báseň bez názvu

Karel Dostál-Lutinov

T. G. M.
Zase antisemitské bláto ze svobodomyslného listu!... Na boje pro své vystoupení v procesu proti Hilsnerovi vzpomínám nerad, s vnitřním odporem, protože byly hrubé, přímo barbarské; tenkrát nejen studentstvo, nýbrž i universita se podrobila nekulturnímu tlaku antisemitické ulice. Vidím ty ustrašené tváře různých svých známých, vzpomínám, jak se mně vyhýbali, jak mne antisemitický klerikalism „objasňovali“ – – upomínky – dnes tížící, duši unavující... Prodělal jsem boje různé, ale boj proti antisemitismu stál mne nejvíce námahy a času, nejvíce nejen klidného rozumového napětí, nýbrž i citového vzrušení: ovšem klidu vůbec jsem vlastně neměl. Nemluvil jsem posud o věci a nebyl bych o ní bez provokace mluvil. Já tenkrát měl těžký úkol literární a vědecký: musil jsem se probírat literaturou medicínskou a právnickou, a ta práce sama vyžadovala veliké pozornosti a mnoho času; vedle toho však jsem donucen byl kontrolovat svědectví proti Hilsnerovi uváděná a vyšetřovat celý průběh procesu a zjišťovat zločin a jeho vlastní povahu. To znamenalo spoustu dopisů do různých míst, nespočetné schůzky s rozmanitými lidmi, porady a cesty, a konečně zařízení vlastní detektivní organisace; ano – detektivní organisace. A konečně k tomu všemu od samého počátku se přidaly starosti humanitní: veliký počet lidí, křesťanů 149 i židů, utrpěl ztráty, ztratil své místo a zaměstnání, a z těch se mnozí obraceli na mne a žádali ode mne pomoc, protože v mém jméně byli poškozeni. Přirozeně, hlásili se i lidé podvodní a nepoctiví. Mezi poškozenými byli také Němci, křesťané i židé. Dodnes vyskytují se mi případy; ještě nedávno musil jsem se ujmout německého žida, jenž pro Hilsnera přišel ke značné škodě. Neměl jsem ani kdy, abych všecky své výdaje a finanční potřeby v antisemitickém boji spočetl; pravda, jistou – (nepatrnou) – část poskytli mně známí a přátelé, ale zbylo toho na mne dost a mnoho. A takové byly tenkrát poměry v Čechách, že jsem pro svou práci hledal pomoc jen u přátel Němců; ne v Praze – ve Vídni a v cizině, a přišla (z Německa na př.) skrovná pomoc... I tyto vzpomínky jsou trpké. V Praze zatím kolovaly pověsti, a pronášeny i tiskem denunciace o židovských penězích; neměl jsem tenkrát kdy, abych věci věnoval pozornost, možná, že ty pověsti, alespoň částečně, vznikly tím, co teď chci vypravovat. Byl jsem tenkrát jmenován českým Zolou. Domnívám se, že to jméno suggerovalo „židovské peníze“; snad to jméno zavdalo dokonce příčinu k pokusům o čestný dar á la Zola. Jednoho dne totiž došlo mne EXPRESNÍ PSANÍ ČESKÉHO SPISOVATELE A PUBLICISTY, dověděvšího se něco o finanční stránce mého boje, v němž 150 se mi oznamuje, že se utvořilo komité, složené ze židů a křesťanů, kteří mne svou vděčnost chtějí dokumentovat čestným darem. Co prý k tomu říkám? Odpověděl jsem, že se žádných čestných peněz nebojím, že dovedu být pánem peněz. Na to přišly nadšené zprávy i s jiné strany, že dar bude slušný a že mně vystačí na další vedení boje a na zasloužený prý odpočinek po tolikerých námahách... 