UMÍRÁNÍ.

Josef Svatopluk Machar

UMÍRÁNÍ. Paní Otilii Sklenářové-Malé.
[109] „Nuž, kde je?“ „Ani stopy, milostpaní; já prohledala zahrádku a půdu, i do sklepa jsem zašla, u sousedů se ptala všude – nikdo neviděl jí. Jakoby zem se po ní byla slehla.“ „A v prádelně a v komoře jsi byla ?“ „Ba že, a marně.“ „Snad ji ukrad’ někdo.“ „Pah, to by vzal si! Stará sešlá kočka, jak pelichavý rukávník už byla, kde dotk’ jsi se, tam pouštěly jí chlupy,“ a jiskrnaté oči mladé služky se zlobně smály v zřejmém pohrdání hledíce na nemocnou suchou paní, [111] jež ležela tu v chumlu bílých peřin k zdi obrácena. Popelavé světlo dne listopadového sázelo se na sežloutlý a utrápený profil, na hnědé vlasy, přilepené k čelu, na klouby hubené té malé ruky, jež vyčuhujíc z rukávu tak mrtvě ležela na peřině. Snubní prsten leskl se matně na kostnatém jednom prstu a zdál se příliš velkým. „Jak je venku?“ „Eh, vlhká zima, prolízavá nějak, že mrazí v kostech“kostech.“ „Však to také cítím. Jdi, přilož v kamnech, pak jdi ještě jednou a prohledej vše, komoru, sklep, půdu, a hleď mi přinést ubohé to zvíře.“ A v kamnech jásal zlatožlutý plamen nad novou stravou, spokojeně huče tancoval kolem černých kusů uhlí, jež služka nevrle mu vrhla v jícen hubujíc v duchu na rozmary panské, na směšnou touhu po vyzáblé kočce. 112 „Ubohé zvíře,“ povzdychla si paní zírajíc tupě v ornamenty stěny; v melancholické modři vlnily se tu řady jednotvárných šedých květů, „ubohá kočka!“ – Její duše dávno v předtuše jakés účty uzavřela s mladostí, lidmi, se vším, co zvem’ žitím, ty čtyři stěny byly jí teď světem – však nad to ztratí se to staré zvíře! Tu cítí, jak by cizí jakás ruka jí urvala kus duše!... Několik už neděl ta kočka nešla z domu ani krokem, cos tragického bylo v její chůzi a žlutých očích... Jak by zhoubná nemoc, jíž trpí ona, byla zachvátila zároveň toho rozumného tvora! Den celý lehávala v teplém koutě blíž kamen, natažena, beze hnutí a dívala se odtud na ni truchle široce rozevřeným světlým okem. – – – – – – – – – – – – – – Je tomu patnáct roků, v den své svatby si přinesla ji z domu svojí matky co hravé kotě s hebkou bílou srstí 113 a směšnou černou skvrnou na hlavičce, jež zdála koketní se býti čapkou nad párem laškovných a modrých očí. A tenkrát přistoupila k muži svému a tisknouc kotě k ňadrům opřela se o jeho rámě: „Hleď, toť poslední kus mé výbavy!“ a políbila kotě. On žertovně se mrače: „To je zloděj,“ pohrozil kočce, „ty jí nesmíš dávat má políbení!“ Kotě padlo na zem a ona vila se kol jeho krku... – – – – – – – – – – – – – – Ach, obrazy ty z její minulosti!... Vzpomínky její byly už jen řadou momentních výjevů, v něž přelila vše v bezsenných nocích a dnech opuštěných, co kdysi žila. A v nich bylo všecko kresleno ostře, jako vyhráněno, a každý obraz pevným dojmem dýchaldýchal. A vzpomínky ty jedině jí zbyly, když v tíze předtuch uzavřela účty s mladostí, lidmi, se vším, co zvem žitím, jak smutné plus. A v nich se probírala, a za obrazem obraz snul se duší jak mezi sepjatými prsty zrnka 114 klokočí; jinak bez výčitek, žele, jen s jakým’s teskně chmurným fatalismem a s trochem nevíry, zda vše tak bylo, zda ona, jež tu leží jako Lazar, to skutečně kdys byla všechno žila, v dnů zašlých dívala se kaleidoskop. To bylo v době její zasnoubení. Májový večer do oken se dívá, a ona odložila bílé plátno a jehlu a na prstech vážně čítá: tak jeden – dva – tři měsíce; to máme as třináct neděl. Za tu dobu budu s výbavou hotova – a potom... potom... Přivírá oči... milé teplo lije se po lících jí... ňadra zdvihají se... Zahrada dole, jež se nyní chvěje květem a medem, do