Čechové pod Řípem.

František Chalupa

Čechové pod Řípem.
Opouštěje noci lůže nad horami vzplál den bílý; jako v dívčí kadeř růže, v jeho zlatý nach se chýlí. V světlé záři kolem skrání stoupá slunce nad krajinou. Na koberci květných strání omývá se bílou rosou, dovádivě v hlubeň sinou ponořuje nožku bosou. Nad Šumavou zadumanou jeho zlaté líce planou, nade Sněžkou zimnou v kráse nevídané usmívá se. S ranním vánkem ve spojení rozptyluje noční chmury kolem tiché, němé Hůry Kunětické, která v snění jako dívka do zrcadla hledíc do vln Labe, vidí, kterak vlna vlně padla v náruč tekouc do daleka. Nachem plane valná řeka jako tváře šťastných lidí, 85 jak perlami ze dna moří posetá pláň její hoří. Tu se vlna klidně směje, onde vlny květy lámou – – a to slunko cestou známou k lesnatému Řípu spěje. Kolem Řípu divné změny; neznámé a cizí hlasy odrážejí skalní stěny, zvuky, které věčné časy byly tady neslýchány. Pod klenbami starých stromů rozbíjejí muži stany; jiní brousí ostré zbraně a ten zaťal topor v kořen jedli, která na té straně nemyslila na pohromu; jiný silnou žízní mořen vyhledává chladný pramen; tam ten velký luk sňav s ramen chytře ouklad činí zvěři kryjící se mezi keři, a šíp drže nad tětivou hbitě stíhá šelmu divou. V nepořádku, za hlomozu přece s úctou nevýslovnou mladý starý kolem vozu zlaceného za svým dílem spěchá. – Za jakým to cílem pocta taká? Snad tam skrovnou mohovitost svoji střeží? 86 Zlato, stříbro, kment a perly, drahý jantar od pobřeží severního, nebo berly s korunami, skvosty, žezly králů svých? Či ziskuchtiví kupci semo zboží svezli? Nevezou to kment a perly, ani jantar od pobřeží severního, ani berly s korunami, skvosty, žezly králů velkých: ale střeží tam obrazy bohů rodných, Dědků, Skřítků divuhodných, které z domů s sebou vezli. Vraceje se lovec z houští tahouny od voje pouští. Po travinách skot se pase, odbíhá a zpět se vrací. Ženy však a děti zase rozběhly se za svou prací. Hle! tu dítě kučeravé, usmívavé, svěží, hravé kamínky a hrstkou písku naplňuje dutou misku. Tamhle trochu větší hošík zastavil se v běhu právě, květinami plní košík usedaje v bujné trávě. Vedle starce, který kopat počíná a černou hlínu prohlíží, se chápe lopat jiný; tamo v hebkém klínu 87 vypravuje cosi sladce modrooké děvče matce. Mladé ženě v lípy stínu rozplakal se červík malý, ručinkami sahá k prsu. Podál chlapec potok kalí a ten druhý v hustém trsu ku předu se mocně tlačí, kde snad zahled’ hnízdo ptačí. Proč tak náhle hlava rusá obrací se chlapce v houští? – Četa jezdců k Řípu klusá, letmo v běh se s větry pouští! Jedou, jedou, skoro letí neunavně jako ptáci. Muži vidí hejna dětí, zanechají svoji práci, shlukují se v pestré davy mudrujíce, hádajíce každý podle svojí hlavy: „Nebudem se toulat více,“ dokazují jedni stále. Dovozují opět jiní: „Potáhneme asi dále.