POD MAMONEM
DĚLNICKÉ BÁSNĚ A PÍSNĚ
NAPSAL
V. L. LIBERTÉ
V TEPLICÍCH 1896.
NÁKLADEM JANA TREJBALA, TRUHLÁŘSKÁ ULICE Č. 897.
TISK Č. OMY, STRAKONICE.
[1]
Připomínka. Pokládám za potřebno připomenouti, že práce zde obsažené byly již v časopisech uveřejněny. Zde pak jsou otištěny beze změny. Spisovatel.
[2]
Večer.
Ztýraný lopotou denní,
k těla, ducha osvěžení
od druhů svých, tvrdých strojů,
zabloudil jsem z města v háj
v mžik zapomenout těch bojů,
v nichž se rve o kůrku suchou
se zištností dravou, hluchou,
k lidskosti, ta chudá láj.
V dálce slunce zapadalo
velebně, jak by neznalo,
že země, jeho poutnice
v nekonečném prostoru,
tají útrap statisíce,
jež nespočetné bytosti
pokud nesloží své kosti,
vlekou v společném sboru.
Pak zem v objetí soumraku
dřímala. – V háji sbor ptáků
počal dumy lásky pěti
v nespoutané volnosti –
a nitrem mým bouře letí,
že já musím svoje písně,
jásání, hněvy a tísně
pět za mříže tvrdostí.
[3]
Poledne.
Na chvíli vytrvalé tvoje údy
v dílny teď opuštěném pozadí
ztrnuly, ó Stroji! a všechny trudy,
jež dříve zřel‘s, v klidu ti nevadí.
Co zlořečení, slz a děsné bědy
o tvou železnou tvář se rozbilorozbilo,
sotva že‘s narodil se, dítko vědy,
a počal konati svoje dílo.
Vždyť buřič jsi, zvracuješ světa řády,
ty ničíš miliony chudáků,
hloubíš propasť bídy – a stavíš hrady
ve báječném přepychu oblaku.
Ale my tobě přece neklneme,
ač pilně jen sobcům sloužíš do dnes:
jednou tě v službě celku nalezneme –
po všech krajích pak šířit budeš ples!
U továrny.
Píštala vykřikla,
umlkly stroje,
dozorci schovali
nadávky svoje.
Zřízenec otevřel
tovární vrata,
(z ulice utekla
hned gigrlata).
4
Ze vrat vycházejí
bledé postavy,
jež matný krok mají
a svislé hlavy.
A to že jsou lidé
v kulturní době,
ta těla schýlená,
napolo v hrobě?
Kam jste se poděly
kvetoucí tváře
těch lidí, před lety
tak vzrostlých jaře?
V klopotné únavě
prchly na věky,
ztracené jak potok
ve proudu řeky.
Za zdraví ztracené
nyní je hlídá
bič, děla, vězení –
a věrná Bída.
Obětavost.
Mráz již pevně zemi svírá
a v podkroví, sklepích zmírá
bez soucitu chudina;
leč náhle se pomoc blíží –
s trpitelů sejmout tíži
jde chasa dobročinná.
5
Krasavice ušlechtilé
ve prospěch chudiny milé
obětavě křepčily:
ples vynesl as pět zlatek –
dobrodinci z něj nazpátek
vraceli se opilí...
Hudba.
V letním večeru vlahém hudby tóny
nesly vroucně sadu se prostorami,
kdež v letní restauraci třídy ony,
jež práce neznají, hodovaly samy.
V tom k skonu práce píšťaly a zvony
zazněly v továrnách. A útrapami
lid zmučený kolem šel. Jeho stony
však neslyšeli páni ti a dámy.
A mě krev za zvuků té hudby vřelé
bouřila – v srdci naděje i muka
nad lidem tím, jenž v bídě úpí cele...
A myšlenkou nad jeho utrpením
tu ve pěsť sevřela se moje ruka
a opouštěl jsem hned to místo s chvěním.
Svému dítěti.
Když na tě pohlížím, ubohé robě,
tu často v starostech povzdechnu sobě:
6
Jak tebou kapitál zmítat kdys bude,
žes v tuto společnosť přišlo tak chudé.
Jak bude vyssávat dřením tvé údy,
by mohl hromadit mamonu sudy.
