I.
O ŽIVOTĚ, ŠTĚSTÍ, POESII ETC.
[9]
Při západu.
Ta divná odpolední chvíle,
kdy západ začne plápolat!
Tu člověk v dlaně hlavu chýle
vzpomínkám nemůž’ odolat!
Ta nebesa, tak leskuplna,
tak září štědra, vznešena,
že v šedé dáli mraků vlna
jest jimi krásně zlacena!...
Ó mladé sny, ó touhy mládí,
kdy raketou verš první vzlet!...
A drsný život dále pádí –
kam člověk cílil!... Kde je teď!...
[11]
A západ zvolna dokrvácí,
a zlatá červeň zhasíná,
a člověk s trpkou resignací
jen dál a dále vzpomíná!
Čas urval veršům sílu, vzlety,
a setřel s křídel jejich pel,
a strhal s duše všechny květy –
a člověka zde zapomněl!...
Teď v šedý prostor kanceláře
na hrozných číslic hromadu,
jak z mladosti sen, padá záře
mu hasnoucího západu.
V těch stěnách verš je tíhou spjatý
a bojácný a churavý,
jak pták, jenž o železné dráty
si v kleci hlavu krvaví...
12
Ze studií k „Štěstí“.
I.
Píseň z knihy „Magdalena“.
Nic není tady cele tvým,
až na tu žhavou touhu nitra –
to slunce s teplem blaživým
snad chladné mraky skryjí zítra,
ty květy, jež ti voní dnes,
snad víc už neuzříš kvést zítra,
pták jenž ti pěje venku kdes,
v jih dálný odletí snad zítra –
ach zítra, zítra
ty budeš možná mrtvým též
a pro tu žhavou touhu nitra
jen to máš, co dnes užiješ!
Vždyť není nic na světě tvým,
až na tu žhavou touhu nitra –
ty rty, jež spíjíš ohněm svým,
snad mrtvými též budou zítra,
13
do vlasů, které hladíš dnes,
smrt kostnatá snad sáhne zítra,
a sladké písně tvojí ples
snad v requiem se změní zítra –
ach zítra, zítra
ty budeš možná mrtvým též:
dnes užívej – pro touhu nitra
jen to máš, co dnes užiješ!...
14
Nápady, nápisy etc.
I.
Komentár k básnické frási.
„Čím soud mi lidí? Duch, jenž tvoří
všednímu prachu uniká“ –
a zvědavostí, chudák, hoří,
co zrovna tomu řekne kritika!
Český Parnas v kterémkoli roce.
Hora to příkrá, vysoká,
trn, hloží v cestu sváty,
u paty chasa divoká
se zlámanými hnáty.
Boží požehnání.
Je to radosť, jaké má teď
poesie výhledy,
co ji vřele protěžují
dychánky a besedy!
15
Je to radosť pro poety –
chutě, hoši, do lovu!
Hleďte, co se spotřebuje
vzletných veršů, proslovů!
Je to radosť pro kritiky –
Páni, zamknout ústa svá!
Pro lid psaná, v lid náš vniká
poesie lidová!
Péro.
Slabounký nástroj! A přec jeho síla
obrovský pomník časem uková –
a někdy, jak by motyka to byla,
hned nezrozenou slávu pochová!
Naši Mediceové.
Mecenáši!... Plané křiky,
sta jich máte mezi námi:
robte jenom epigramy
na ty naše výtečníky!
16
Mladému nadšenci.
Jsi mi k smíchu, duše dobrá,
studentíku nadšený,
jenž chceš chopit silou obra
prapor slávy zlacený,
jenž chceš mělkým veršem vrýti
v bezedný své jméno čas,
jenž chceš slabou rukou víti
trnitý laur na svůj vlas!
V podkrovní své komůrce té
sedáš podle tradice,
v hlavě se ti rojí, plete
různých vidin tisíce:
verš tvůj budí potlesk slávy,
všecko ctí tě, miluje,
v mlze zříš i pomník tmavý,
jejž ti národ zbuduje.
Zatím rodička tvá šedá
kdesi v dálné vesnici
v soužení a strastech sedá
na dubovou stolici,
17
čítá s touhou, teskným chvěním
roků řad těch každým dnem,
kdy se vrátíš s postavením
a se zvučným titulem...
Hochu, znáš ten obraz hrůzný,
kde se lstivým útěkem
Štěstěny zjev nese luzný
před letícím člověkem?
Zříš, že padne v propasť s koněm,
zříš smrť za ním příšernou,
jež se šklebem vztáhne po něm
holou, žlutou ruku svou?
I ta sláva, hochu milý,
lákavým jest šálením,
illusí, jež zraky mýlí,
hořkým, marným trápením,
vzdušným zjevem, za nímž hnáti
musíš divým klopotem,
po cestě se mýto platí
slzou, krví, životem...
Obrať, hochu, zanech snění,
nedej zmást se fantomem,
vstoupni v denní lopocení
moudré prosy zákonem;
18
a byť nadlidská i síla
vřela, plála v hrudi tvé –
nech té honby, toho díla,
potlač touhy neblahé!
Za každý list lauru planý,
který urve tvoje dlaň,
musíš platit na vše strany
hroznou netušenou daň:
hlupci, sobci, zákeřníci
seberou se na ručesť,
budou rváti s chladnou lící
jméno, myšlénky tvé, česťčesť.
Vzpomeň na svou chudou matku,
pohleď na svůj nuzný byt,
hleď si čilým duchem v krátku
školní moudrosť osvojit,
vrhej se k ní s zanícením
s první zorou každým dnem –
budeš mužem s postavením
a se zvučným titulem.
Stloustneš klidně, budeš blažen,
dobrý, řádný bonvivant,
sobci, hlupci budeš vážen,
zákeřníky obáván;
19
při tvém pohřbu budou líti
slzy se a mnohý vzdech,
černý rámec budeš míti,
chvalné zmínky v žurnálech...
20
Ze studií k „Štěstí“.
II.
V černé hodině.
Jest toto štěstím? Všecko svým zovu,
co jsem si netroufal kdy ani chtíti,
po hrozných bouřích ku květu znovu
žene zas chorý ten strom mého žití.
Tesknil jsem, zoufal, zřek’ se už touhy –
těch starých bolestí více už není –
však což je v srdci echa zvuk dlouhý?
co značí věčné to bolestné chvění?
Smrť kdyby řekla: Pojď nyní se mnou,
dechnem’ mráz na strom, jenž počal kvésti! –
rád šel bych s jakous nadějí temnou...
bože můj, bože můj, co je to štěstí?...
21
Refrain k životopisům českých literátů.
(JAROSLAVU VRCHLICKÉMU.)
To není nejtrpčí los umění,
když vlastní bolesť v hořké verše tryská –
tu aspoň krev se v granát promění
a slza často jako perla blýská.
To ne, když duši schvátí mračný stesk
nad hnisem, bídou, jež zde „světem“ sluje –
z těch mračen aspoň vyrojí se blesk
a ten buď zžehá nebo osvěcuje.
To ne, když s resignací bolestnou
se začne člověk životu v líc dívat –
v tom útěcha už: umět’ duši svou
a bouře šum v ní všemu světu skrývat.
Je trpké to, jak závisť jako had
tvé dumy jedovatým zubem trhá,
jak hlouposť, jež je drza posavad,
své duše bláto na tvé dílo vrhá...
22
Jdi kamkoli, máš u nás Thersita,
stvoř cokoliv, máš všudy Herostrata,
a čím dál, tím víc hlouposť rozkvítá,
a tím víc cítíš, že je mnoho bláta...
A to, co z díla tvého musí žít,
nechť šťastně závisť, zlobu každou přečká,
a budoucnosť když musí všecko smýt,
čím pohází tě nyní tato smečka –
toť trpké k vzteku, že vždy s jménem tvým
ten každý had a hlupec bude chován,
že, třeba souzen soudem budoucím,
při jménu tvém přec bude pojmenován.
