KOZÍ BOBKY Z PARNASU
LITERÁRNÍ EPIGRAMY
BRNO 1921.
NAKLADATELSTVÍ, ST. KOČÍ, KNIHKUPECTVÍ.
S. s o. r.
[3]
TISKEM KNIHTISKÁRNY „KRAMERIUS“, BRNO.
[4]
PRVNÍ BOBEK.
Kozí bobky na Parnase?
Ano, ano, přátelé –
tam kde satyr v houští slídí,
je i kůzle veselé –
Kde je kůzle, je i koza,
jsou i bobky na stráni...
Tu je první –! Tu máš, hochu,
potěžkej ho na dlani!
Cože? Nic že na něm není
jak na básni v čítance?
Mám ti sbírat po Pegasu
snad hned celé lívance?
F. X. ŠALDA.
Kdo výše nežli sokol pluje
a výše než Bůh otec sídlí?
Kdo témě samé svaté hory
si vybrati směl za obydlí?
Toť F. X. Šalda – Jedinečný,
tam hřímá, blýská Nebeský –
a jenom někdy zapomene
i na Olymp a na blesky
a chytne zouvák, rozkřikne se...
Ach, ouvej, duše – jak je mi?
Jak od okurek sud by praskl
a „lák“ teď pršel na zemi...
5
JAROSLAV VRCHLlCKÝ.
Ještě včas že’s řekl Smrti:
Já už tady nebudu! –
Aspoň nezříš, neprožíváš
poslední svou ostudu.
Pane, to je zase prádlo
pro bohy i pro lidi –!
Ze sta lidí devadesát
však se za nic nestydí...
„Že pan B. chtěl krejcary mít
z umrlého básníka?
Nač se stydět? To je stará
známá česká praktika!“
S. K. NEUMANN.
Co to plave v české louži?
Jak dreadnougt To vypadá –!
Připlula to k našim břehům
španělská snad Armada?
Co to plave v české louži?
Je to yachta nadlidí?
Nač ta rudá vlajka na ní –
proklamace na přídi?
Jaká bouře v české louži,
situace převratká!
A zatím pan Najmann straší
„kamufláží“ děťátka...
6
FRÁŇA ŠRÁMEK.
Já vím, že vlastně beze jména
nás všechny matka zrodila,
však řekni, proč si někdy básník
dá jméno jako kobyla?
Já vím, že jméno věc je hloupá,
a divné, jak si říkáme,
však proč se básník vždycky tváří,
jak vzácné zvíře neznámé?
Já vím, že tyhle maličkosti
nestojí vlastně za zmínku,
však to mi, bratře, pověz přece:
proč křtili tě jak Zemínku?
JAROSLAV HILBERT.
Tvé posudky když, milý, čítám
a brkám o tvou logiku
a nedotknutelných Tvých NERVŮ
když vyhýbám se dotyku –
tu postava v mé roste mysli,
jež vše kdys pro tě vyhrála,
a odsouzena tebou klesla
v komickou roli „huhňala“...
Ó, kritiku, je něco v světě,
co bez NERVŮ nám poví cit:
líp věru huhňat jako Vojan
než jako Hilbert klábosit!
7
JINDŘICH VODÁK.
Kdybych já měl Tvoji hlavu,
ta Tvůj mozek měla by –
napsal bych já z nenadání
vzorný román pro báby.
Kdybych já měl Tvoji moudrost,
v níž se sešla staletí –
napsal já bych v jasné chvíli
vzorné drama pro děti...
Ale já si myslím zkrátka,
každý svou že práci má:
táhnu káru... zahýkám si...
a ty stříháš ušima.
ARNOŠT DVOŘÁK.
Já Pán Bůh sám ten píšu list:
ať všechněm lidem poví,
že včera vládu předal jsem
Arnoštu Dvořákovi.
Kdo ptá se proč a ptá se, nač –
zle při tom hubu špule –
ať ví, že je to rozmarná,
však přesvatá má vůle.
Nač dál s tím světem nevděčným
bych věru já se mořil?
