Vojna je vojna (1913)

Ironické obrázky, František Serafínský Procházka

FR. S. PROCHÁZKA VOJNA JE VOJNA
IRONICKÉ OBRÁZKY
PRAHA TISKEM ČESKÉ GRAFICKÉ AKC. SPOLEČNOSTI „UNIE“
[3] VŠECHNA PRÁVA VYHRAZUJE SI AUTOR. KNIHU VYPRAVIL OTAKAR ŠTÁFL. NÁKLADEM VLASTNÍM. 1913
[4] Laskavého čtenáře prosím hned na prvé stránce za prominutí, že jsem se dopustil malého klamu a dal knížce této zdánlivě inkoherentní titul. Měla se jmenovat vlastně „Kaštany, štíři a děvčátka“. Ale drnčí-li zbraně, mlčí Musy, zájem z literatury, umění a věd přenáší se do kanceláří diplomatův a na pole bitev. Kdož v tom bezhlavém ruchu by kupoval a četl literární „Kaštany“? Ostatně laskavý čtenář pozná, že má pia fraus není tak hrozná. Vždyť bojuju úsměchem také. Jsou v nás krutí nepřátelé, horší nežli Turci, a to hloupost, omezenost, procovství, patolízalství, tichošlápství, samolibství, bezcharakternost, faleš, kteří zamořují cholerou naši duši, křiví a deformují naši lidskou a českou důstojnost a znemravňují celý náš život. [5] Rozpustilá ironická Musa byla mi věrnou družkou od mlada, vzdávám jí tedy tribut touto knížkou a doplňuji takto svou vlastní fysiognomii. Snad jedině ona pomohla mi unésti tíhu osudu posledních let, i byl bych nevděčníkem, kdybych tímto způsobem, asi na vždy, se s ní nerozloučil. A proč bych si nezaironisoval i titulem, když vidíme, že zcela dobře se hodí!
Autor. V Praze o Sylvestru 1912.
[6] DĚVČÁTKA.
[7]
MŮJ PORTRET.
Má čtenářko, jež znala bys mne ráda, rač touto pérokresbou vzíti vděk a promiň, že co bon ton dnešní žádá, jsem odkládal tak dlouho dlouhý věk. Jsem jako všichni, musím říci předem, již líbí se ti totiž nejvíce, žár výbojný mým stále šlehá hledem jak z temných mračen blesků dvojice. Nos orličí a hladké bílé čelo, vous zastřižený pěkně ve špičku, jak Olympan zřím v davy všední smělo a jako Byron kulhám trošičku. Ret zvyklý lásky medovému kvasu vždy hrdě ohrnutý nesu v jev a úsměch mám, když minouce mne v žasu si dívky zašeptají: ejhle, lev! Květ nevadne, kam noha moje vkročí, však trn hned v plápol růže vykvete, a v rýmu zvoncích všecko se mi točí i kolo po silnici vyjeté. 9 Já cynikům se směji, pessimistům, a zlobit znám je všecky rozmarně, když allotria pášou k denním listům u mého stolku v mojí kavárně. Mám přátel dost a pomlouvám je všecky, nu arci za rohem a potají, vždyť já jsem já a oni, bože, pecky, a verše jim až hrůza kulhají. Však přijde den, den kritické mé kudly, již brousím sám a již si brousit dám, pak ze všech za chvilku nemastných nudlí v revui jedné slavně nadělám.– Má čtenářko, ten portrét se vám líbí? A vy? Jste zrzavá? – Vlas pošlete mně v obálce – a pardon, rád jím ryby. Tak sejdeme se zítra, kde chcete. 10
JAPONSKÁ LÁSKA.
V barbarské zemi co by bylo než barbarská též kultura, a u mne nic ji nezachrání, ni poetická sakura. Já přes moře se dívám v dálku za květované záclonky a intimní čtu v srdcích touhy nejedné mladé Japonky. Maluje čápy na paravent a na tvář sobě růžičky a promenádou oči klopíc v plastiku táhne sukničky. Ale zpod víček jen to šlehne, nic rychleji tak neběží, a tajný pohled trefí vždycky onoho, jemuž náleží. Pro drobný flirt jí student stačí v zeleném hladkém kimoně, a je-li bratránek, tož k tomu zhubičkován je v zácloně. 11 Však vážnější cit ukládá jí též vážněj myslit v životě, a tohle platí v Nagasaki tak jako v městě Kiotě. Samuraj* je to s ostruhami, přišitý k žlutým výložkám, pohledem jeho srdce jihnou i pochovaným nebožkám. A ještě vážněj, pravda jistá, cit lásky plane bez meze, když v Lohengrinu tenorista až na cis vzhůru vyleze. A nejvážněji když to přijde, dá, co jí zbylo, ve spoustu za dům neb za dva u oltáře pak plešatému buržoustu. Ne, ne, mně nijak nelíbí se už déle nežli od lonska Mabučim v básních opěvaná ta mladá láska japonská. * Japonský lajtnant od dragounů.