oken jí zdvihá svou bělorudou snítku jabloňovou, a v dechu větru lehounké ty plátky se snášejí na plátno bílých košil... A maluje si podzimek svůj příští: Samovar šumí v jizbě vytopené. On posunul si těsně k ní svou židli 115 a dívá se na její skráň. Než ona jakoby naschvál hledí s pozorností v poslední „Bazar“, nebo v jakýs román. On níží hlavu, níží, položí ji na listy knihy, hezké jeho oči k ní dívají se s tklivou němou prosbou... Tu teprv ona vyskočí jak laňka a chytí hlavu tu a líbá, líbá, až žhavá tma jí náhle stíní oči a v sladké mdlobě v náručí mu klesá... – – – – – – – – – – – – – – Ten obraz zmizel, zapad’ kamsi v mlhy. A chorá paní těžce zakašlala a s námahou se obrátila na znak, vyhublé ruce spjala nade hlavou a dívala se k růži v prostřed stropu. – – – – – – – – – – – – – – A vidí se zas. Pět neb šest to neděl po její svatbě. Sedí před zrcadlem a češe hnědé hedvábné své vlasy. Dní několik už cosi se v ní dusí a bojuje. A pocit nepoznaný jí často prochví, jako záchvěv hnusu a přesycení. Proč to, nevěděla. Teď dívá se tak maně do zrcadla 116 na mdlé své oči, na modravé proužky, a onen pocit cítí intensivně chvět každým nervem, stále silněj, silněj – a rázem jest jí hádanka ta jasnou. S nechutí myslí na ty všechny chvíle, jež plnily ji dosud chvějným blahem. To není štěstím, o jakém kdys snila. Zde něco schází... schází, bože, bože... A jak se dívá na podobu svoji, zdá se být sobě utrženým květem, ne uvadlým, však otřelým a pustým a bez vůně... V tom cosi dole trhlo za její šat. Ta malá hravá kočka, vztýčena, drápky vťaté v její sukni se dívá na ni. Vyzdvihla ji k sobě, a žhavý déšť slz nyní volně kanul v běIounkou srsť. Toť živoucí tvor jeden z domova, svědek, jenž smí vidět slzy, ty první slzy její bolesti... A myslí na sladké chvíle plachých dívčích snění, na obrazy, jež vyplněny chtěla kdys míti v životě... Ach, ty sny, ty byly jediným, pravým, nezničeným štěstím, a tenkráte je ani necítila a nyní už se nikdy nenavrátí... – – – – – – – – – – – – – – 117 „Kde je to zvíře?“ chorá zasténala – – – – – – – – – – – – – – A nový obraz zjevil se jí v duši, prostinký výjev z dalekého dětství a ihned zmizel, zmizel rovněž druhý i třetí; jaksi horečně teď pádí minulé žití kolem ní, jí nelze ni jeden moment nyní zachytiti a postát při něm. Při tom čerstvěj dýchá, jak v námaze, a rychlej krev jí buší, až unavena přiklopí mdlá víčka jak k usnutí. Však nyní jeden obraz tkví před zavřeným zrakem jejím pevně. Vidí se zase ve vedlejší jizbě. Je letní večer, okno otevřeno. Venku je ticho. Táhne jedenáctá. Muž není doma. Ba, je tomu dávno, kdy trávil večer u tohoto stolu s ní naposled. Je arci sama vinna, ví to, však nelze jinak. On jde denně, kam, ona neví. Neptá se. Dřív říkal, jdu tam a tam, a jí to bylo jedno. Pak mlčel vůbec... Nyní asi přijde a přistoupí k ní s políbením suchým, z něhož se dávno láska vytratila, jak opravdovosť z fráze, kterou přejem 118 tak: „Dobrý večer“. – Jak to přišlo všecko? Což neměla ho opravdově ráda? on ji ? To byla láska opravdová, však ne ta, která byla jejím sněním za dívčích let, a o níž kdysi četla, ta nesmrtelná, vždycky vítězící, jak smrť mohutná, velebená verši, romány, tradicí a pohádkami – ta nebyla to... Jejich láska byla tak nějak šedá v porovnání s onou, tak prostá, všední, a spíš opojení či nemoc duše... A je pryč, pryč na vždy. Ach, přišlo zdraví, střízlivé to zdraví, a ozdravělý tesknil pro svou nemoc, a ozdravělý byl by málem zoufal... Od domovních vrat zavzněl ostře zvonek – to bude muž můj – klidně myslila si. Byl. Vešel v pokoj, jako obyčejně k ní naklonil se, políbil ji zvykem a rukou jel jí po čele a vlasech. A jak tak kosmo ona vzhlédla k němu, spatřila v bílé jeho náprsence cos podivného... „Počkej, dovol trochu.