“ V čele lidu hledícího objevil se také nyní Vojen; jenom jako kmeta s usmívavou klidnou tváří znal ho národ. Ani stáří, ani věk a četná léta nezlomily jeho sílu. 88 Urostlý byl jako jedle, každý sval jak skála; jako junák seděl v sedle, jako muž se míval k dílu, jako stařec radil v radě. Vlídnost z jeho tváře smála na tě se, a jestli mluvil, zdálo se, že dobrou vílu horskou slyšíš rozprávěti. Dvanáct mladých orlů kdysi dorůstalo v jeho hnízdě: Však orlové nebyli to, ale vlastní jeho děti. Vynikají umem v míru, udatenstvím v krutém boji: bojují jak mladí lvové, snují lest jak chytří rysi, obratně si vedou v jízdě. Nejmladšímu pak z nich lyru dali bozi, aby zpíval, prozpěvuje píseň svoji, oslavoval činy nové, bohatýrské činy v boji, kde se valí šípů příval, kde se jiskří ostré meče, a krev volnou řekou teče. – Pozdravují všichni kmeta a on bystře pozoruje, jak se blíží jízdná četa a jak ranní vítr duje a jak zdouvá hřívy koní, na přílbicích dlouhá peří. V čele hloučku jede Čech, za ním mladší bratr Lech. 89 Podkovičky ocelové o kamení jen jen zvoní. Za nimi jak v stepi šeří vlci jiní vladykové k lesnatému Řípu měří. Není skoro ani možná rozeznat je... Na tom koni bílém starý Dudleb jede, jehož mysl tichá, zbožná. Každý dobře ví, že v loni nechav lov a domov, zbraně octl se až na Rujaně, kde chrám boha Svantovíta k nebesům se hrdě vzpíná. Jemu není poctou kýta tučná, aniž obět jiná; poctou mu roh plný vína, a když rolník žeň svou sveze, velký koláč z rukou kněze. Za ním také na bělouši jede Charvát; poctu všecku staré sivé jeho bradě! Poselstvím byl kdysi v Řecku, s cárem mluvil v Cařihradě. Na tom velkém, sivém oři před nedávnem Lužan v běhu v krajinách na Černém moři stíhal hordy Pečeněhů. A lech Turov na vraníku čabraku má zlatotkanou, v Novgorodě zakoupenou. S ním se v závod ženou Dub a Jarvod, který dýku 90 veklál v prsa zrádci Srbu a čin ten mu není hanou. Výboj, David, který v krbu domácím své ženě kštici spálil, ženě nevěrnici. Podle rouch ze soboliny poznává své čtyři syny Vojen. – Jedou, jedou stále, jedou, juž jsou poblíž hluku, jedou, již tu budou v mále; již Čech bodře tiskne ruku Vojenovi. – Na nebesích zlaté slunko zvolna stoupá; na větvicích stromů v lesích jeho ladný svit se houpá. A tím sluncem mezi Čechy právě teď jest mladý kníže. Shromáždil on kolem lechy, vladyky a kmety lidu, které spolná láska víže. Kolem těchto lid se tlačí, tlumí, tiskne, tlačí znova, aby slyšel kněze slova. V lepé tváři stopy klidu velebného se mu zračí, jaký vládne na obloze, na sivých kdy mraků voze odletěla bouře lítá. Chochol přílby lehce vlaje, těžká ruka svalovitá s jilcem sobě meče hraje. 91 Vztyčil se jak Perun v mracích, když k tětivě klade šípy a jak posly po oblacích blýskavice rudé sýlá. Perunovi, vládci nebe, vyrovná se lepým šatem. Je to dlouhá říza bílá, jejíž lem a zpodní cípy protkávány zdobně zlatem. Ještě pohled’ kolem sebe. Tisícové kolem stáli. A když ztichlo vše, že v dáli slyšet možno sedmihláska, zahovořil těmi slovy: „Národe můj, srdce moje! Kde náš domov, kde jsou krovy chatek našich, kde ty háje, z kterých smírně bozi patří, kde jsou matky, které báje zpívaly nám pacholatům, kde otcové, kde jsou bratří, kde ta rodná země naše? K východu tam, ke Karpatům pohlížíte nyní plaše. Tam v té