prošlé noci... Nebo chtěl bych cítit to slunce, které svítívalo tenkrát, když Afroditu onu pohan tesal... Alespoň ve snu takovou mít chvilku v zmučené duši... A ty, věčný Bože, jenž víš, jak těžkým břemenem můj život, rač náhradu dát duši , projde tou brankou obávanou, jež se zove života koncem...

Patří do shluku

římský, řím, papež, athena, caesar, cicero, císař, gregor, heinrich, papežův

58. báseň z celkových 402

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. IMPERATOR AUGUSTUS FLAVIUS CLAUDIUS JULIANUS. (Josef Svatopluk Machar)
  2. VEČER MARKA AURELIA VE VINDOBONĚ. (Josef Svatopluk Machar)
  3. None (František Táborský)
  4. Písně Ahasvera. (Antonín Koukl)
  5. None (Petr Fingal)
  6. SMRT INNOCENCE IV. (Josef Svatopluk Machar)
  7. VEČER U MOŘE (Josef Svatopluk Machar)
  8. NA MÍSTĚ HROBU ŽIŽKOVA V ČÁSLAVI. (Jaroslav Vrchlický)
  9. HORSKÝ KLÁŠTER. (Jan Opolský)
  10. LEO XIII. (Josef Svatopluk Machar)