Jak Herostrat a jako Thersites –
však přec v těch příštích věcích bude žíti,
a tobě nutno za něho už dnes
to velké vstupné do nich zaplatiti...
23
Fragmenty z básně: Romance o Kráse.*
(K. B. MÁDLOVI.)
Dávno, dávno, dávno tomu
– – – – – – – – – –
– – – – – – – – – –
– – – – – – – – – –
zářná Krása zrodila se
– – – – – – – – – –
vběhla s dětskou nevinností
nahá, štíhlá v šírý svět.
Tenkrát Homér, stařec sivý,
s velkou četou básnickou,
dal jí oděv trvanlivý,
těžkou řízu antickou.
* „Romance o Kráse“ byla svého času otištěna v „Lumíru“. Autorovi, upravujícímu ji pro knihu, byla by málem vzrostla na veršovanou, dlouhou historii. Rozbil tedy původní formu a podává jen tyto fragmenty, jsa přesvědčen, že mnohdy torso jasněji mluví, než velký, do všech detailů propracovaný celek.
24
Tenkrát na Olymp ji brali,
kde ji v božstvu bujarém
umístili, častovali
ambrosií, nektarem.
– – – – – – – – – –
– – – – – – – – – –
Tenkrát i ta hrdá Roma
pod svou nohou majíc zem
políbila svýma rtoma
této řecké řízy lem.
Vergil umně srovnal na ní
záhyby a třepení;
Ovid pestré květování,
Catull vetkal perly v ni.
– – – – – – – – – –
Na Olympu v síni bohů
oheň více nehárá;
antická zem cítí nohu
severního barbara.
– – – – – – – – – –
Tenkrát v tiché celli dlela
nábožného nadšence,
kolem bílé ručky měla
navinuté růžence.
25
Dobrý stařec ji tam choval
jako zřítelnici svou;
čistil, rovnal, oprašoval
její řízu antickou.
– – – – – – – – – –
Národ za národem hynul,
národ za národem vstal;
lidstvo stárlo, a čas plynul,
ona žila svěží dál.
– – – – – – – – – –
Troubadouři dávali jí
pentle v barvách svojich dam,
– – – – – – – – – –
Dante dal vát jejím šatem
dým a sten a rajský dech,
Petrarka ji zdobil zlatem
na ramínkách, na ňadrech.
Ariost jí nosil šperky
z říše divů, pohádek,
– – – – – – – – – –
Vega, Cervant s Calderonem,
– – – – – – – – – –
26
čelenku jí zářnou zlatou
posadili do vlasů,
bílou šíji měla spjatou
colierem z topasů,
démantové náušnice
zavěsili v ouško jí,
obestřeli svěží líce
valencskými závoji.
– – – – – – – – – –
Jiní řízu její skryli
perlami a rubíny,
jak co nejvíc vylovili
z duší svojich hlubiny.
– – – – – – – – – –
Smutné, smutné přišly doby
na tu Krásu ubohou,
pod tou tíhou šatu, zdoby
sotva stála na nohou...
– – – – – – – – – –
Až jí Shakespeare strh’ ty hávy
titanskou svou pravicí,
a ret jeho vášní žhavý
líbal tělo zářící...
27
Zatím přišli esthetici
chtějíce jí pomáhat,
vzali jako vetešníci
odhozený její šat,
kreslili jej, probírali
a ty staré fábory
poetům všem nutívali
pro nový šat za vzory.
Oj, což robily se hávy,
och, toť šatna veliká
z těch dob pozlacené slávy
Čtrnáctého Ludvíka!
– – – – – – – – – –
Krása při tom nepoznaná
zašla v malé jizby šer,
kde zas byla milována –
Molière, ach Molière!
Ten ji oblek’ v sukni novou
květovanou z atlasu
s vlečkou šumnou, rokokovou,
pudr měla na vlasu;
a byl smích to roztomilý,
jímž se smála krejčím všem,
kteří jí tam togy šili
v pyšném dvoře královském!
– – – – – – – – – –
28
Přešly doby. Ony hávy
po bedlivé úradě
esthetici s křikem slávy
zavřeli kdes na hradě,
dvéře zámky opatřili,
okna malá mřížemi,
sami pak se ozbrojili
paragrafy, frásemi,
které jako meč a píka
měli honit roků řad
z „Chrámu Krásy“ násilníka,
(tak nazvali onen hrad).
Časem přišli s poklonami
hlednout na tu směsici
velcí páni, vzácné dámy,
parukatí klassici.
– – – – – – – – – –
Krása opustila s klidem
tyto hávy královské,
chodila kdes mezi lidem
v jupce holky venkovské.
Starý Goethe potkal časem
její štíhlou postavu,
šeptla mu cos sladkým hlasem
a zas prchla v dálavu.
– – – – – – – – – –
29
Zpita žárem revoluce,
nad troskou všech zákonů
klesla v roztažené ruce
vášnivému Byronu.
Polibky jich hromem hřměly;
oběma plál ohněm hled;
ozářený, rozechvělý
ozvěnu jim vracel svět...
– – – – – – – – – –
Přešly romantiky časy,
léta bouřná, bývalá! –
Na světě je sestra Krásy,
kterou ta dřív neznala!
Dlouhým těžkým utrpením
hlava její šedivá;
neuchvátí zanícením,
je vždy vážná, střízlivá –
je to Pravda. Nad svou sestrou
drží nyní ruku svou
nedá skrýt víc cetkou pestrou
postavu tu vábivou!
Zatím dále esthetici
řízu, šperky hlídají –
Tyto hávy, trety skvící
pro ně ceny nemají.
– – – – – – – – – –
30
My jí zříme do těch zraků,
kde se v hloubi mihotá
sled chvil šťastných, těžkých mraků,
zkušeností života...
a jsme šťastni už tím květem,
jejž jí v skromnou okrasu
s hrdostí a pýchou vpletem
kolem čela, do vlasů!
Což na tom, že tomu květu
krátký život usouzen,
vůni vezme vítr v letu
svěžesť zítřejší snad den –
nám to zcela stačí nyní –
víc nám nedovolil čas...
ať si po nás přijdou jiní
s novým, svěžím květem zas!...
31
Ze studií k „Štěstí“.
III.
A pokud smrť...
(PANÍ ANTONII HOŘÍNKOVÉ.)
A pokud smrť nám odpočinout nedá,
pěst osudu nás sterou ranou bije –
však člověk v každé útěchu si shledá
a konečně vše s resignací žije.
Ba, zvykne tak, jak oprati a biči
kůň zvyká na své dráze každodenní,
a když mu bič kol uší nezafičí,
hned v nepokojném stane udivení.
Když pak nám štěstí kmitne v řídké chvíli,
tu třeseme se úzkostí a strachy,
jako když ukrad’ šperk kdes nahodilý
a skrývá se s ním v bázni zloděj plachý...
32
Ty bouře květnové...
Ty bouře květnové a vody peřeje
prý dusnou atmosferu čistí,
jimi prý modřeji se blankyt zastkvěje,
vzduch osvěží a myje listí...
Ty bouře květnové provály srdce mi
a vzpomínka ta podnes bodá...
To není ještě sníh, to leží na zemi
jen květ, jen květ – a je ho škoda...
33
Nápady, nápisy etc.
II.
V životě literárním, veřejném, politickém atd.
Sta lidí u nás hrdě nese čelo
pod čistou modrou oblohou –
sta lidí jinde studem by snad mřelo,
že se již stydět nemohou!
Příklad figury „antiklimax“.
„Nadaný“ náš poeta
pošle knihu do světa...
Kritik A dí: „Je v ní vryto
signum vyšší pečeti –“
B: „Chyb četných v ní nám líto,
talent však lze viděti –“
C: „A slabé verše tyto
chtějí laur snad sklízeti? –“
Nad tou knihou svraštiv tvář:
„Dvoušesták,“ řek’ antikvář.
