báseň bez názvu

R. Bojko

PŘES KRAJE královské strašlivý rachot hřměl pochodů, pancířů, pum, rychlopalných děl, až kámen uhelný se v hloubkách země chvěl a zenit obzorů kymácel, krvavěl. Nor, Dán, Belg, Holanďan za ruce, nohy obě v kozelci viseli na hákovité skobě a kohout Galie, napíchnut na bodák, dodýchal na poslech, na pohled, na omak. Sám, sám, stál moří pán u přídě, u paluby a s pěstí zaťatou, se zaťatými zuby třás’ hlavou krvavou, zraněný na smrt lev: Mám pro vás nesmírnost jen hoře, pláč a krev. Šly stíny sténavé, šly od Kosova pole oplakat u Sávy rumiště města holé, vlál paskvil křesťanství s Olympu, Akropole, a v žáru požárů, pod zvěrstvy, hrůzou hrůz pukala, půlila se, pustla širá Rus. A sad můj kvetoucí, horami obstoupený, ráj zemský slzami i krví vykoupený, mé roucho životní, suknice květovaná, na veskrz utkaná, na kusy roztrhaná, má země posvátná, ach země milovaná, ten lán a luh a háj a města, dědiny změněny v Golgotu, v koncentrák jediný – 113 2.
Tví tři již, poutníku můj, za praskotu vazů hrdinně dosnili svou vzpouru na provazu. Byl ubit rukojmí v táboře, v lomu kdes. Byl ubit učenec a lékař, dělník, kněz. A staví, napořád zde staví diví běsi zdí, špalků, čakanů stožáry, celé lesy, po pomstě, násilí a krví řičíce smetají s povrchu Ležáky, Lidice. Bez nářků zoufalství ni jedno město, ves. A světla velekněz tam v dálkách na výšině do kořán otvírá zas brány u svatyně a na práh postoupiv s úsměvem jako dřív žehnává slávě pšenic, žit, stříbrné rose niv. A luna líbezná jak jindy kolébá se na bárce zářivé a vzhlíží ve své kráse a tiše šplounajíc postříbřenými vesly dál rukou průsvitnou si rozkošnicky kreslí na dělu, pancíři, vdov rouchu smutečném mez marnou mezi snem a hmotou, skutečnem. A země milosti vší plná, sladkých zmatků, velkého obdivu jak vždy, jak na začátku z růžové koupele vychází svůdná, smavá a celá miláčku se, svému bohu vzdává.vzdává, 114 na syny ubité zříc klidně, pramálo, jako by tady nic se, pranic nedálo – – Tu v černém zoufalství svou rukou unavenou jsi srdce pozvedal vzlykaje na kolenou: Přesvatý, láska tvá již vnímat nechce, nedbá, več vrůstá, uzrává tvá pochválená setba –? Není a nebyla, ach, nikdy všemohoucná – –? Či v přísné moudrosti chceš, bestie ať hrozná svou malost, nicotnost, ubohost plně pozná, ať chápe, poznává na cestě do budoucna, že jenom drobýtek je, smeť, prach, pleva jsoucna, až znovuzrozená, omytá krví, pláčem se stane synem tvým, pokorným pomahačem – –? Ó, Ty víš, daleko do svatyň, v pokoru a víru prostáčků z rozvalin černé skepse, dál z dravé všednosti, duševní katalepse, nejdále ze vzdorů, titanských záporů. Dej, dej ať zase jsem jen kapkou v oceánu, jen rosou na nivách, zrajícím stéblem lánů, ať vím, že z pekelných bran hrůz a zoufání modlitba, milost tvá jen spasí, zachrání, ať k Tobě jdu zas, jdu a v slzách lítosti, v pokoře smyslů všech, svou celou bytostí 115 po zemi rozprostřu se do tvé milosti – – 3.