100.000 –200.000 zl. Dobrá, odpověděl jsem, udělám s penězi to a to, dal bych třetinu Macharovi, aby mohl opustit svou banku, část dám na Čas, část si nechám a zapakuju kufry... Za nějakou dobu píše mi spisovatel (už ne expres), že sice již je značná suma peněz sebrána, ale teror antisemitský je příliš silný, bohatší lidé že se bojí, posud dávají jen lidé menší. Rozumí se, že po chvíli přišla konečně zpráva, že se plán odložil na pozdější dobu. Machar je ve své bance dosud, Času jsem za jeho značné ztráty nemohl dát nic, a já sám jsem kufry pakovat nemohl. Uvízl jsem v té Praze zase – fatum. Ale naskytla se příležitost čestného daru nová a již makavější. Jednoho dne přišel mladší PRÁVNÍK PRAŽSKÝ (ČECH); jméno bylo mně neznámé, ale poznal jsem ihned tvář svého někdejšího posluchače praktické filosofie. (Poznámka psychologická, třeba že osobní: mám výbornou, snad fenomenální paměť fysiognomie, tváře, 151 hlasu, chůze, pohybů, ale zapomínám jména osob a zapomínám jaksi úmyslně, neboť vypěstoval jsem si to, umění, nechtěje si mozek zbytečnostmi obtěžovat.) Návštěvník dovolával se také svého žákovského poměru ke mně, ten že mu dává odvahu – zkrátka, čestný dar od českých židů sebraný. Odpovídám ovšem, jak jsem odpověděl v případe prvém. Žák – návštěvník ujišťuje, že dar, rozumí se, není vázán na podmínku, a netýká se Času; je pro mne osobně. Čas, Čas... Z další řeči jsem vyrozuměl, že dar přece je vázán na nějakou podmínku; dárcové by si přáli – nežádají, dovolují si vysloviti jen svůj názor –, že Čas přece jen je pro židy trochu – radikální. Jestliže bych se nechtěl přimluvit u dra Herbena, aby do redakce přibral jednoho nebo dva mírnější redaktory... Pane doktore, děkuji Vám za Vaši dobrou vůli, ale nechte si své peníze a svým přátelům vyřiďte pozdravení. Pamatuji–li se dobře, dávali mně pánové 64.000 zl. Všeho dobrého do třetice. Před dvěma lety dostavila se jakási deputace k Macharovi. Zase se jednalo o můj čestný dar. Čeští židé prý neučinili své povinnosti vůči mně k mému jubileu, musí se tedy věc napravit ex post; neměli-li by mně dát čestný dar k mým narozeninám? Plán osnován nedaleko před mými narozeninami, proto jim Machar na získaní času doporučil DAR 152 K JEŽÍŠKOVI. Řekl jsem Macharovi hned a s určitostí, že Ježíšek nepřinese nic. A měl jsem pravdu. Naši antisemité nevědí, že mnozí, jistě bohatí Čeští židé mne pokládají za – antisemitu; slyšel jsem tu výtku nejednou, protože NEVĚŘÍM V TO POČEŠŤOVÁNÍ ŽIDŮ, které se v starší generaci provádělo. S obou stran – židovské i křesťanské. Nevěřím v prostředky jen mechanické, nevážím si počeštění pouhým slovem, nevěřím v to volební a jiné chytráctví. A proto byl i Čas českým bohatším židům – radikální. Končím v nechuti, se kterou vzpomínám na celou tu Hilsneriadu. Opakuji – barbarství! Nejhroznější jeho tíha, ztrácet drahý čas, celé doby života .... Rád věnuji čas bojům věcným, nutným, ale musit svůj mozek unavovat bojem proti špinavým lžím – to je hrozné. Také tato upomínka je mi hrozná. Kdybych mohl jednat podle vrozeného temperamentu a chvilového roztrpčení a hněvu, vzal bych provázce, ba provazy a vypráskal bych tu žurnalistickou luzu z našeho českého chrámu; ti naši prodavači provozují svůj hnusný obchod ne v předehrami, ale v samé svatyni... Je to svatyně? Máme svatyni? 153 MACHAR MORAVĚ.
Nelze mi jednotlivě odpovídat k nesčíslným gratulacím, jimiž známí i neznámí vzpomněli mé padesátky. Děkuji tedy všem jednotlivcům, všem spolkům učitelským, jednotám sokolským i národním, děkuji městům i obcím. A nyní k práci, drazí lidé, sic se zalkneme špínou a otráveným vzduchem! Ve Vídni 6. března 1914. J. S. MACHAR.
ZVLÁŠTNÍ VZKAZ MORAVĚ.