12
VRABEC A KOČKA. Mé „bývalé paní“.
Vrabec a kočka – jaké themathema, jak všední, školská vzpomínka! Ten titul vtipu za zblo nemá a – přece se rdíte zlehýnka. Slavík a růže kdys to znělo v houpavém rytmu sladkých strun – tehdy jsem líbal vaše čelo a z písní svých vám stavěl trůn. Vrabec a kočka – jaká prósa dnes do péra mi vjíždí, že! Vzpomínám, zvala jste se Róza, s čímž měl můj rým dost potíže. Slavík a růže – och, má paní, ti kvetou dodnes, zpívají, k vám zalehne ta píseň maní, a vzdychnete si potají. Pak přihmouříte brvy hnědé a prohnete se unyle: proč dál to člověk nepřivede než na ty verše zpozdilé... 13
O ŽENSKÉM SRDCI.
Drahocenný nástroj, plný klapek, plný eroticky bouřných strun, co již ód naň poetův svět napek, než jej pozved na královský trůn. Tu jak housle zpívá melodicky, které slepil slavný Amati, umným prstům poddává se vždycky, virtuos jež stiská vlasatý. Jindy fletnou třpytné trylky roní v harmonicky sladké stupničky, nebo cymbálem zas skočnou zvoní pod úderem svižné paličky. Kytarou je, harfou, klarinetem, okarinou, zvonkem, citerou, vytryskuje pod umělce retem plnou zvuků svojich nádherou. Dech a prsty, jimžto není roveň, žádá ovšem v ňader ovále, a co k tomu patří, nezapomeň, v hedvábném vždy mít je futrále. 14
INSERT LÁSKY.
Čar tajemna a dobré předsevzetí je svedly v koutě ulic o půl třetí. Květ bílý v dírce, tmavé péro pštrosí a rusý vlas, jenž pln je zlaté rosy. A touhou oběma se ňadra chvěla, když pod platany ulička se tměla. A parfum opojný když zavál maní, on toužněji hned zrychlil stopu za ní. Čar tajemna a dobré předsevzetí je svedly v koutě ulic o půl třetí. Již jemný profil zjevil se mu bokem a zlatá kadeř nad šelmovským okem,okem. A vonný samet usměvavých retů, když obligátní chtěl již počít větu. Dřív než se ozval, z ústek jejích skane: „Ach, my se známe, s bohem, milý pane...“ 15
BALLATINA.
Don Miguel jel od Toleda a k Toledu zas Pedro jel, až srazí se, to bude běda: „Krev poteče!“, vzkřik’ Miguel. Don Miguel ctil krásnou Inez, i rytíř Pedro po ní práh’, dnes právě on jí buket přines’, by odměnu vzal v hubičkách. Don Miguel i rytíř Pedro již s kopím letí z daleka. – Hned krve teklo z obou vědro, v nich nepoznal bys člověka. Tu, v srdcích díru, oba leží. „Ó, blázni!“ Inez pravila, „vždyť lásce obou stejně svěží i dál bych byla stačila!... “ 16
MOROUSNÍ PÍSEŇ.
Už je to tady, jarní básně tak neodbytně vlezavé, a parky smýčit vlečkou krásně jdou brunety i zrzavé. Zas cosi ječí ve křovisku, zas cosi vříská na stromě, flám života vjel v každou třísku, a slunce brejlí pitomě. Kde který pahýl suchý v trní má parády zas bez konce, o nové šaty žena vrní a hrabe se mi v portmonce. Zas vrabci vedou divné spolky, a kočky lezou na střechu, zas nedočkáš se s pivem holky a kleješ na ni bez dechu. Zas divně hoří oči dívek, jen zunknout z lásky poháru, much dosť hned bude do polívek a večer k pivu komárů. 17 Zas abys chodil plný bázně, teď nejspíš žena zachoří, a jen to fikne, vzduch a lázně jí vymejšlejí doktoři. Je všude dvojic, každé schůdky z nich těší se, a oni tmám, že přes ně večer do hospůdky na každém kroku klopytám. A domů jda já nemám díků pro park ten bílý v měsíci a nejradši bych po slavíku, jenž řve tam, praštil čepicí. 18
DÁVNO, DÁVNO...