zemi rovinaté rozloženy luhy zlaté. Tam náš domov, tam jsou háje, z kterých smírně bozi patří, tam jsou matky, které báje zpívaly nám pacholatům. Tam otcové, tam jsou bratří, tam ta rodná naše země. 92 Slza s víček vašich kane, hledíte-li v dáli němě, odkud lehký vánek vane. Jako ptáci mezi kmínky přiletují upomínky. Vidíte vše planout v zlatě, zářiti vše v barvách duhy, lesy, pole, řeky, luhy a ty chudé stěny v chatě. Vzpomeňte však na ty doby útrap, nouze, bídy, hladu, který kopal četné hroby, který celé kraje posil mohylami. – Marně prosil, marně žádal si kněz rady, marně obět s každé hlavy na oltáře bohů nosil. – Kromě toho truchlá zpráva o neznámém lidu straší, který táhne k vlasti naší. Neznal míru ani práva; podivným se bohům klaně tasí jenom k boji zbraně. A ty divé, četné davy každé město, každou vísku spálí, zbortí, zhladí, zničí. Jest jich jako v moři písku, jako sivých mraků v nebi, jako lesní zmije syčí, ale staří jako mladí chytrostí se chlubí hadí. 93 Každý zalkal v bolném stenu nad záhubou, která zemi milovanou zničit může. Svolali jsme moudré muže, náčelníky, hlavy kmenů, vladyky a lechy v sněmy, a ti dali moudrou radu, že je třeba vytáhnouti z rodné země ku západu, tam, kde slunce purpurové večer líbá vodní vílu, že je třeba sídlo nové vyhledati na té pouti. Smutně každý měl se k práci. Jaro bylo; v loňská křoví vraceli se tažní ptáci, teplý vítr zadul z dáli, sněhy tály, ledy tály, vody v běh se daly nový, meze jasná zeleň šatí, letorosti, první listí nachem jarní slunko zlatí. Ale oráč nejel v pole, aby kypřil půdu v potu tváře; ani pastvec hole nechápal se, aby skotu někde našel pastvu novou. Lovec nevšim’ sobě luku, rybář jindy pilnou ruku nevložil na staré sítě. Smutné ženy, jako v zmatku pobíhaly, naříkaly, jakby válka v divém hluku chtěla ztéci naše valy. 94 Otázkami i to dítě zasýpává smutnou matku, co se děje, co to bude? A než třikrát štíty horské políbilo slunce boží, a než třikrát víle mořské světlou hlavu na klín složí: v dlouhých řadách, v dlouhém tahu zamíříme ku západu od milených rodných prahů. Vsi a města, hrady, dvorky, řeky, háje, hory, luhy, ztrácely se v dáli, v zadu. Po planinách přes pahorky, nivy, pole, pláně, struhy pospícháme v země cizí. – Aj, tam na té blízké hoře ještě pohled! – a pak zmizí rodná zem a cizí moře obklopí nás svojí vlnou. „S bohem“ národ zemi dával a tu smutné tuchy nával propuk’ v pláč a bolest plnou. Ženy, děti, muži lkali... Počali se mnozí chvět, vraceli se domů zpět – a my, táhli přece v dáli, tam kde čela Karpat halí šedou mlhou Perun vládce, tam kde Visla vlny valí ku severu s klidnou Odrou, tam kde v dálku tmavomodrou 95 Jeseník se němě dívá, a kde Labe v tichém šumu sobě šeptá, sobě zpívá o minulých časech dumu, – Vltavu, jak útlocitnou děvu, jímá do náručí, v políbení rty se kmitnou, medná, sladká slova zvučí a pak spolu k Rudohoří spějou jak dvě dobré duše, kterým svit a stříbro zoří denních shaslo, které v tuše truchlé v návu, v duší sídla v neunavném letu míří. Poletují duše tiší jako ptenci, nebo chmýří, ale šumot jejich křídla lidské ucho neuslyší. Na oupatí Řípu, který zvedá témě v prostor šerý, stanuli jsme. – Cestou dlouhou objeli jsme na komoních kraje, rozhledli se po nich, opatrně zkoumajíce, země nitro, země líce. Krásná zem to! Umru touhou, jestli chcete táhnout dále. Na stařičké, sivé skále ujme hloh se, nebo kvítí do podušek mechu býlí unavenou hlavu chýlí. 