Dva chodci.

Bohumil Adámek Jakub Arbes Fr.XX de. P.XX Blažka Svatopluk Čech Irma Geisslová František Herites Adolf Heyduk Václav Hladík František S. Holeček Emanuel J.XX Hrubý Růžena Jesenská Alois Jirásek Antonín Klášterský Josef Václav Klečák Jaroslav Klofáč Antonín Klose Karel Leger Josef Merhaut Vilém Mrštík Augustin Eugen Mužík Karel Pippich František Serafínský Procházka Josef Puchmayer Ladislav Quis Karel Václav Rais Jan Rokyta Václav Říha Alois Simonides Josef Václav Sládek Karolína Světlá František Xaver Svoboda Růžena Svobodová Václav Šafr Matěj Anastazia Šimáček Josef Šír J.XX K.XX Šlechta Alfons Bohumil Šťastný Václav Štech Josef Ladislav Turnovský Božena Viková-Kunětická Václav Vlček Jan Vorel Jaroslav Vrchlický

Dva chodci.
Den v západu rudém přísvitu pozvolna vadne; květ žhoucího slunce znaven se k obzoru chýlí, stín zhlcuje lačně barvy, jež hořely za dne, a kovový zvonek nad stichlou dědinou kvílí. – Dva chodci se cestou potkali, ztracenou v polích. Ten v hrubé byl bluze a mozoly kryté měl dlaně, prach vypráhlé země na nohou černal se holých, vzdech z ňader se dral a ruka skráň přejela maně. A druhý, jenž k němu v poli se bez řeči přidal, byl jako on chudý a jako on nohy měl bosy – však divný jas v jeho zjevu se s chudobou střídal a zrak jeho – kalich blankytný plný byl rosy. Tak tiše šli spolu; velikost chvíle Čas tušil, svou o hůl se opřel, zatajil dech svůj a stanul. Kol hluboké ticho cvrček jen v obilí rušil a dýchání větru, zrajícím žitem jenž vanul. Den vadnul – však jiný, jasnější, bělejší vstával z chmur tesknoty v srdci chudého, jenž se chvěl v hadrech: div divoucí! místo zoufalých povzdechů – nával se neznámých citů vlnil mu radostně v ňadrech. A najednou zraky obou se potkaly chodcův a v bratrském stisku dvoje se schvátily dlaně: ach, chuďasu bylo, dávno jak v dětství hlas otcův když čítával v Písmě útěšné poselství Páně. Tak v západu slunce pevně se stiskly ty ruce. Děl Svatý: „Ó, bratře! V růže ti trní dám zkvésti: když na Horu Lebek stoupal jsem v smrtelné muce, ty’s jediný kříž mně, Šimone, pomohl nésti!“ – Jan Rokyta.
* * *
Bylo to za onoho času, když ještě Pán Ježíš a sv. Petr chodili spolu po zemi, jak vypravují pohádky. Šli jednou vesnicí a zastavili kroky své před hospodou, odkud ozýval se křik, klení, láteření. „Proti komu?“ tázal se s údivem sv. Petr. „Bohu to platí“, odpověděl Kristus a sv. Petr sahal po meči, aby ztrestal, oněměl zlolajný jazyk. Kristus se usmál. „Počkej“, plavil. „Obrátí se k Bohu, uvidíš.“ Šli dále a druhého dne kráčeli zase vesnicí, když tu z domu jednoho slyšeli nářek, škemrání, vzdechy. „Bože, Bože, Bože“, znělo z chalupy. „Hlas zdá se mně povědomý“, děl sv. Petr a Kristus řekl: „Nemýlíš se, včera jsi týž slyšel.“ A z chalupy znělo žalostivě: „Smiluj se, pomoc, Kriste Ježíši. Vděčen budu. Do smrti nejdelší nezapomenu...“ „Tebe volá, Pane,“ sv. Petr ku Kristu slovem vyčítavě. „Zajisté neodepřeš a přispěješ.“ „Jdi a pomoz’ ve jmenu Božím“, Kristus pravíl Petrovi. I vstoupil Petr a pomohl trpícím, pomohl v soužení, jež ho obrátilo k Bohu. Nebyl však ještě dobře ze dveří chalupy, když za ním letěl šklebný posměch a kámen udeřil Krista venku stojícího. „To za vděk platilo nám, lidem“, děl Kristus trpce s čela stíraje krev z rány. Tak člověk odplácí člověku. Čeho může dostati se Bohu?“ snivě doložil Petrovi. „Čeho dočkati se může Bůh od člověka?“ –
Fr. Herites.
* * *
Českého dělníka nedovedu si ani jinak představiti nežli jako dělníka národního. Vlast mu poskytuje mateřským jazykem mluvu svého srdce, rodnou půdou objetí své lásky, krví českých otců a matek, svéráznost své duše, z nichž vyrůstá dělná jeho schopnost a dovednost. To vše na dělníku našem, nechť koná práci duševní nebo rukodělnou, je české, rázovitě českéčeské. Může-li náš dělník, nechce-li hřešiti proti vlastní své krvi, proti přírodě a pravdě býti nečeský, mezinárodní nebo beznárodní? Hledejme ve všem bratrskou rovnost, osvětovou pokrokovost, sociální lidskost a spravedlnost a nalezneme – lásku u vlastního bratra, u českého národního dělníka. Tak hruď ke hrudi, srdce k srdci stoupejme společně ku předu, ku zřídlu světla, ku spáse národa ve svobodě vlasti, ve svobodě a rovnosti všech občanů jejich!
Dr. Karel Pippich.
* * *
Jest ještě cos blaživější, než štěstí vlastní: štěstí jiných. * * * Svým zůstati a jiným se obětovati: jen dle toho měřím a cením člověka.
Josef Puchmajer.
* * *
V celém životě národa našeho víc a více do popředí vystupuje požadavek „sebezachování“. Velký náš Palacký stavěl otázku tu do popředí, hlásaje heslo: „Svůj k svému a vždy dle pravdy!“ Bylo něco jiného možno, než-li by i dělnictvo vstoupilo a přihlásilo se ku hájení práv svých národních i práv svých lidských? Zajisté každý přisvědčí, že správným bylo přihlášení se dělnictva ku pracím národa. Buďme svoji – buďme bratry!
Simonides Alois.
6