34
Příštímu Messiaši české kritiky.
„Přijď už, přijď už, Messiáši
naší české kritiky,
přijď v tu poesii naši,
rci nám, že jsme básníky! –“
tak to zvučí svorným rtem
v našem choru básnickém.
Vidím toho Messiáše,
jak si páni přejí ho,
u nás ten chlév Augiáše
bude žádat od něho:
přijít hezky v rukavičkách,
klobouk v ruce, a po špičkách
a pro chtivou družinu
nésti snopy vavřínů! –
Ubohý ty Messiáši,
jenž snad divým rozletem
padneš v poesii naši
s pochodní a koštětem!
Naši páni literáti
nedovolí sebou hráti
a po dobrém zvyku již
pro tebe též najdou kříž...
35
Pak zas budou mít jak dřív
ten svůj Augiášův chlív
a dál volat svorně tam:
„Messiáši, přijď už k nám!“
36
Causerie.
Vy šťastní, které Musa vede
z bran městských v usmívavý luh,
kde stero obrazů vám přede
a stero tónů vodí v sluch,
kde nechá zvonit vaší písní
zpěv skřivanů a květin dech,
báj, kterou sobě dívka vysní,
jež trávu nese na zádech,
a barvy luk a lánů klidných
a dálných horských vrcholů
a modrých lesů, vesnic vlídných,
cest prašných, dlouhých topolů –
co obraz, to vám v tóny změní,
co tón, to zas je obrazem,
a váš duch v mírném rozechvění
je všeho toho odrazem –
ó, šťastní, šťastní milovníci
té, jež vám dává srdce své,
té krásky s opálenou lící,
té zdravé holky venkovské!...
37
Má Musa moderní má šaty
a střevíčků dvé z atlasu,
má ruce v rukavičky spjaty
a tmavou růži u pasu,
líc její není vzorem krásy,
však intresantně pobledlá,
má pěkné, rusé, lesklé vlasy,
jež moda k ceně přivedla,
má oči hluboké a chladné,
jichž pohled chvívá nitrem mým,
já patřívám v ně v noci, za dne,
však barvu udat neumím.
Má ráda město, šumot denní,
jak víří v hlučných ulicích,
rej lidstva, vozů rachocení,
i barvy domů mlčících,
má ráda noci, kdy se třese
tam vichrem každá lucerna,
má ráda, když se nad ním nese
spoušť mraků neb bouř příšerná,
má ráda divadla a bály,
zvuk hudby ji vždy proniká,
má ráda tanec, tančívá-li,
sotva se parket dotýká,
i do přírody vyjde ráda
a v ní má podzim nejradší,
když v starých parcích listí padá,
a zem se v mlhy obláčí.
38
Je ženou ve všem: V obličeji
i v záhadné své povaze,
mě otravuje láska její,
však bez ní teskním neblaze...
Ach, draze musím zaplatiti
té přízně její projevy,
slz, vzdechů, citů vlnobití,
pak řídké její úsměvy!
A zdrží se vždy u mne chvilku
a náhle začne plachou být,
a zimu v očích, chmuru v čílku
se chystá zase odejít;
než odejde však, zničí vždycky
té přízně svoji důkazy:
má pro ně smích jen ironický,
jenž vždy mou duši zamrazí,
a veršům, slokám, každé básni
vždy vezme cosi, až mi žel –
dřív motýli to byli krásní,
však ona setře jejich pel,
a tak je vrhne zase zpátky
a poznamená kousavě,
z jak bídné, efemerní látky
se rodí snění o slávě. –
A dobře vím, že ona jednou
tím smíchem svým se zasměje
nad mojí hlavou mrtvou, lednou,
nad hrobem každé naděje,
39
nad mojí prací, mojí snahou,
nad upřímnou mou láskou k ní,
– ten její smích už zemskou drahou
v můj sluch tak pronikavě zní –
vím vše a všecko jasně vidím,
však smířen jsem už s losem svým,
a nikdy nijak nezávidím
těm druhům svojim šťastnějším,
vždyť jest to žena: nemiluje
a nechá se jen milovat.
A láskou, která otravuje,
já musím ji mít k smrti rád...
40
Ze studií k „Štěstí“.
IV.
Rada.
(VOJTĚCHU HOŘÍNKOVI.)
Když slepé štěstí zaletí
tak maně na tvou hruď,
vše rychle vem’, co nese ti,
však jako hrob tich buď!
To asi někde na chvíli
si strážce jeho zdřím’,
zlý stařík, osud zavilý,
jenž zve je vězněm svým.
To „šťasten jsem!“ ať vždy tvůj duch
uškrtí v prsou tvých –
ten stařík má tak jemný sluch
a má tak hrozný smích...
41
Tak jako tenkrát...
Dnes přišla chvilka – drahých veršů pár
mi přinesla, jež vrh’ jsem na papír.
A venku divě hučel větru svár,
a kol mých oken bouřil sněžný vír.
Mně bylo volno; tíha duše v ráz
skanula jemně v těchto veršů řad,
mně bylo jako v prvé lásky čas,
když první polibek byl právě pad’.
A když ta chvilka odcházela v dál,
mně začlo náhle divně teskno být,
já slyšel zas, jak vítr venku vál,
a viděl zas, jak sníh mi v okno vlít’.
A bylo mi, jak v prvé lásky čas
ve starém parku s vlhkým stínem tím –
šla, slíbila, že přijde zítra zas,
já tušil však, že víc jí nespatřím...
42
Památce přítele.
(K. K. † 26. září 1882.)
Už je to dávno. Prolétal jsem v chvatu
v žurnále řadu pestrých inserátů
s čtenáře touhou, která k tomu cílí,
jen zabit čas a zahnat dlouhou chvíli,
a v spoustě firem, anoncí všech druhů,
kde mají vše, co lidstvu má jít k duhu,
v konkursech, dražbách, v řadě bytů, krámů –
tvé jméno shled’ jsem ve smutečním rámu.
Tys zemřel mlád... V tom stáří, kde to moda
už vyžaduje říci: „Je ho škoda –“
v tom věku, jenž dle frase otřepané
se rovná sněti, květem obsypané,
jenž v budoucno zří s vyzývavým čelem
a nazpět ještě nedívá se s želem –
ach, tenkrát, kdy jsme nerozlučně věrni
svých prvních veršů sotva oschlou černi
se domnívali v plaché naivnosti
svá jména napsat na vždy do věčnosti,
43
kdy troufali jsme nejen vůli míti,
avšak i sil dost svět ten převrátiti,
a vždy již plody tam jsme míti chtěli,
kde první lístky sotva vypučely!...
Tys zemřel mlád – však žil jsi přece dosti.
Ten kalich žití, který od věčnosti
zde všichni lidé mohou vypíti si,
v němž přísný osud všecko možné mísí –
i ty jsi pil. Však oč jsi blažen nad ně!
Tys pil tak rychle, blaženě a snadně,
tys pil jen ono sladké víno mládí,
jímž osud zprvu lidi láká, svádí
žít dál a dál!...
Tvá dětská, šťastná léta
i láska prvá, která plaše zkvétá
s polibky svými, jež jsou její vůní,
i prvé vášně, které nitrem duní,
i záblesk slávy, ohněplné touhy,
nezdolnou naděj, která zlaté prouhy
vrhala v příští dráhu tvoji celou –
to vše pils rychle duší rozechvělou –
a zemřels v čas. Než vše to zhořkne rázem,
smrť srazila ti od rtů číši na zem.
Tys nebyl víc než motýl rychloletý,
jenž zajde s teplem, vůní, svými květy,
s písněmi ptáků, vánky lehounkými
a nedočká se mrazu, ledu, zimy!
44
Ba zemřels v čas. Smrť milosrdná bývá.
