Andělé a holubi.

Jaroslav Vrchlický

Andělé a holubi.
Když Kalif Omar dobyl Damašku, jel do města ne v slávě vítězevítěze, leč na mezku jen, jeho trofejí to bylo stádo bílých holubů, jenž vždycky jako prapor proroka na pochodech mu táhli u hlavy. Před hlavním chrámem Jana Křtitele slez’ ihned s mezka a pak bosonoh se blížil k velebnému portálu, jej otevřel a hlasem velkým vzkřik’: „Jak otvírám zde tyto veřeje, tak víře prorokově celý svět buď otevřen!“ pak vešel do chrámu a holubů dav hned se umístil na zvonicích a v chladné předsíni [25] a svatí, kteří portál střežili, za hnízda půjčili jim rukávy říz kamenných a tmavé výklenky, v nichž stáli žehnajíce Damašku. Když od modlitby kalif pozvedl tvář bledou, na níž ležel skroušeně, stál před ním římské církve patriarcha ve skvostném havu zlatem protkaném; vous bílý splýval jemu na prsa a ve štoly se ztrácel safirech a zlatá berla plála topasy. A světa dobývatel bosonoh se díval na kněze pln podivu. – Vždy s tebou mír buď, sluho proroka! děl patriarcha. – Sluho Isy též, buď s tebou mír! děl Omar poklidně. – Tys víře svojí chrám náš otevřel, děl patriarcha, uznat musíš přec, že v Damašku jest více křesťanů než moslemůmoslemů, a považ tedy sám, kde máme konat bohoslužbu svou!? 26 – Rád uznávám to, pravil kalif hned, a rád tvé požadavky vyplním! A berlu biskupovi z ruky vzal a rozdělil chrám na dvě půlky ní řka klidně: Levou čásť si necháme a vy podržte pravou; libo-li, vy pravou volte, druhou vezmu já. – To nemožno, děl mračný patriarcha, ty nedáš naší znectít modlitbou a obřady svou víru, nemůžeš chtít rovněž, aby muezinů zpěv zněl v žalmů bohozvěstné hlaholy! – Jak zneuctívat? dobře nechápu, kdo boha ctí, ať jakkoliv jej ctí, urážet nemůž nikdy druhého. – A kdyby, patriarcha namítal, dle tebe tvoji též se řídili, jest neslušno, holubů vrkání, šum křídel jich a ruch a stálý shon by svaté ticho našich tajemství zde rušily. – Věř, větší daleko před tváří lidí spřádá tajemství 27 bůh zástupu, děl kalif poklidně, a nejen tvorů jeho, horší věc: hlas lidský, zbraní třesk a hněvný svár a záští jeho dílo provází a bůh jest spokojen. Tak zůstane, jak řekl jsem, půl chrámu naše jest a vaše půl, vol rychle, kterou chceš pro lidi svoje! Vstal a odešel. Noc přišla; patriarcha v dumách bděl, bděl rovněž Omar, oba náhodou cit stejný jal a každý nevěda o druhém k chrámu cestou zaměřil. Byl osvětlen – to divné bylo jim, a zpěv zněl tam tak sladce líbezný, a vodomety snivě šuměly, a holubů v to znělo vrkání, a luny bledé bílé paprsky se v oknech v barvách duhy lámaly. A patriarcha vešel do chrámu a Omar též a oba užasli, neb každý viděl davy andělů, jak v chrámu obou částech společně na božích službách v míru trvají. A patriarcha viděl anděly dle bible v chrámu části moslemské, 28 jak na kolenou boha velebí; a kalif viděl v části křesťanské zas anděly dle zvěstí koranu se modlit svorně k boha oslavě. A v chrámu prostředku se potkali a slzíce si stiskli pravice a pochopili svoje zjevení. Od chvíle té po sedmdesát let v Damašku v chrámu Jana Křtitele bůh jeden ctěn byl dvojím vyznáním a svornou myslí k spáse věřících. 29