TAJEMSTVÍ JEHO NOCÍ.

Růžena Jesenská

TAJEMSTVÍ JEHO NOCÍ.
Hrál Bacha, otce nedostižné harmonie, pak vstal a řekl: „Čtvrtá dimense-intensum – jest, má přítel Fricker pravdu.“ Zhasnuv světla do noci vyšel, kde již milliony hvězd zářily nade tmou a klidem. „Osvětli je, můj Pane, ony duše!“ řekl tiše, „dej, by slétla s tvých trůnů milost k nim -– nejhříšnějším!“ Tak kráčel ponořen do noci tajemství, do vidin extáse, v bolestných pochybností nesnáze a v mysterií nejžhavějších sen. A cosi úžasného tvář jeho obestřelo, jako v deliriu šel po pravém břehu Schaichy. Velká byla víra jeho ve vlastní slovo, v plamen, jenž mu v srdci zněl podivnou fugou. Náhle zastavil se nad HeilbronnenHeilbronnem, kde jasná voda z pískovce se prýští, a stojí v temném lese starý rozpjatý dub onen, a pod ním jeho kazatelna. Na ni vystoupil 30 jak zadumaný mág, by v chvíli příští půlnoční obvyklý svůj velký akkord snil, by do tmy shromážděných duší spásu záře vnes’ – Oetinger Bedřich Krištof, blouznivý a přísný kněz. Hlas jeho náhle rozlehl se širým lesem, jak boží hallucinace, horoucnost stupňoval a vyvrcholil soucítění v žal: „Vstříc bouřím každý svoji duši nesem’ a nevíme, kdy v zmatek upadne, kdy potřísněna hříchy klesne v hlubiny trýzně strašné, záhadné! Bolesti vaše spát mne nenechají, zoufalost vaše na pomoc mě volá. Jdu! Ať má síla Ďábla ve vás zdolá, chci, aby všichni sešli jsme se v ráji!“ Stál jako zjevení v tmě noci ozlacené a zvednuv ruce dlouho nesouvisle, vroucně řečnil a končil jak sto modliteb by zvěčnil: „Vás vysvobodím, duše odsouzené!“ A zašeptal: „Je vás les plný, duchové, drazí duchové, tak vámi přeplněn je vzduch, tak obklopujete mě, jako koráb vlny, chci, aby lkání vašich srdcí slyšel Bůh!“ Hlas jeho ustal s chvěním jako rozzpívaný zvon. Ó, co viděl on: pod větví baldachýnem v stínu skály tam velké zástupy kajících duchů stály, vtělené v lidské postavy, zrak doufající, upřený úzkostlivě k němu – k dárci míru, 31 se stopou strázně, záludných dob v líci a žití nejkrutějších vírů. Podivná gesta projevila se a nestřeženy vzmach – posmrtné upřímnosti, někde úžas bolesti a strach před věčným zatracením, a jinde pouhá lítost, prostoupena chvěním imaginárních srdcí, světel nebeských. A celý les dech zastavil a s kazatelem ztich’! Oetinger sestupoval s kazatelny, pramen smutně šuměl, duchové vánkem zázračným se zvedli a kněze následovali. On vinám jejich porozuměl a s nimi loučil se. A hvězdy bledly. Duchové vraceli se do tajemných říší velikých utrpení, světlo pokání nesouce ve svých stínech, pokorní a tiší. Oetinger na života a na smrti rozhraní a světských rozkoši, snů na poušti utkvěl a duchy každé noci vítá a káže jim a z trestu propouští, když dlouho po půlnoci na východě svítá. Soumraky odcházejí, a duše z očistce vysvobozené s nimi... A v Oetingrově duši podivné se barvy chvějí: Bachovy hudby kouzlo, přízrak Daemonů – a touha po nebi. Nad vrchy zasněnými slunce se zjevilo a ve zvonů tesklivé písně srdce bušila mu vstříc: „Kde, kde je nebe, kde je Bůh? Když duší odsouzených, nešťastných 32 je plný vzduch, kde, kde je nebe?“ Odpověď slavnou zavřel v prsou svých „Jen tam, kde srdce těžce zápasíc, vítězně zapomene Sebe!“ [33]