UMÍRÁNÍ

Josef Svatopluk Machar

UMÍRÁNÍ
Paní Otilii Sklenářové-Malé
[117] „Nuž, kde je?“ „Ani stopy, milostpaní; já prohledala zahrádku a půdu i do sklepa jsem zašla, u sousedů se ptala všude – nikdo neviděl jí, jakoby zem se po ní byla slehla.“ „A v prádelně a v komoře jsi byla?“ „Ba že, a marně.“ „Snad ji ukrad někdo.“ „Pah, to by vzal si! Stará sešlá kočka, jak pelichavý rukávník už byla, kde dotk jsi se, tam pouštěly jí chlupy,“ a jiskrnaté oči mladé služky se zlobně smály v zřejmém pohrdání hledíce na nemocnou suchou paní, jež ležela tu v chumlu bílých peřin k zdi obrácena. Popelavé světlo dne listopadového sázelo se na sežloutlý a utrápený profil na hnědé vlasy, přilepené k čelu, na klouby hubené té malé ruky, jež vyčuhujíc z rukávu tak mrtvě ležela na peřině. Snubní prsten leskl se matně na kostnatém jednom prstu a zdál se příliš velkým. „Jak je venku?“ „Eh, vlhká zima, prolízavá nějak, že mrazí v kostech.“ 119 „Však to také cítím. Jdi, přilož v kamnech, pak jdi ještě jednou a prohledej vše, komoru, sklep, půdu, a hleď mi přinést ubohé to zvíře.“ A v kamnech jásal zlatožlutý plamen nad novou stravou, spokojeně huče tancoval kolem černých kusů uhlí, jež služka nevrle mu vrhla v jícen, hubujíc v duchu na rozmary panské, na směšnou touhu po vyzáblé kočce. „Ubohé zvíře,“ povzdychla si paní zírajíc tupě v ornamenty stěny; v melancholické modři vlnily se tu řady jednotvárných šedých květů, „ubohá kočka!“ – Její duše dávno v předtuše pevné účty uzavřela s mladostí, lidmi, se vším, co zvem žitím ty čtyři stěny byly jí teď světem – a z toho ztratí se to staré zvíře! Tu cítí, jak by cizí jakás ruka jí urvala kus duše!... Řadu neděl ta kočka nešla z domu ani krokem, cos tragického bylo v její chůzi i žlutých očích... Jak by zhoubná nemoc, jíž trpí ona, byla zachvátila zároveň toho rozumného tvora! Den celý lehávala v temném koutě blíž kamen natažena beze hnutí 120 a dívala se odtud na ni truchle, široce rozevřeným světlým okem. – – – – – – – – – – – – – – – Je tomu patnáct roků, v den své svatby si přinesla ji z domu svojí matky co hravé kotě s hebkou bílou srstí a směšnou černou skvrnou na hlavičce, jež koketní se zdála býti čapkou nad párem laškovných a modrých očí. A tenkrát přistoupila k muži svému a tisknouc kotě k ňadrům opřela se o jeho rámě: „Hleď, toť poslední kus mé výbavy!“ políbila kotě. On žertovně se mrače: „To je zloděj,“ pohrozil kočce, „ty jí nesmíš dávat má políbení!“ Kotě padlo na zem a ona vila se kol jeho krku... – – – – – – – – – – – – – – – Ach, obrazy ty z její minulosti!... Vzpomínky její byly už jen řadou momentních výjevů, v něž přelilo se v bezesných nocích a dnech opuštěných, co kdysi žila. A v nich bylo všecko kresleno ostře, všecko vyhráněno, a každý obraz pevným dojmem dýchal. A vzpomínky ty jediné jí zbyly, když v tíze předtuch uzavřela účty s mladostí, lidmi, se vším, co zvem žitím, 121 jak smutné plus. A v nich se probírala, a za obrazem obraz snul se duší jak mezi sepjatými prsty zrnka klokočí; jinak bez výčitek, žele, jen s jakýms teskně chmurným fatalismem a s trochou nevíry, zda vše tak bylo, zda ona, jež tu leží jako Lazar, to skutečně kdys byla všechno žila, v dnů zašlých dívala se kaleidoskop. – – – – – – – – – – – – – – – – To bylo v čas jejího zasnoubení. Májový večer do oken se dívá, a ona odložila bílé plátno a jehlu a na prstech vážně čítá: tak jeden – dva – tři měsíce; to máme as třináct neděl. Za tu dobu budu s výbavou hotova – a potom... potom... Přivírá oči... milé teplo lije se po lících jí... ňadra zdvihají se... Zahrada dole, jež se nyní chvěje květem a medem, do okna jí nese svou bělorudou snítku jabloňovou, a v dechu větru lehounké ty plátky se snášejí na plátno bílých košil... I maluje si podzimek svůj příští: Samovar šumí v jizbě vytopené. On posunul si těsně k ní svou židli a dívá se na její skráň. Než ona jakoby naschvál hledí s pozorností v poslední „Bazar“, nebo v jakýs román. 