ZNAMENITÁ TRILOGIE.

Arnošt Kučera

ZNAMENITÁ TRILOGIE.
I.
1. Co do vína, jež v zlaté není číši! To být má vínem? Co do každé básně, v níž ucho zvučných rýmů neuslyší! 2. Když konce veršů hrčí nesouhlasně – to báseň je?! A rýmu stopy není! To každý kluk by básnit uměl krásně! 3. To uměním, když při pouhém juž čtení za stopou znatelně se stopa zvedá jak na bubnu při marši v zavíření. 4. A co je do básně, jež formy nedá – (Myšlénka v šněrovačce talent zračí) – a caesuru když marně čtenář hledá, 5. když slova bez zákona prostě skáčí, a verše nedělány stejně dlouze... Mít formu, rhytmusrythmus, rým – to básni stačí. 6. A všechno ostatní je chamraď pouze. [41]
II.
Co je do každého vína, není-li podáno v číši dřevěné, hrubé, nezpracované! (Co je do vína v křišťálovém poháru!) Kdo pak jakživ viděl pořádnou báseň s rýmy? (To by podlé toho každá uličnická rýmovačka byla básní.) Co je do básně, kde se verš staví k verši stejně. (Tak jako vojáci v uniformě.) (Myšlénky musí být hezky v nepořádku [jako kamení (naházené) na hromadě], a pak to dělá dojem.) Démant je jen tenkráte démantem, není-li broušenbroušen. (A co je nebroušené, může být jenom démant.) (Pořádná myšlénka nemůže být pořádně vyslovena.) (To ostatní je pouze chamraď.) [43]
III.
Já na to káp. Vklouznu (jak se to častokrát děje) mezi obě strany a bude ze mne (ó štěstí!) veliký poëta od všech uznávaný. Tak půjdu s verši svými: první a třetí volně (praktický byl jednou jeden člověk), druhé dva s rythmem, formou, rýmy. [45]