Když na tě pohlížím, ty malé robě,
tu jindy s útěchou zas pravím sobě:
Ty budeš pracoval, až otec klesne,
by zlomeno bylo jho bídy děsné.
Karneval.
V sále světla září,
v kole šum a ples,
z rozpálených tváří
sálá rozkoš dnes:
to páni měšťáci
těla svá trmácí
ve taneční práci –
div mnohý nekles’.
Karneval přikvapil
rozpustilý zas,
aby se dost napil
pílí každý v ráz
z plné jeho číše,
z které rozkoš dýše
do závratné výše,
oblažujíc čas.
Nevěstek a hejsků
je tam celý řad
7
(že i jejich pejsků
nevěříte snad),
v obličeji masku,
vyznávají lásku
bez všeho závazku
za noc mnohokrát.
Jen se bavte, páni,
bez ostychu dál,
vždyť na to v strádání
dělník vydělal.
Nechť se nechá týrat,
bezcitně vydírat,
předčasně umírat –
že? – Bavte se dál!
Práci.
O matko práce, jak tě vítají
den ke dni tvoje věrné děti,
jaký to pocit ve srdci majímají,
spočinou-li ve tvém objetí?
Palácův už co jsi zbudovala
a povždy bydlíš ve sklepních zdech...
Co látek jemných ruka tvá stkala –
pro nahotu svou máš jen povzdech!
Přičiněním tvým země dá klasy,
pohodlí, kov i démant černý,
důvtip tvůj vždy k větším činům kvasí,
nový tvoříc přepych nezměrný.
8
Komu ale dáváš ty své plody,
pak-li jich sama neokusíš?
Nevidíš snad okolo ty hody? –
Což věčně hlad mít sama musíš?
Nežebrejme.
Nežebrejme, bratři, nikdy,
marné rukou spínání –
spíš slunce stlí, než se splní
ponížené škemrání.
O chléb vlastní máme prosit?
A místo něj kamenem
ránu dostat, nevzplanou pak
líce hanby plamenem?
Buďme muži! Za nás mluví
výmluvně naše píle.
Jen chtít! – a budem bez proseb
u vytknutého cíle.
V noci.
Noc kouzlem vábným přišla tiše
objavši celé okolí,
příroda blahým klidem dýše,
utichly denní zápoly,
jen luceren špinavá světla
v soulad černý rušivě vlétla
spícího města v údolí –
9
čímž v snění mé též padla metla –
i shlížím blízké okolí.
Zde v té ulici dlouhé, pusté,
útulek má dělnický lid,
zde v atmosféře kouřem husté
za živa musí bídně mřít,
je mu neznáma zeleň stromů,
jediná cesta jeho z domu
jest jen do továrny jít dřít
a býti terčem vtipu; k tomu
odsouzen jest dělnický lid.
Ač půlnoc již dávno odbila,
z továrny slyšet práce ruch,
a honoraci, jež hýřila
a kol jde, bije v tupý sluch;
ta má proň jedovaté šípy,
až člověku varem žluč vzkypí...
Proč chybí nám poznání duch,
jenž do všech dělných srdcí vštípí:
Žij lidsky každý lidský druh!
Již zasvitlo, hle! ráno tamo!
Záře slunce se rozlila
a noc rychle kamsi v neznámo
odkud přišla, se ztratila.
Teď z práce spějí lidu davy –
hned jiná zas pro mamon dravý
zasedá k strojům jich síla,
jak velí společenské mravy
a lačnosť zlatem opilá..opilá...
10
Z knihy dějin.
Pokud lid tiše v pokorném klidu
v tupé resignaci trávil čas,
míniv prosbou zažehnati bídu –
tu spokojen, mamon slavil kvas.
Ale když pak rty mu oněměly,
místo prosby pozdvihla se pěsť,
tu ti, kdož jej dřív s drzými čely
otročili, bledli na tu zvěsť.
Tak jest psáno v knize dějin svaté,
tak mluví k nám každý její list,
jak pravda vždy přemohla lži klaté
a duch lidský spěl ku předu čist.
Tuto knihu máme bez účasti
číst, an zlo rve slovo nám i dech?
Bratři! Procitnětež ze své strasti:
dosti užili jste už psot všech!
Společný hrob horníků.