A Arnošt nos má výš než já,
ač jen pár čertů stvořil!
8
K. H. HILAR.
Abych Bora neporazil –
od čeho mám Národní?
Zaplavíme české luhy
neslýchanou povodní!
Slíbil já jsem dvě stě dramat,
Bor hned po mně dvě stě tři,
leč mne, brachu, nepřemůžeš –
ten jásot si ušetři!
Vždyť já dávno už tě trumfl
za pět roků – u Krista!
ty’s nezahrál pár jen kusů
a já, pane, přes tři sta!
ARNOŠT PROCHÁZKA.
To vím, že lev jsi, dobře řval jsi,
když všichni byli potichu,
a dobře ocasem jsi mrskal,
když byli všichni na břichu –
však pověz, lve můj hustohřivý,
(to vždy mi hlavou proletí),
proč vlastně nelví nepořádek
ty trpíš ve svém doupěti?
Což před myší vždy vskutku musíš
mít bázeň skoro nezemskou?
Jak to, že Šaldu schramstneš s chutí
a šanuješ jen Jesenskou?
9
JARMIL KRECAR.
Jak na kritika dozrát možno,
ach, ouvej bože – rozbože?
Nejdříve Musu odřít musíš
jak starou kozu bez nože,
pak na překlady přeskoč křepce
a nebuď nijak nesmělý
a ve skvostných je vazbách vydej,
by exoticky voněly –
hle, trochu ducha přece jenom
se v tobě nějak nastřádá...
a náhle začneš kritisovat –
A to je celá paráda.
ANTONÍN SOVA.
Já ve svém srdci vždy tě nesu
jak slávu svojich mladých let
a nikdy bych ti jedno slovo,
ni jedno gesto nevyčet’ –
však teď mne někdy něco mate
a nevím, jak to vyříci:
má básník patřit jenom sobě,
či také rumlu na ulici?
Jsou vichry, které tiše letí
a duši strhnou, omámí...
Však jak pak je to s fángličkami,
jak je to s jejich barvami
10
J. S. MACHAR.
Ne, nehubuj tak na Pražáky
a na starý vtip s hasičem!
Vždyť sám to víš, že pochutná si
svět ledakdys i na ničem –
Vždyť sám to víš, jak’s ty kdys honil,
kdož panský měli zvyk a šat,
a teď když sám jsi velkým pánem,
má vtip snad tebe vynechat?
Ej, uslyšíš-li něco zase,
svou vzpomeň si jen na scénu,
jak nepoznali – jeneráli
ni hloupou v lesích ozvěnu!
OTOKAR BŘEZINA.
Co jsem se tě navykládal
z podia i na scéně!
Dívky něžně usínaly,
lidé spali nadšeně –
Škoda, že ty krásné chvíle,
bídně vždycky zahynou!
Teď se těším leda už jen
na vzácnou věc jedinou:
za pár let že vyložíš mně,
až se sejdem’ – toť můj cíl –
to, čemu jsem nerozuměl,
i to, co jsem pochopil!
11
ARNE NOVÁK.
A já nevím, co mi pořád
při tvých věcech překáží...
že,že když čtu je, vždy jak byl bych
na číhané, na stráži. –
Pořád jak bych slyšel mlýnek,
v němž jen půl je života,
Teď jde správně... ale nyní
na prázdno jen hrkotá! –
Vždyť to mlynář jistě slyší –
proč neskočí na nohy?
– Vykládá teď mlečům ve dne
mapu hvězdné oblohy...
ONĚGIN KAMINSKÝ.
Naučný slovník, XIII. 869.
Proč náš český realismus
na úbytě zahyne?
Puškina prý neměli jsme
a Gogola taky ne.
Ale Puškina přec máme –
nepravím to dětinsky:
vezmi slovník do ruky si,
najdi heslo: Kaminský.
Procesím hned jděte k němu
a pro Krista Ježíše
poproste ho, ať už toho
„Oněgina“ napíše!
12
K. & J. ČAPEK.
(& HELENA.)
