I.
Valašské kresby.
[5]
Domek v horách.
Hle, z bláta domek ulepený,
tak celý mechem zavitý
a v jabloně květ ukrytý
jak děcko do bělostné pleny.
Tak z hor se dívá do údolí
jak z hnízda ptáček nesmělý –
kol lesy háv svůj rozstřely
a zlatem kmitá žito z polí.
A ptactva hlasy tisíceré
sem zaléhají jásavě,
stříbrný pramen k doubravě
se ze skal v hlasném smíchu bere.
Zde jistě lidské štěstí trůní!
V síň kročím: svíce plápolá –
spí v rakvi mužská mrtvola
a žena s dětmi pláče u ní.
[7]
Cestou.
Hej„Hej, ukažte mi cestu, milý strýče,
kam do Valašského jíť MeziříčeMeziříče.“
„Však jdu tam právě!“ – „Jsem rád, půjdu s vámi!“
„Běžím tam pro lék, žena umírá mi.“
„Když umírá, lék nepomůže více,
než přijdete, snad ženě ztuhne líce.“
„Ach což, tak náhle nevypustí ducha –
dal jsem jí kousek křenu do mezucha.“
„Co s křenem, strýčku?“ – „Inu k pojídání,
když by snad mdloba náhle přišla na ni.“
„Jste vy to lékař! – Jinak neléčíte?“
„Bluškvorcem také, co to jeje, snad víte?“
„Aj, pěkné léky pro umírající,
hoj, jste vy to tu za horami strýci!
8
A pro jaký lék jdete?“ – „Pro chléb bílý,
jen sní-li kousek, nabude zas síly.“
„Aj, místo doktora vás pekař léčí,
chléb koupíte jen v smrti nebezpečí?
Co, pro Bůh, jíte?“ – „Zemák jedí zdraví,
a chleba dostane, kdo ochuraví.“
„A což, chléb nechutná-li nemocnému?“
„Pak doktora i kněze vedem k němu.“
9
Rechtor.
Jak jarním vzduchem vlaštovka,
tak rechtorova taktovka
se při mši čile kmitá –
takt dává pádný, důrazný
a pohled jeho výrazný
do kola bleskem lítálítá.
Jím krotí zbrklé houslisty
a váhavé dva basisty
ku vzletnější hře pruží;
pobádá mladou solistku,
spanilou, vábnou stolístku,
když strach jí hrdlo úží.
Jak peruť vlas mu zavlaje,
když taktovkou svou mávaje
v před prudce hlavu schýlí;
zazní-li hudba bouřlivá,
jak větrem strom se rozkývá –
takt na pomoc všem pílí.
10
A obě paže rozpřáhá,
když piano je: pomáhá
tak ztišit bouři zvuků –
však po mši vzhlédne vítězně,
a pousmáv se líbezně
všem hudcům tiskne ruku.
11
Pasecká Marijánka.
To je žena jako kytka,
tváře růže, oči kvítka,
svižné nohy jako láňka:
je to z Pasek Marijánka.
Nevysoká, silná, zdravá –
Valaška to, věru, pravá,
ruce tlusté jako války
do práce, ne do zahálky.
Či už víte něco o ní?
Nebojí se páry koní;
ať si podkověnkou tlukou,
zastaví je jednou rukou.
Má vám sílu! Svalí muže,
ba i více chlapců zmůže,
tlustou větev v prstech smačká,
v běhu předhoní vám ptáčka.
12
Dělať umí, co jen chcete:
kácí dříví, šije, plete,
za stavem tká, dřevo rube,
umí práce jemné, hrubé.
Ale dosud svobodná je,
s mužskými si jenom hraje,
z mužů chtěli by ji mnozí,
nechce, radš prý pásať kozy.
Řícť si nedá, je už taká: –
dřív prý měla na vojáka
myšlení, – pad’ v pruské vojně,
naplakala se proň hojně...
Od té doby žije sama.
V celém okolí je známá,
všichni lidé: staří, mladí,
mají Marijánku rádi.
13
Bříza.
V březovém háji
krvácí bříza,
z raněných ňader
kane jí míza,
haluze truchle
ku zemi chýlí. – –
Ó, kdo tak zranil
kmen její bílý?
Zdá se mi břízu
naříkať slyším
žalobným hlasem,
nad zefyr tišším:
„Ach, Bože, Bože,
smrť na mne sahá,
a já tak málo
užila blaha.
14
Sotva jsem hájem
porozhlédla se,
stopila hlavu
v slunečním jase,
propletla vlasy
májovým květem,
už se mám loučit
s celičkým světem?
Ach, já tak krásně
život si snila,
byla bych z ňader
vůni jen lila,
ba stařenou jsouc
vetchého těla,
byla bych ještě
v květ vypučelavypučela.
