XVI. THEORIE

Josef Svatopluk Machar

XVI.
THEORIE

Nikdy se nerojí tolik reformujících theorií jako v době soumraku, ve fasi přechodní. Filosofové, básníci, politikové – slovem kde kdo mní se býti povolán a horlivě se snaží pomoci nešťastné době. Svět se plní čerstvými pravdami, utopiemi, systemy, návrhy, nápady, radami, projekty – a výsledek? Tentýž, jako byl vždy v tom případě: halda čerstvých dokladů o nicotnosti každé theorie...
Z netištěné knihy neznámého filosofa.
[73] Začneme s ctihodnou metaforou: Proud času (víte, jak často už čas byl přirovnán k proudu!) valil se, valil širokou plání; tu plynul tiše, idyly tvořil, tu padal slapem, řval, výskal, hřímal, čeřil své vlny bělavou pěnou. Teď – fin de siecle zapadl kamsi v kotlinu širou. Napřed jsou hráze, po straně hráze, do zadu nelze. I začal kroužit v kotlině širé dokola kolem posupných hrází, a voda roste tam a hučí vztekem. Lidstvo – jež nese on na svém hřbetě – chvěje se úzkostí: jak se to skončí? co bude dále? kam s námi vpadne divý ten komoň? 74 Příšerná, těžká, nejistá chvíle! A zatím přišli – jak se to stává, jak se to dělo vždy v takových dobách – učenci moudří a lidé dobří a prostodušní, každý z nich myslí: Jsem spásou Doby, teď stůně ubožátko – nu, pomohu ! – I hrabe a ryje z nich každý do ohromných hrází těch žlábky dle neomylné svojí theorie a poroučí kolem: Tadyhle půjde celá ta spousta, toť jediná dráha, jež vůbec je možna! S opačné strany, kde vyryl svůj žlábek, volá hned jiný spasitel moudrý a prostodušný: Ne, zde je spása, tudy se povalí spousta ta drahou, kterou já kopal! – A jiný tamo, a jiný onde, 75 a jiný docela nazpátek hledí a hlavou kývá a přehlušuje ty všechny druhé: Čas půjde zpátky, vrátí se drahou, kterou byl přišel – toť pro nás spása, tam na začátku kyne ztracený ráj! – Učenci moudří zle od svých žlábků pouští se v sebe: bojují, zápasí citáty z klasiků, ze svatých otců, z koranu, bible a hází po sobě hrstěmi paradox, důvodů, sofismat, sentencí a špičatých slov – hrdla už chraptí, žlábky se staví – Doba však nechce, nechce a nechce. V kotlině širé proudy ty rostou, krouží a hučí kol posupných skal. Ó theorie, vy theorie, 76 vy špatně renomované, ctihodné, šedé theorie! Ty proudy vod, tu spoustu děsnou neovlád člověk nikdy a nikdy! Nevěděl, neví, kudy se povalí v minutě příští ta nejmenší vlna! Dnes... zítra... za rok... prorve si hrázi obrovský kolos – jak, kde a kamo? Sám ani neví... My tušíme s děsem, že bude to bouře divá a hrozná, jak bývala kdysi v takových dobách... že proud ten zrudne, jak by v něm ležel červánků požár... Jedno jen tvrdit můžeme jistě: že s výsměchem děsným strhá ty žláby, ty stružky, ty rýhy učenců moudrých a prostodušných. Že stopí všechny ty theorie, 77 vždy špatně renomované, ctihodné, šedé theorie... Tak v pohádce jedné churavý obr leží a stená, proklíná, hučí. Felčaři drobní s slabounkou rukou obstoupí obra, radí a radí, dávají masti, thé heřmánkové i rebarboru. Však v těle obra divoká zuří nemoc; on chví se dále, proklíná, hučí; bolestmi omámen strpí, že dávají ty obkladky, masti i hořký lektvar. Však přejde krise, krise ta děsná, vyvane nemoc, i vstane silen, v své hrozné výši, tu chytí ty kelímky, láhve a břečky a felčary chytí za tenké nožky a hodí jak míčem veselý chlapec tou celou drůbeží kams na bok skály – 78 a kráčí dále za obřím cílem... Ó proude obří, ohromný Čase, jedno z tvých dětí, jež ty jsi zrodil a jež i pozřeš jedenkrát jistě jedno z tvých dětí, jež děsem se chvěje nad tvojí nemocí, nad tvojím vztekem – jedno z tvých dětí, jež trpí s tebou – to čeká a touží zřít velkou tu chvíli osvěžující a touží pozdravit řev nových tvých proudů velikou slokou hozenou do nich, ač ví, že shltneš ji, jak všecko jiné! 79