Chápu, chápu, je to trapné –
leč v nás velkosti je rys:
R. U. R. vyprodáno?
Dobrá, tedy načnem’ „Hmyz“.
Chápu, chápu, je to trapné –
nářky kurs však nezvednou.
Prosím, račte linolea?
Kolik centů najednou?
Debatami o umění
sotva co se pozmění...
Kolik, prosím, račte sudů
„Přeskromného umění?“
F. V. KREJČÍ.
Jaká moudrost, jaká jasnost!
Rozum tone v závrati...
Dobře, že se každý nápad
nejmíň šestkrát navrátí!
Jaké blaho! Duše zrovna
v blahosti se rozplývá.
Každý nápad hluboký je
jak sklenice od piva.
Z takých úvah možno věru
založit i na sádlo –
jak však z toho smolíš, drahý,
vlastně to své divadlo?
13
VIKTOR DYK.
Já nevím proč, však při tvém jméně
vždy něco ve mne krvácí. –
Jak dávno tomu, co šli venku
kol Gheuzové a žebráci
a my šli s nimi dědinami
a my šli s nimi v dálnou zem!...
Kam ztratili se? Což jsou mrtvi
a my už s nimi nepůjdem’?
Což lidské léto umřelo by?
Vstaň, pohleď: růže rozkvétá...
Nech V. D., ať si co chce píše,
pojď, utečeme do světa!
KAREL TOMAN.
Že prý’s český Verlaine, hochu,
pak Ho však též v úctě měj!
Jak to, že se vyrovnává
buržoustsky Tvůj obličej?
Kde jsou ach! ty slavné chvíle
(což by to byl pouhý sen?),
v hospodě kdy mezi námi
cele byl’s Mu podoben!
Tak si člověk někdy ctností
připraví svou porážku –
Proč jsi počal řádně žíti,
Antoníne Bernášku?
14
JIŘÍ KARÁSEK.
Píšeš verše, krásné verše,
je však z nich snad něco víc,
když připíšeš za Karáska
ještě hrdé „ze Lvovic?“
Kdybych já byl českým králem,
dal bych já ti predikát,
že bys musel až do smrti
hořce plakat, naříkat!
Měšťák nebýt! Tím přec v tobě
zrovna měšťák začíná!
Jářku, nejsi pouhý rytíř
ze Švandy či z Psinína?
JAN OPOLSKÝ.
Dobře umíval’s to napsat,
proto byl jsi cele náš –
ale jak to, že už mladým
nehraješ a nezpíváš?
Každý rok je jiná móda
na lyrická cigára,
a ty pořád jen to kroutíš,
jak’s to kroutil za stara...
Ja, kdybys byl Duhamelem,
byl by povyk nějaký –
ale ty jsi z BalmovaluBalmoralu,
vulgo někde od Paky!
15
† OTAKAR THEER.
Kdo to na Tvém hrobě tolik
usedavě naříká?
Deset českých básníků a
půl třetího kritika.
Strach máš, že snad jejich pláčem
Vltava se rozvodní?
Zbytečně se lekáš, hochu,
jsou to lidé neškodní.
A proč mají na své tváři
zvláštní úsměv nakyslý?
Na Tvůj kumšt hle! přísahají –
nikdo naň však nemyslí.
JIŘÍ MAHEN.
V čem tvůj problém, brachu, vězí,
snad ti mohu povědět:
Exotičnost bývávala
kdysi něčím pro ten svět –
nač však dnes by někdo trnul
ve zmámení velikém,
u Zoly když starý Maheu
byl jen prostým horníkem?
A jak může v tobě býti
skryta dvojí nátura?
Buď jsi Mahen anarchista
nebo básník Vančura!
16
† FRANTIŠEK GELLNER.
Vždycky k smrti je mi teskno,
když si na tě vzpomenu –
ty’s ses nebál vyhrabovat
lidi čertům z plamenů –
z českých židů za války snad
jediný’s byl Čech a žid –
proto měla věčnost na tě
taký hlad a apetit...
Na tvém hrobě vrána hopsá
a mne týrá její skřek: –
ty jsi mrtev a nám zbyl jen
v „Tribuně“ pan Kodíček.
