UZENÉ SE ZELÍM.

Josef Kalus

UZENÉ SE ZELÍM.
HOSPODYNĚ: Uzené se zelím nepatří k hostině, přec vás jím podělím: chutnává při víně – je právě z komína – uzené se zelím u nás hod počíná. HOSPODÁŘ nalévaje do sklenice: Koulelo se, koulelo, nožiček to nemělo, vkoulelo se do jizbičky mezi rozjařené strýčky, v nitru plno zlaté rosy, která barví tváře, nosy lidem do ruda. – Kdo uhádne, kdo uhádne, jaká je to obluda? VŠICHNI: Ach, ta milá obludečka buclatá je vína bečka, vláha její vkouzlí záři do té nejsmutnější tváři v kosti staré lije jaré plameny – zachytněme do džbánečka kouzelné ty prameny! TETKA OLÍVČENA: PravímPravím, tetka: pitky samy jsou teď u nás pod horami: dřív tak nebývalo tady, často strádali jsme hlady, teď se každý sytě nají a pak hříchy vylézají – sedlák nesedlák se opíjí, a Bůh dobrý všecko promíjí. Kdybych Pánembohem bylabyla, do světa bych hromem bila, kořalku bych otrávila, pijáků bych neživila, 92 brány pekla otevřela a tak do duše všem hřměla: kořalky kdo pookusí, k zatracení přijít musí. TETKA PAVLISČENA: Ach co, tetko, naděláme? Někdy líznout neuškodí, zvlášť když v kostech štípe, láme: po půlečce samožitné život růžemi nám kvitne, v srdci blaženost se rodí, pravím: kapka neuškodí. OLÍVČENA: Dejte pokoj; malá kapka, věřte, ďáblova je tlapka: vidíš tlapku, nevykřikneš, satanovi pěkně zvykneš, než si uvědomíš vinu, letíš v pekla prohlubinu – S kapkami si pokoj dejte, před ďáblem se ostříhejte! PAVLISČENA: Já jen tehda, když mě moří. OLÍVČENA: Kapka stačí, peklo hoří. Když mi síly bolest maří, dcera pelyněk mi vaří, a hned se mi dobře daří. PAVLISČENA: Muž můj četl o tom knihu: zvlášť prý dobře působí na vniterné útroby, když je namáčený v líhu. OLÍVČENA: Měl ji spálit v okamihu, jenom darmo k hříchu svádí! Mne však ďábel nenavnadí: kdyby sousto – na příklad – chleba kořalkou mi zrosil a k snědku mě nutil, prosil, nejedla bych majíc hlad – a kdyby mne třeba v řece 93 utopit chtěl v hněvu vzteklém, hrozil zatracením, peklem (netrestej mne hříšné Bůh), nepřijala bych ho přece pro ten kořalkový puch. PAVLISČENA: Tetko milá, tetko zlatá, vy jste trochu předpojata. OLÍVČENA: Možná, mne už nezměníte; nebožtík můj, no, však víte, prolil hrdlem celý statek, s dětmi uvrh v nedostatek, zpit přicházel, bil nás holí, až pak zmrzl v širém poli. V RÁJI. – ROMANCE.