A skon tvůj provázela účasť tklivá
i lítosť. Proč? Vždyť by tak klidně zřeli,
až by tvé květy zvolna opršely,
až by tvé touhy, tvoje naděj, sláva,
tvá radosť, láska, tvoje vášeň žhavá,
vše rozplynulo se jen v prázdné stíny,
v dým nicotný a šedé mlhoviny!
Ta doba, kdy pln trpké resignace
jho vezme člověk prosaické práce,
snad akta, kathedru a učebnice,
je dobrým občanem a nechce více –
ba, ještě by ti chvály vzdali dosti,
že teprv teď jsi platným společnosti –
tys zemřel v čas...
Kůň bujný v širé stepi,
před nímž je dálka, nad nímž velkolepý
se blankyt klene, těžce potom zvyká,
když chycen bývá poutem násilníka
a v drsné stáji chován v bdělém střehu
a řízen ostruhou neb uzdou v běhu.
A v posled zbaven bujnosti a síly
je spřežen on, kdys volný, ušlechtilý,
k těžkému vozu koňské dráhy v městě
a denně jde po jedné a též cestě.
Než i ten kůň v tom má se výhodněji –
po stranách klapky výhled zaclánějí
mu na tu cestu strašnou monotonní.
Spi klidně. Tomu nebyls roven koni.
45
Já žijící po dlouhé, dlouhé době
ty verše házím v květy na tvém hrobě.
Obojí zvadne, jako všecko jiné,
več člověk věřil, doufal, hyne, hyne.
A čím konečně jsou ti teď: květ, stíny,
posmrtné verše, naše mlhoviny?...
46
Sloky Iiterární.
Nám umění je náboženstvím
a soudcem naším – svědomí!
Vrchlický.
Nemám rád té poesie,
jež jak oslazená voda
padá do té mizérie
zoufalého století.
Rým v ní zvoní, řeč v ní plyne,
forma nikde nezakulhá,
vypočteně se v ní vine
řetěz třpytných metafor –
nikde nijak neurazí,
v starých osvědčených tónech
drží se vždy přísných hrází,
jak je vytkla tradice –
47
zdaleka a jenom plaše
obchází ten problém žití,
jako kolem horké kaše
kočka v dobrém úsloví –
nezná vášní, bouří, žárů,
v nichž se lidské nitro svíjí,
její cit se mění v páru,
nežli přejde ve sloky –
(za to ví, co neomylně
líbívá se nyní vždycky,
proto ráda bije silně
na tón sentimentální) –
Také dobře robotuje
na národní naší roli:
tu hlas její hřmí a duje
tympány a posauny.
Člověk se z ní doví hladce,
Evropa že vlastně celá
nemá žádné jiné práce
nežli slyšet naše: „My...“
V denní vřavu hází ráda
slavná jména dávných předků,
Husa, Žižky, Poděbrada,
všech, již mají renomée –
48
Jejím sklem svou velkosť zříme,
až nám přecházejí oči –
ký pak div, když nevidíme,
že nám schází košile! –
Pravda, někdy její ruka
bouchne v elegickou strunu,
pohne pruty Svatopluka:
pro effekt – pak hřmí to dál – –
Nemám rád těch poesií
dobrých, řádných, bezúhonných,
které krčí svoji šíji
před svou dobou lokajsky!
Ovšem doba blahosklonně
za ty služby taky platí:
vždy a všude mívá pro ně
třpytné mince uznání.
Moudrý kritik o ní řekne,
že tu bídu našich časů
tyhle verše tuze pěkné
znají hezky pozlatit.
Gramatika, poetika
pochválí je plným dechem,
škola, církev, esthetika
nic jim nemůž’ vytýkat.
49
Čilí naši gymnasisti,
celý dívčí pensionat
bez zkázy je může čísti,
brát z nich látky k úlohám.
Politik jim chválu skytat
s dobrým svědomím též může:
tu a tam v nich najde citát
k řečem v schůzích, táborech!
Poet rázu takového
postupuje v důstojnostech:
brzy je pak z „nadaného“
„chvalně známý básník náš“. –
Hnusná mi ta poesie,
hnusná mi ta sladká voda,
jež se nyní hojně lije
ze všech koutů po vlastech.
Mám rád verše volné, smělé,
které třeba drsně zvučí,
odvahu však mají v čele
a ve štítu pravdy znak!
Mají tóny nehledané,
nevylhané, procítěné,
ať v nich bleskem vášeň plane,
nebo klidná idylla!
50
V nich je poesie žití,
žití, jak je lidé žijí,
tu z nich každý dýchat cítí,
kdo je v pravdě člověkem!
V nich je mok, jenž řeže, pálí
bez milosti, bez ohledu,
když jen jeden atom malý
padne na hnijící vřed!
V nich je oheň, který zžehne
škrabošky všem lesklým frásím,
když v ně v hořkém vzteku šlehne
plamenným svým jazykem!
V nich je nožík naostřený,
litery řízne oním řezem,
jímž se značí v lese kmeny,
které mají padnouti!
V nich je divná melodie,
plna jakés jemné vůně,
která zprahlou duši zpije
a nad zemský vznese prach!...
Ovšem, jak to žití nese,
školská často poetika
nad vším tím jen pozatřese
copateu svou parukou.
51
Esthetici lomí ruce,
že se tu i onde šlápne
na úpravnou vlečku prudce
falešné jich morálce.
S nimi vše se v souhlas dává,
koho oheň onen pálí,
koho stihla kapka žhavá
nebo bodl ostrý nůž,
– pravda podobná je soli,
výborné to obě věci,
však prý pálí, zlobí, bolí,
vsypou-li se do očí! –
Ať si kdo chce křičí, reptá,
ať to komu silně voní –
poesie ta se neptá,
duní, hřmí a šlehá dál!
Nemá úkol praeceptora,
nechce pranic amputovat,
hřmí jen: „Zde je duše chorá! –“
ať si přijdou lékaři!
Žije v duši svojí době,
ale žije nad svou dobou,
jak člověku ve útrobě
žije přísné svědomí!
52
A nad časů našich hroby
bude tato poesie
jako ortel svojí doby
na dějinném soudu hřmít!
Jen ty sloky jen ty tony
mohou promluviti jednou
za těch lidí miliony,
jež zde zajdou bez jména!
53
II.
SKIZZY, PASTELY, GENRY ETC.
[55]
Západ slunce v červenci roku 1866.
(Momentní fotografie z dějin.)
Ten večer v mysli mám, kdy před dávnými časy
mne otec s sebou vzal si shlédnout obilí,
kolkolem vlnily se bledé, plné klasy,
a cvrčci, kobylky v nich zvučně chřestili.
A chvilkou z východu to temně zadunělo,
jak rachot hromový by tam se někde snes’:
„Hle bouře, tatínku!“ a otec skloniv čelo
děl: „Naši bijí se tam na Moravě kdes!“...
A kolem svato tak. V dál vlnily se lány,
v nich meze zelené tam a tu kmitaly,
a snopy žitnými dva vozy obtěžkány
po cestě prachové se zvolna houpaly.
A bílé domky vsí, kol sady obepjaty,
se tiše stápěly ve slabém karmínu,
jim v oknech plápolal žár slunce rudozlatý,
a modrý jemný kouř se vláčel z komínů.
[57]
Já pohled’ na západ. Kraj nebes krví hoří,
půl klenby v purpuru – až umdléval můj zor,
a v dálce vstávalo to české Středohoří
a v krev tu zdvihalo svých hlavy modrých hor.
A zvonovitý Říp byl pochmurný a tmavý,
jen malá kaplička se na něm bělala,
a hrozivě tak tkvěl v ten večer plný slávy,
že se mi náhle zdál, jak by to čekala
na čas svůj, kdy ten kraj by mohla pokrýt celý
ta pruská, ohromná se špičkou přílbice,
jak je ti vojáci dní málo před tím měli,
když v píšťal zvuku šli skrz naše ulice...
58
Malý román.
