Matka.

František Chalupa

Matka.
Nečítaly stáří svoje podle času, podle hodin, počítaly stáří svoje podle věků, podle rodin, které tady dorůstaly, přerůstaly, vymíraly. Na smrtelném loži hyna napomínal otec syna a ten leckams vložil ruku, věda, že co dneska spraví, zítra bude dobré vnuku. Nade trámy stříška sivá, po níž četa ptáčat snivá hopkovala lehce za dne. V lepších dobách vypučela na zetlelém leckde došku útlá travka, kvete trošku, ale brzy vedrem vadne. Zamyšlen a zadumán nedohledných stepí lán. Stávaly tam chudé chatky, venkovského lidu matky. 43 Nachýlená každá k boku dumala tu mnoho roků. A ta nouze, a ta bída, a ta sešlost, a to stáří, které člověk na nich vídá, obíhaly jenom venku: ale uvnitř ve přístěnku rozkvétala v očích radost, dorůstala v dětech mladost a kde hostem není lenost, usmívá se spokojenost. Nestojí tam více chatky venkovanky na hor svahu. Jsou jen stopy po tom blahu, po radosti, po úsměvu, po mladosti, jaré síle: komíny tam čnějí bílé, zamyšlené v těžké dumy, kolem leží černé rumy. Přiletěla vlaštovice – v truchlé písni, v žalném zpěvu svoje mladé, svoje děti pod chaloupky, římsou hledá. Není jich tam. – Letí, sedá na komín a na strom, na roh – Nelze letět, nelze pěti, nelze svěřit žaly zpěvu. Nevychází stará žena, nehází jí jako jindy k nasycení chléb a tvaroh. Chudák, kterak vyjít může, když ji nyní Tatarové 44 do zajetí v ordu vlekou, když jí chystaj’ tvrdé lůže, staré ženě muky nové, když jí z očí slzy tekou trpké jako vody morské, četné jako proudy horské. Tatarové, Tataříni přiletěli, zapálili nejdřív chatku, potom vísku a kdo jako mrtvol v písku neleží a v nebi Bohu nežaluje na tu rotu: pozná zajetí a psotu, soužení a z pekla muku. Připoutali k noze nohu, přivázali k ruce ruku a kde krása, a kde vnada zdobívala lepou děvu – – odvrací se v trpkém hněvu pravý anděl nevinnosti, k srdci ruku chvějnou klada v zármutku a zoufalosti. Což ty, ženo, staré kosti, vzpomínky a lásky naděj nepohřbila jsi tam raděj, kde pod křídlem smutné dumy rozloženy chaty rumy. Lépe by snad bylo v hrobě odpočinout tiše sobě, podřimovat s blahou chatkou. 45 Či snad bylas někdy matkou a tvé děti v lepší časy vyplatí tě jistě z ruky kořistivé Tatar chasy? Vrtí hlavou. Měla děti. ale nemá, nemá více. Zplodila je, zrodila je, mlékem vlastním kojila je, učila je písně pěti, odkrývala víry taje, ale rubáš nechystala, nechystala rubáš pro ně. Osedlala synu koně, syn jí odjel s cárem v dáli k řece Kalce, bílé vodě, kde chán jako liška chodě úskok choval, podvod snoval. Tamo v boji těžkém, krutém, kde druh podle druha stáli, nekles’ jako travka, prutem kterou hravě podetneme: ale jako mladý javor pod tisícem ran a rázů. Mohylu mu nasypali druzi jako bohatýru, který hájil vlast a víru. Jediné jen zbylo poupě na trnitém žití kmínku staré ženě v upomínku. Malá Sáša, hezká dívka: usmívavá jako slunce, outloboká jako cívka 46 a s tvářemi planoucími jako červeň na merunce. Rozohněné vidí zraky jako v mlze šedé hory, jako v šeru tmavé bory a nad nimi modré mraky, a pod nimi malou chatku. A v té chatě měla matku starou asi jako tato. Ó vzpomínek drahé zlato! – Škoda, že tak s velkou těží je možno dobýt z dolů minulosti, v kterých leží. Tuhle ženu někdy znala – mluvily a žily spolu, slyšela hlas tento kdysi, viděla tak známé rysy – – v radosti a bolném zmatku poznávala vlastní matku. – Druhý den již na útěku byla matka s dcerou svojí. Věru tomu, kdo se bojí nevadí zlá tíha věku, špatná cesta, v sypkém písku, ani těžké břímě hladu. Viděly již rodnou vísku, modré hory za ní vzadu. „Mně se zdá, že, matko, včera,“ hovořila teskně dcera, „zapomněly jsme my cosi.“ 47 Dumala a vzpomínala a pak jako ze sna šepce: „Matko, dítě na kolébce.“ Také dítě, cizí dítě... Taká ztráta zabolí tě? Dcera v tváři na smrt zbledla, na práh vedle matky sedla. Byla tichá noc jak hroby. Spala matka spánek mdloby, ale dcera s nepokojem oka do dne nezamhouří; vášeň lásky v ňadrech bouří sněhem bolu, touhy znojem. A když se dnem slunce kráčí, hovořila k matce v pláči: „Matičko má, s Bohem buďte. Uvažte a sama suďte: Jaký je to život, máti, abych jenom vzpomínala, kdo s mým děckem bude hráti, kdo je krmit krmí sladkou, kdo mu podá k pití vody, koho nazve jednou matkou? Je to život a zas není! zoufalost jen v choré lebce slavit bude divé hody. Matko, dítě na kolébce – – Doma v ordě Tatarové dělí sobě lupy nové. Jako ptáci, jako vlci dělili tu kořist hojnou mezi sebou Tatarové. – 48 „Hoj ty, babo, stará, sivá dokud’s ještě trochu živá, kolébati budeš dítě, jediné to dítě moje.“ Kolébala, uspávala malé dítě, cizí dítě. Kolébala, vzpomínala na své dítě, vlastní dítě: je-li živo, zda mu někdo podá číši vody čisté, skývu chleba bez výčitky; je-li mrtvo, zda mu někdo rubáš ušil s bílou nití – bez uzlíku proto, že je plno uzlů lidské žití, že je trudné, uzlovaté – zda-li leží v zemi svaté, zda na jeho hrobě zvedá snítky strom, zda ptáče sedá v jeho stinné ratolesti, aby mohlo hovor vésti s mrtvým dole, jemuž plynou zvolna dnové pod tou hlinou a jejž tísní černé hroudy. Jako sněhy v bystřin proudy tály její bol a tíseň v divokou a smutnou píseň, v které trpce žalovala na tatarský lup a vpády – v které trpce žalovala tklivým slovem rodné mluvy. 49 Matka za jejími zády poslouchá tu píseň bolu a zpěv tklivý staré chůvy probouzí v ní upomínky. Zpět vyšší pudí touha zbožná. Prchni, ještě bude možná. Vyšla matka za svou dcerou, zda ji potká při návratu? Přišla na step. – Vidí supů hejno, jak se spolu perou na netlícím dosud trupu, vydírá brat kořist bratu. Co ten trup a menší vedle? A co tihle ptáci draví? – Stopy koňské v písku kolem dosti jasně, zřejmě praví: Manžel otec prchající zabil matku a s ní dítě nebožátko v loktech spící. 50