RYTÍŘŮV OMYL.

Antonín Macek

RYTÍŘŮV OMYL.
Rytíř se vrátil z dálné Palestýny, tak romance ta začíná teď stará, ne jako rytíř, ale člověk jiný, jak po zimních jde vichrech úsměv jara; víc dosáhl než smytí svojí viny, zázračné lásky, která v nitru hárá, nechť jako jiskra v popeli je skrytá, přec zazáří pak, jak když slunce svítá. Byl tvrdý Coralus a jeho pěst ležela těžce na lidech i ženě, byl vítěz, hrdý na slávu i čest, jež hájil statečně i v časů změně, lilií křehkých nezřel v srdci kvést, v tom srdci kamenném tak neproměnně; jen pro čest vypravil se s many všemi potírat Saraceny v svaté zemi. Leč když se vrátil – jaká divná změna! Jak pěvec lásky pokorný byl, sladký, a nepřišel sám – čarokrásná žena jej provázela, když se vrátil zpátky; 11 ne trofej krvavá, leč jiná cena, ta nejvyšší, jež zlatí život krátký, mu byla údělem v té zemi svaté i hrůzné, zříš-li křesťany tam jaté. „Má ženo,“ Coralus děl paní bledé – „já v zajetí byl krutých Saracenů, leč prozřetelnost kroky lidské vede, mně v žalář seslala tu sladkou ženu, ne Dalilu, jež reka v zkázu svede, já božským soucitem zřel ozářenu tu Saracenku, jež mi nesla žití a přišla ke mně tam, kde smrt a hnití. Jdu se svou osvoboditelkou drahou – ó přijmi ji! Nechť cizí, je tvou sestrou! Šla mojí krvavou a děsnou drahou, kde v hrůzách zničení se květy nestrou, soucitu slzí zrosila ji vlahou, až v lučinu se proměnila pestrou, kde květy pučely, kam stoupla noha, nechť rety její jinak ctily Boha. Já na boj nemyslil, kde těžké praky balvany metaly v bašt čela tvrdá, na ženy čarovné já myslil zraky, zářící vášní, jež i v lásce hrdá, svist šípů dozněl, slyšel jsem jen ptáky pět píseň věčnosti, jež smrtí zhrdá – to život nejvyšší, ráj v smrti, bolu! Dva různí andělé šli v duši spolu. 12 Noc velkou AI Kadar, v níž korán zjeven, já nyní chápal v bídě svojí zcela, cit zářící, jak dosud neprojeven, zněl ústy archanděla Gabriela, já neviděl již v očích bližních břeven, rtů růže líbaje i úběl těla, šla dvěma ráji duše jásající, šli andělé i Peri zpívající. Je Allah jméno jiné, láska stejná, zdroj žití stejný je a vášeň hoří, plá všude stejně moc ta čarodějná pod sosnou, palmou, za dálnými moři; ta velká pravda byla mi teď zjevná: ne v boji zlém, leč v lásce člověk tvoří, jen v lásky divoké a sladké touze, kde věčnost, vteřina – vše krása pouze. Já, ženo, chyboval – ó těžký omyl! Já ujařmil i tebe s duší svojí; ne v Jordáně, já v lásce se pak omyl, má moudrost není v krvavé již zbroji, nebeský posel klamy moje zlomil, ne k hrobu božímu, leč k lásky zdroji má duše přišla divoká a smutná, já v hoři poznal, že zášť není nutná. Nač boj a vraždy? – Neobsáhlý smutek v mém srdci hlodal, jež se toužně ptaloptalo: Co v očích božích velký jesti skutek? a v odpověď mi růží rudou plálo 13 to slovo „láska“! V blescích divých půtek jak nebes znamení ve hvězdách stálo; já četl je, ó sladká moje paní, ten, jenž je láska, chce i milování!“ Coralus zemřel – ještě po staletí náhrobní kámen bylo možno zříti, v břečtanu, travin, květů divné spleti tré postav pělo sladkou píseň žití, k rytíři dvé žen tulí se jak děti, zářící rosa na trávě se třpytí. O krutém klamu dozněla již zkazka a kámen zvětralý měl nápis: Láska. 14
Básně v knize Velký mír:
  1. V PŘEDVEČER BOUŘÍ.
  2. VOJNA.
  3. RYTÍŘŮV OMYL.
  4. VELKÝ MÍR.
  5. ČTYŘVERŠÍ.
  6. NEJVYŠŠÍ DAR.
  7. AŽ BUDEŠ MILOVAT...
  8. JARO NA KAMPĚ.
  9. I. Já nevím ani, zda kdy vlídná slova
  10. II. To není tvrdý přísných dogmat Bůh,
  11. III. Rty mé se nikdy neotevrou k lání,
  12. IV. Že čas můj nepřijde, mně není líto,
  13. V. Vím, nepřišla mi, když jsem mohl kvést,
  14. VI. Vteřiny dítě, sladký sonete,
  15. VII. Ve věku mém, žel, láska smutná byla,
  16. VIII. „Co nejdražšího, Pane, máš?“ se ptám
  17. IX. V mé mysli umělci šli, svoji víru
  18. X. Jsou nepoznané bolesti, jichž pal
  19. XI. Já hoře lásky přežil, z něho zbyl
  20. Xll. Mdle lampa růžová plá; její jas
  21. XIII. Co hledal jsem, to není v srdci tvém,
  22. XIV. Co bylo ve mně, vášní prudký žár
  23. XV. Po ženě touha dosud v srdci mém
  24. XVI. Ne, mezi srdci věčně chladnými
  25. XVII. l v světě chudých vesna zkvétala mi;
  26. XVIII. Je nejkrásnější u žen hudba gest,
  27. XIX. To bylo dávno, stále duněly
  28. XX. Květiny opuštěné za oknem,
  29. XXI. Je nejkrutější ctnost, neb nesmí znát
  30. XXII. Vzít život, jak je, proniknout jej cele,
  31. XXIII. PRAHA.
  32. XXIV. Na tvoji krásu, tvoje památníky,
  33. XXV. Volnosti dech byl vždycky v písních mých,
  34. XXVI. Jdou smrt a nemoc mimo duši moji
  35. XXVII. Noc jako věčnost. Bolest čtyřmi řádky
  36. XXVIII. Šli mimo lidé – lidé ne – jen žreci
  37. XXIX. Ptáš se, co štěstí? Nebýt dlužen sobě
  38. XXX. Ne Diana, leč tropů jsi ty paní,
  39. XXXI. Linií, tvarů tichou hudbu kreslí,
  40. XXXII. (II. sonet Shakespearův.)
  41. XXXIII. (I. sonet z ,The passionate pilgrim‘ od Shakespeara)
  42. XXXIV. V tom hořkost krutá, že jsi vzbudil vzruch
  43. FINALE.