Pro tmavé, dlouhé řasy jí v oči nezapadl
lesk světla, by tam vzplál svým svitem magickým,
v nich svatý, modrý šer jak v tichém chrámě vládl,
kamž padá oknem gotickým.
Obličej něžný, bledý a mramorově čistý,
vlas tmavý halil jí zpol čelo dumavé,
rty jako svinuté dva sametové listy,
dva listy růže krvavé.
A snivá dívčí duše jí dlela v štíhlém těle;
zjev její každého vždy nutil vzpomínat
Goethovy Markétky, než Faust jí řekl směle:
„Smím, krásná slečno, sobě ždát?...“
* * *
Můj přítel, idealist, rád měl ji láskou vřelou –
ne láskou, vášní? – ne, to byl as onen cit,
jenž vede novicku v tu celi osamělou,
by mohla jenom Kristu žít.
59
Jich hovor přitlumený byl rozmluvou dvou dětí,
nad svými nápady, jež propukají v ples,
jich čistý polibek z těch jeden, které letí
jak modlitba hned do nebes...
Tři minuly jim roky v tom zvláštním milování..milování...
Tu v ní, v té světici s cudnýma očima,
se touha ozvala jak bouře z nenadání:
být tím, čím žena býti má...
* * *
Můj přítel proklínává teď muže s rudou tváří,
jenž drzou rukou svou strh’ ten květ nevinný,
jenž v létě poveze ji všedně ku oltáři,
však dřív snad děcko na křtiny...
Můj přítel při myšlénce té zoufalostí šílí:
dřív, nežli slední květ po sadech dokvěte,
že ona skloní prs, ten jemu svatý, bílý
k rtům křičícího dítěte...
Nech, příteli, už klidně teď květ ten odekvésti,
je marno naříkat...
Jak káže světa řád,
pro hloupou bobuli květ lilje bez bolesti
vadne a klesá na zem rád...
60
V rámci května.
(Portret pro přítele.)
Jak někdy v práci vážné rázem
svým dumám malíř výhost dá,
duch jeho s výše sletí na zem
a hravým snem se opřádá,
a štětec jeho kouzlí v letu
snad luzný sen, snad vzpomínku,
ve věnci drobných amoretů
půvabnou dívčí hlavinku,
tak na mne staré zvuky klesly
mých dávných veršů hravý rej,
a ruka v tónech jejich kreslí
na papír dívčí obličej –
a květen je, ten rámec lásky,
snů něhy, tužeb v rozkvětu
a odpovědí bez otázky
a smavých dívčích portretů.
Já neznám Vás... Znám muže za to,
jenž v letech zašlých, bouřlivých
dal znát mi srdce svého zlato
a druhem byl mi v dobách zlých
61
měl rád mě jako zřítelnici,
v mou slávu věřil v každý čas –
já neznám Vás – však mohu říci,
že znám přec dokonale Vás.
Pod kloboučkem ve svatém šeru
zřím tmavý vlas se jemně chvět,
ba, nejčernější havran věru
mu barvy může závidět,
žár jihu v smědém obličeji
zkvet’ v lících v štěstí červánky,
a oči srovnal nejraději
bych s žhavým zrakem cikánky,
a v bradě důlek roztomilý
a v důlku tom sta diblíků
mi praví, že smích každou chvíli
Vám zvoní, jásá ze rtíků,
ty rty jak orchidej jsou rudé,
řad bílých zoubků svíti z nich –
a doufám, že i v srdci bude
dvé těchto barev národních.
Vše máte ráda, jak to v právu
brát má ten věk Váš blaživý:
divadlo, šaty, koncert, kávu,
klobouky, tanec vířivý,
62
klep žertovný i sladké snění
za tklivých podvečerních chvil – –
ne, v paletě mé barev není,
bych pastelek ten dokončil!
Je květen... Země v lesku leží,
jak pršelo by zlato dnes...
do oken proudí vzduch mi svěží,
na stole voní první bez.
Ach, květen... květen může pouze
dát pro Vás rámec ozdobný –
však obraz zůstal vzdor mé touze
jen odlesk matný, chudobný...
Já neznám Vás. Znám muže za to,
jenž v dobách zašlých, bouřlivých
dál znát mi srdce svého zlato
a druhem byl mi v letech zlých –
ó znám Vás. Vidím, jak jste živa
v té hloubi očí zářících,
Váš zjev snad stokrát za den splývá
z rtů, jindy smutných, mlčících,
jste duší duše drahé jedné,
jste jeho každou myšlénkou,
jste jeho sněním v noci, ve dne,
jste žití jeho jitřenkou –
63
a takto jsem Vás dozajista
již tisíckráte jasně zřel,
však jsem jen bídný portretista,
jenž štětcem vládnout zapomněl...
64
O jedenácté hodině.
Řad domů v tichý klid se noří
a obestřen je šerou tmou,
tu a tam ještě světlo hoří
za pestrobarvou záclonou.
Lesk plynu v modravý jas splývá
na dlažbě s leskem měsíce,
jenž jako koule nehyblivá
nad středem stojí ulice,
a jeho zář se bíle třpytí
na věži, ploše hladkých střech,
a v třetích poschodích se svítí
skla čistým stříbrem na oknech.
Je vlažná noc. A svěžím vzduchem
netopýr kmitne zpozděný,
po dlažbě hrčí kočár ruchem
a budí steré ozvěny.
Zvuk hodin s věží několika
vzduch táhle chvilkou proráží,
pak někdy pískot vlaku vniká
sem z dalekého nádraží.
65
Kýs občan matně domů pílí,
řeč divnou stále počíná;
ve stínu domů mihne chvílí
se plachým krokem ženština,
jež hledí kol, pak vklouzne maně
tam do kavárny pokoutní,
kde tančí se dnes při pianě
a odkud zpěv a jásot zní.
Dva strážníci se zjeví náhle
a bez slova jdou ulicí,
zvuk piana pak dozní táhle
a zpěv a tanec vířící.
Je ticho... Žití lopocení
jak došlo k cíli by svých cest...
je slyšet jenom vzduchu chvění
a třepot nadoblačných hvězd...
Tu na střechách, jež planou leskem,
se nový život ohlásí,
pár koček honí se tam s vřeskem
a ježí hřbety, ocasy...
66
Za červnového jitra.
Tupý nosík, oči hnědé,
v lících důlky veselé,
kaštanová kadeř přede
vábný stín jí na čele;
barva lící, z kterých dýchá
svěžesti pel, mládí, smích,
jest, jak když se mléko smíchá
s barvou růží krvavých.
Tak ji vidím záhy z rána:
polo v bdění, polo v snu
na balkon jde nečesána
v hedvábném svém županu,
na mříž složí ruce bílé
a své zraky zářící
hned tam, hned sem vrhá čile
po vzbuzené ulici.
Tam je živo. Plný zlata
probouzí se teplý den;
tlupa dělníků tam chvátá
z předměstí do továren,
67
služky běhají tam s křikem,
amateuři přírody
za bránu jdou s slunečníkem
užit ranní lahody.
Vojsko kráčí na cvičení
krokem těžkým, dunivým,
kočáry tu míjí v hřmění,
vozy s hlukem drčivým –
a ten hluk se stále množí,
a ruch roste víc a víc –
a den jako úsměv boží
zírá krásný do ulic.
Pohled můj se vždycky stočí
naproti k ní na balkon:
Kam jen cílí její oči?
Kde je tady jejich „on“?
Stero pohledů k ní lítá,
stero vzdechů burácí –
ona dychtivě je chytá,
nedbale však odplácí!
Je to žena. A „proč“ její
nesmíš řešit vážným rtem,
ale proti obyčeji
fantasií, domyslem:
68
stojí zde v té ranní době,
rovna květu jednomu:
kvete slunci, červnu, sobě,
lidem všem – a nikomu...