J. S. Machar napsal tento dopis panu dru Ad. Stránskému:
„Pane poslanče, prosím, abyste jako hlava pokrokových poslanců na zemském sněme v Brně přijal můj upřímný dík za pozdrav, jímž vzpomněli jste mé padesátky – a prosím dále, abyste byl tlumočníkem jeho i pp. poslancům Staňkovi a Tusarovi pro strany jejich. Že je Morava dnes radostí každého pokrokového českého člověka, víte dobře, a my doufáme, že se přičiníte, aby radost ta nebyla dočasnou. Očistěte tělo její docela od římského otupujícího jedu i imunisujte je potom tak, aby tam nikdy již nevnikl. Přidržte římské lidi železnou rukou k tomu, aby to, co mají na ja– 154 zycích, projevovali také činy; vezměte jim školu, neboť náboženství je věcí citu a naučit se nedá, a morálka, jíž oni učí, je dvojatá, má rozříznutý jazyk – a té zase my nedáme mládež naši na pospas. Pomozte k svobodě svým učitelům – oni Vám za to budou vychovávat svobodné lidi. Zotročený učitel Vám vychová zase jen otroka. A přičiňte se, aby římským zřízencům bylo vzato jak aktivní, tak pasivní volební právo. Tito lidé, rodem sice z Moravy, ale duchem, aspiracemi a organisací visící na římském papeži, o němž i náš drahý Kramář v delegacích vyznal, že jest stále ještě suverenem, jsou státem ve státě, tedy většími cizinci než členové vlastní armády – a vojákům přec po dobrém uvážení není dovoleno volit a volenu býti. Slovem: vraťte je kostelu a tomu pánubohu, jehož mají plné huby – žeňte je ze sněmů, z říšské rady, z obcí, ze školy – – a dočkám–li se toho, pak přijdu já a budu gratulovat Vám, pánové, a radost naše bude ještě větší. S přátelským pozdravem Váš J. S. MACHAR.
155
Básně v knize Šlehy a něhy:
  1. MŮJ ŽIVOT.
  2. MÝM NEPŘÁTELŮM.
  3. NEŠŤASTNÝ MUŽ.
  4. SPRAVEDLNOST.
  5. POLITICKÁ PÍSEŇ.
  6. MLADÝM.
  7. PENÍZE.
  8. KOVÁŘ.
  9. AŤ ŽIJE ČESKÝ KRÁL!
  10. ĎÁBEL PŘI PRÁCI.
  11. BĚH DĚJIN.
  12. MY JSME DOBŘÍ KATOLÍCI!
  13. PROSTĚJOVSKÁ KOLEDA VÁNOČNÍ.
  14. LOUČENÍ FARÁŘOVO.
  15. ŠALOMOUN.
