FILEMON A BAUCIS

Jan Opolský

FILEMON A BAUCIS
Myslíme-li na dny dávné, slova, jak když pentlí mávne, vějí v ústech našich; každý věk má svoje ráno, jak je v tesklivosti psáno v starých almanaších; po jitrech svůj soumrak šedý, pro což básník málokterý volí výraz jiný: mezi rty má jitro dnešní sněhobílé poupě třešní, večer jeřabiny. Na hranicích dob a věků cit se láme ve člověku, větrá zdivo vůle, slza leptá barvy žití, nutno hořkost okusiti chvíle uplynulé... Starý pokoj vážně ztichlý, jako by v něm byly dýchly mroucí rtové času, kde cítíme jevy samy chráněné být’ záclonami od zevního jasu. Nábytek kde vetchý, matný, sekretáře, stolky, šatny praští v kloubech suše, hláskem, který ticho plení v nestřeženém okamžení z odevzdané duše. 39 Kde kyv hodin tichu velí, nemaje nic na zřeteli,zřeteli než své dílo chudé, slyšeti tak v jeho znění jednotvárné: bylo – není, bylo – není – bude. Podobizny jako klamy mrtvých lidí s parukami na stěně kde visí, kteří hledí velmi přísně, ač jim mušiny a plísně rozmělňují rysy. Podoba kde krásky zvadlá utkvěle zří do zrcadla, jež ji pohled její vrací s chladným, krutým divem, jak se nikdy v světě živém kráskám nevracejí. TamTam, kde spinet šerý, snící, o mrtvolné klávesnici stále ještě čeká, dotkne-li se večer kdysi, až se snění s žitím smísísmísí, kostic ruka měkká. Jestli ještě strunu vzbudí, puklou dávno v jeho hrudi, úhoz ruky bílé, zachvěje-li celým tělem v mrákotě let obestřelém něžné cantabile. Starý pokoj vážně ztichlý, jako by v něm byly dýchly mroucí rtové času, kde své touhy končí, maří, tichouncí dva lidé staří sněhobílých vlasů. 40 Sebe jenom jaksi slyší, z jednostejné sféry dýší, z jedné strasti tráví, o pamět se spolu dělí, vedou hovor odumřelý nad koflíčkem kávy. Kdež jsou v sněném světě sami, za hry piquet nebo dámy, hynoucí a zchřadlí, pod svícny a pod obrazy, jejichž mrtvý výraz mrazí, sloučen se zrcadly. Tady, kde smrt v jemném šeru, odsunujíc portieru, k oběma se chýlí, slza leptá barvy žití, nutno hořkost okusiti uplynulých chvílí. 41