JAROSLAV MARIA.
Když mluvím s tebou, s kým to mluvím?
Zda s Mariou či s Marií?
Kdy tady jasného nám vína
tvá slavná díla nalijí?
Vždyť tak udatně jako ty přec
to žádná Mařka nezorá –
ó buď nám vítán, čacký druhu,
náš Jaroslave z Tábora!
A máš-li kus snad ještě doma,
co celý večer zabere,
s ním raděj pohřbít dej se honem,
ó Jaroslave Mayere!
17
JAN VRBA.
Stojí vrba nad potokem,
hned ti padne do oka.
Přijdeš, sedneš, oči přivřeš
a už chrápeš z hluboka.
V polední stráň slunce praží,
dole bublá Sázava.
Jaký je ten celý život
jednoduchá zábava!
Myšlenek jen rač nás chránit
mocný nebes pán a král!
Co stvoříme, to stvoříme
a pak budem’ hajat dál.
JOSEF HOLÝ.
Ach, pověz, pověz, muži strašný,
mne pracovny tvé děsí klid:
Což utekla ti tvoje Muza
či dal’s ji tajně odpravit?
Ach, pověz, pověz, muži hrozný,
mne straší pracovny tvé chlad:
Kde je tvá Muza? Pověz rovnou –
kam dal jsi mrtvou pochovat?
Že žije? V sklepě? Běda, muži,
jak krmíš to však marody?
Či myslíš, že se Muza sytí
prázdnými tlachy z hospody?
18
OTAKAR FISCHER.
Slyš, Fischere Otakare!
Slyš, jak v ohni praská keř –
a ten praví: Než-li řežeš,
milý Oto, dvakrát měř!
Lehko stvoříš sbírku básní,
v nichž se chvilka zachytí,
ale těžko zplodíš dílo,
jak tvůj „Orloj“ praví ti.
Že prý půjdou apoštolé –
kdo však tomu uvěří?
Místo svatých tváří hledí
z okýnek jen Fišeři!
† VLADIMÍR HOUDEK.
Ano, ty’s byl nihilista,
plný strašné nicoty –
nikdo neslyšel ji v nervech
tak žíznivou jako ty!
Kam ty chvíle smutných zmatků
poděly se, příteli?
Což jsme všichni optimisti
nebo prostě zbabělí?
Dnešní český nihilista?
Jak to nejlíp o něm říc? –
Vidíš v mlhách cos jak slona
a pak nezříš – vůbec nic.
19
JAKUB DEML.
Jak často, básně tvé když čítám
a nevím, kudy z nich a kam,
já na křesťanskou tvoji bytost
si v zamyšlení vzpomínám...
Zřím tvoji bolest, jak z ní křešeš
své čisté, dětské nadšení,
však tahle bolest, mistře drahý,
kde ta u tebe pramení?
Má každý svoji bídu drobnou –
je to snad kumšt však hojiti
se na nebesích za to, sám že
si’s vrazil špendlík do řiti?
FRANTIŠEK ZAVŘEL.
Vím, že jsi orel, hrdý orel
a útok neseš na křídlech,
ty proto vidíš Bonaparta
a Jeho slova Tvůj jsou dech –
Nuž rozleť do dálek se volně
a potuluj se vesmírem,
když Napoleon tvým je bohem,
však proč chceš být i Shakespearem?
Ó bratře – jaká touha zrádná!
Radš zastřel se, když pojme Tě!
Ne, nepiš nikdy o Něm drama
a o nikom už na světe!
20
BOHUŠ STEJSKAL.
Tvou knihu když jsem včera dočet’dočet’,
já vyl jak utýraný pes.
Pojď – na nádraží spolu půjdem’
a pojedeme na Bezděz!
Že’s Máchou, musí každý uznat,
kdo čet’ tvé „Mládí trýzněné“...
Hle, Bezděz a tam lesy, skály...
Ty číst chceš? Počkej, ještě ne!
Hle, jezero, kde Vilém tesknil –!
