Homraj.

Eliška Krásnohorská

Homraj.
Jeť hezky sedět v srdci Evropy, však věřte, zle tu, zle jest pro bajkáře, neb z časů Noemovy potopy tu zbylo málo vděčné němé tváře. Dřív nebyla tu nouze o bestie svou silou děsné, dravé a vzácně zajímavé; teď krotká, všední zvěř tu jenom žije Šelť bajkář z lůna civilisace kams v divočinu hledat sobě látky, – neb o kohoutech, o psu, o strace již nezbývá ni vlásku na pohádky! Cos nového šel zhlédnout na východ; tak zašel na bestie si zrovna do Indie. „Tam,“ doufal, „poznám vtipných šelem rod.“ [102] Šel pralesem. To víte, že co krok tam slyšel řvaní, viděl stopy šelem, však když je stíhal, přišel na potok neb vrazil o kmen nosem nebo čelem, či klopýtnul kdes botou o kořen, a nechť se jak chtěl snažil, jen sklamání vždy zažil, až umdlel, rozmrzen a umořen. Tak seděl kdys a dumal ubožák; v tom cos jak vítr lesem zašumělo, – to letěl velký, širokřídlý pták a spouštěl s výše svoje černé tělo níž pod strom starý, v jehož mocný kmen jak oštěp vrazil kutý svůj velký zoban žlutý a za chvíli zas vytáhl jej ven. Co to? Hle, z kmene dirkou neznačnou se vysouvá hrot zprvu krátký, outlý, pak dlouhý, tlustý, – shodou zázračnou toť právě taký zoban pozažloutlý, jenž ven se vypjal a se otevřel! Toť strom – co jen to značí? – strom, jenž má zoban ptačí? Náš bajkář v ustrnutí na to zřel! 103 „Co se to děje?“ zvolal vyskočiv, a černý pták, naň vážně zoban žlutý i s rudým nad ním rohem otočiv, děl po sanskritsku: „Nuž, ten strom je dutý, a já mám hnízdo v jeho prázdném kmenu! Jsem homraj, – víš-li o mně? Já v kotlavém tom stromě jsem hlínou pevně zazdil svoji ženu. Tamť její místo, její svatyně! Tam ať mé děti líhne v oddanosti; toť její cíl a blaho jedině, toť sladký obor její povinnosti! Dost, že jí nechám otvor pro zobák! Já krmím ji, – ať tyje, ať štěbetá, – tím žije! Leč kromě zobce – žena není pták! Jí volnosť by jen byla na škodu! Snad by jí také létat přišlo k chuti?! Muž homraj smí jen míti svobodu, by z plných sil se vznášel na peruti! Jen jemu náleží jas blankytu i větrů bujná říše a lesů šumná výše! Však ženě patří zůstat v úkrytu.“ 104 „Dost!“ křiknul bajkář, dav se v zlostný smích, „dost tvého žvastu! Doufal jsem již věru, že novou bajku najdu v pralesích, však vidím, nového nic nenaberu! Ne, proto nemusel jsem do krajů a pustin cizích táhnout i v divém lese střáhnout: dost máme doma takých homrajů! Co zřím, to v Kocourkově zřel jsem již, – co kážeš mi, to ve Lhotě jsem slyšel! Hm, zazdít – mimo zobák – ženu v skrýš, – jak! pro tu novosť jsem si k Hindům vyšel? Tož mohu domů a prázdnem jíti zas, s mou bajkou již jest Amen!“ I hněviv zvedl kámen, ten hodil na ptáka. Pták vydal hlas – Hlas – věru hlas – jak oslí hýkání! „Dost!“ volal bajkář, „toto známe také! Tvé staré, otřepané říkání, – ach to by byly bajky neonaké! Tvé peří, homraji, my známe příliš, tvou řeč i tvoje vlohy, ba známe i tvé rohy... Žes originál, – v tom se, brachu, mýlíš.“ 105