České Jezulátko.

Eliška Krásnohorská

České Jezulátko.
Přes bělostné pláně sněhu černé clony noc již věsí; hledám cesty v matném běhu, – přede mnou kol černé lesy; temno v předu, temno za mnou, bloudím v známém, rodném luhu, stokrát kvapím stezkou klamnou tam i sem jak v čarokruhu. Těkám, chvátám do umdlení, jest mi divno, jest mi vrátko; jest den Páně narození, – vyveď mě, ó Jezulátko! Šťastnou cestu do domova objev mi, ty božské dítě! – Myslím, že ta zbožná slova strhají zlých kouzel sítě. [23] Hle, však po mém zavolání jaké se to dějí divy? Z černa lesa bílou plání blíží se mi obr sivý. Sněhem šine širé paty, čelem strmí ku obloze, jeho řasné, temné šaty šumně vlají k ladné noze. Jest to starý obr lesa s jehlicemi zelenými; stepile až pod nebesa pyšnou hlavu vzhůru přímí. Čím se více blíží ke mně, tím výš roste, zmohutnělý, mocné paže zdvihá temně v blankyt hvězdný, zlatoskvělý. Blíže kráčí, a tu zdá se, že si shrnul hvězdné roje v tisíceré třpytné kráse v černé, hustě větve svoje. Víc a více jiskří se to jako svíce na oltáři; na sta světel, na strom vseto, v sněžné luhy vlídnêvlídně září. A tu vidím v zlatém jasu, jakým kouzlem strom se blíží: sličné dítě plavých vlasů nese v ručkách jeho tíži. 24 V košiličce běloskvoucí, boso kráčí v poli sněžném, modrých oček pohled vroucí sladce září v líčku něžném. Jest to pravdou? Nevím ani, – jest mi divno, jest mi vrátko; k zemi se má hlava klaní, zbožně vítám Jezulátko. „Hlas tvůj volal“, vece dítě, „slyšelo jsem tvoje slova, moje světla provodí tě, bludná duše, do domova! Neboť táž je cesta naše: do Čech nesu nadělení. Pojď jen směle, nehleď plaše. – či tvůj domov tam snad není?“ Věru byl můj pohled plachý udivením, žasem pravým! Pravdu říci váhám strachy, ale přece – přece pravím: „Jezulátko nejsvětější, to že Čechům nadělení? Ale zdaž je ukonejší, když nic na tom stromku není? Svíčiček tu věru mnoho jako hvězdic v nebes hůře, ale věru kromě toho ani co by zoblo kuře.“ 25 Útrpně tu krásným zrakem Jezulátko hlédlo na mne. „Nebluď slepě v klamu takém,“ pravilo mi převýznamně. „Nač bych neslo zbytečnosti darem Čechům? Pán Bůh brání! Hraček mají Češi dosti, oříšků též na louskání; ve skořápkách pozlátkových do českého prší klína; dosti hvězd tam papírových, také jablek od Těšína. Čechům také o paňáce, o koníčky není nouze; byla by to marná práce hovět zas jich dětské touze! Čeho si jen přáli sami, vším jsem již je podělilo: dřevěnými šavličkami sekají už kol až milo; bubny mají, trouby mají, – hraní už jim není svátkem! Ba v tom šťastném českém kraji těžko býti Jezulátkem! Velké děti jako Češi odrostli již tretům takým, oni se již nepotěší tatrmánkem všelijakým. 26 Ale co jim chybí v domě a co dávno již mě hnětlo, to jim nesu na tom stromě: nesu Čechům, nesu světlo! Ať se jasná záře line milým Čechům rodnou plání, z křižovatky ať je stinné vede k pravdě, ku poznání. Nechť i v jasném světle spatří, nic že darem nedostanou! Ať se vzmuží, ať se sbratří, dobývat si, co jim patří!“ S takovýmto moudrým darem Jezulátko statně kráčí. Kéž nám Pán Bůh v temnu starém světla požehnati ráčí! 27