TATÍKU ŽIŽKOVI.

Eliška Krásnohorská

TATÍKU ŽIŽKOVI.
I. I.
Jak Mojžíš Čechů, Žižko náš, jsi lid svůj rozplamenil, by zákon boží sebe dráž si vykoupil a cenil.
By za svobodu, za lidské své povstal důstojenství, se zbavil hanby egyptské a vyšel z porobenství. By za posvátnou přípověď dnů volnějších a jasných dal staré bydlo za oběť i s vnadou hrnců masných. A k moři, v nočním svitu hvězd, lid vedl’s přetajemně 63 i děl’s, že za tím mořem jest proň zaslíbená země. Ty kynul’s vodám bouřlivým, ty rozstouply se stranou, i kráčel’s mužně s lidem svým tou cestou neslýchanou. A když pak jitro vyslalo z chmur nočních svity prvé, to moře rudě sálalo, vy šli jste mořem krve! Vám Egypťané v zápětí se řítili tam směle v hon za uniklou obětí, sám Farao v jich čele. V tom rudém moři hlubokém, jež čnělo jak dvě stěny, tvé zástupy krok za krokem vrah stíhal rozkacený. Dál, dále, divné síly pln jsi razil průlom stezky a vyvedl jsi z rudých vln svůj lid – ves národ český. 64 Zda vidíš z moře hrnout se svých Čechů miliony? Jen zapomnělo zamknout se a spolknout faraony.
II. II.
Jak Herkul, Žižko, bojoval’s, když svět chtěl naší zhoubě! Ty jádro Čechů zachoval’s; proč? že prý k naší chloubě!
Tak si to díme, titěrní, a věříme to maně, čím hůř svým dějům nevěrní, tím ješitnější na ně. Nám zdá se, že’s se proto bil a nedal Čechy ubit, bys marnost naši zvelebil a dal nám čím se chlubit. Nám zdá se, že jsme proto jen své velké děje měli, by leskem jejich vystrojen se skvěl vnuk ošumělý. 65 Vždyť bez toho je na odiv jen nosí pro parádu, kdo nemá „více” jaktě živ: ni erbu ani řádu.
III. III.
Tvé činy, Žižko nezlomný, ty slavný slepý reku, jsou památné, jest ohromný tvůj odkaz řadě věků.
Tvé jméno slavně hlaholí z úst kmetu jako dítku – a přec, ač mě to zabolí, přec pro tebe mám výtku. Ach výtku zlou, však patřičnou, a nic jí nezlahodí: že se slepotou dědičnou nám vůdcové se rodí. Ba vlčí mlhy trampota se rozplazila v národ: my věříme, že slepota jest velikosti zárod. 66 Ach, slavný slepče! myslíme, že duch tvůj k nám se vrací, když vůdci, jímž se svěříme, jsou aspoň krátkozrací. Nám zdá se zdařen po tobě, kdo slep jest okem jedním, však oslepne-li na obě, tož poklekáme před ním. A kdo je slep, až klopýtá, slep jako slepá myška, aj, toho jásot přivítá: Hle vůdce, nový Žižka! Ba od těch dob, co v hrobě spíš, jsme řadu nepřehlednou těch slepých vůdců měli již, však Žižku – ani jednou.
IV. IV.
Zrak v dávný čas když upínám, zřím obraz velkolepý. Kdys přemohutný proti nám vstal obr – Osud slepý.
67 Byl mezi světa národy náš český hlouček malý, však obrovými návody se spousty na nás hnaly. Že jasně zřel a vroucně chtěl náš národ světlo s výše, tož slepý Osud hněvem vřel, ten tyran z temna říše. Jak hrozné božstvo z podsvětí vzpjal zbraň a svou nedotečnou, kříž v ruce, na rtu prokletí a v očích noc měl věčnou. Šel s půlí světa, příšeren, svou silou neskonalý, a zem i nebe veškeren svůj majestát mu dali. K nám všemocný spěl velikán a moře vojů za ním; jak hlouček, spoustou obmykán, by odolal jich zbraním? Kol skřehotali havrani a vyli lační chrti; 68 ach, český hlouček ve zbrani – ten zdál se lupem smrti. Však hle, již obru slepci vstříc stál druhý obr slepý: Jan Žižka bil zlý Osud v líc – a vojska bily cepy. Tím obrovitým zápolem dvou slepých velikánů hřměl do Evropy kolkolem den soudný z českých lánů. Až obr obra porazil, lví srdce Osud zhnětlo, Čech slepý nad tmou zvítězil – a zvítězilo světlo! Toť Žižkův čin. K těm dějinám se srdce žárně vznáší. Dnes nový útok proti nám zas cizí spousty páší. Co kyne nám, když znova dnes nás obr Osud svírá a slepota jak zhoubný děs zrak Čechů obestírá? 69 Kéž cítíme, že český rod se též jak obr zvedá, že sklátit ve zmar, do temnot zlým Osudem se nedá! S ním že se silní, nezdolní, kdo s koho potýkáme, až naše strasť se uvolní, až útisk náš se zláme! Slep jest-li Čech, ať slep je tak jak Žižka, vítěz český! Plaň vůle výš než orlí zrak – a činy budou blesky! 70