Ani kámen, ani prosté kvílí
nezdobí místo, kde ztich váš sten,
kde křivdou víc krev nemusí vříti,
v němž dřímete blahý, věčný sen.
Váš hrob pustý. V srdcích dělných ale
pevně kotví vaše památka
a volá k odvetě neustále:
Lhůta k dalším poutům buď krátká,krátká.
11
Ta krev, která pokropila uhlí,
ten pot, jenž po skráních stékal vám
až do chvíle, kdy vás dali v truhly –
žalují na vyděračů klam.
Spěte klidně. Bezpráví, jež věky
padalo na bedra otroků,
větří vzdor jich – a přes divé vzteky
klesne v prach po prvním útoku.
Bouře.
V temné noci zachmuřené
dusným vzduchem již se žene
jako šelma rozvzteklená
zpívající vichřice,
v zahradách stromoví sténá
jejími šlehy – a strachem,
bičovány smetím, prachem,
chvějí se okenice.
Náhle lomenice blesků,
hromu ohlušného třesku,
na okamžik, jak se zdálo
vichřice ulekla se,
neboť zmírnila se málo –
pak se víc však s blesky prala,
s nimi ječíc tancovala
v divokém deště kvase.
V zastrčeném koutě města,
budovy – kamž truchlá cesta
obětí šla nedostatku –
12
zdvihaly se obrysy;
o pevné zdi její v zmatku
nazpět se živly srážely.
A v ní mřižované cely
hostily vězňů rysy.
Za jedním okénkem seděl
jinoch tam a mračně hleděl
černým v bledé tváři okem
na to živlů řádění –
nevyrušen stráže krokem –
a šeptal: Ó, blesku divý,
buď aspoň ty spravedlivý
a rozdrť mé vězení!
Pro sebe to nepřeji snad,
vždyť, ó Volnosti, nadšen, rád,
pro tebe, ty milko moje,
nesu tyto okovy –
mne neoblomí ty boje;
bolno však, že já věk jarý
trávím zde, když otec starý
s vetchou matkou hladoví...
Útěcha.
Byť odpůrci tvoji sebe více
šíji tísnili ti řetězy,
byť vedli tě v hořící hranice –
myšlénka tvá, lide zvítězí!
Neboť pravda jest štítem tvým pevným,
za snahy šlechetné bojuješ –
13
tož v zápas statně s neprávem zjevným
jdi, ať ku cíli postupuješ.
Tvoje pilná ruka blaho tvoří,
tvůj duch podmaňuje přírodu,
proč tedy bys žíti měl jen v hoři,
nepoznati pravou svobodu.
Že ale nevíš, jakým jsi obrem
silným, mocným v žití světovém,
vždy celý svěť zásobuješ dobrem
a přec trýzeň znáš jen v žití svém.
Však jen víc lásky si k bratřím brzy
osvoj, třídní uvědomění,
aby nad útiskem všechny slzy
prchly ve novém obrození.
A neochabni, když sebe více
stahují ti šíji řetězy,
jen odhodlaně zahřmi jim v líce:
Idea moje přec zvítězí!
Sebevrah.
Poslední v lampě petrolej
na stole dohořívá,
volně strhaný lampy svit
s tmou bratří se a splývá.
Znaven trudem i námahou
muž čelo v dlaně klade,
a slza horká násilně
dnes v oko se mu krade;
14
kol něho v světnici bída
z opuštěných stěn zeje,
a v koutě družkou vyhublou
bolesť na lůžku chvěje.
V stísněné srdce bodají
nemocné ženy vzdechy –
a on, jenž dosud mužně nes‘
vše – dnes jest bez útěchy.
Je třeba léků, potravy –
mzda sotva na chléb stačí,
a vše již v zastavárně jest,
co jen cenou se značí. –
Žena se v spánku ztišila.
A dělník šeptá sobě:
Kéž konec by byl – líp nám všem
bylo by jistě v hrobě.
Proč tady jsme? Bychom jenom
trpěli samé hoře?
Co jsme? Pouhým práškem, který
spláchne věčnosti moře.
Jak nicotní ti lidé jsou
ve vesmíru tom taji!
Jak ničemní, že zde místo
lásky jen se týrají.
Že jeden z potu druhého
tak nenasytně tyje
a k tomu i hladem ještě
jej necitelně bije.
