SONATA POTMĚŠILÁ.

Fred Grygar

Sníh tehdy byl tak přítulný a milý, když v prvních spoustách měkce k zemi leh’ – hořící vločky lehce tetelily prsíček dívčích stonající dech a tiše padaly – – – – A bylo slyšet zasněženou plání kráčeti první velké Umírání – – – Zem dýchala jak ten, kdo k smrti stůně, a čeká se, vzúpí naposled Od polů dvou arktická táhla vůně, v závratných výškách tiše crčel led, a tuhl bezcitně – – – – Klid usínavý v ustrnulé pláni, a přes ni jde to velké Umírání – – Již všechno zalehly ty spousty bílé, a přísvit fialový po nich hrá Někoho pohřbily, kdo k nové síle, k zázrakům novým tiše umírá hluboko pod nimi – – – Krok tlumí se a slova šeptem praví, že umírá, kdo dřív byl silný, zdravý – – A tkal se dál a dál ten rubáš bílý – – – Svit věčných lamp padve strhaný hled –. Tuhnoucí ruce křížem přeložili, a čekali, vzúpí naposled zem třikrát ubohá – – – Snad dřív, než noc krvavá světla shasne, pod bílým rubášem dotrpí tělo krásné – – A byly tehdy nálady tak smutné a divné obrazy hrozily v tmách: přátelská ruka u kořene utne strom radostí, jenž mizí v hlubinách, a kruhy menší se – – – A kruhy menší se – – Kdo řekne jednou: strom čistých radostí, jenž kdys zde stál, osudu zkácen rukou bezohlednou?! Však náhle přízrak podivný mne jal Kams do noci své zraky horečnaté jsem přibíjel – – – Co viděl jsem, zde máte: Pojednou vše, co hromadila leta, a pro co výraz marně chtěl jsem mít: nemožnost spočinutí, skepse kletá, a vše, co nelze teď domyslit, co nelze vyrvat bez prolití krve a bez přiznání vlastní slabosti, co srostlo s povahou se stotožňujíc s přítěží předsudků a radostí, (tak záhy ztrpklých) co se formovalo jen zcela neurčitě v konturách, to hrozné Mnoho a to hrozné Málo, – před sebou samým příslovečný strach, strach přede vším, co mohlo by mi vzíti to poslední, na čem lpím jsoucnem svým, a proč se pojednou chce tak! tak! žíti, a spíjet se tím krásným tajemstvím – – –, strach před rukou, jež zažehnout chce záhy to bílé světlo hřejně bolící, když skřížily se náhodou ty dráhy, a neřeklo se, co lze doříci – – –, strach před tím, že mi život v honu divém i tohle světlo zhasne, zevšední, volat budu strašným vokativem, nebude naděje, že se kdy rozední, – nebude naděje a bude pusto, pusto – – nebude nic – – a se nerozední celou tu hrůzu stoupající ve mne jsem viděl tam v noci temné, temné: zabitou hydru v ustrnulé pláni –, a přes ni jde to velké Umírání – – – A vešli jsme –. Je pohádka krátká: Pokojík malý, čtyři vlídné stěny, prsíček útlých plachá holoubátka mrou úzkostí o ráj v nich uzavřený. Pokojíkklícka, a přec tolik tají – – – Básníkův portrait mohby mluvit více o slzách, které v růžích umírají, nad nemocným svým štěstím vzlykajíce – – O nocech probděných nad jedním jmenem sympatický poeteremita, o bolesti, jež v rytmu unaveném tělíčkem slabým konvulsivně zmítá, o snění růžovém, jež mosty klene v budoucnost bílou, kterou sotva tuší to krásně modré oko rozdivené v extasi horující o splynutí duší – – – Čím je svět? Ten ohromný svět vnější, jenž duši její zimomřivou zmrazí, čím jeho rozkoše, jež nezkonejší a nepovznesou –, spíše k zemi srazí?! Zda může dát v rozhodné chvíli, když mysl dlouhým trmácením klesá, mohutnost posice a obří síly? – – – Je v pokojíčku jako v klínu lesa –. Nic nehne se –. A my tak tiše stáli. Vzduch reminiscencemi nezvířil se pranic –. To jenom že jsme časem vzpomínali, za těmi zdmi co šílených je štvanic –. A zde tak svato – –, že jsem bál se zeptat, proč s duše padá zázračně tak tíseň – – – A myslím, že mi stěny chtěly šeptat dojemně smutnou norskou lásky píseň – – –

Patří do shluku

viditelný, mystický, tajemný, tajemství, vegetace, tisíciletí, mlčení, magický, závrať, agonie

1348. báseň z celkových 1655

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. JARNÍ DEN (Antonín Sova)
  2. NA VELKÝ PÁTEK. (Petr Křička)
  3. ZTRACENÍ (Otokar Březina)
  4. PŘÍCHOD PROROKŮ. (Antonín Sova)
  5. JITŘNÍ PÍSEŇ V KRAJI PRACUJÍCÍCH. (František Taufer)
  6. Pod skalním lomem. (Eliška Krásnohorská)
  7. ET TOUT EST EFFRAYANT LORSQU’ON Y SONGE (Arnošt Procházka)
  8. GABRIELE D’ANNUNZIO. (Jaroslav Vrchlický)
  9. ZHUDEBNĚNÝ ŽIVOT. (František Taufer)
  10. MŮRA. (Antonín Sova)