II. HRDINA.

Josef Svatopluk Machar

II.
HRDINA.

[15] Na čtyři strany dlouhé psaní a psané písmem nejistým psal stařeček mi znenadání, jenž byl kdys profesorem mým; tak nadchly jej – mí přísní soudci! – mé Katolické povídky, pěl hymny takřka o nich vroucí, dal k dalším čilé pobídky, a chtěl, bych přál mu pár svých chvil a jedenkrát ho navštívil. – Veliký pokoj, výhled svěží do starých hradních příkopů, knih legie tu stojí, leží od podlahy až ku stropu – tak žije tiše, osamělý, běloučká pavučinka, kmet, hned poznal mě, ač neviděli jsme se už pětatřicet let, sám ještě má pod brejlí skly ten pohled dobrý vybledlý. [17] I okřikuje pěvce ptáka a spoustou slov zve posedět, a sotva sednu, hned mě láká na knihy tamhle pohledět: jsou klasici tam v úplnosti a vesměs staré edice s linkami vzácné spanilosti ve vazbách řídkých velice – „zde vizte toho Ovida, měl rád jste je kdys,“ povídá. A hladí jejich pevné hřbety jak rukou tak i pohledem: „nu, viďte, jsou to luzné světy a bohům dík, že dovedem dnes cítit, kterak Homer žije, jak slunce Řecka na nás plá, vždyť krása jejich věčností je a nesmrtelnou duši má – však zvířil jste svou antikou úsudků spoustu velikou.“ Tak hovoří a ukazuje to stáří milé žvatlavé, hned zas mě v židli usazuje, a hned zas k popatření zve; 18 nespornou chválou zmiňuje se o dílech posledních mých let, neb vše, co k antice se nese, stařeček stopoval a čet a zdá se, byl tím pyšen dost, že v jeho rukou jsem kdys rost. A rozohní se: „Já vám dával vždy za pravdu a byl jsem rád, jak s antikou jste porovnával to křesťanství a lidstva pád. A tyhle Katolické špásy, (= povídky), vím, že musil jste, když pohlížel jste v naše časy, je tak jen spráskat zajisté – dát argument ad hominem, tak cíle nikdy neminem. Blah ten, kdo sobě může psaním i duším jiným odlehčit, vždyť věčným vzteku polykáním se duše rmutí, hořkne cit, tak já to zkusil – cpali do mně křesťanských cností ovoce, já dravec nebyl, mlčel skromně a dávil se jen hluboce – 19 až jedenkrát jsem jim to řek“ a tu se směje stařeček. „Náš ředitel byl z mužů božích a tvrdý černý klerikal – ne z přesvědčení – zbožný kožich on z politiky na se vzal, což tím je horší; nechci zvířit vzpomínek šedých starý prach a nebudu se tedy šířit o zlobných jeho šikanách, jen o jedné – věc nehezká – však já jí žehnám do dneska. Snad víte, narozen jsem v Brodě a máme archiv, museum, nu, museum – jak po národě je všude mají: skrovný dům a památek pár, které baví snad krajany a rodáky – však archiv náš je zajímavý a ne tak zrovna lecjaký, tam o prázdninách rád jsem čet ty svědky uplynulých let. l přišly potom spolky pilné, bych přednášel – já slíbil rád, 20 a když tak člověk k věci přilne, pak umí o ní povídat, tož zvali zas, já přeochotně jim vykládat šel to a to, jak žilo duševně se, hmotně a všecko, co teď zaváto je v pergamenech, listinách a v časů černých hlubinách. Náš ředitel – mám rozpoznání, že nepřáteli kultury jsou vždycky tihle zbožní páni, paedagogické nestvůry – vždy přišel ke mně na inspekci před každou mojí přednáškou, šel na špehy, zda snad svou lekci si nechystám zde dobou tou, zda učím, zkouším, jak je řád, a jako zloděj vždy se vkrad. Ta pravidelnost urážlivá mě začla v posled dráždit přec – či měl jsem, jak to často bývá, tu školu odbýt jako švec a potom v květu honorace se točit, dobrý společník, 21 a damám ruce líbat sladce a chválit klobouk, slunečník a večer s pány sedět, pít a v karty hrát a sviňačit? Či rovnala se ta má činnost petrolejnickým úkladům? Útokům na cnost? Na nevinnost? Šturm proti státu základům? Co na tom, když je volná chvíle, že se v ta lejstra zaberu a procházím se beze cíle v minulých věků zášeru – a žádají-li tu a tam, že o těch časech povídám?! Nu, došlo k srážce. Přišel starý – já večer přednášeti chtěl: Obrázky z dějin naší fary – inspekčil, pak mě zadržel, prý není prospěšno, ni zdrávo mé jednání, prý nemá rád, brát škole, nač má škola právo, jen jí prý mám se věnovat – a mnoho mluvil slohem tím a hlasu tonem přátelským. 22 Já mlčel, nedostal se k slovu, neb, víte, není dáno mi být parátní a pohotovu, mít všeho živé vědomí – až doma, když jsem složil čelo jak chorý člověk do dlaní, tu se mi všecko rozleželo a přišlo jasné poznání – i řek jsem si: Ták? Pretense? A zažádal hned do pense... Vím, vy, jenž deštěm šípů jdete a jinak jednat sobě zvyk, jen útrpně se usmějete, jaký že já to bojovník! Taková dlouhá historie a pense – hrdinský z ní čin, nu, slípka, která v dvorci žije, nevzletí vzdušných do končin a když se vznese na střechu, už hrdinnou má útěchu. Však nemněte, že odňato je nám též už všecko vnímání pro cizí velké tuhé boje i pro hrdinná jednání, 23 ba myslím, že my chabí, prostí spíš dovedeme ocenit čin odvahy a hrdinnosti než ti, jichž touha nebo cit se v hrudi sotva rozvijí a hned se činem vybíjí...“ Tak stařeček se rozhovořil a pokračoval dál a dál – šel do pense, svůj svět si stvořil, v němž absolutně kraloval, neb v souboru svých drahých věcí odpůrců sotva jakých měl, až na rebela pěvce v kleci, jenž rád se hlučně rozkřičel – a toho v každé vteřině kmet znal už zkrotit hrdinně... 24