Já pracoval, i žena má –
což platno ale je to?
Ach, živobytí naše buď
na tisíckrát prokleto!
Muž vstal a spící družku svou
políbil, i dvě děti.
15
Ucpal krb – uhlí podpálil –
Smrť vzala je v objetí...
V bordelu.
Vřava spustlých hlasů
hodovní ze síně
ruší spánek vůkol. –
Orgie při víně
slaví vyšší vrstvy
vzorné společnosti,
podpory pořádku,
podpory mravnosti...
Dívko, v náručí tam
hejska opilého,
v ovzduší, zbaveném
zcela studu všeho:
zdaž se pamatuješ,
jak čas krátký tomu,
co tě matka zbožná
vypravila z domu?
Poslala do města
čistou jako kvítí,
když smrtí otcovou
nouze počla bíti,
bíti neodbytně
v okna vaší chaty –
a ty‘s v městě padla
mezi cti tvé katy!
Tvoje kypré tělo
a kvetoucí líce
16
a venkovská naivnost –
hoj, to byla píce
prostopášným choutkám
pana službodárce,
předčasně hýřením
vyžilého starce.
Lehce doved zkrotit
on tvoje vzpouzení
knutou obyčejnou,
jež zní: propuštění,
a když jak citron tvých
vyssál vnad, objetí,
odhodil tě drze
na veřejné smetí.
Ty v sháňce po službě
v celých týdnech hladu
zbylou prodávala‘s
za chleba kus vnadu,
jak zvykem jest, vždyť jen
pot nestačí dáti:
i česť chudé dívky
pán právo má bráti.
S duší otupělou
zapadla‘s do síně
v hlasů spustlých vřavu.
Kdo rce, že nevinně?
A v té vřavě často
slza tvář ti kropí –
kdo jí však rozumí,
a kdo ji pochopí?
17
Štědrý večer.
Shrbené tělo oděné v cáry,
vráskami zrytá předčasně tvář –
o berli, s žebráckou mošnou, starý
branou do města šel proletář.
Dnes Štědrý den je! A stařec hladem
puzen jde vyprosit chleba kus
na lidech těch, jimž ve věku mladém
prací svou opatřoval luxus.
Ba, býval též šťastným trochu,
dokud žár mládí v něm nevyhas.
Měl ženu a s ní dvé hezkých hochů –
ach, hořko vzpomínat na ten čas.
K lásce však nemá čas chudá žena,
ten musí v továrnu donésti –
i byla brzy v hrob uložena:
Kdo může prý za neštěstí?
A synové? Jeden padl v boji,
a druhý z něj přišel bez nohy;
a teď se svým otcem, až se zhojí
může jít žebrat, ubohý...
Dnes Štědrý den je! A dělník starý,
že vždy se dřel, musí prosit jít,
že údy víc neutáhnou káry,
že nelze z něho již profit mít.
V ty upomínky pohřížen kráčí
matným krokem tam po ulici,
18
a oko jeho, zamžené k pláči,
neshlédlo na blízku strážnici.
„Kam jdete, starej?“ zahřměl mu vstříc hlas,
„co s mošnou tu chcete dělati?
Nápis na bráně nepoučil vás,
že zakázáno zde žebrati?“
Než se odpověď starci v leknutí
rozbřeskla v stříbrovlasé hlavě,
tazatel v strážnici jít jej nutí.
Dnes má Štědrý večer v šatlavě.
A dáma jedna v hedvábném šatě
jdouc kolem, ohrnula svůj nos,
že její zrak, bloudící po zlatě,
bídným zjevem svým urazil kdos...
Otec.
Večer v chatě zasněžené
sedí matka s dítětem;
objímá se s ním, bleďoučkým,
pouvadlým poupětem.
„Proč já jenom nemám tátu –
pověz, matičko moje,
aby mi koupil šaty, když
nemohou ruce tvoje?“
„Tvůj otec jest ach velký pán,
a lesklou šavli nosí,“
19
dí matka a oko se jí
hned ve vzpomínce rosí.
On bohat je. Na kabátě
má drahý límec zlatý,
na prsou řády – ostruhy
u jeho řinčí paty.“
„Nuž matko, proč se podívat
nejde na svoje dítě,
a jej též sladce zulíbat,
když vstává na úsvitě?
