HUDEBNÍ VEČER

Antonín Klášterský

Hra pianistky polské dozněla, a celým sálem potlesk zabouřil, že chvělo se sta svíček plamenů. Již hrabě Buquoy, vlídný hostitel, sám hudby znatel, spěl blahopřát, a za ním, na rtech obdiv, hrnulo se k Szymanowské panstvo ostatní a vzácní hosté, v palác sezvaní. Jak dobrou známou z lázní pozdravil ji dvorní rada Ebert, s dcerama jenž byl tu dvěma, Vilmou, Julií, a se synem svým, který tak mlád, již rozpínati počal básnická svá křídla k letu. Trochu opodál stál Tomášek, a úsměv radostný hrál kolem rtů mu. Nyní pokročil též k umělkyni on, a zvednuv k rtům svým její ruku, řekl: „Díky vám! Ten koncert Hummlův hrán být nemohlíp. Beethovena slyše, Dusíka, byl unesen v ráj. Deset prstů jich zpěváků deset bylo, čarovně již zpívali a zpěvu na vlnách sta pozvedali duší k nebesům. Leč vaše něžné prsty, paní ctná, jsou bojovníci, směle udeří a zchvátí srdce!“ – – „Bravo!“ zaznělo kol z hloučku pánů, Szymanowská však již odvětila: „Maestro, pochvala z úst vašich jest jak rosa v zprahlý květ, vždyť pro vás jen jsem hrála. Nyní však, ó, prosím, splňte také prosbu mně: jen větu aspoň slyšet popřejte mi ze slavného svého kvartetu jak, není možná to?“ – „Ach, bohužel, to sotva lzevzdychmistrvěru ne!“ A bezradně zvedoči k hraběti, jenž kolem kráčel. Rozpačitě ten se usmál, zvěděv přání: „Bez zkoušky? Vždyť nehráli jsme kvartet dávno již, a pak... nu, maestro sedne k pianu, i viola, i housle našly by zde, tuším (sálem při tom rozhlédse), sic umělé dost rucea přecne nenení možnoschází cellista.“ A kdo hrá jindy s vámi na cello?“ se Szymanowská ptala zvědavě. Kdo?“ – smál se hrabě – „z nouze kuchař náš, jenž místo smyčcem nyní vařečkou as vládne dole, krmě chystaje pro moje hosty!“ „Totě rozkošné!“ smích Szymanowské vytryskperlivý a celý hlouček strhl v doprovod. přijde kuchař! Chceme slyšet ho!“ již zaznělo kol v smích, jenž přivolal blíž jiné hosty, a když prolétla zvěst celým sálem, vlnil se jím šum, jak vánek letní s jakous čtveráckou když zprávou náhle v louku přiletí a všecky květy ohýbají se smíchem v . „Jak mohbych dopustit, by pokažená jídla naposled se předložila panstvu?“ – pokoušel se ještě bránit hrabě. – „Nedbáme, když božskou hudbou nasytíte nás, o sebe lepší chuti pozemské!“ – Vždyť ustrojit by teprv musil se.“ Ne, jen přijde směle tak, jak je!“ Nuž, dobrá!“ hrabě zasmál se, a již na jeho pokyn pulty stavěli lokaji chvatně, co zrak hostů všech zalétal k dveřím. Těmi po chvíli, hle, vešel kuchař s tváří zardělou, jak od plotny šel, s bříškem kulatým, v své bílé výstroji a čepici, jen zástěru snad čistou přehodiv. Smích tutlaný kdes vyšleh’, rozpačit když uklonil se a pak za stojan hned k cellu sed’. Leč potom ztrnul smích všem na rtech rázem, tóny lahodné když nástrojů všech snoubit počaly se v harmonie krásné jeden proud. A housle pěly, lkala viola, a klavír vzácný mistra pod rukou déšť rozsypával zvuků laškovných i teskných zase, ale cello též v to vpadalo svou hudbou hlubokou, neb kuchař, shodiv rozpak, zapomněl na pánve své i pln že panstva sál, a žil jen dílu... Zase bouřlivý pak hřímal potlesk, k Tomáškovi teď sta vzpínalo se rukou, kuchař však též zasypáván květy pochvaly. Tak zná-li vařit, jako hráti zná“ – kdos pravil žertem – „jaké čekají náš jazyk skvosty!“ Paní hraběnka co vyprávěla dámám, z jižních Čech že dostal se k nimvařit výborně tam znají lidéon však francouzskou také školupáni s rodinou si Ebertovou ve kruh zasedli kol Szymanowské s mistrem Tomáškem. A vzácná Polka žasla opravdu: Že z prostého je rodu kuchař ten?“ Ó, mnoho velké vlohy hudební český národ!“ svědčil Tomášek. Aj, český národ! Což pak dosud živ? Ni v lázních tam, ni v srdci země tu neslyšela slůvka českého vy sami zde... vím, rány osudu leč stihly také nebohou mou vlast: jest rozdělena, jako o roucho se Kristovo, když trpěl na kříži, dělili o nia přec, naše řeč zní dál i v částech...“ „Jiné ženy tam“ – děl, plamen v očích, mladý Ebert zde nemáme žen vroucích, rekovných a smělých k boji. Dlouho v mysli již zraje dílo: Vlastu hrdinnou, jež vedla k boji dívky udatné, z tmy pravěku rád pozvedl bych v jas, před zrak žen našich.“ „Ne“ – děl Tomášek náš národ nezemřel, jen dřímá, spí, a myslím si, že píseň bude to, jež probudí jej...“ „Ó, jak ráda bych jen jednu českou píseň slyšela!“ hned zatoužila Polka... Povstala vráz Ebertova dcera Viléma a k pianu šla. Za , pochopiv, se Tomášek zved’. Dvě, tři slova jen, a krásným hlasem Vilma zapěla Hankovu píseň, s kterou Tomášek, jenž provázel ji hudbou na klavír spial umění své... Sálem po třetí zněl potlesk hlučný. Dívka zardělá se klonila a od klavíru již se bráti chtěla, když ji za ruku Tomášek ujav, tiše zašeptal: Ó, Vilmo, krásně zazpívala jste tu moji píseň! Což by nemohla též naše srdce tlouci pospolu? To harmonie nebes byla by a píseň lásky nad vše krásnější!“ A dívka jenom nachýlila skráň a jeho ruku stiskla beze slov...

Patří do shluku

valčík, sál, karneval, tančit, polka, parketa, tanec, čtverylka, bál, piano

169. báseň z celkových 549

Podobné básně

Deset básní ze stejného shluku jejichž vektorová reprezentace je zobrazené básni nejblíže.

  1. NÁLADA. (Zikmund Winter)
  2. VZPOMÍNKA. (Božena Benešová)
  3. Bratr klášterník. (Adolf Heyduk)
  4. MATKA. (Antonín Klášterský)
  5. U GRAMOFONU (Josef Svatopluk Machar)
  6. V TANEČNÍ (Josef Holý)
  7. KRÁLOVNA LOUTEK. (Eliška Pechová-Krásnohorská)
  8. XLIV. SHAKESPEARE NA VSI. (Jaroslav Vrchlický)
  9. GALANTNÍ SLAVNOST. (Karel Toman)
  10. DOMÁCÍ PLES (Antonín Sova)