Teď po všem veta,
konec můj blízký!...
Slunečko, s Bohem,
s Bohem, vy břízky!
Vy modré zvonky,
stelte mi lože!
Jak je mi smutno,
Bože můj, Bože!“
15
Tiše tak bříza
vzdychala, lkala,
z ňader jí míza
se vylévala,
slzami tekouc
po kmeni dolů...
Kol břízy lkaly,
háj trnul v bolu.
16
Valašské chaloupky.
Nespatříš v dědinkách našich
chaloupek srovnaných v řadě –
každá z nich prodlévá v poli
v lipovém stínu a chladě,
ku stráni zaměří kroky,
o skálu podepře boky.
Každá je volná jak orel –
prostá však, ze dřeva pouze;
hojnosť v nich domovem není,
spíše jen bída a nouze,
ku horám každá se tlačí
jako ta družina ptačí.
Z daleka každá jak klícka
našemu oku se jeví,
z nitra jim jako z hnízd drozdů
dojemné vzlétají zpěvy;
ó, kde se tolik vždy zpívá,
dobrý lid jistě též bývá.
***
17
Na pahorku stojí chyžka
jako jesle pro Ježíška.
Před ní hošík svižný, hybký
drobí chléb a volá slípky.
Honí je a v náruč chytá,
až mu nachem líčko zkvítá.
Přistoupím blíž z nenadání –
prchne košilenku v dlani.
Vyšla na práh mladá žena,
hledí na mne udivena.
Měří mne od hlavy k patě,
zardí se, chce zmizeť v chatě.
„Stůjte, hospodyňko milá:
ústa žíznivá by pila.
Noha unavena poutí,
chce si poodpočinouti.
Dejte mléka, chleba k tomu,
abych nešel hladov domů!“
Hospodyňka jará, čilá
na stůl mléko postavila.
„Pojďte dál,“ zve vlídně hosta.
Vejdu. Jizbička je prostá.
18
U kamen dvě tvrdé lávky,
lože s duchnou, dvěma shlávky,
židle, stůl, díž vedle necek:
hle, to nábytek je všecek.
Dychtivě si pochutnávám,
mléku, chlebu chválu vzdávám.
„Dejte ještě mléka hrnek!“
„Nemám, donesu vám trnek.“
„Mléko, trnky?“dím se směje.
„Nic se zlého nepoděje:
jíme brambor, mléko, zelí
a jsme, chvála Bohu, celí.
Jenom kdyby vždycky bylo!
Ostatně jak hostu milo.“
„Rcete, co pak dlužen budu?“
„Nedělejte si s tím trudu.“
„Mluvte!“ Žínka usmívá se:
„Podruhé se stavte zase.“
Nechci jíti bez odplaty –
hledím, kde je hošík zlatý.
V tom do jizby ptáčkem vletí –
už se kloním ku dítěti.
Hladím líce, hladím skráně,
tisknu peníz v dětské dlaně.
19
Nechce, peníz hodí zpátky –
utíká ven do zahrádky.
***
Uhostěn byv chudou ženou,
bral jsem se v dál zamlženou.
20
Dvě děti.
Dítě boháčovo,
dítě z chaty nuzné –
zásluhy jsou stejné,
osudy tak různé.
Jedno kryje hedbáv,
druhé prostá plena,
jedno líbá kněžna,
druhé z lidu žena.
Jedno roste k slávě,
druhé ku neštěstí –
a přec pučí z jedné
lidstva ratolesti.
21
Měsíc.
Ten stříbrný měsíc
to je kvítek čistý:
nejtajnějšími on
prochází se místy,
v noci sestupuje
se zelené hory
a děvčátkům kouká
oknem do komory.
Včera usnula jsem,
ňadra uvolněná,
vzbudím se, a měsíc
tichý jako pěna,
všecek zanícený
hledí okenečkem
a směje se na mne
švarným mládenečkem.
22
Oj, což jsem se lekla,
celá strachy třásla,
líce se mi rdělo,
duše ve mně hasla;
mněla jsem, že Míchal,
od souseda synek,
pod oknem mi šlape
vonný rozmarýnek.
Stříbrostkvoucí záře
do jizby se lila,
těsněj do podušky
jsem se zahalila:
na oči mi nechtěl
sletnouť sníček zlatý,
tolik polekal mne
měsíc nestydatý.
Vposled skočila jsem
plachým holoubátkem,
a zastřela okno
květovaným šátkem;
darmo skulinami
střílel po mně zrakem,
až pak pohněvaný
skryl se za oblakem.
23
Já pak do rána se
svému strachu smála,
nadarmo však měsíc
jsem si pohněvala:
kdykoli teď v noci
po Bezkydě kráčí,
na chaloupku naši
hněvivě se mračí.