  16. „ROSNIČKA.“
  17. POKUŠENÍ.
  18. V TĚŽKÉ CHVÍLI.
  19. V ZÁTIŠÍ LESA.
  20. NA BÍLOU HORU.
  21. MARIONETTA.
  22. TRIUMF NÁRODA.
  23. EPIŠTOLA
  24. MY JSME NAŠI VALAŠI.
  25. BLÁZINEC.
  26. KRYSAŘ A DRAKAŘ.
  27. V ČELO KNIHY BÁSNÍ.
  28. TĚLO – KNIHA.
  29. LITERÁRNÍ BURLESKA.
  30. PŘIVÍTÁNÍ.
  31. TIŠE, TIŠE!
  32. V ZEMI PAPUČÍ!
  33. MODLITBA NADČLOVĚKA.
  34. HABEMUS LEGEM.
  35. JISTÉMU POTENTÁTU.
  36. PŘIPOMENUTÍ.
  37. FAVETE LINGUIS.
  38. NEJMILOSTIVĚJŠÍ PANE! ZÁŠTITO A OKRASO NAŠE! VZORE VŠÍ DOKONALOSTI NEJKRÁSNĚJŠÍ!
  39. ZAČ.
  40. CO JSEM JÁ?
  41. JÁ DOUFÁM.
  42. DĚTSKÁ.
  43. STESK NADČLOVĚKA.
  44. DOBRÁ RADA.
  45. OMLUVA.
  46. POVZDECH.
  47. NAPOLEON NA OSTROVĚ SV. HELENY.
  48. Víno sladké kysne v ocet,
  49. Sedíš ve vlaku a myslíš,
  50. Dejte si pozor, dobří lidé:
  51. Epigram je jako včela:
  52. Zkázou tvojí, milý lide,
  53. Všeho do času –
  54. Ach, jaký to v světě
  55. Pštrosí politika
  56. Můj epigram je rozsochatý sice,
  57. Zabíjeti draky –
  58. Sedum let můj nepřítel
  59. Milý kmotře Jedlíku!
  60. Až Löw bude s Beránkem
  61. Epigram je také
  62. Čím více člověk stárne,
  63. Jenom opatrně s křikem:
  64. Dítě ví, že strom je zelený,
  65. Pro dnešek je dosti
  66. Nemohu-li spáti,
  67. Ó já znám vás, farizejci!
  68. Dobrý epigram
  69. Vrána k vráně sedá,
  70. Zatím, co tví bližní spali,
  71. Některé nemoci hojí se medem,
  72. „Pozor“ výborný je list,
  73. Mnohá trefa – pouhý klam,
  74. Epigram je bublina,
  75. Evangelium je jedno,
  76. V epigramu dobrém
  77. Evangelium je meč,
  78. Moji drazí spolubratří
  79. Taková je věčná světa éra:
  80. Máte pravdu, náboženství
  81. V epigramu vidím zábavu:
  82. Ječmínek se ztratil,
  83. Ty baňaté gatě
  84. Největší je mudrc,
  85. „Sonntag“ – jméno krásné!
  86. Světa věk je dlouhý,
  87. Tak to chodí na tom světě:
  88. Každá práce nese ovoce –
  89. O cizí jsem se staral proso,
  90. „Pozor“ též má epigramy
  91. Někdo myslí, že pro pravdu bojuje,
  92. „Kaplanům dal Pán Bůh vtipy,
  93. Z koho já mám radost,
  94. Nezlobte se, v slova zlosti
  95. Ach Bože, Bože!
  96. CHYTRÝ TONDA.
  97. PSYCHOLOGIE ZÁVISTI.
  98. DRACI.
  99. LIDOJEDI.
  100. POKROK.
  101. PŘIJDE NA TO.
  102. MYTHUS.
  103. FILOLOGICKY.
  104. „FACTA LOQUNTUR“!
  105. 1915.
  106. NEODVRATNÝ OSUD.
  107. ZE SJEZDU ANTHROPOLOGŮ
  108. MĚKKÉMU SRDCI.
  109. CO JE POLITIKA?
  110. INFINITUS EST NUMERUS STULTORUM.
  111. „PROUDY.“
  112. LEX PEREK.
  113. BECHYNĚ.
  114. METAMORFOSA.
  115. VDĚČNOST.
  116. IDEALISTA.
  117. MATERIALISTA:
  118. PARALELA.
  119. CASANOVA.
  120. POVZDECH.
  121. DEFINICE POKROKU.
  122. SLOVENSKÝ KNĚZ.
  123. POD MASKOU.
  124. ABORTUS.
  125. HEBREJSKÁ MELODIE.
  126. STAROSTI LIBERÁLŮ.
  127. PELCL.
  128. HRABĚTI.
  129. MENU vel MANDUCANDUM.
  130. KDO JE TO?
  131. POVZBUZENÍ.
  132. SLEPÝ STŘEVO.
  133. REDAKCI „POKROKU“.
  134. LIDSKÝ TRUD.
  135. CESTY BOŽÍ.
  136. JAK SE DAŘÍ?
  137. PROROK.
  138. MODERNÍ LIDÉ.
  139. MASKERÁDA DĚJIN.
  140. Dr. F. KARAFIÁT.
  141. VŮDCE A DEMAGÓG.
  142. MUDRC.
  143. MATKA.
  144. LITERÁRNÍ HISTORIE.
  145. TAKÉ POLITIKOVÉ.
  146. STAROSTI.
  147. SUUM CUIQUE.
  148. ORLU.
  149. ZLÁ RADA.
  150. VDĚČNOST.
  151. ERGO.
  152. „PŘÍTEL“.
  153. AUTORU „PROPASTI“.
  154. Dr. STRÁNSKÝ, NÁR. POLITIKA, VÍD. DENNÍK.
  155. ÚTĚCHA PLEŠATÝM.