Oh, časy „Májem“ vonící!
Nuž spusť, můj Mácho! Nebo raděj
mne po hlavě prašť palicí...
ADOLF VESELÝ.
Když zřím pět knih tvé poesie,
jež různé firmy „sebraly“,
– a čtu, jak šilháš po úspěchu
vším nadšen a vším zoufalý –
tu napadá mne jedno jenom:
nač ještě čekáš, básníku,
proč vůbec ještě perly sypeš
do koryt svému publiku?
Již nemeškej a přistup k činu
a beze všeho váhání
u všech svých firem vydej zkrátka
už „Rozebrané vydání!“
21
JINDŘICH HOŘEJŠÍ.
Hudba hraje na náměstí...
Kdo uteče skutečnu?
Jářku, nedívej se, švagře,
tolik hezkou na slečnu,
aniž zajímej tě příliš
mastná „města lysina“,
jež se nějak do pohádky
promenovat počíná –
raděj pověz: Komu hrajou?
To ať verš tvůj vylíčí!
Výlet má snad Tvoje garda
či rukujou hasiči?
JOSEF CHALOUPKA.
Ty zajdeš jednou bídně, chlapče,
jak velbloud někde na poušti...
Ty’s nějak jako sopka začal
a to se těžko odpouští.
Proč nechrlíš už oheň, lávu
a neděsíš kol prahory?
Proč zmlkl si a nevypouštíš
dým všemi svými otvory?
Ach, běda! Co tě, co tě ještě
před bídnou smrtí zachrání?
Vždyť začínáš být melodický –
a to dnes značí chátrání!
22
JIŘÍ WOLKER.
Host do domu... Nevím, nevím:
co to píšou kritici?
Že jsi jinoch ostýchavý
s něžným nachem na líci?
Jak se zrovna dusí všichni
podezřelým blaženstvím –
jak se všichni olizují,
s pokorou že’s přišel k nim!
Jen se nedej degradovat
z básníka snad na dívku!
Rad’š si s panským gestem zajdi
na drštkovou polívku –!
PAN X. A Y.
Jak že – ty pravíš, otec Shelley
že kmotrovstvím stál básním tvým!
Ach, odpusť, brachu, téhle přízni
já nějak špatně rozumím...
Kde obrazů je oblouk smělý,
po němž bych stoupal do nebe?
Ať co chci dělám, pořád šlapu
jen na tebe a na tebe –
A potom ještě rozdíl je tu,
ač jako vlásek přetenký:
ty’s nikdy nebyl atheistou
a neměl’s nikdy myšlenky!
23
SLOVENSKÁ POESIE.
Rozkvetla by jako růže,
jako mák by rozvila,
jen kdyby už šohaje si
sehnala a chytila.
Ale najdi ženicha dnes
v tomhle světě zmotaném!
Napsal člověk čtyři básně,
už musí být županem –!
Ještě že zbyl farář Rázus –
„Chyťte mně ho mladíčka!“
Běda, zas je luteránem!
Co by řekly panička?
MORAVSKÁ LITERATURA.
Bůh ví, kde ty nápady se
naberou a nakradou –!
Panstvo mluví o románech
a zem’ zvoní balladou...
Hádají se majstři, kde prý
vůně kumštu přesladká –
a ta země slavněj’ žije,
nežli tahle čeládka.
Jářku, nechte už těch frází,
co je země, co je lid!
Sákryš – páni, nešlo by to
filmem nějak vyřešit?
24
ŠŤASTNÁ AFRIKA.
Čím dál tím je všem jim lépe –
už je pranic nesplete...
Národ tančí kolem model,
jak židi kol telete –
Staří páni hladí vousy,
kritik píše laskavě,
aby za bezbožné mravy
nedostal snad po hlavě...
Žádná ruka nesmí sáhnout
na tuhle nám Afriku!
Z tří set slavných krokodylů
bude 300 klasiků.
„V DÁMSKÉM BUDOÁRU.“
(Q. M. VYSKOČlL & COMP.)
Ne, mládenci, nechte toho –
vždyť už vám to nesluší!