Vzbudila se záhy dneska,
k zrcadlu šla v poradu,
co jí říká, zda je hezká
v souladném tom neladu –
to jí řeklo, že ty hledy
tím víc všude rozpálí,
dokud v nich těch snů tkví sledy,
jež ji v noci líbaly...
69
V rámci idylly.
Je v lese villa; hustou třásní
k ní stromů klenba všude lne,
je tak, jak čítává se v básni:
dvou ptáků hnízdo útulné.
Les odpočívá v lesku žhavém,
ni lístek se tam nehýbá;
na květu v trávě červenavém
se spící motýl kolíbá.
Na sosnách visí pryskyřice
jak zlatožluté pupence
a silně páchne do směsice
té vůně z květin července.
Klid všudy... i to ptáče v půli
své písně zmlklo unylé – –
jen hlavy dvě se k sobě tulí
tam v jednom okně ve ville.
70
Hoch s dívkou... Ona rozpačitě
cíp kapesního šátku rve...
on chvílemi se snaží skrytě
cíp druhý lapit v prsty své...
A rdí se oba do krvava,
ač řekli si jen v šepotu,
že je ta chvíle tuze žhavá,
a les že klesl v dřímotu.
Dva milující... Tak to bývá,
toť léto žití, léta květ...
Kde je ta doba čistá, snivá,
těch směšných, sladkých šestnáct let!
Tu náhle s jedné svěží sněti
list jako citron žlutavý
se utrh’, ve spirále letí
a pod oknem pad’ do trávy...
Ten vzrušil oba... Vyčítavě
na onu sněť zrak upřeli...
pak hledli na ten lístek v trávě,
a žal je schvátil... Mlčeli...
Cos mrtvého to mezi nimi
v zem bujnou slétlo potichu:
toť žlutá navštívenka zimy
letnímu tomu přepychu,
71
toť první vráska v bílém čele,
na hlavě první bílý vlas
a slovo jedem přiostřelé,
jež padlo prvně v lásky čas...
Vše zhyne... zhyne... Listy zblednou,
žár zajde, v lese bude chlad,
ta villa bude pusta jednou
a také srdce jejich snad...
Mlčeli... Hlavy oddálili...
On čelo skládá do dlaní...
Ona zří sněťmi, jak mrak bílý
po žhavém nebi uhání...
72
Včera už...
Boudoir dámy... Zdola sem
jde vůně z parku pod oknem
a tony ptačích ševelů;
a ona, vždy tak vznešená,
zde sedí bledá, sklíčena
na tmavorudém fauteuilu.
V dlaň bílou nehty zaťaty,
a oči v prázdno upjaty,
chvílemi blesky metají,
ret žhavý chví se horečně,
cos chvilkou šeptne bezděčně,
a ňadra jen se zdvihají.
Na zemi v kusech leží list,
z něhož bys býval mohl číst:
– Má slečno, konec té hry je;
najdete v světě lidí víc,
již horších lží vám na tisíc
nalhou, než já snad – adieu...
73
A její hlavou víří to:
vše pohřbeno, vše rozbito,
kus žití dán zas větrům v plen...
Co teď? Co zítra, pozítří?...
Jak se ta rána rozjítří,
až vykročí ven z těchto stěn?...
Vzpomíná na ty procházky,
na němé, drzé otázky
všech, kteří uvidí ji tam,
na koncert myslí, divadlo,
na prázdné vedle sedadlo
a úsměšky všech známých dam.
A s hrůzou vidí chvíli tu,
kdy v pokryteckém soucitu
pár přiblíží se přítelek,
a jak ji budou litovat
a jak se stranou budou smát –
ó jak chví jejím nitrem vztek!
Ne bolesť lásky zrazené,
ne lítosť touhy zhrzené,
ne tesknosť žalných vzpomínek,
ne po minulém marný žel –
jí duší, krví plál a vřel
jen vztek, na sebe samu vztek,
74
že sama dřív, než tento muž,
mu nenapsala včera už:
– Můj pane, konec té hry je;
najdete v světě lidí víc,
již horších lží vám na tisíc
nalhou, než já snad – adieu...
75
Skizza před bouří.
Je horko, dusno. Na list, trávu
se klade jemný šedý prach,
jenž pozvedán je větrem v davu
a v sloupech honěn po cestách.
A nebe má tak barvu sinou,
jak pobil by je olovem,
a černé mraky po něm plynou,
a nesou blesky v lůně svém.
A topoly, jež pozdvihají
své hlavy jindy k blankytu,
teď třesou se a prohýbají
a pryč snad chtějí v chvíli tu.
U boudy ze suchého chvojí,
jež stromy sadu skryta je,
pes vyje táhlou bázeň svoji,
kams stranou čumák zvedaje...
76
A blesk a ráz! Hřmí. Jak by nebe
za strašlivého dunění
kraj šírý chtělo shltit v sebe
a zžehnouti jej v plameni!
Však nad vodou, kam v mraku celém
se ke koncertu hmyz dřív slet’,
teď při šveholu převeselém
vlaštovky krouží menuet.
A tma, jež hrozně obzor halí,
a blesky, jež se zastkvěly,
a déšť, jenž vodu rázem kalí, –
jim nezkazily veselí!
Ty vědí, jak se to vždy snuje,
jak směšným byl by strach i chvat:
až se to nebe vyhromuje,
zas modravě se bude smát...
77
Večer nad Žamberkem.
(PANÍ TEREZE SVATOVÉ.)
Vzpomínka malá – její dech
mluví však takovou silou,
jako bych spatřil po letech
dědinu rodnou svou milou...
Bylo to v máji: v barvy dne
míchal už večer stíny,
a ticho svaté, souladné
neslo se do krajiny.
Východní nebe docela
zhaleno plachtami mraků,
a v tesknou tmu se ztrácela
krajina pod nimi zraku.
Jako dva bílí obrové
s bizarrní mohutnou hlavou
Žamberské věže chrámové
zřely v tu oblohu tmavou.
78
A zvolna zdály se kol jich pat
do černé houštiny stromů
drobnět a mizet a zapadat
střechy a bílé zdi domů...
Však západ, západ! Hořel plál,
a já zřel do něho zmámen.
Jako by kdos tam zažehal
ohromný, bengálský plamen.
Kaplička, hřbitov, křížů sbor,
stromků pár, skalnaté tesy,
vlnité hlavy blízkých hor,
porostlé chmurnými lesy,
pruh žita, jenž se v obzor táh,
stádo koz, jež kopcem spělo,
v určitých pevných konturách
v krvavé pole to čnělo...
A jak jsem hleděl do nachu,
oči mé zvábila zcela
ježatá hlava Žampachu
pochmurná, vzdorná a ztmělá,
až se mi zraky zatměly,
a roje krvavých kruhů
nesly se, točily, koulely
po tomto ježatém pruhu.
79
A jeden obraz úprkem
za druhým v duchu se střídal,
jak jsem je ve škole v dětství svém
bájivým okem kdys vídal...
Pan Pancéř kdys se dobře bil,
meč jeho byl na slovo vzatý –
sám císař za to zavěsil
mu na hrdlo řetěz svůj zlatý...
Pan Pancéř pil a hřmotil, klel,
oči mu plály jak plamen,
ohromný nůž a přilbu měl,
černý plášť visel mu s ramen...
Pan Pancéř zlato, zboží krad’,
rozbíjel kupčíkům hlavy,
až přišel císař, zbořil hrad –
a konec byl zbojnické slávy!...
Krev ssedlou a vztek na tváři,
kol šíje ten řetěz zlatý,
pan Pancéř veden byl k císaři
důkladným provazem spjatý.
„Ten řetěz dostal’s ode mne,“
Karel zří do očí jemu,
„co císař dal, to víc nevezme –
přidá však oprátku k němu!“
80
A když se západ ve nachu
a v lesku zlaceném koupal,
v kouřících troskách Žampachu
pán jeho větrem se houpal. – – –
– – – – – – – – – – – –
Teď už jen třáseň krvavá
plála nad ježatou lebí,
jako když od ohně záplava
prošlehá na nočním nebi...