Proč nejde tebe potěšit –
neví, že pláčeš stále?
Proč nedá lepší příbytek
místo komůrky malé?
Což neví, jak často jdeme
my bez večeře spáti,
a málokdy zříme v kamnech
vesele oheň pláti?“
„Můj hochu, ty jsi ještě mlád –
neptej se, zavři oči –
jdi spát –“. A matce v závrati
bolem hlava se točí.
V ní spousta truchlých vzpomínek
na zašlé doby víří,
zatím co bez všech výčitek
svůdce její dál hýří...
20
Mraveniště.
Stál jsem nad obcí vaší v úžasu,
mravenci, vzorní komunisté,
jak šťastně v ní ode dávných časů
žijete ve svornosti čisté.
Každý z vás jde vesel za svou prací
z vlastní vůle, bez biče, hladu,
a když s vykonanou zpět se vrací,
ve společném složí ji skladu.
A bratr bratra miluje vřele –
žije s ním v samém radování.
Sem lidé patřte! A z duše celé
styďte se a čiňte pokání.
Vy rvete se jako šelmy dravé
o kousek prabídného kovu:
učte se vzájemné lásce pravé
zde, v ní obroďte se poznovu.
Pozdrav.
Nové myšlénky kvapí a bouří.
Kde jste, vy sloupové společnosti?
Jak vítáte jich? Hranice kouří
vstříc jim už vaší šílené zlosti!
Tak vítáte jich? Tupým posměchem
hraje na ně vaše vyžilá tvář...
Vždyť víte, kdo bdí nad zlata měchem,
proto ku smíchu jest vám proletář.
21
Leč smích ten as brzy se obrátí,
až dělník náhle shrbenou šíji
narovná a vás naučí se znáti.
Až vzhlédne v tvář těm, jenž z něho tyjí
a kladou mu na šíji oprati –
tu pak se vaše smíchy ukryjí!
Ve snu.
Co dělník ve světě
v dnešní čas platí,
zač mohou tupit jej
rozliční kati?
On platí za nulu
za vší svou práci,
k níž nádavkem život
vlastní utrácí.
On jest v své temnotě
podoben slonu,
jejž dítě zapřahá –
ve nulu onu.
Neví – snem temnoty
nebýti zpitý –
v ráz že může zahnat
své parasity.
22
Z hlubin země.
Kladiv údery zní
temně ráz na ráz,
nahé rámě v trýzni
robotuje zas
hluboko pod zemí,
kde plyn číhá němý
tvory řádit všemi
ve příhodný čas.
Kahance třesavý
bliká chodbou svit,
jak by styděl pravý
stav se odhalit,
jak práce otroci
v ustavičné noci
a beze pomoci
musí těžce dřít.
Kdy se ubožáci
chvěti přestanou
o krk, a zlou prací
rukou ztýranou
kladivy zabuší
do živlů, jež ruší
život jich a kruší –
až slzy kanou?
Pátek.
Za přesvědčení dokonal
v pátek trapně na kříži
23
ten, který lásku a rovnost
sil v paláci i chýši.
A slovo jeho šířilo
až po naše se doby:
ve ústech mezi boháči,
ve skutcích mezi roby.
Však ti, již v rukou drželi
otěží nad chudáky,
že lásku nejenom v ústech,
leč v srdcích mají taky,
chtěli těm robům ukázat;
tož za lásky své svátek
posvětili den památný,
v němž Mistr skonal – pátek,
kdy almužna se sype jim
do chudých svadlé ruky,
aby ve stáří neznali
hladu krutého muky.
Dnes zrovna pátek nastal zas
a první den v měsíci.
Hle! Co to tamo valí se
a vzdychá po ulici?
Snad lidského pokolení
má hnus to být a špína,
jež o berlích belhá slepá?
Jaká těch lidí vina?
„Aj, to na městský úřad jdou
dnes práce veteráni,
třemi zlatými na měsíc
budou obdarováni“.obdarováni.“
Dav přešel. Ale ještě vzduch
žalem jeho se třese...
Jakou žalobu na lidskou
společnost k právu nese.
24
Později ulicí šli též
ještě jiní pensisti.