UČITEL: V nejkrasší kout země – v ráj růže hází věčný máj, sadem prochází se Eva sama – s Adamem se hněvá. Adam stoje zamyšlen do říčných se dívá pěn, zrakem po Evičce šlehne, s místa se však ani nehne. Eva k ňadrům chýlí líce, hněvá se naň víc a více, Adamova náruč měkká že ji sevře, marně čeká. Maně zastavuje krok, studánky kde prýští tok, shlíží se v ní v celé kráse – „Kde je Adam?“ motýl ptá se. „Kde je Adam?“ ptá se pták, vodní růže, planý mák, tázavě k ní pozasvítí i laň zrakem, ležíc v kvítí. 94 „Kde je Adam?“ ptá se had. „Nasytil se tvojich vnad? Odvrátil se přesycený od své krásky, milky, ženy? Neocenil útlý pás, slzy vynutil z tvých řas, modrých oček do azuru vlákal stesk a hněvu chmuru? Nevděčník je Adam tvůj – nemá více vstoupit v sluj, kde ty, božská, dřímáš v loži: jiný kdos skráň k tobě složí...“ Evě vzdech jen vyšel z úst – stála – jako palma vzrůst – stála, čarokrásné oudy v zlatých vlasů halíc proudy. Stála celá zardělá, hlavu k ňadrům skláněla, svůdné řeči naslouchala – hadí očka divně plála. „Miluji tě“,tě,“ had v tom řek, k bílým nohám se jí smek, zrakem v její zrak se vpíjel, vášní slep se před ní svíjel. V uleknutí patří naň, ku obraně zvedá dlaň, jak raněná laňka vzkřikne – do houští had sebou smykne. Po boku však stojí už věrný Adam, milec, muž. „Adame můj!“ – „Evo drahá!“ Ráj je plný smíru, blaha. „Had mě sváděl, Adame!“ – „Evička mě nezklame.“ – „Ne, ne – jen se nezlob více!“ Zlíbal ústa, čelo, líce. 95 V houští poukrytý had hněvem syčí: „Zítra snad neodolá pokušení: žena ráda mysl mění.“ HANIČKA: Babičko, vy teď z paměti vybavte pěknou povídku o opuštěném dítěti, o lilii a o skřítku, neb o bohaté veselce, kde diblík metal kozelce. BABIČKA: Ach, věděla jsem, věděla, a teď nic nevím docela. Však přece nitku navážu, a dá-li Bůh, cos dokážu. LEGENDA O KRISTU PÁNU. Přišel k hodům Kristus Pán jako žebrák starý, od statku byl odehnán, ač tam měli dary, ač tam buchty voněly – pro starce nic neměli. K nejnuznější chaloupce vedly kroky Krista, kde jen brambor ve sloupce vdova dětem chystá – vítala jej s pozdravem: „Pojď, žebráčku, vem si, vem. Martinské jsou hody dnes – u nás hodů není, rádi jsme, že máme – jez! – brambor k nasycení: kéž by se jich rodilo, aby hladu nebylo.“ A jak Kristus usměvav za chudý stůl sedá, hvězdami vzplá jeho háv, 96 sluncem líce bledá, k žehnání jak ruce zved, stůl pln dobrých jídel hned. Koláče i husina, vína plné číše, chudá chatka vdovina září, rájem dýše, hostitelem stal se host, nutil všechny k jídlu dost. Ke Kristu se dětičky tulily jak k otci, zpívaly mu písničky až do pozdní noci, on, nejmenší na klíně, zval je k věčné hostině. Teprv k ránu odcházel: záře po něm zbyla, jak by růží nasázel, vůně kol se lila, na stole zbyl s masem chléb a potravin plný sklep. PÍSEŇ.
ŠOHAJI: Vystavím chaloupku pro párek holoubků z jedlového dřeva – má milá se hněvá. Kol bude v zahrádce růží jak v pohádce, u stěn vinná réva – má milá se hněvá. Vydláždím chodníček do vonných políček, kde má milá plevá, co se na mě hněvá. Půjdeme smířeni k novému stavení 97 z jedlového dřeva – nic nás nepohněvá! STŘEVÍČEK. – ROMANCE.
DÍVKY: Kde do hor vede chodníček, náš Honza našel střevíček. Nosil jej jako amulet za ňadry dlouhou řadu let. Byl z hedvábí a krajkoví; čí by byl, nikdo nepoví. Snad víle lesní s nožky spad, když se skřítkem šla tancovat. Snad princezně se s nožky svez, když s princem projížděla les. Čí by byl, odkud se tu vzal, náš Honza darmo mudroval. Líbal jej jako amulet, až se mu rozum zcela splet. PÍSEŇ.
HANIČKA: Vzkázal mi syneček za dne, že mu darovaný od falešné panny kvítek za kloboučkem vadne. PřijdiPřijdi, synku, přijdi, dám ti jiný, uviju ti kytku z nejlibějších kvítků: z vonných fialek a z rozmariny. 98