SYKOMORA MATARIJSKÁ.Vánoční legenda. Když Josef po Heroda vzkazu krutémprch’ z Betlema, jak boží vůle zněla,vpřed oslíka hnal sykomory prutem,by matku nes’, jež v klíně Krista měla,leč neměl na cestu jen zrní klasů,té potravou, jež světu dala spásu.Však z klasných polí záhy přišli k poušti,zrn nebylo a nebylo ni vláhy,kde slunce žár svůj dravěj na zem spouští;tu bylo mdlým zde odpočíti záhy,leč těžce vody strádali i stínua matka s dítkem zasténala: „Zhynu!“Kmet Josef tělem zastiňuje oba,své u výš k nebi zvedl kalné zrakya modlil se: Ó, Pane, hrozná doba!Zle hněvu Tvého množící se mrakynás stíhají. Viz, já i s dítkem druže,zde zhyneme, Tvá moc-li nepomůže!31Ó, smiluj se!... Pán v snu děl k Josefovi:„V zem vetni proutek fíku, jejž máš v ruce.Vše vykonám, zač žádáš prosby slovy,a konec bude strádání a muce;zdráv dojde každý z vás a zdráv se vrátí,až dobu k tomu vhodnou dám ti znáti!“A Josef vetkl prut, kde matka spalaa jejž měl v ruce, suchý téměř, z fíku,a hle, v tom větévka se pučet jala,z ní v okamih kmen stal se silný v dříkua na Ježíška v mateřině klínui na otce klad’ milost svého stínu.Hned okřáli, leč jazyk tuhl zprahlýa vůkol hořká pouze byla voda,když unylé rty matky k ní se nahly;jak okřát mohla panna bohorodáa svěžit něžné údy svého dítka?I vadli úpalem jak v luhu kvítka.„Žel,“ vzkřikla matka, „dítě mé, mé štěstí,jak pomoci?“ A slza v tvář se lila;z té u nohou z pod stromu ratolestíkřišťálná studánka se objevila,jíž rty své ovlažila svatá panna,a sladší byla voda ta než mana.32Leč strasti cestujících přišly v davu;kde pokrm vzíti na neznámé cestě?Kam vůdci odejíti pro potravu?Nic nemá, uhohý, než prázdné pěstě;kde výživu a sílu k další chůzi?„Zbav, Pane, nás,“ lká Josef, „hladu hrůzy!“V tom nad hlavami jejich stromu s horapěl zlatý pták a zkvétalo to sněžněa sladké plody měla sykomora,jež v ruce hladných shýbaly se něžně,až v růži rozkvetla zas bledá matkaa s úsměvem v tvář zřela jezulátka. –Sní věky strom ten na svém stanovišti,spleť jeho větví mohutné je houštía pod ním posud studánka se prýští;v tu poutník žíznivý, svůj pohár pouští,vždyť mimo ni, ač hojné vlah jsou brody,ni krůpěj nelze nalézt sladké vody.Tak vypravuje Kopt, muž Krista víry,pln zbožnosti těm putujícím k vděku,již z Heljopole kráčí do Kahiry,kde v písku sfinx spí přes čtyřicet věkůa divý chamsin tajemnými slovylká rozbouřené stesky Ramsesovy.33