Rouhač.

Adolf Heyduk

Rouhač.
Byl boží velkonoční hod, děd v bibli čet’, kol celývšechen rod: „A přese všecku židů zlobu vstal Kristus třetího dne z hrobu!“ Vnuk z cest přišedši zaťal pěst: „Ej, k čemu taká planá zvěst, nač výmysl ten všelijaký? Když Kristus vstal, pak vstanu taky!“ Děd uděsil se řeči tou: „Bůh netrestej tě pokutou!“ „Eh! tresty! Bůh! Vše dým je plachý, tlach těm, kdo umírají strachy!“ – Však brzy umřel, jak byl živ; rod modliteb byl pamětliv, a jako činívali otci, pěl u mrtvého po dvě noci. 25 Zrak mrtvého však noc i den byl na postrach jim vytřeštěn, jak druhdy za hněvu měl v žití, a nelze víček zatlačiti. Děd pěl a žehnal tak i tak, však stejný zůstal divý zrak – vše marno! U všech byla víra, že trestem přešel na upíra. Dne třetího byl pohroben – však je to skutečnost či sen? Při blesku, jízlení a hromu té noci pod oknem stál domu. Při hromní svíci vetchý děd tvář děsnou blíže okna shléd’: „Mluv, kdo že jsi?“ – a ruce spíná – „kdo?... Chval každý duch Hospodina!“ „Já vnuk jsem tvůj; zní boží soud, že nemám býti prach a troud; vstalť Kristus! Mně jest po věk všaký dne třetího vždy vstávat taky!“ „Pak dej ti Pán Bůh trestu skon!“ „Bůh dej!“ a zmizel stín i ston, leč v domku, praví lidé plaší, dne třetího prý vždycky straší... 26