Ba dávno je to, milostpaní, ó, tuze dávno zajisté, tak vzpomínám si, hlavu v dlani, o jedné růži stolisté. To bylo ještě poupě bílé, ba ani poupě nebylo, a již své srdce jedné chvíle mně míčem v náruč hodilo. Míč chytit měla touha chtivá, on kutálí se, utíká – nu, byl jsem snílek odjakživa a strašně hloupý nešika. Než jsem se shýbnul, míč se ztratil, tak rychle vždy to nebývá, a s ním i srdce vaše schvátil ten dlouhonosý protiva. Ba dávno je to, milostpaní, a už je leto na sklonku, už nevěřil bych v růže ani, když vidím vás jak pivoňku. 19 Však vedle vás tu kolem věže zřím obrázek váš zdrobnělý s tím vaším míčem cupkat svěže na Žofín každé pondělí. A Plzeňačka, dobrá bona, pak rádkyní je poupěti, jak očima zná házet ona, tak srdcem třeba házeti. A svět jde dál, a zase v chvíli se někdo potom napálí – Jakž bychom my to zjinačili, my napálení bručáli!? 20
LIST.
Pár let krátkých jako mžiky, ani nevím, že kdys byla, ani nevím, zapomínám, že jste byla moje milá. Ani nevím, kolik hvězd jsem natrhal vám s nebe stromu jako švestek a co básní potřeštěných napsal k tomu. Za cukrovar chodili jsme podél té zdi bílé, víte, za zeď pak Vám bloudívaly oči Vaše roztržité. Eda správcův, technik z Prahy, v cyklistické modré čapce z flobertky tam, jak den dlouhý, na kaštanech střílel vrabce. Vrabce střílel a Vás trefil – vzpomínám si na to, běda, – potom s Vámi na procházky chodit začal technik Eda. 21 Šílel jsem, už nevím ani, co jsem tenkrát rozhod’ nutně, ba i tklivou elegii jsem vám potom poslal smutně. Pár let krátkých, no, je k smíchu, co se tenkrát všecko dálo, vzpomínek pár vyvětraných z toho zbylo, jen tak málo! A jsme šťastni, každý jinak, ale oba tloustnem k staru, já z těch veršů, milostpaní, a Vy z toho cukrovaru. 22
PÍSEŇ ČMELA.
Pít, líbat, dokud hoří slunce, a dokud květy voní z luk, a něžně jejich ke korunce svých písní lásky nosit zvuk. Pít, líbat stále plným retem, dřív nežli na to pozdě je, dokavad růže kyne květem a pohárem květ šalvěje. Pít, líbat všecky krásky skromné i sněženky i bledule, hned jak si zlaté oči promne sedmikrás hejno ztrnulé. Dnes růži k ňadrům slétnout směle a unylou se touhou chvít a na odletu stejně vřele se u hluchavek zastavit. A zítra zladit píseň svoji zas k ouškům lechy modravým a fialám, jež skromny stojí, své lásky zapět lačný rým. 23 I bába žlutá zachvěje se, ač k touze své se nepřizná: hle, svými čepci slastí třese v mém náručí mdlá divizna. A když je dohrána již role, a nelze říci: ber, kde ber, tu vyhledám si ptačí vole, nás čmelů smrtný revolver. 24
ANDĚLÍNA neboli Otrávená láska.
Andělíno, snů mých paní, myšlének mých souveraino, zlatou lýru pouštím z dlaní, srdce mé je zdrceno. Alabastrem ručky svojí, ach, že jsem to jenom zřel, místo růží trhala jste do omáčky petržel. Andělíno, snů mých paní, myšlének mých souveraino, z prósy té mám špatné spaní, blaho mé je zničeno. Prstíkem, ach, na nějž krásné gazely se skládaly, včera ráno ze záhonku tahala jste žížaly. Andělíno, snů mých panípaní, myšlének mých souveraino, z prósy té mám špatné spaní, blaho mé je zničeno. 25 A v tom klíně jako báseň, včera večer z komůrky viděl jsem, jak pod jasmínem škrabala jste okurky. Andělíno, snů mých paní, myšlének mých souveraino, z prósy té mám špatné spaní, blaho mé je zničeno. Šíle touhou líbával jsem prstů vašich konečky, a vy jimi dobýváte právě z hrnce sýrečky. Andělíno, snů mých paní, myšlének mých souveraino, z prósy té mém špatné spaní, blaho mé je zničeno. Co jsem dříve vídával vás jako vílu v pohádce, v okurkách teď zřím vás stále, v petrželné omáčce. 26 Andělíno, lká váš panic, myšlének mých souveraino, z toho všeho je mi na nic, blaho mé je zničeno. 27
KAŠTANY.
[29]
KLIKA.
