O jednom moderním Kocourkově.

Jan Evangelista Nečas

O jednom
moderním Kocourkově.

Kocourkov je město mezi všemi neposlední – kryto křidlicemi. Viděti tam na každinkém štítu komín, barometr apetytu, pod nímž pekou koláče a dorty. Komíny jsou vůbec trojí sorty: barvy bílé, červené a černé. Tyto pak ty nedoměrné výhody do sebe mají, že už více nesčernají. – Lidi zámožné i tříče bídy možno rozhrnouti ve dvě třídy: svobodné a ženaté, hubené a tělnaté. Do některé z této řady patří města lesk a vnady: t. j. slečny, kraje krása, u nichž každé srdce jásá. Jejich zrak, toť blaha magacíny, 15 jejich tváře sklady na karmíny, jejich ústa – podle knihy jedné – jsou prý naplněné ouly medné, a jich úsměv hřeje, jako pára lázní. Jaký potom div, že mládenci se blázní, již jak motýlové přeletaví chvilku zde a chvilku tam se baví. Kdo z nich u některé srdce ztratí, pernikáři za duplikát platí. – V Kocourkově takto hospodaří: nejvíc oves, brambory se daří. Tyto poslední se v tuto dobu pěstují též ku výrobě škrobu. Mimořádně roste tam i zelí, z čehož odvozuji zvyk ten smělý, že tak mnohý svoji milenku mívá jenom malou chvílenku, neboť jiný přes ploty a meze bez ohledu do zelí mu leze. – Řemesla, jež pěstují se tady, nejsou v celku jiná nežli všady. Avšak dvojí větev industrie, kterou toto slavné město žije, 16 zastoupena jesti více: jsou to boty a střevíce budující fabrikanti a kořalky liferanti. – Ku rozkvětu všeho průmyslu přišel představený k výmyslu, aby ze všech končin kramáře viděl časem přijeť na káře. Zavedl on trhy k tomu cíli. Pán Bůh žehnej jeho zbožné píli! neboť mnohý, na trhu kdo byl, v Kocourkově hodně utržil: někdo peněz, jiný trochu bití – jinak nechodí to v živobytí. – Školu, jakou v jiných městech mají, v Kocourkově cizí neshledají; o učitele je nejen u nás pouze, nýbrž také v Kocourkově nouze. Na štěstí tam poznali tu pravdu holou, zkušenosť že nejlepší je školou; proto musí záhy zkoušeť děcko hlad a žízeň, zimu, horko, všecko; 17 musí pásti husy, kozy, krávy, aby v světě domohlo se slávy. – V život společenský pustíme-li zraky, shledáme, že je tam dualismus taky; nedá prý se mysliť obec spořádaná, aby v občanstvu nebyla dvojí strana. Dualismus ten – a kdož to neví? – také v piva kvalitě se jeví: Dobré pivo stojí v oposici proti vládě v sklepě panující, kteráž stále vzpor ten potlačuje a nám špatný nápoj oktroyuje. To však není jenom v Kocourkově. Pánové! já za to stojím v slově, (ač jen neradi se k tomu známe) že se Kocourkovským podobáme. 18