24
Klásek.
Ty klásku v poli osamělý,
na tebe ženci zapomněli,
když válčili zde srpy;
smrť vyhnula se tvému žití...
Své bratry viděl’s všechny mříti,
i sestry, modré chrpy.
Ted’ sám tu stojíš na strništi,
jak sirý vojín na bojišti,
když druzi padli v boji –
slyš, v stodole již cepy buší:
smrť čestná míjela tvou duši, –
jakou ti osud strojí?
Co k předu po strništi pílí:
toť křiklavých hus zástup bílý
jak potopa se valí,
blíž krky natažené syčí...
Ach, hloupá husa nectně zničí
tebe, můj klásku zralý!
25
V horách.
Ach, u nás jenom oves zraje,
a lníček bledý promodrává,
však Valach s chutí chlebík kraje
a na sukýnku dětem tkaje,
dík za ty dary Bohu vzdává.
Jen když se nají do sytosti,
čím tím když tělo přioděje,
už rozzpívá se blažeností,
je spokojen – má víc než dosti,
rád ostatního jiným přeje.
26
Babička stoletá.
Babičko stoletá,
vráskami posetá,
bílého vlasu,
chvějného hlasu:
tak šalvěj odkvétá
na podzim pozdě,
tak ptáče odlétá,
co pělo v hvozdě –
tak volně, pomalu
v chvění a bolu,
dopadá na skálu,
se skály dolů,
borová suchá sněť,
jak ty opouštíš svěť,
babičko stoletá!
27
Mráz.
Mráz tká venku
na okénku
sličné palmy,
z pustých lomů
krahuj k tomu
skládá žalmy.
V chudé síňce
na peřince
dítě dřímá,
stená zticha:
v tvář mu dýchá
hlad a zima.
28
II.
Tkalcovské písně.
[29]
Ó, síňko tkalcovská, tak skrovná, prostá,
Ó, síňko tkalcovská, tak skrovná, prostá,
ó, přijmi mne dnes jako svého hosta,
a uhosti mne vlídnou upřímností,
jak zbloudilého syna máť jen hostí.
Ó, drahá síňko, tajemná a šerá,
to tys, kde od úsvitu do večera
já klopotně tkal na tkalcovském stavu,
snů, tužeb divných maje plnou hlavu.
Ó, kolikrát jsem čelo o tvé stěny
bil jako o mříž orel uvězněný,
nechtěje v stěnách tvojich celé žití
proteskniť, proplakať a protoužiti.
Tu pod tvůj strop tak začazený temně
jak paprsk slétla poesie ke mně,
své čelo snivé slíbati mi dala
a na kněze mne zpěvu pomazala.
[31]
Ó, síňko zlatá, dnes se vracím k tobě,
však stokrát bídnější,bídnější než v zašlé době –
klesaje v slzách na tvém chudém prahu,
vzpomínám mladosti a tonu v blahu.
32
I.
Nitky, bílé nitky,
Nitky, bílé nitky,
dnes se netrhejte,
jak na harfě struny
blaženě se chvějte.
Jak na harfě struny
v zpěv se rozjásejte,
plesejte s mým srdcem –
dnes se netrhejte.
33
II.
Osnova moje:
Osnova moje:
hedbávné nitky –
dnes v dílo jemné
tkám růže temné
s modrými kvítky.
A sám mám radost
z pěkného díla:
krása v něm září
tvých očí, tváří,
ženuško milá!
34
III.
Ach, tkadlec tká a tká
Ach, tkadlec tká a tká
pro cizá robátka
plátno bílé –
ty jeho dětičky
jsou jako rybičky
bez košile.
Jak v lese veverky
bez sukně, zástěrky,
bez kabátku –
tkadlec jen tká a tká
pro cizá robátka
teplou látku.
35
IV.
Často chvím se nepokojem
Často chvím se nepokojem
při práci,
oblétán zlých předtuch rojem
tkám jen, jako bych byl strojem –
srdce moje krvácí.
Člunek do uší mi sviští
jako bič,
bidlo div se neroztříští,
praská jako na ohništi
dohořelá suchá tyč.
V hlavě se mi všecko motá,
bol i hněv,
teskně hledím do života –
stavu tkalcovského nota
zní mi proklatců jak zpěv.
36
V.
Utrhla se nitka,
Utrhla se nitka,
utrhla se druhá –
tkadlec shýbá šíji
jako otrok, sluha;
prchající lapí,
připoutá a sváže,
povinnosť jak káže,
tleská dál, – čas kvapí.
Útek z cívky sběhl,
tkalcovský stav stojí –
tkadlec hmatem ruky
znovu všecko spojí;
prázdný člunek lapí,
strčí cívku plnou
s navinutou vlnou,
tleská dál, – čas kvapí!