  156. KRITIK.
  157. Dr. K. KRAMÁŘ.
  158. RADA MALÍŘI.
  159. KDO SE CÍTÍ...
  160. NEJHORŠÍ.
  161. DOKTOR.
  162. NÁPIS NA ŠKOLU.
  163. VARIANTA
  164. BRATŘI SLOVANI.
  165. OSUD.
  166. EPIGRAM.
  167. JÁSOT PŘÍRODOPISCŮ.
  168. ULIČNÍK.
  169. BEZ ADRESY.
  170. VÝSLEDEK.
  171. CHORÁL POKROKOVÝCH POSLANCŮ.
  172. ZKUŠENOST.
  173. MODERNÍ DIVOTVŮRCE.
  174. LUZA A GENIUS.
  175. TICHÁ LÁSKA.
  176. KIRKÉ.
  177. HYMNA MODERNÍCH HUSITŮ.
  178. JUSTITIA REGNORUM FUNDAMENTUM.
  179. POKROKOVÝ ZÁZRAK V PROSTĚJOVĚ.
  180. NOVOROČNÍ.
  181. HISTORIE SE OPAKUJE.
  182. HOĎ TO ZA SEBE!
  183. HISTORIE.
  184. PROČ – PROTO.
  185. ODPOVĚĎ.
  186. HOLDOVÁNÍ KRÁLI JEČMÍNKOVI
  187. TATARSKÝ KUPLET.
  188. báseň bez názvu
  189. ČESKÝ DIOCLETIAN
  190. DÍK.
  191. TŘI ČEŠTÍ VELIKÁNI.
  192. UBOZÍ BUDITELÉ!
  193. PŘEDNÁŠKA J. S. MACHARA
  194. EPITAFY.
  195. PÍSEŇ VZTEKLÉHO GENIA.
  196. ZRÁDCE.
  197. SNADNO A RYCHLE.
  198. VZDECH DO AMERIKY.
  199. PAIAN.
  200. Machar je lvíče:
  201. Zisk, sláva, bujnost k skokům svádí...
  202. Usoudils, že líčená je
  203. Machar svědomím je věků,
  204. Že tě Machar sepsul v zlosti –
  205. Chceš být Macharem?
  206. S velkým M se píše Machar,
  207. V pekle je smutno. Čertu není hej. –
  208. MACHAR POLITIK PÍŠE PHANU STRÁNSKÉMU.
  209. MASARYK A MACHAR.
  210. OTEC A SYNOVÉ.
  211. INTERPRETKA.
  212. MACHAR PO POROTĚ.
  213. ZÁZRAK.
  214. MACHAR A NÁRODNÍ LISTY.
  215. Dr. HERBEN.
  216. EPITAF.
  217. MACHAR K POROTCŮM.
  218. POROTCI K MACHAROVI.
  219. KONKRÉTNÍ LOGIKA J. S. MACHARA.
  220. EXCELSIOR.
  221. ADVOKÁT.
  222. MISTROVSTVÍ.
  223. MACHAROVA ANTIKA.
  224. METODA.
  225. HESLO MACHARÁČKŮ.
  226. „BUDETE JAKO BOHOVÉ“. Satan.
  227. MASARYK.
  228. VŠELIJACÍ LIDE.
  229. Dr. BOUČEK:
  230. OPRAVENÝ MACHARŮV EPIGRAM.
  231. POZOR!
  232. HŘÍČKA SLOV.
  233. OSOBNÍ POMSTA?
  234. PORTRET.
  235. NACH BERÜHMTEN MUSTERN.
  236. NA EPIGRAMY MACHAROVY.
  237. CITUPLNÝ.
  238. MACHAR DYKOVI.
  239. MORÁLNÍ STANOVISKO
  240. ANEKDOTA.
  241. BAJKA ZVÍŘECÍ.
  242. EVOE!
  243. RODINNÁ KRONIKA.
  244. O TEMPORA!
  245. MACHARŮV IDEÁL KNĚZE.
  246. ZVYK JE ŽELEZNÁ KOŠILE.
  247. RECEPT
  248. NEPŘÁTELÉ NÁRODA.
  249. VÝROBA ČERTŮ.
  250. O SPIELBERG!
  251. MACHAROVI.
  252. SLOVUTNÝ MISTŘE!
  253. NA SHLEDANOU!