Těm bříška činí obtíže,
nos červeně se blýští.
A lásce, lásce moderní,
té nezardí se líce,
dává-li práci v stáří měď
a lenosti tisíce!
Zpěv otroků.
Jaký to burácí světem divný zpěv?
Z tónů jeho dýše utajený hněv.
Tisknouc v ruce ruku
v nadšeném souzvuku
pějí davy starců, žen, junů i děv.
„Máme na svých rukou tvrdé mozoly,
máme na těle ran od bičů, holí,
na kamení spává
naše štvaná hlava
a svůj kousek chleba jíme bez soli.
Sotva jen, že mnohý z nás narozen byl,
prsu vlastní matky parasit mu pil
vrhnuv jej do kouta;
pak, když dospěl, pouta
námezdného žití hned mu připevnil.
Na obzoru ale svítá nový den,
v kterém duch Volnosti bude pozdraven:
padne dlouhá tíseň,
zahlaholí píseň,
že dělník, rob dříve, teď je svoboden.
25
Bilance.
Do minulosti bezedné propasti
řítí se opět jedno století –
a za ním brzy řetězy zachrastí,
jež draly četné jeho oběti.
Neb paria, šlapaný zpupně v prachu –
ač ve hmotné porobě živoří,
ozbrojen světlem vědy, nezná strachu,
paty nelíže, jí se nekoří.
On sic v tom věku „osvěty, svobody“ –
jichž přispěl jinému vybojovat –
ze svých mozolů hlučné strojil hody,
a sám neměl ani kam hlavu dát.
Přec však, zbaven všech práv i vůle svojí,
ještě se nezatemnil jeho duch:
on dobře chápe, až se jednou spojí
ty útisky, jaký to bude ruch.
Zapsal si je proto v dlouhý list žalu
k přečtení, až přikvapí onen čas,
kdy ve splnění svého idealu
„K účtování!“ vzkřikne v svět jeho hlas.
Probuzení.
Když jara dech přírodu dřímající
v rej života rozmanitý vzruší,
budí se robci, celé věky spící,
jimž vroucí touhy šlehají duší.
26
Kolem nich tvorstvo v květu mladé síly
hlučně pučí a radostí jásá;
a že oni dosud jen šíj chýlili
v zoufalosti, srdce jejich drásá.
A ještě musí chýliti ji dále,
však dlouho ne – dnes stejný svolal cit
všechny je z dolů, z dílen, k zkoušce malé:
své příští jaro sobě zobrazit.
A miliony bledých sester, bratří,
stejně zjařmených u všech národů,
k stejnému cíli vzájemně se bratří:
vydobýt práci – sobě svobodu.
Tož vítej, Máji! Odleskem jsi příští
vesny, k níž zrak v naději zvedáme.
Až led poroby zcela se roztříští,
my v novém jaru též zaplesáme!
Setkání s horníky.
Jsem též dělník bledý,
zvůle pánova,
jež mne naposledy
mošnou oková – –
ale vlastní žaly
rozprchnou se v nic,
zřím-li mžik jen malý
v bědnou vaši líc.
V ní je kletba němá,
hrozná, vyryta
tomu, jenž cit nemá,
27
a svá koryta
z krůpějí si potu
vašeho plní.
Takovou nést slotu –
krev jak se vlní!
Jsem též dělník bledý,
otrok jako vy.
Skončí naposledy
naše okovy:
pensí mošna bude
k stáru družkou mou –
z vás pak mnohý zbude
v šachtě, smrtí zlou.
Leč – proč píseň moje
tak tesklivě zní?
Nemáme-li zdroje
síly, nadšení?
Zmalátněly ruce
naše v umdlení?
V zápas! – Jsme-li v muce –
co je k ztracení?
28
OBSAH.
Večer3
Poledne4
U továrny4
Obětavost5
Hudba6
Svému dítěti6
Karneval7
Práci8
Nežebrejme9
V noci9
Z knihy dějin11
Společný hrob horníků11
Bouře12
Útěcha13
Sebevrah14
V bordelu16
Štědrý večer18
Otec19
Mraveniště21
Pozdrav21
Ve snu22
Z hlubin země23
Pátek23
Zpěv otroků25
Bilance26
Probuzení26
Setkání s horníky27
E: pk; 2004
[29]