KOUZELNÍKŮV SYN.

František Serafínský Procházka

je to dávno, hodně let, co Bublišák svou živnost ved a kouzelnictvím proslulý své konkurenty pod nuly co udeptával v tichosti svou široširou činností. Domeček jeho byl bys zočil, na kuří noze jak se točil na lesní mýti samý květ, že radost bylo pohledět. Z bílého stavěn kamene zpod střechy, prejzy červené, osmerem oken na vše strany se koukal jako malovaný; voněla vůkol fiala, a bázeň tebe nejala, přišel-li’s k němu na radu v kvetoucí pěkně zahradu. Sám Bublišák byl zcela lidský a nevypadal kouzelnicky, oholen hladce dvakrát týdně hovořil s každým velmi vlídně, poradil dívce, bábě, dědku, a stálo to vždy jenom pětku. Byl divný kouzelníka vzor, co on však nesvedživý tvor, mělť starou knihu na peci vázanou v kůži telecí a v knize tajné říkání, jež každou nemoc zahání, jež milenci zas vrátí milou a muži ženu povětřilou, byť třeba byla utekla přes hory, doly, do pekla; a tajný veršík v knize byl, jenž na světě vše proměnil dle vůle, hbitě, bez všech muk a lehýnce, jak řekbys fuk: princezna byla z děvečky, z oblázků sladké vdolečky, z vdolečku bílý měsíček, z měsíčku drobný troníček, z chauffeura nový vévoda, z punčochy vůdce národa, z poddaných krále v směšný shon velbloudi dvojím o hrbě, z královské lásky gramofon, ze slibů straky na vrbě jak život šel a jak se dal, Bublišák provést všecko znal. Být mělo-li zas jako dřív, tu knihu vzal a třikrát zív’, zahuhlal cos jak u hrobu, vše vzalo svou hned podobu. Měl vážnost, nejsa týrán dnou, a klientelu náramnou. Měl také synka, inu synka a dcerušku, již volal Minka, a jak bývá, pro svůj cit nemohsi s dětmi poradit. Dceruška byla samé trety, a kluk kouřil cigaretty, byl sice bit v nemíře, však přece dál kradhalíře, francefus lípal v úkrytu a ptáky škrtil bez citu, na hruškách zlobil sedláky a vejpůl trhal čmeláky. A přece tatík o to dbal, by děti dobře vychoval: drnkala Minka celé ráno i odpoledne na piáno, tvářičky sobě ličila a francouzsky se učila a nevyslovovala zle: bon jour, monsieur, oui, s’il vous plait. Kluk v tuhém límci po bradu měl s otcem častěj poradu, zda odkáže mu korců tři sta, či -li býti tenorista, mělť talent k všemu veliký, dva moderní znal klassiky, kde který kopec spurtem bral, sto goalů jistotně již dal a všemu jen se vyšklíbal. Když děti začly v domku rej, co žilo v něm, to utíkej, hospodyň stará strachy mřela, a kuří noha jen se chvěla. Když jednou šeřík jarem kvet’, tu bylo hochu šestnáct let, i popadlo ho mocné chtění jak onen šeřík po kvetení, po slávě lačnost, divý spěch a krutá touha po činech. Chtěl honem také něčím být a ve světě se proslavit, dát zítřkem svému životu kulturní plnou hodnotu, jiskrami ducha svítiti, se intensivně vyžiti, převýšit otce geniem a rukavici hodit všem, vždy k absolutnu všeho jít a bohatě se oženit. Tož napřed začal básně psát, své klassiky dva brakovat, z každého verš vzal, nejed’, nepil a potně nové básně lepil. Však marně ony vytryskly, neb nikde mu jich netiskli. Pak hnal ho výše vnitřní hlad z lyriky skokem do dramat, však i ta práce bez chvály, těch dramat nikde nehráli. zatřásjím běs v nitře zlý. Jsa žlučí všecek zahořklý, chtěl založit si vlastní list a na padrť v něm všecko zhníst, měl plno jiných záměrů, v tiskárnách ne však úvěru. Svět pojal proto v nenávist, byl postrachem všech ptačích hnízd, rval květné sněti se stromů, kam stoup’, tam vnesl pohromu a brousil zvlášť si zloby dýky na staré vůkol usedlíky, že zetěm ho mít nechtěli a dvéře před ním zavřeli; lál vlastenectví advokátů, že zpátečnickou roli hrá tu, že bombastický je to žvast, a smál se rýmům vlast, past, mast, ba i dva mistry klassiky za uši chytjak králíky, že nuly jsou, zle jal se křičet a toporné jim verše vyčet’, že beznervně jsou zakyslí a vývojově nemyslí, že veškera jich dlouhá práce jest papírová dekorace. Však čím víc křičel, žel, ó žel, tím méně posluchačů měl, posléz bez vší ozvěny sám zůstal vztekem zelený. Tu vzpomněl si, že za pecí je kniha v kůži telecí, kouzelná kniha veliká, jež divné divy odmyká. Minka zítra po ránu zasedne opět k piánu a tatík půjde za řemeslem, tu knihu vezme, čárným heslem z malou zkoušku připraví a užije i zábavy. To zdaří-li se, potom svět snadninko bude obracet vždy na svou pravdu; cito, cito se vyklasí mu slávy žito, a jako fládr v pařezu svou najde žití synthesu. Nápad a za ním v patách čin: vzal knihu kouzelníkův syn, tu knihu v kůži telecí, jež doma byla na peci, kolkolem jizbu obzírá a knihu tiše otvírá. Hle, tu je verš, verš kabbaly, jenž slabikován pomaly zněl takto: „Bobus, pronobus, jak chci, budiž každý kus, arata, abra, kadabra, buď takový, jak chce hra!