96 Ráno přijde horská víla, vábná dcera Perunova, kterou Bába porodila přivinouc se k bohu hrudí; zahovoří tichá slova, v kterých kypí tajná síla a vše letmo k žití budí. Sotva kmitne úsvit sivý, již jí ptáci šveholiví zazpívají s hebkých ramen. S laňkou kolouch luční pramen opouští a spěchá za ní v lesa hloub, kde jemnou dlaní našedlou srst jejich hladí; pak dál spěje v lesa hloubi, kde si medvěd líné klouby protahuje a kde mladí chutný med se mlsat učí. Na sta rojů pilných včelek v roklinách a skalách bzučí snášejíce hojnost medu. A jak s prvním jara vánkem slunce svitne nad skřivánkem, zbaveny jsou řeky ledu; rybami se hemží všudy, kamo sítě dobré vhodím. Kromě toho četné lesy poskytují dříví k lodím, mocné kmeny na útesy. Našli jsme i různé rudy; nade drahým kamenem hoří světlo plamenem. 97 Řeky plynou volným tokem, stékají se, jednu tvoří, která v moře valí proudy; a ty hory jsou jen oudy obra, který matku chrání, aby rodit, aby plodit mohla. – Rodí, plodí v klidu, čeho třeba všemu lidu. S věncem lesů kolem skrání obr onen věky dřímá, rozhlíží se v šerou dáli, na obranu v ruce třímá pískovcové mocné skály. A když někdy také pláče, bystřinou jsou jeho slze, která s prahu na práh skáče, propastem v klín hlučně padá( lehce jako v slunci zmije oudolíčkem ven se vije, pak se tratí v dálné mlze, tam, kde tichne vášeň mladá. Pozoruje zlaté nivy, obdivuje dumné háje, zdá se jí, že dávné ráje vidí, nebo nám co divy, nám co jenom divné báje: skutečností je tu všecko. Jedna z našich dávných zvěstí splněna, že bozi volí sobě zemi, kterou pěstí pečlivě jak matka děcko. Révou šatí pahor holý, pivoňky a štěpné růže ustýlají sobě v lůže... 98 Kde se noha k zemi skloní, símě klíčí z její stopy; hnedle tamo kosy zvoní, hnedle tamo rolník v snopy žito, pšenku, ječmen váže. Zemí onou, kde jak zlato luzno všecko, – země tato! Děti moje! Hlavy vzhůru, srdce k srdci, k pažím paže! Radost zvedá bujné křídlo rozvívajíc dumnou chmuru, čarovábným šeptá slovem, jak tu každý za dostatku obývati bude chatku, jak pod jeho domu krovem jako zdravých stromů sněti dorůstati budou děti a jak v synech naše sláva bujná bude, svěží, zdráva. Nuže, děti! směle k činu! Bohům obět obětujme, slavně bohům poděkujme za tu novou domovinu!“ Dohovořil slova tklivá. Jako dítě národ jásá, radost jeho hlaholivá hájům, lesům, bohům hlásá, že tu nových kmenů zárod, že tu domov našel národ. Nemá konce lidu vzlet, není konce toho křiku. 