A mně se zdálo chvílemi,
že vidím zřetelně sledy,
kde se kdys zvedaly nad zemi
věž, hradby a hrad ten šedý.
Ba, zdálo se mi, vidím teď,
jak příšerně, živě se šklebí
napolo zbořená, trčící zeď
a kouř z ní krouží se k nebi,
stromy jsou kolem skáceny,
na zemi krev ještě znáti,
ve rumu čakan vztyčený
a na něm tělo se klátí,
bradatá hlava, v ní plno ran,
na hrdle řetěz se blýská –
oblohou letí pár černých vran,
snáší se, krákorá, výská – – –
81
Planoucí západ zatím has’,
tmavý háv po něm se šinul,
už jenom narudlý úzký pas
se kolem Žampachu vinul...
Noc byla beze hvězd, dumavá,
jak je sklon máje vždy dýchá,
a světla z Žamberku žlutavá
zírala do toho ticha...
Já ještě vzpomínal na ten den,
jak tenkrát ve školní škamně
Pancéřův ohavný konec ten
bolestně působil na mě.
Pan Pancéř se mi číms velkým zdál,
já bouřil na jeho katy –
nejvíc však přec mě jen zajímal
ten řetěz od císaře zlatý...
82
Podzim v městě.
Na chrámy, domů stěny, krovy,
na oživenou ulici
svůj nádech sype dušičkový
den popelavý truchlící.
Po šedém nebi slunce chladné
se plíží smutně drahou svou
jak chorý, jenž den ke dni chřadne
a okřívat chce procházkou.
A v parcích žluté listí slétá
na mokrý písek pěšinek,
a na záhonech odekvetá
květ prosaických jiřinek.
Vše zhaleno je v teskném hávě,
vše do žluta a do šeda,
i myšlénka, jež v lidské hlavě
se těžkým křídlem pozvedá...
83
Mám rád ten čas... Jak k jihu ptáci,
než přijde zima ledová,
tak do města se nyní vrací
květ našich krásek z venkova.
A vrací se tak s krásou svěží
a s takým v oku výrazem,
že řek’ bys, že v nich ještě leží
to celé léto obrazem!
Na lících letní růže žhavé
jim vidíš dosud čerstvě kvést,
a v očích, letní noci tmavé,
však plny mihotavých hvězd.
Na rtech jim dosud barva zbyla
a jahod chuť, jež trhaly,
vlas jejich vůni rozestýlá
těch květin jež tam vplítaly.
Jsou prováty, jsou prosyceny
tím žárem, kouzly vábnými –
mám podzim rád – ty naše ženy
jsou nejkrásnější v podzimi!
Hra přírody! V té melodii,
již smrt zde křídly třepetá,
jen žena pyšně vznáší šíji,
jen žena hrdě rozkvetá!
84
Však přec ne sama. Na té nivě,
kde žila letní měsíce,
své hořké květy zvedá snivě
ocúnů rudých tisíce...
85
Stromy v městě.
Ve spoustě domů, skladů, oken, firem
a v pásech chodníků a dláždění,
kde vozy, kočáry se hrnou vírem
a lidé v pestrém hemžení,
mě dojmou vždy ty stromy smutně čnící,
ať v aleji, ať v park jsou stěsnány,
ten pozdrav přírody, vždy zdravím chvící,
sem v pouta městská urvaný!
Tak nějak s bázní zvedají své hlavy,
jak v škamnách zakřiknutí školáci,
a resignuji, ať den plá v ně žhavý,
či vítr jimi burácí.
Jich zeleň chorá, bez lesku a šťávy
je divně zažloutlá neb vybledlá,
jak člověka líc, jemuž na kmen zdraví
zlá nemoc záhy usedla.
86
Jim teskno jistě po venkovské nivě,
po zamodralých lesích v obzoru,
po ptácích, kteří korunami živě
se honí v hlučném hovoru.
Jim teskno jistě po oblacích stkvoucích,
jež jim zde kouř a mlha zakrývá,
po barvách nebes za večerů žhoucích,
když zem se v páry odívá.
Když slyší někdy řeč, již milující
zde šeptají při světle plynovém,
jim teskno as po kraji při měsíci –
jen tam v nich láska domovem.
V nich není s jarem svěžesti a síly,
jež tlačí v rudých pupenů se tvar,
ba nestály by, kdyby nemusily,
o zelených těch listů pár.
A když šum města roste, pustnou lada,
a podzimní van vzduchem zavěje,
tu zrovna s radostí těch vězňů řada
háv svléká marné naděje...
87
Skizza jeseně.
Již jde tím tichým, drobným krokem,
jde lesem, nivou, ulicí
ta stará panna s modrým okem
a bledou barvou na líci.
Mdlý slunce lesk jí rudým zlatem
do prostříbřených vlasů kles’,
a vítr trhá jejím šatem
jak rozpustilý, hravý pes.
Ten šat je omšen, místy kmitne
to záplatou v něm křiklavou;
má klobouk formy starožitné
s vlající pentlí žlutavou.
Má v ruce astru, květ, zkad zírá
stesk po dobách, jež bývaly...
má parasol, jejž neotvírá –
to slunce teď už nepálí...
88
A chodí tichým, drobným krokem
po lese, nivě, ulici
ta stará panna s modrým okem
a bledou barvou na líci.
– Tak v šerých dnech vždy nachází si
pár míst těch láska zrazená,
kde v květech, vůni kdysi, kdysi,
jí líbával líc... ramena...
A špičkou svého parasolu
do trávy ťuká, do snětí,
co každý krok jí srdcem dolů
jak hořká jehla proletí. –
Pryč láska, květy, pryč lesk žhavý,
pryč vše, co bylo nejdražší –
a vítr, ten pes její hravý,
jen suchým listím haraší...
Přijď, ženo, k nám! Přijď za večera,
kdy bolest bývá příšernou
a vítr honí mračna šerá
a třese každou lucernou!
Přijď k nám, ubohá! V jizbě naší
je fauteuil z doby rokoka,
a teplo z kamen zimu plaší,
a lampa září s vysoka!
89
Přijď, poslouchej! (Mně veršů chasa
sic duši často odnese) –
však žena moje zlatovlasá
vždy povídá a směje se!
Přijď, nechoď po těch smutných polích
a lese pustém zčernalém,
kde lká cos, úpí v stromech holých
jak bolest v srdci zoufalém!
Přijď! V té večerní chvíli naší
je letních nocí hvězdný třpyt,
jenž tvoji bolest jistě splaší
a vykouzlí ti dávný klid!...
A zatím pole, les a pláně
háv vezmou zářný, nevinný –
jak by ti kdos zas vsypal na ně
ty bílé, letní květiny...
90
Zimní pastel.
Z večera vyšla: něhu v oku,
jak jabloně květ zardělá,
z pod kloboučku vlas kaštanový
se koketně vil do čela;
šla s elegancí v drobném kroku
a mrazem v páru houst’ jí dech,
ze šatů vál jí parfum sladký
a růži měla na ňadrech.
Je noc, kde v mrazné mlze ztrácí
se domy, chodník, lucerny
a z mnohé tragedie žití
tak mnohý výjev příšerný...
Matným se krokem domů vrací
jak obraný strom za rána:
vlas scuchán, bleda, kalné oči,
na ňadrech růže smačkána...
91
Zima na vesnici.
Roj malých chatek k sobě stulen
v bělavém sedí kožichu,
a modravý kouř vydychují
jak vážní starci potichu.
Zem celá kryta skvoucím sněhem,
sad, pole – rubáš jediný,
jak tmavé stuhy černají se
v něm vyšlapané pěšiny.
Strom každý halen jinovatkou
se leskne bez vší poskvrny
a stojí bez hnutí jak v strachu,
by nestřás’ háv ten stříbrný.
