KOMÍNY

Stanislav Kostka Neumann

KOMÍNY
Bylo to v dubnu, táhlo poledne jednoho panenského dne, jenž, aby zkrásněl, umyl se po ránu rosou, továrním šel jsem předměstím, mysl jsem vedl jarem tím veselou, zcuchanou, bosou. Do ulic slunce proudilo přes ploché střechy dílen, šikmé světlíky, přes pravoúhlá zdiva, železné konstrukce a po pás vroucně se hroužilo do křehké zeleně stromů, jež přišly sem z hořejších zahrad a niv v zákoutí továren, na dvory domů po různu jedny, melancholické trochu, husím pochodem jiné, za ruce držící se, aby tu kolem šedivých zdiv, jako když láska se rozleje, natáhly svoje aleje. Přidušen lomoz práce hučel ve vnitru budov za zdmi a za skly, pokojně duben nad nimi pučel, časem jen kdesi praskly rány do plechu, kráčel jsem po dlažbě ssající slunce, srdce si brnkalo na jedné strunce, jako když chodil jsem po mechu. Tu na křižovatce stanul jsem před nízkým továrním průčelím, děravé zuby cenilo polednem 37 na stráži stojíc před tělem svým, tělem jak tábor zdí a kotlů, kol a ploch a hran, do všech je vmačkujíc stran. A já jsem stanul okouzlen v ten jarní den, dubnový den obrazem přeprůmyslovým, leč nikoli tvrdé zvíře to, jež armádou cizopasníků poseto horečkou práce páchlo, potem kovovým, mněmne jalo tak: od slunce svatozář majíce, oblohu držíce štíhlé jak světice svou slávou mi plnily zrak, cihlové vodotrysky z předměstské hladiny, tvořící na nebi pateru vidinu, tovární komíny, pět Ringhofferových komínů. Řek’ jsem si: To jsou tedy ty sloupy, jež nad sebou v oblaku hustém na hromosvody nabodeném trůn boha průmyslového, sobeckého a necitelného drží. Řek’ jsem si: to jsou ty ventily, jimiž si odlehčuje přecpaný těřich města, pouštěje smrduté větry v nebesa. Leč dole stromy tančily kolo a zeleň naskrz prozářená křehká byla a chlapecká polo jak pučící právě žena. 38 A všecko dovádělo kol v sluneční lázni vřelé, svět všecek byl veselý zlatodol, a komíny ze zlata celé. Nebylo možno neviděti jich krásu, jich vznešenost, i čímsi byly, co může se rděti, jak palma růst, jak člověk hledět v budoucnost; mělo svou zpupnost, mělo svou nevinu pět Ringhofferových komínů. Jich šamotové cihly mírnými city zjihly, usmíval se děd i otec, bratr, syn i vnuk, děd, nejmenší, věkem zčernalý, svým zamračením se usmíval, vnuk, největší, jun jak ze skály, rozkročen mezi nebem a zemí mladému bohu se podobal. Ti mladí vůbec tu stáli kol čela věnec, cihlovou krajku, stavitelský vavřín prostě a hrdě nesouce jak opravdoví, dobří básníci, na zemi nezadatelné stojící, leč s hlavou vysoko. Byla to zvláštní, jímavá vidina na velkém terči světla, čarovně oživla komínů rodina a cizokrajně kvetla. Řek’ jsem si: krásné jsou jak řečtí athleti, 39 řek’ jsem si: nevinné vzbuzují úctu. Tu všecky věci, světlo, vzduch zpívaly, mně mysl, nervy, srdce vzruch zpívaly: Až všecky tovární komíny, co jich je na širém světě, jak archandělé a strážci pokladu bdít budou v zimě i v létě nad prací - zahradouprací-zahradou, veselou štěpnicí, jež ovoce šlechtěné rodí pro blaho všech na volné půdě, pro mezinárodní lodi – pro blaho všech všem patříce, do oblak bez bázně strmíce tu komíny hrotem svých hromosvodů až do hvězdného chorovodu žhavými písmeny popíší rozlohy celičké naší oblohy, popíší celý nebeský dům: Laudate genus hominum! 40