I hledal, vyhnanec, pln vnitřních, velkých vzlyků kraj dávné prostoty, pokory, vroucích díků a dlouho díval se s tesknými večery v daleké končiny své dětské důvěry, se slzou rozmáčklou vyhlížel u oblaků modliteb vonný dým vystouplý nad Ithaku – Jak vábně, vlínavě zas písně, varhany se nesly, linuly pod lípy, kaštany, kam bezděk stáčel krok! – Jak zvonky postříbřené s lahodnou tesknotou zas zvaly zdaleka přes dětství krajiny vysoko zasněžené! Tu zavzlyk’, viděl se, jak s matkou pokleká ve stánku vesnickém před Bytost nejvyšší, jak celý vzpíná se ke Kristu Ježíši, s nesmírným soucitem se v jeho ranách ztrácí, až se mu zdá, že kříž se kolísá a kácí a tělo sesouvá a kopí pokrvácí – – Kolikrát jakoby v hypnose, jako v snách po dveřích rukou sáh již, přešel stinný práh – a stanul na váhách – a couv’ a prchal náhle pro pokřik pýchy své – pro pohvízdnutí táhlé žasnoucích přátel svých – pro oblomovský ostych 116 před žasem, otázkou těch vyznavačů prostých, jichž oči vykřiknou: Proč přišel popírač –? Pro pravé poznání, pokory tichý pláč –? Pro poškleb, urážku, satanův spoluhráč – –? Kolikrát zůstal přec a v stínu klekal skromně, jak, zkřehlý, zatoužil po teplu v dávném domě, jak srdce sténalo a vzpurně vzpupný um až úpěl uštván, „credo, quia absurdum“, až chápal, vyznával: Je zde – je tam – je všady, ve chrámech, samotách, za krásou, za obřady – on Pán, Duch vesmíru a všeho života, jenž z něho – prazdroje – vyvěrá, klokotá, jímž všechno žije zde – jenž vezdy ve všem, za vším, nejvíce za dechem svým, člověkem se stavším – jenž v nás, my v něm – a mimo něho, bez něho v nesmírných prostorách, na zemi ničeho – – A Ježíš, jeho syn jak my, však nejbližší největší, vyrostlý až k němu do výší, svou vylkal soustrázní, modlitbou plamennou, že s výšin po jeho rozpjatých ramenou sestoupil na zemi železnou, kamennou. 117 4.
Tak věrou zpokorněn vzlyk vroucí šeptal vždycky, jímž vyvřel Soucitný pro sen a pro strach lidský, v němž vše, vin vědomí i víry slova vroucná, temnotné tápání i rozlet do budoucna, do ráje na zemi, božího království, které zde, zde a dál zas, dál se vznáší, stkví před lidstvem drceným u nohou proroků hroznými kolesy hřmícího pokroku. Leč někdy, jako by se bál, že slavná slova, šeptaná před spánkem, po spánku znov a znova svůj ztratí ráz a žár, otřelá uboze že sklesnou, nevzlétnou již k zářné obloze: jen „Bože, Bože můj“ vyvzlyk’, vydech’ krátce. A bylo lehčeji a bylo vonno, sladce, jak by se, hošík zas, přitulil, přissál k matce, jež zná, ví, chápe vše, než zpověď uslyší, jež bolest, tápání a neklid utiší zdvihajíc v náručí ke Kristu Ježíši. A jindy citů vír, myšlenek božích bouře tak prudce přepadly, že před blesky zrak mhouře kams vstoupal do výše, pod sebou strmou hloub, jak loď, v níž archanděl si vedle ďábla stoup’ a vzal mu kormidlo a chránil lodní šroub, jak snící somnabul, když po okrajích strže jde zpříma, nad hlavou louč luzné luny drže. 118 Tu vztýčen, vypjatý jak šíp již dychtivý po skoku z oblouku chvějivé tetivy, jak hromosvodu hrot, když hrůzné krásy lačen rve blesků bič ze vzpurné pěsti mračen, vzlykával v komůrce: Ó, Svatý, Přesvatý, jenž bez počátků jsi a konců, rozpjatý nad poly vesmíru s dalekou drahou mléčnou, jenž s tvůrčí milostí a láskou nekonečnou obzíráš, objímáš svou zkrvácenou zem a sebe rozdáváš jí, jejím tvorům všem, jenž po paprscích hvězd a luny, nyvém tichu přicházíš, probouzíš ze spánku bílou psychu, až štěstím zavzlyká, jak touží, vzpomíná, jak křídla zežehlá ti v ústret rozpíná –: ó, dej, ať já již teď v tom těžkém těla šatě přes průrvy, průsmyky zde, přes bahnité hatě dnem, nocí k tobě jdu, v svůj pravý domov, vlast, tvé vůle van a dech, jednoty věčné část – ať zrána, na večer v tvou lásku, slávu věře jak oči jarní květ otvírám okna, dveře, ať jako zora, zem ptačímu pipnutí naslouchám kynům tvým, sladkému vnuknutí, ať skloněn po pás až na prahu pohnutí se dívám k nebeským i zemským tratím, nivám, ať s nimi, dílem tvým a s tebou srůstám, splývám, na cestách neschůdných do ticha, do ráje všem květům, tvorům zde „můj bratře“ říkaje. 119 A dej, bych také teď, před sebou zhoubu, zkázu, v praskotu požárů, v praskotu kloubů, vazů, v temnotách zoufalství a nářků bezmezí vždy věřil v pravdu tvou, ó, věrný Vítězi. 120