99 Rozplakal se mnohý kmet při velebném okamžiku, spokojeně šedou hlavou byl by složil asi němě v klidné lůno matky země. – Na temeni lesnatého Řípu pažit krví zrosen. Vůdci jménem lidu svého obětují v stínu sosen bělokorých na oltářích bohyním a bohům spásám. Radost v oku, radost v tvářích jako rudý opal plane. Velebně Čech v lidu vstane, hluboce se bohům koří, zlatá slova zahovoří: „Bratří! Jako dítě jásám, že dnes v středu vašem mohu pálit oběť Prabohovi, vládci lidí, vládci bohů, slávu hlásat díků slovy Triglavovi, Perunovi, Svantovítu, Velesovi. Nad oblaky, v modré dáli v zlaté síni svého hradu slyší Praboh slova chvály, kterou jemu s vámi zpívám; raduje se otec lidí, zbožnou obět vaši vidí, požehnává tučným nivám; nade chlumy v libém chladu volí sídlo věkovité a chce žíti mezi námi. – 100 Na temeni svaté hory ctěte bohy, stavte chrámy, živte duše otců skryté, které v mocných kmenech bují, nebo jako ptáků sbory nad roklemi poletují. – Čím jsou hvězdy bez tmy noci, čím je malý keřík hlohu beze světla: tím je člověk osamělý, bez pomoci, bez podpory velkých bohů. Radí mu a vládnou po věk! – Zrodila se v jejich lůně, nad propastí světa bezdnou, nad všech lidských vášní tůně láska zvedla peruť hvězdnou, a v ní žije a v ní trvá kámen, voda, kmínek svislý i ta jarní snítka prvá, zvíře, člověk s velkou myslí. – Milujte se! Láska čistá jako hvězda ve tmách září, jako snět se na květ chystá, a v ní člověk s klidnou tváří bratra svého v náruč jímá, o svobodě věčně pěje, o volnosti věčně hřímá, nesmrtelné koná děje. Nejsme národ, který krví žízeň hasí, vraždou tyje: ale také volné šíje neskloníme v okov prvý. 101 Svoboda – to světlá zoře, která věčně v duši plane, volnost ono velké moře, z něhož větřík potěch vane. Nad volnou jen domovinou rodná píseň zní a zvedá orel slávy peruť sinou, na týmě jí v letu sedá. První mráček, první chmuru rozptýliti, děti, třeba. Za zem, za tu skyvu chleba, za ten rodný lán a hory pospíchejte pod prapory, meče z pochev, luky vzhůru! Na bílém tu oři svém neúprosný Svantovít povede náš slavný tém, pomůže nám vrahy bít, svobodně a volně žít. Blah, kdo v srdce vštěpí víru, blah, kdo statně v boji, v míru s pravou láskou jednat umí. V také země zhouby káně nezalétá, v její pláně peruť jeho nezašumí, nenavlhne krví tráva, nezabarví pomsta vody. Nehledejte mečem práva, nebojujte rody s rody!... Běda lidu, který síly svoje drobí, sebe kruší nespěchaje svorně k cíli smělou rukou, bdělou duší! 102 Ovšem, vášeň v divém proudu mnohdy blahem jiných hýří: ale tu sněm kmetů v soudu spravedlivě všecko smíří. Po zákonu obyčejem předků našich leši, kmeti vladykové na sněm spějem k sídlu svého kněze vládce, jako k otci vlastní děti; učiníme konec hádce podle práva, podle řádu, který otcům býval svatým, který i nám bude svatým; nebo Perun, který zlatým kopím chrání dobrou vládu, učil právu naše dědy. Zraky jeho bdíti budou, ruka jeho střelou rudou trestat bude zla i bědy. Poutníkovi kráčí v patách, se zálibou tajně patří, hostíme-li v tichých chatách cizince neb jiné z bratří! – Dobrý Veles, strážce skotu, kolem jehož šedých skrání klasnatý se vínek skvěje, úrodu i setbu chrání, plaší lítou zvěř od plotů; na potulkách chodci pěje čaruplnou píseň hravou, aby našel cestu pravou. – To vám, bratří, svatým buď, veď vás žití drahou širou: 103 v srdci kveť vám láska s vírou, zmužilostí nadchni hruď!