V. DAR JAZYKŮV. [47]....protož...protož sestupme a zmaťme jazyk jejich, aby jeden jazyku druhého nerozuměl.Genesis I. 11. ....i...i ukázali se jim rozdělení jazykové jako oheň, kterýžto se posadil na každém z nich. I naplněni jsou všichni duchem svatým a počali mluviti jinými jazyky, jakž ten duch svatý dával jim vymlouvati.Skutk. apošt. 2. Od velké noci den byl padesátý,co scházeli se svorně v jednom domě,své staré upomínky obnovovata sílit sebe k nové práci ducha:tož Petr, Jakub, Jan a Ondřej, Filip,a Tomáš, Bartoloměj, Matouš, Jakub,syn Alfeův a Šimon zván Zelotesa Juda bratr Jakubův a ženyi s Marií, kdys matkou Ježíšovou.A co tak modlili se do půlnoci,síň setměla se slabě osvícenáa prudký náraz otřás celým domemjak valící se vítr. Všecko ztichlo[49]a zhasla rázem světla. V tom však oheňtmou bleskl zářný, nad každého hlavouse vznášel ohnivý a velký jazyk.I procitli v tom z omráčení svého,děs minul, cosi rozpoutalo náhlese v jejich duších; druh tu kynul druhujen posuňkem, však v očích plála radost;všech ústa jak by náhle rozvázánase chvěla – ale co z nich znělo, cizíto byla řeč a každá, každá jiná,těch národův, o kterých slýchávalive mládí svém a o nichž mluví báje,a hbitě počínali hovořitia každý jinak, a přec všichni sobě,co děli, rozumělirozuměli, jak by v řečisvé matky každý mluvil. Ustal hukottěch padajících vod a toho vichru,však jazyky se chvěly nad hlavamijak ostré ohně temnem kmitajíce.Jak velký stín, nad čelem žhavý plamen,se první Petr vzpjal a začal mluvit:„Pláň dlouhou vidím – nazývá se Senar,rod lidský žije tam a cihly pálí,je zemí lepkou pojí místo vápnaa staví město na té dálné pláni,jež roste k nebi, věž má velkou v středu,ta spiralami dotýká se mračen.Ó pýcho lidská, zde chceš čelit Pánu?“50A jiným jazykem dí na to Jakub:„Mrak trhá se, v cherubů slavověnciPán sestupuje, vidí věž a město,a obrátiv se k andělům dí: Běda!Tak spojily se všecky děti hříchu,by přehlédly se svorně, proti nebijak válčit lze, toť začátek jich díla,toť tvrdohlavost, vzdor je pojí v celek,že jeden jazyk mají, sestoupímea zmatem řeči jich.“Jan pokračoval:„Jich zmatem řeči, nebudou si vícejiž rozumět v myšlence o odbojia zmatek nastane, spor mezi nimia krutá řež, tak rozptýlíme všeckypo tváři země jako vichr smetí.“A jiným jazykem zas pravil Ondřej(a přece všichni sobě rozuměli):„Tak rozptýleni byli po vší zemia zanechali stavby města toho,i věže té, jež sluje Bábel, věkům,což zmatení jest jazyka a řečí.“51A Filip na to:„Tak se rozptýlilia nenašli pro různost svojích řečívíc k sobě cesty, pohltil je prostor,žil každý na svém, kdož si rozuměli,ať pastýř niv, hor lovec, nebo kovář,a z myslí jich, jak byli rozptýlenirozptýleni,se vykouřila ta myšlenka vzpoury,dbal každý o sebe a svoji hroudua pouze o zdar svého pokolení.“A Tomáš pravil:„Tisíce tak rokůse převalily přes jich bědné hlavyv tmách žijící a nepoznavší světla.“A Bartoloměj dodal:„Žili v prachu,prach jedli, jak had v ráji, otec jejich,v jho tyranů svých ukláněli šíjea pro nic vraždili se mezi seboua děti plodili a zemi celoutak zalidnili.“Matouš pokračoval:„Ó věky tmy! Ó věky dlouhých nocí!52Však zrálo zatím dílo vykoupenív úradku Boha! Vždyť je láska pouhá.Tak mnohý světlý zjev byl mezi nimi,však že byl sám, nerozuměli všichni,jak mluvil k druhým z rodů vzdálenějších,tak dohasl jak knot, jenž doutná sšlápnut.“Syn Alfeův pak Jakub převzal slovo:„A velké vzplály myšlenky jak hvězdya zapadly zas, cizí zněly řečí,na skálu padly nebo v kolej cesty,a tma zas kol a bratrovražda, spousta!“Děl Zelotes:„Však v taji boží radyjiž mohutněl ten prut z kořene Jesse,syn Davidův, jenž narozený v chlévěrybáků řadou otočil se v mládí,křtěn Janem v Jordáně a umřel za nása za všecky a vstal.“Dokončil Juda:„Vstoup na nebe, nám zanechav svůj odkaz.Teď hlásí se k nám v jazyků těch tvaruv té bouři vichru, který třásl domem.“53A opět převzal Petr první slovo:„On přichází! Ó, na tvář všichni padněm,hřmí v oblacích a hovoří k nám vichrem.Duch, dědic jeho obrodí teď zemia první, co jest velké jeho dílo:on láme starou kletbu Babylonskou,co různo sobě – v celek opět váže,že všichni, každý nechť hovoří jinak,přec vespolek si dobře rozumíme.Ó Chama synové, ó děti Chusa,ó vnuci Nimroda i Ananima,vy Chashunští a děti Amorhea,od Mery k Senaru a Babylonu,jak po potopě světem rozlili jstesvé rody jako valné vody, nyníPán, který rozptýlil vás řečí zmatkem,teď v jedno jazyky vás ohnivýmitož láskou pojí, mizí stará kletbaa Jahvé žárlivý, jenž všady zradua odboj tušil, ustoupil již Duchu,tož duchu lásky, smíru, shody, něhya vzájemného všech se pochopení.Sem Parthští, Médští, Elamitští spějte,vy z Pontu, Frygie a Pamfilie,vy z Arabie, Kyrény a Kréty,zde vizte veliké ty divy božía divte se! My každý jinou řečísi rozumíme! Div ten dělá láska,ta, s kterou Ježíš těžký svůj kříž nesl54na Golgotu! Teď sobě rozumíte,tož milujte se všichni! Na kolena!Dík! Sláva! Hosanah i allelujah!Od věku k věkům lidstvo, jedno lidstvo!dnes k Otci světla hledí ve důvěřea rozumí si a Bůh rozumí mu!“A první padl v prach a zastřel tvář svoua všichni za ním. Marie jen v tajisi utírala slzy, které hojnějí splývaly přes bledou tvář, a vichrjak pozoun hřímal posledního soudua tmou se rudé jazyky dál chvěly,nad hlavami všech v ručej spojily se,a světlý oblak, plný bílých křídela jasu nadzemského – dům se třáslv svých základech – Bůh Duch se zjevil světu.55