“ Kravaty jehlou pevně zachyceny tam visely dva dlouhé černé vlasy, dva vlasy ženské!... 119 „Pohleď, to jsou vlasy!“ On zalekl se: „Ano, vskutku vlasy,“ děl rozpačitě, skorem trochu hloupě. „A ženské vlasy!“ „Vskutku, zdá se, ženské.“ Mlčela. Pustila ty vlasy na zem a s ošklivostí otírala prsty o svoje šaty. „To je jenom divné,“ muž začal nyní s vylhávaným klidem, „jak tyto vlasy –“ Odvrátila hlavu, na pohled klidna odešla v svůj pokoj a jako stroj se rychle odstrojila a vrhla v peřiny. A neplakala, jen vyvzlykla a šeptla několikrát: „Dobita.“ Ráno odjela k své matce. A vyprávěla, a tam tekly slzy. S úsměvem smutným máť jí hladí vlasy a vzdychá: „Osud... Ale ty se vrátíš!“ 120 „Ne, nikdy, jak mi možno při něm žíti?“ „Jak všechněm druhým.“ „Ale jinímužijiní muži...“ „Jsou všichni stejni, povídám ti, všichni,“ „A papa?“ „Dítě, každý zná svůj křížek – a dál se neptej.“ Obě chvíli mlčí. „Kdyby tu aspoň červíček byl malý, to dítě, pro něž bych tak mohla žíti!“ „Buď ráda, že tu není. S tvojím mlékem už pil by hoře.“ Ticho zas... A náhle dí matka teskně: „Víš-li, co vám schází? Ne láska, chraň bůh, jenom trocha zvyku. Ten zbývá z lásky a ten potom víže muže a ženu... Vrať se a hleď zvykat...“ A vrátila se... – – – – – – – – – – – – – – 121 V tom zrak choré zalet na jednu skříň. Tam na ni v koutě při zdi za směsí šálků, váz a pestrých sklenic cos zahnědlého trčí... to jsou zbytky svatební kytice... ach, pěkný obraz jejího žití... z obou zbývá stejně, myslila klidně. – – – – – – – – – – – – – – A zas vidí sebe v dnech minulosti. Dni jdou jednotvárně jak tepot kapek podzimního deště v zavřená okna. Ona sedí, sedí a myslí, myslí. Časem napadá jí, že hloupě se jen uzavírá světu a jeho radostem; je dosti mladá, proč nebrat příklad ze svého si muže? proč neposlechnout lákavých těch hlasů, jež slyší často, proč ne všech těch vzorů, jež jiné ženy na oči jí staví? Když nelze žíti šťastné týdny, roky, proč nechytat si aspoň okamžiky? Však varovný a přísný hlas jí v nitru od všeho chránil... dnes je jemu vděčna. Tak soustředila zbytky lepších citů k té němé tváři, k bílé hravé kočce, a laskala ji, chovala, s ní hrála, 122 s ní hovořila, smála se i časem, a moudré zvíře tak jí rozumělo jak vlastní dítě. Při tom jinak byla postrachem služek, děsem společností, kam forma vnutila ji, čímsi směšným všem lidem, kteří na ni zřeli z dálky, a věděla to, všemu tomu chtěla – a to byl život... – – – – – – – – – – – – – – Služka vstoupla v pokoj: „Tak tedy jsem ji našla, milostpaní!“ „Kde je?“ „Na půdě, ale už je pošlá. Tam za trámem, že dobře musí člověk se dívat, leží stočena jak hadřík.“ Nemocná mlčí. „Co mám tedy dělat?“ „Vem židli, postav ji tam k této skříni. A vzadu v koutě za vázami, šálky je staré roští, hoď to do těch kamen, a domovník ať zakope hned kočku v zahradě, hluboko. A můžeš jíti...“ 123 A zlatožlutý plamen hlučně jásal nad kořistí tou. Staré vyschlé stonky praskaly ostře, zbytky dávných květů, víc hnědý popel, žhavěly a rychle se proměnily v šedý lehký prášek. Nemocná cítí, jak tou jizbou vane dech zničení – den, dva dny jenom nejvýš – – a odevzdá mu, co mu ještě patří. A vidí sestárlou tu bílou kočku, jak v trámoví kdes zavírá své oči, ty tragické a velké žluté oči... Tak vzdychla jen a více nemyslila. A s námahou se obracuje ke zdi a mdlé své zraky upře tupě v stěnu, v ty šedé květy, jež se vlní, vlní v melancholické modři celou jizbou. Je hotova... Tak bude očekávat... 124