122 On níží hlavu, níží, položí ji na listy knihy, hezké jeho oči k ní dívají se s tklivou němou prosbou – tu teprv ona vyskočí jak laňka a chytí hlavu tu a líbá, líbá, až žhavá tma jí náhle stíní oči a v sladké mdlobě v náručí mu klesá... – – – – – – – – – – – – – – – – Ten obraz zmizel, zapad kamsi v mlhy. A chorá paní těžce zakašlala a s námahou se obrátila na znak, vyhublé ruce spjala nade hlavou, a dívala se k růži v prostřed stropu. – – – – – – – – – – – – – – – – A vidí se zas. Pět neb šest to neděl po její svatbě. Sedí před zrcadlem a češe hnědé hedvábné své vlasy. Dní několik už cosi se v ní dusí a bojuje. A pocit nepoznaný jí často prochví, jako záchvěv hnusu a přesycení. Proč, to nevěděla. Teď dívá se tak maně do zrcadla na mdlé své oči, na modravé proužky, a onen pocit cítí intensivněj chvět každým nervem, stále silněj, silněj, – a rázem jest jí hádanka ta jasná. S nechutí myslí na všechny ty chvíle, jež plnily ji dosud chvějným blahem. To není štěstím, o jakém kdys snila. Zde něco schází... schází, bože, bože... 123 A jak se dívá na podobu svoji, zdá se být sobě utrženým květem, ne uvadlým, však otřelým a pustým a bez vůně... V tom cosi dole trhlo za její šat. Ta malá hravá kočka, vztýčena, drápky vťaté v její sukni se dívá na ni. Vyzdvihla ji k sobě, a žhavý dešť slz nyní volně kanul v bělounkou srst. Toť živoucí tvor jeden z domova, svědek, jenž smí vidět slzy, ty první slzy bolesti... A myslí na sladké chvíle plachých dívčích snění, na obrazy, jež vyplněny chtěla kdys míti v životě... Ach, ty sny byly jediným, pravým, nezničeným štěstím, a tenkráte je ani necítila a nyní už se nikdy nenavrátí... – – – – – – – – – – – – – – – – „Kde je to zvíře?“ chorá zastenala. – – – – – – – – – – – – – – – – A nový obraz zjevil se jí v duši, prostinký výjev z dalekého dětství a ihned zmizel, zmizel rovněž druhý i třetí; jaksi horečně teď pádí minulé žití kolem ní, jí nelze ni jeden moment nyní zachytiti a postát při něm. Při tom čerstvěj dýchá, jak v námaze, a rychlej krev jí buší, 124 až unavena přiklopí mdlá víčka jak k usnutí. Však nyní jeden obraz tkví před zavřeným zrakem jejím pevně. Vidí se zase ve vedlejší jizbě. Je letní večer, okno otevřeno. Venku je ticho. Táhne jedenáctá. Muž není doma. Ba, je tomu dávno, kdy strávil večer u tohoto stolu s ní naposled. Je arci sama vinna, ví to, však nelze jinak. On jde deně, kam, ona neví. Neptá se. Dřív říkal, jdu tam a tam, a jí to bylo jedno. Pak mlčel vůbec... Nyní asi přijde a přistoupí k ní s políbením suchým, z něhož se dávno láska vytratila, jak opravdovost z fráze, kterou přejem tak: „Dobrý večer.“ – Jak to přišlo všecko? Což neměla ho opravdově ráda? On ji? To byla láska opravdová, však ne ta, která byla jejím sněním za dívčích let, a o níž kdysi četla, ta nesmrtelná, vždycky vítězící, jak smrt mohutná, velebená verši, romany, tradicí a pohádkami – ta nebyla to... Jejich láska byla tak nějak šedá v porovnání s onou, tak prostá, všední, a spíš opojení či nemoc duše... A je pryč, pryč na vždy. Ach, přišlo zdraví, střízlivé to zdraví, a ozdravělý tesknil pro svou nemoc, a ozdravělý byl by málem zoufal... 