Je ticho. Časem vrznou vrátka
a zahalený lidský tvor
z nich vyběhne a zimou chví se
a před sluncem si cloní zor.
Na lomenici šedý vrabec
se čepýří a cvrliká –
jak smutná prosba žebrákova
ten jeho hlas tě proniká.
92
A vážné vrány chvilkou táhnou
vysoko vzduchem v krákotu,
let jejich níží se a níží
a usedají na plotu.
Vše zlatým světlem oblito je,
vše září, hraje v luzných snech,
lán, stromy, stříbroskvoucí dálka
i bájné květy na oknech.
A přec vše smutno jako v smrti,
tak teskno všude, kam zří zrak,
tak stuhlý, mrazný kraj ten celý,
že neřekl bys nikterak,
že zde kdy vůbec léto bylo
a květy, plno zeleně,
v těch lánech že se za večerů
snad milovalo nadšeně,
že hedvábný mech kryl ty střechy,
že v odpoledních ve chvilkách
se v prašných cestách batolily
maličké děti v košilkách...
93
Tři mušketýři.
Po dlouhých letech přišel zas
mi na oči starý ten Dumas –
můj bože, jaký krásný čas
v sežloutlých listech těch dřímá!
Jak mluví tony vábnými
ke mně ta každičká řádka!
Jako by zavála za zimy
fialek vůně kol sladká!
Jako by hlasem radosti
a září naivní v oku
volalo z bezdna věčnosti
mládí mé v desátém roku!...
To bylo ráno... Já se chvěl
a cítil každý nerv bíti:
já „Mušketýry“ v tašce měl –
a musil do školy jíti!
Tu k příkladům druhů zběhlejších
jsem prvně obrátil zřetel:
pustil jsem školu s očí svých
a dal se přes panský jetel,
94
přes potok, kam jsem zpola pad’,
přes luka přeletěl v mihu
– chvilkou sáh’ v tašku, jest-li snad
nevzal kdos drahou mi knihu. –
Jsem v žitě; kolem klasy kryt,
cvrčkové u nohou pějí,
skřivani létají pod blankyt
a dolů písně své lejí,
nevidím, neslyším, celá zem
mění se přede mnou v žase:
já žiji v kraji prajiném
a v dávno minulém čase.
Dvůr krále, malebné ústroje,
intriky, záhadné věci,
psaníčka, láska a souboje
a čtyři, čtyři ti reci!
Já trpím, nesu strastí řad
i slzy kanou mi tiše –
trpím však, slzím s nimi rád,
ba v jakés hrdinské pýše...
Vytřeštěn zrak, dech utajen,
v spánky krev kladivem tepe –
já žil, to nebyl klam neb sen,
ach žití velkolepé!...
95
Je večer; musím domů jít,
ne však hnán strachem a hlady,
než že mi shasl denní svit,
a že už nevidím tady. –
Nevolno, cizo bylo mi
ten večer v rodinném sboru –
a k všemu na slovo lakomý
mlčel jsem ve hrdém vzdoru.
A koupil za svých úspor pár
důkladnou lojovou svíci –
a ráno měl jsem v očích žár,
tmu v hlavě a plamen v líci.
Já dočet’, hlavu v dlaně klad’
a vypuk’ v bolestné štkaní –
ne, že to špatně skončilo snad –
však proč – to dnes nevím ani...
Po mně to kostelníkův čet’
– jak bych ho viděl dneska:
hoch malý, má tak zbožný hled,
a tvář jak dívky hezká. –
Čet’. Dní jsem neviděl ho pár,
do školy nepřišel taky –
Pak přijde matný, v lících žár
a zarudlé, zapadlé zraky.
96
Pak čet’ je Sekáč. – „Sekáč“ pak
přezdívka byla jen pouhá;
trup malý, nohy dlouhé však,
a chodil jak pavouk ten zdlouha. –
A po něm Klement domkářčin,
hoch štíhlý s vážnými rysy;
– on nebyl zlé té báby syn,
vzala prý z Prahy jej kdysi,
a lidé o něm říkali,
že nezná rodičů ani,
a my mu za to dávali
ovoce, chléb na potkání. –
Ti oba četli. Žádný z nich
do školy nepřišel taky –
pak přišli, oheň na lících
a zarudlé, zapadlé zraky!
Měli jsme radu. Znovu zas
jsme se vším vzájemně zpili,
znovu si kouzlili dávný čas,
znovu zas dávno v něm žili.
Až Klement v posled povídal:
„Hleďte, též my jsme čtyři,
my budem zrovna tak žít dál
jak tito mušketýři.“
97
Přijato.Jdeme v žito zas
v radosti a touze žhavé;
dělena jména mezi nás:
každý má trefné a pravé.
Porthosem*) Sekáč ihned zván,
Athosem Klement, jak ví se,
pro mě jak stvořen d’Artagnan,
kostelník pro Aramise.
Pro kardinála Richelieu,
jenž nám všem nepřítelem,
zde katechet náš přísný je,
mračný a s vrásčitým čelem.
Dál roste řada jmen veliká,
máme vše, ať to kdokoli,
máme i žlutého koníka
z té prvé kapitoly!...
A tak jsme ještě téhož dne
dali se do práce hnedky,
my psali listy milostné
a začli s děvčaty pletky.
Však už hned všem nám k postrachu
Richelieu zjevit se spěchal,
ve škole hodinu na hrachu
veřejně klečet nás nechal!
*Porthos, Athos, Aramis, d’Artagnan, kardinál Richelieu – osoby z Dumasova románu „Tři mušketýři“.
98
Ale my našli pomsty cíl,
oh, my se strašlivě mstili:
ty kluky, které on pochválil,
my jsme hned po škole sbili!
My často o něm zpívali
jízlivou, potupnou odu,
na jeho zhoubu jsme pívali
z potoka zkalenou vodu!
My s Hugenotty válčili,
šli v souboje a pračku dravou
a domů často chodili
s boulemi, rozbitou hlavou!
A což když přišel prázdnin čas!
Richelieu náhle byl v prachu!
náš Porthos mínil: „Ujel as
před námi z velkého strachu.“
A znovu v boj a v lásky vír!
My bili, nám bili hlavy –
však každý z nás byl mušketýr
i v lásce i v boji pravý!...
Prázdniny přešly, podzim táh’,
konec to radosti, léta...
Na mušketýry osud sáh’
a rozvál do všech stran světa!
99
Aramis, který v duchu svém
pobožné jádro choval,
začal se zabývat kostelem
a při mších ministroval.
Porthos byl strážcem husích stád,
jež honil na pole sžatá,
já musil do Prahy shledávat
moudrosti zrnečka zlatá.
A doslech’ pak, že do dáli
vezli též Athose v krátce,
u nás prý o něm říkali,
že odjel k otci a matce...
Dnes člověk slouchá s údivem,
co mu vše paměť ta říká!
To vše se zdá mu býti snem,
to snad se jiného týká!
A zas ví, že to s radostí
a září naivní v oku
dnes volá z bezdna věčnosti
na něj čas desíti roků!...
Ach, Athos zhas’ už hrdinný
v Bosně kdes v zápase tuhém...
to psali tenkrát noviny
v osmdesátém druhém...
100
Už Porthos taky dřímá kdes;
podlehl o život v boji:
řemenem chycen v kola kles’
a zdrcen byl v továrně stroji.
Aramis klidně po otci
tam u nás kostelničí,
má děti, jež prý vždy do noci
v modlitbách, zpěvu cvičí.
A já už vcházím do těch let,
kdy člověk žil už dosti,
kdy nedívá se s touhou v před
však zří v klín minulosti!...
A dnes mi přišel v ruce zas
po letech starý ten Dumas –
můj bože, jaký krásný čas
v sežloutlých listech těch dřímá!
Ba, mluví tony tak vábnými
ke mně ta každičká řádka,
jako by zavála za zimy
fialek vůně kol sladká!...
101