37
VI.
Celičký den přešlapuji,
Celičký den přešlapuji,
hlavou v taktu přikyvuji
při té práci nepospěšné. –
Není-li to směšné?
Bidlo tluče, člunek vřeští,
srdce pláče, mozek třeští
při té práci nepospěšné. –
Není-li to směšné?!
38
VII.
Tkalcovský stav podpírají
Tkalcovský stav podpírají
čtyři volné sloupky –
stojí v síňce jako klícka
pro holoubky.
Žena – něžná holubice –
na holoubka mrká,
holub mlčí, místo něho
člunek vrká.
39
VIII.
Ty tkalcovský stave,
Ty tkalcovský stave,
umíš jenom „tlesky, tlesky“ –
pověz, jaká je to píseň,
je to německy, či česky?
Ty, tkalcovský stave,
„tleskot“ je tvá celá nota –
pověz, jaký je v tom nápěv,
jaký smysl se v tom motá?
Ty tkalcovský stave,
ret tvůj věčně stejnou klepe,
pověz, jaká je v tom moudrosť,
kde v tom stopa krásy lepé?
Místo odpovědi
tkalcovský stav jenom tleská
„tlesky, tlesky“ bez únavy,
ráno, večer, včera, dneska!
40
IX.
Jak stříbrný člunek
Jak stříbrný člunek
měsíc nebem pluje,
Pán Bůh, mistr mistrů,
jím tam postrkuje.
V temné roucho noci
zlaté růže vtkává
s listy stříbrnými –
až mi trne hlava.
V prosbě spínám ruce
k nebeskému tkáči,
ať mne dílu svému
naučiti ráčí.
41
X.
Tkám, tkám,
Tkám, tkám,
sotva rozbřeskne se,
až se domek třese.
Tkám, tkám,
ať mne v boku píchá,
ať si ňadro vzdychá.
Tkám, tkám,
třeba dítě stená
nebo zmírá žena.
Tkám, tkám,
třeba srdce reptá
a ret kletbu šeptá.
Tkám, tkám,
nasycen jen polo,
jako v stroji kolo.
Tkám, tkám,
dokud síla stačí
a smrť nepřikvačí.
42
XI.
Pavouk přede
Pavouk přede
vlákno šedé,
s chudým tkalcem
hovor vede:
„Blázne, blázne,
nuzný tkáči,
darmo skráně
pot ti smáčí.
Celý den tkáš
do úchvatu,
nemáš chleba,
nemáš šatu.
Viz mne, já jak
z práce tyji,
z cizí krve
douškem piji.“ –
43
XII.
Třesky, tlesky“,„Třesky, tlesky“,
Třesky, tlesky“,„Třesky, tlesky“,
stavek český
z chudých chatek
v světa zmatek,
v lidské stesky
stále hřmotí,
stále hlučí
jako v skalách
potok ručí.
„Třesky, tlesky“
stavek český
v lidskou duši
tluče, buší,
sype blesky –
bouří krajem
z dusných bytů,
jak by volal
po soucitu!
44
XIII.
Navinul jsem osnovu
Navinul jsem osnovu
z hedvábí a zlata,
žhavé růže s perlami
dlaň tkáť do ní chvátá.
Osnova však trhá se
pod mozolnou dlaní –
jsou jen slzy, krev a pot,
co se třpytí na ní!
45
XIV.
Tkalcovský stav stojí.
Tkalcovský stav stojí.
Co se stalo v chatce?
Dotleskal tkáč starý,
usnul na vždy sladce.
U hlav stojí dítky,
u noh žena pláče;
nevzbudí už nikdo
ubohého tkáče.
Tkal, tkal bez oddechu,
co jen stačí síla;
přišla smrť, jen kývla,
tkadlec nechal díla.
46
OBSAH.
I. Valašské kresby:
Domek v horách7
Cestou8
Rechtor10
Pasecká Marijánka12
Bříza14
Valašské chaloupky17
Dvě děti21
Měsíc22
Klásek24
V horách26
Babička stoletá27
Mráz28
II. Tkalcovské písně:
Ó, síňko tkalcovská31
I. Nitky, bílé nitky33
II. Osnova moje34
III. Ach, tkadlec tká a tká35
IV.Často chvím se nepokojem36
V. Utrhla se nitka37
[47]
VI. Celičký den přešlapuji38
VII. Tkalcovský stav podpírají39
VIII. Ty tkalcovský stave40
IX. Jak stříbrný člunek41
X. Tkám, tkám42
XI. Pavouk přede43
XII. „Třesky, plesky“44
XIII. Navinul jsem osnovu45
XIV. Tkalcovský stav stojí46
E: dp + až; 2002
[48]