“ A že byl kluk to zlomyslný, měl program svůj hned v mysli plný, čaruje krásně, velí zbystra, že ve chvíli předstihmistra: buď z Minky, jež hrá strašné škály, kukačka-stračka v lesní dáli, z klavíru myš buď šedivá, pod zem jede, protiva, a z hospodyně budiž hned tureckých bedna cigaret, z domečku zajíc, z peřin stohy a lovecký pes z kuří nohy, ze štěpů v sadě pometla, z komína maják bez světla, buď z tyček v plotě v haptáku regiment modrých vojáků, z krocana setník, z lávky kůň a z tvrdé cesty labská tůň. Vojáci, pušky u lící, střílejte po tom zajíci, bác a bác v pole souvratí, však erár prach vám zaplatí.“ Ihned se stalo, jak si přál: kout lesní byl bys nepoznal, domečekzajíc splašený po polích vůkol honěný, a mraky čoudu z pušek dují, však vojáci nic netrefují. Měl radost hoch a pyšně vzhled’, teď půjde reformovat svět: Z tisíce sosen, ba i z víc, hned bude tisíc šibenic (tehdy to byla na div světu zvučivá fráze, plná květu, již tuze lačen obnovy jakémus odkoukmistrovi) a na nich se klátí, klátí ti buržoasní advokáti a všichni, již se nebáli a hlasně se mi vysmáli. Podrtit mozky na kaši, toť reformace nejsnazší, zbude, jen jak drahocenná kameja! Buď konec bídné havěti, a mnou začínej století!“ Však rychle, než se starý vrátí, vše na svém místě musí státi, neb nesmí míti tušení on o synkově umění, sic by se žárliv zarazil a vše mu posléz pokazil. Hned tedy začal rukou mávat a z knihy opět odříkávat, posléz křičel ze všech sil, by odkouzlil, co zakouzlil. Leč kouzlo trvá bez proměny: dál zajíc skáče nestřelený, a Minka z lesa kuká, kuká, jako když na klávesu ťuká. Tu synka popadá již strach. Kdo pomůže mu? Achich, ach! Přec správně z knihy říká čar, a nemění se věcí tvar. Mohovšem křičet, jak jen chtěl, když třikrát zívnout zapomněl nad knihou vážně po otci, je zaříkání bez moci. A on to, běda, třikrát žel, opravdu zcela zapomněl. A hoch všecek koprní rozechvěn, jako na trní, neb otec ve své zátiší rád s návratem si pospíší. A vskutku tamhle v pádole jde kouzelník již přes pole, spoušť vidí vůkol, zajíce, tůň bahna místo silnice, chvošťata v sadě místo hrušek a střelbu strašnou slyší z pušek a synka vidí s knihou stát a rozpaky se ošívat. Hned pozná, co to znamená, a hněvem všecek zčervená, popadne knihu, třikrát zívne, a rázem zmizí kouzlo divné. Pak chytí synka za límec mělť k tomu vážný důvod přec a praví: „Trest stihniž chvatem, že schopnosti plýtval’s zlatem, měl’s dříve sám dobyti, ne pro ni na pec choditi. Čas drahý mařil’s dosud vždycky ne pro dobro, leč uličnicky, svůj úkol špatně chápaje, excessní smýšlel’s mumraje. Chytřejší kuře slepice chtěl’s vystrčit mne z posice. Um, vážná moudrost myslivá se po zrnečkách dobývá ve znoji práce horečné, ne ve vteřině všetečné. Čas drahý mařil’s, teď ho znej a sám jej za trest počítej!“ To řeklbobus, pronobus... hoch kleknouti chtěl plný hrůz, než tu již visel na stěně jsa hodinami v proměně. Mince se směje modrý zrak, a hodiny jdou tiky ťak, kývadlo cvaká, v okýnku kukačka kuká vzpomínku kukuku, kuku, čtyři, pět, a kolem dál se točí svět.

Patří do shluku

dědeček, babička, vnouček, babiččin, povídat, stařenka, vnučka, staroušek, dědoušek, vnouče

206. báseň z celkových 211

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. Dědeček. (Rudolf Bort)
  2. HOVORY VÉCÍ (Antonín Sova)
  3. Dědeček. (Rudolf Pokorný)
  4. PRAVDY STARCŮ (Antonín Sova)
  5. PÍSEŇ V ALPÁCH. (Jaroslav Vrchlický)
  6. VIII. Je prostřed podzimku: chlad, (Adolf Heyduk)
  7. KABARET. (Josef Lukavský)
  8. U PANÍ CHARLOTTE VON STEIN. (Josef Svatopluk Machar)
  9. SVATÝ JAN POD SKALOU. (Marie Čacká)
  10. To jaro letos ani nepřichází, (Jan Neruda)