Což musíš mít stále ženskou
na klíně i na duši?
Nežli sedět v budoáru
u nějaké hraběnky,
raděj s F. V. Krejčím luštit
literární trojčlenky!
Což ve stínu sukní prožít
chcete snad svůj celý věk?
Že už hrom vám neuhodí
do těch ženských kalhotek!
25
NOVÁ KRITICKÁ TAKTIKA.
Hurrá, bratři kamarádi,
jen vesele do boje!
Nedbej na to, co snad mlátíš,
mlať a nehleď, co to je!
Hurrá, bratři kamarádi,
tak to nová doba chce:
hurrá, nejdřív obsadíme
všechny pražské redakce!
Hurrá, nešetř ani bratra,
opékej ho na ohni –
až z nás někdo přece něco
konečně snad uklohní!
DIVADELNÍ OTÁZKA.
Proč náš stromek divadelní
schnout a vadnout počíná?
Proč, když máš jít do divadla,
zajdeš si radš do kina?
Proč na poli divadelním
jenom samé býlí bují?
Autoři nám kusy píšou,
autoři je kritisují –
autoři se „poučují“
a národ má zábavu,
jak si páni dramatici
kadí pěkně na hlavu.
26
HAVLÍČKOVO JUBILEUM.
Slavili tě a z těch oslav
národ ještě hluchý je –
ale co to slyším na tě
vykládat, ach, genie?
S poesií tvou že jako
není prý to v pořádku –
na vtipy že’s jak na hrušky
chodil v cizí zahrádku?
Počkej chvilku, možná že ti
ještě něco poví vlast:
že jsi kradl jako Stendhal,
kde se dalo vůbec krást.
NAŠE BELLETRIE.
Naše česká belletrie –
achich, jak to dohrála!
Kdo nám píše dneska román?
Samá ženská bezmála!
Do sukní jak si ho strojí
a jak babsky fintí ho,
ale což pak není Román
už snad rodu samčího?
Zastavte ho, lidé dobří,
vždyť je to přec pantáta!
Ježíš-marjá – svlékněte ho
a dejte mu gaťata!
27
NA ČETNÉ ADRESY.
Jak že, bratře, ty tu nejsi?
Jen mi neskač do vody!
Nemám ještě ve sbírání
bobků vůbec methody.
Sbírat bobky, kozí bobky –
což to někdy viděl svět?
Na půl kopy jen jsem myslel,
mám jich šestačtyřicet.
Moudří lidé proti smůle
vždycky chytrost vezmou si:
Na Parnas běž! Snad ti koza
ještě bobek utrousí!
28
OBSAH:
PRVNÍ BOBEK – ŠALDA 5
VRCHLICKÝ – NEUMANN 6
ŠRÁMEK – HILBERT 7
VODÁK – DVOŘÁK 8
HILAR – PROCHÁZKA 9
KRECAR – SOVA 10
MACHAR – BŘEZINA 11
NOVÁK – KAMINSKÝ 12
ČAPEK – KREJČÍ 13
DYK – TOMAN 14
KARÁSEK – OPOLSKÝ 15
THEER – MAHEN 16
GELLNER – MARIA 17
VRBA – HOLÝ 18
FISCHER – HOUDEK 19
DEML – ZAVŘEL 20
STEJSKAL – VESELÝ 21
HOŘEJŠÍ – CHALOUPKA 22
WOLKER – PAN X 23
SLOVENSKÁ POESIE – MORAVSKÁ LITERATURA 24
ŠŤASTNÁ AFRIKA – V DÁMSKÉM BUDOÁRU 25
NOVÁ KRITICKÁ TAKTIKA – DIVADELNÍ OTÁZKA 26
HAVLÍČKOVO JUBILEUM – NAŠE BELLETRIE 27
NA ČETNÉ ADRESY 28
30
OPRAVY:
Str. 12. (NOVÁK):
že když čtu je, vždy jak byl bych
Str. 15. (OPOLSKÝ):
ale ty jsi z Balmoralu,
E: lp; 2005
31