“ Domluvil Čech zlatá slova, jako věštec dohovořil, hluboko se bohům kořil, svorně druhům tiskl ruku. – Po něm povstal z kruhů hluku, aby pálil obět znova jménem lidu Tetva Popel. Bohyním, jež na nebesích, bohyním, jež v tmavých lesíchlesích, bohyním, jež v hloubi vod sídlí, i těm, které štěpí, i těm, které ničí plod, pálil oheň velkolepý. Kolem něho vnadné děvy, jasnooké, černobrvé prozpěvují dlouhé zpěvy bohyni a panně prvé, zlatovlasé, cudné Ladě. Zpívají o její vnadě tklivou píseň, cituplnou. Opěvují hedbáv řas, sladký ret a hebký vlas, bílou šíji, oko snivé, běloskvoucí oval ramen s křišťálovou ňader vlnou, ztepilé a outlé boky. Opěvují čistý pramen, v němž se v svitu luny koupá, 104 holubice dovádivé, se kterými k nebi vstoupá nad skaliny, nad potoky v dovádivém, lehkém kmitu do červánků na blankytu. Kolem ohně vnadné děvy leporostlé, lepošaté prozpěvují dlouhé zpěvy bohyni své Vesně svaté. Dále ženy pějí snivě dávnou píseň starožitnou Moraně a plodné Živě. Kam se zraky prvé kmitnou, život klesá, život vadne, kam se zraky druhé kmitnou, život bují, život mladne. Dozpívaly písně děvy, dokončily ženy zpěvy, skončil obět, dohovořil Tetva Popel zlatá slova, hluboce se bohům kořil, svorně druhům tiskl ruku. Po něm povstal z lidu hluku stříbrovlasý stařec Vojen, aby pálil obět znova bohům, kteří krb a domy ochraňují od pohromy. Zahovořil uspokojen: „Za dnů, kdy má mladost kvetla, jako větev bílým květem, povídal nám otec dětem, 105 že pták jeden zlatoperý, když den skonu svého cítí, opouští kraj světa šerý k slunci letě, k zdroji světla. Tamo dlouho kolem krouží, pak se letmo v plamen hrouží, očištěný v žití nové dlouhou perut’ odtud zvedá. – Ptákem tím jsou národové, sluncem tím je rodný krb, potěchu kde každý hledá. Tamo kolem hospodáře skupeny jsou rodu členy, tamo rdí se dětí tváře jak jablíčka od větvice, tamo choti v klín se ženy tulí jako holubice. A zde vzorně dům si vedou, hospodaří, tkají, předou. Jejich péčí blaha růže neodkvétá, neopadá, ale kvete věčně mladá. – – Ejhle! jako panna svěží, jako žena kyprovnadá. které na rtu úsměv květe, před zrakoma země leží. Jděte, děti, s bohy jděte, lůno její zúrodněte!“ Těmi slovy dohovořil, hluboko se bohům kořil, svorně druhům tiskl ruku. Nastoupily skvělé hody, tance, zpěvy, chorovody. 106 Vojenův syn v ladné struny sahá, zvučně opěvaje novou vlast a nové kraje. A zní píseň jeho lepá brzy jako pěnic dumy, šumí jako peruť orlí, brzo jako bouře horlí, která v skály blesky tepá, brzo jako skřivánkové prozpěvuje nade chlumy. Nastoupily skvělé hody, tance, zpěvy, chorovody, než osedli kraje nové, osadili nová sídla. Nad jich hlavou krahujové rozpínali dlouhá křídla Snad to byly duše otcův, které z dálky přiletěly, snad se v kmenech jedlí chvěly duše otců z temné návy. A Říp jasně hleděl v dáli k tichým horám Šumaviným, tam, kde Krkonošské skály sklánějí se k vodám siným. Zvěstoval jim velké zprávy, že tu nových kmenů zárod, že tu domov našel národ! 107