125 Od domovních vrat zazněl ostře zvonek – to bude muž můj – klidně myslila si. Byl. Vešel v pokoj, jako obyčejně k ní naklonil se, políbil ji zvykem a rukou jel jí po čele a vlasech. A jak tak kosmo ona vzhledla k němu, spatřila v bílé jeho náprsence cos podivného... „Počkej, dovol trochu.“ Kravaty jehlou pevně zachyceny tam visely dva dlouhé černé vlasy, dva vlasy ženské!... „Pohleď, to jsou vlasy!“ On zalekl se: „Ano vskutku vlasy,“ děl rozpačitě, skorem trochu hloupě. „A ženské vlasy!“ „Vskutku, zdá se, ženské.“ Mlčela. Pustila ty vlasy na zem a s ošklivostí utírala prsty o svoje šaty. „To je jenom divné,“ muž začal nyní s vylhávaným klidem, „jak tyto vlasy –„ Odvrátila hlavu na pohled klidna odešla v svůj pokoj a jako stroj se rychle odstrojila a padla v peřiny. A neplakala, jen zavzlykla a šeptla několikrát: „Dobita.“ 126 Ráno odjela k své matce. A vyprávěla, a tam tekly slzy. S úsměvem smutným máť jí hladí vlasy a vzdychá: „Osud... Ale ty se vrátíš!“ „Ne, nikdy, jak mi možno při něm žíti?“ „Jak všechněm druhým.“ „Ale jiní muži...“ „Jsou všichni stejní, povídám ti, všichni.“ „A papa?“ „Dítě, každý zná svůj křížek – a dál se neptej.“ Obě chvíli mlčí. „Kdyby tu aspoň červíček byl malý, to dítě, pro něž bych tak mohla žíti!“ „Buď ráda, že tu není. S tvojím mlékem už pil by hoře.“ Ticho zas... A náhle dí matka teskně: „Víš-li, co vám schází? Ne láska, chraň bůh, jenom trochu zvyku. Ten zbývá z lásky a ten potom víže muže a ženu... Vrať se a hleď zvykat...“ 127 A vrátila se... – – – – – – – – – – – – – – – – – V tom zrak choré zalet na jednu skříň. Tam na v koutě při zdi ze směsi šálků, váz a pestrých sklenic cos zahnědlého trčí... jsou to zbytky svatební kytice... ach, pěkný obraz jejího žití... z obou zbývá totéž... myslila klidně. – – – – – – – – – – – – – – – – – A zas vidí sebe v dnech minulosti. Dni jdou jednotvárně jak tepot kapek podzimního deště v zavřená okna. Ona sedí, sedí a myslí, myslí. Časem napadá jí, že hloupě se jen uzavírá světu a jeho radostem; je dosud mladá, proč nebrat příklad ze svého si muže? Proč neposlechnout lákavých těch hlasů, jež slyší často, proč ne všech těch vzorů, jež jiné ženy na oči jí staví? Když nelze žíti šťastné týdny, roky, proč nechytat si aspoň okamžiky? Však varovný a přísný hlas ji v nitru před vším tím chránil... dnes je jemu vděčna. Tak soustředila zbytky lepších citů k té němé tváři, k bílé hravé kočce, a laskala ji, chovala, s ní hrála, s ní hovořila, smála se i časem, a moudré zvíře tak jí rozumělo 128 jak vlastní dítě. Při tom jinak byla postrachem služek, děsem společnosti, kam forma vnutila ji, čímsi směšným všem lidem, kteří na ni zřeli z dálky, a věděla to, všemu tomu chtěla – a to byl život... – – – – – – – – – – – – – – – – – – Služka vstoupla v pokoj: „Tak tedy jsem ji našla, milostpaní!“ A kde je?“ „Na půdě, však už je pošlá. Tam za trámem, že dobře musí člověk se dívat, leží stočena jak hadřík.“ Nemocná mlčí. „Co mám tedy dělat?“ „Vem židli, postav ji zde k této skříni. A vzadu v koutě za vasami, šálky je staré roští, hoď to do těch kamen, a domovník ať zakope hned kočku v zahradě hluboko. A můžeš jíti...“ A zlatožlutý plamen hlučně jásal nad kořistí tou. Staré, vyschlé stonky praskaly ostře, zbytky dávných květů, víc hnědý popel, žhavěly a rychle se proměnily v šedý lehký prášek. 129 Nemocná cítí, jak tou jizbou vane dech zničení – den, dva dny jenom nejvýš – a odevzdá mu, co mu ještě patří. A vidí sestárlou tu bílou kočku, jak v trámoví kdes zavírá své oči... ty tragické a velké žluté oči... Tak vzdychla jen a více nemyslila. A s námahou se obracuje ke zdi a mdlé své zraky upře tupě v stěnu, v ty šedé květy, jež se vlní, vlní v melancholické modři celou jizbou. Je hotova... Tak bude očekávat... 130