Ó, kliko, zdráva buď i tvoje silná vláda, tím silnější, čím zjev tvůj zastkvívá se výše! Ne darmo smrtelník tě ve svou ruku vkládá jsa tolik malinký v své jindy příkré pýše. Jen vytrvalost chceš, když marně cvakla’s jednou, nechť po druhé tě oči prosebníka zhlednou, a po druhé když cvakneš bez všech úspěchů, dáš jistě po třetí mu ždanou útěchu. V tak různých podobách se stkvíš a blýskáš všady, u dveří biskupa i u mecena dveří. Má úsměv na tváři, kdo dříve pískal hlady, když v znamení tvém jedná, doufá, pevně věří. Jsi v žití kormidlem i busolou a veslem, v kýžený přístav se tvým každý vjede heslem, a nepřítel tvůj, samotář a škarohlíd je ztracen na věky, tvůj nechrání ho štít. Dřív mozek v schopnosti a duch na váze platil, dnes tebe vidím jen, ó kliko všemohoucí, jak trčíš v kroky nám, – bloud, půl jsem žití ztratil se nekoře ti, kliko, s oddaností vroucí. Již kaji se, zní proto nadšené mé pění dnes k chvále tvé jen, ale pro kritika není, 31 leč nemá-li tě taktéž ohmatanou plát i u svých zavřených a nepřístupných vrat. Sviť dlaní leštěna a nepolam se, běda! Byť leckdo, na oko jen, zhrdal tebou zjevně, přec v sklonu pokorném tvou záštitu si hledá a se sokem se střetá na prahu tvém hněvně. Tvou chválu vyjásal jsem, hleď, z nevěrce věřím, neb za honorář dnešní pěkně povečeřím tvou zásluhou – tož dík ti šeptá povzňatá má duše skeptická, ó kliko klikatá! 32
DĚLO NA HRADBÁCH.
V trávu hradební v půl vrostlé tělo padesát let hledí k městu dělo. Bronzový chřtán rozevírá trudně, zívá k houknutí, saň skrčená, časy nad ním jdou tak zvolna nudně, na kolech rez svítí ruměná. K hrozbě spíše nežli na ochranu bezzubě se cení v jednu stranu, hledí dolů, kde to vře a kvasí. „Hlad mám,“ skuhrá, „v jícen plameny chci a nazpět staré, dobré časy, kulí třesk, rej zkázy šílený!“ Hnědým bronzem bliká v ševel doby, darmo volá, mlčí staré hroby, a sta očí proti jeho oku jiskří se k té střílně upřeně. Šelma cítí bolest ve svém boku, skon svůj blízký tuší zděšeně. Mimo klouček jde a proutek zdvihne, hříčkou kovový dřík děla švihne, 33 v aleji se milenci dva smějí, dole v městě v spěšném úderu práce kladiva v kov narážejí, a zní zvony v letním večeru. „Hlad mám,“ dechnouti chce znova strašlivé to zvíře známá slova, ale z města proti němu směle ruku pozvedá kdos železnou, odvahy plam na vztýčeném čele dělu vstříc jde cestou vítěznou. Mladý Den to svobody a míru, z práce duchů vstal, má v ruce lyru, vesele se v slunci krajem dívá. Proti němu hradba kamenná sessouvá se, drolí, na prach ztlívá, nebude již nikdy stavěna. Rázem tu a jak by divě zlícen zakucká se vzdorovitý jícen, zakašle a trhne bronzem těla: z tlamy mlčící a bezedné rána dunivá se v město schvěla. Poledne je, ano, poledne! 34
REMINISCENCE.
Kolikráte v zamyšlení duše se mí zastaví, a stín vidím kráčet mimo Ben Akibův mlhavý. Posměšně se moudrost jeho kol mých uší ozývá jako moucha neodbytná, dotěrná a zlobivá. Všecko staré, nuže ano, mudrče ty veliký, poesie konec vezme v jícnu matematiky. Až se vyčerpají všecky slov a forem představy, plastiky i poesie žalný skon se dostaví. Ze všeho jen pazvuk holý, mdlá a bědná kopie, v nedostatku zaměstnání kritika též dožije. 35 Nicméně v té mele hrozné zbude pravda veliká: Vrána nikdy nedovede nahraditi slavíka. 36
PADAJÍCÍ HVĚZDA.
Měl pusto v duši, vše z ní prchlo v dálku i víra v dnešek, naděj v budoucnost, dva giganti v ní stálou vedli válku: to bylo zoufalství, s ním v boji ctnost. Ctnost bílý anděl – Zoufalství běs tmavý, v hlas ctnosti ryčel pustý jeho smích, když pravila: „Jdi, člověče, a v davy nebeských světel popatř vznícených. Tvé duši schází jas, byť jiskra malá, a zaplane to v ní zas letním dnem. Jdi, pros a lkej, když nad hlavou se vzňala ti světů záře v nebi průhledném.“ A člověk šel, neb nebe bylo mořem planoucích paprsků. Svou zvedl tvář, své rozpřáh ruce lkaje velkým hořem do ticha nočního a ve hvězd zář... Tu viz! Blesk jasnější v tom světla jasu šleh nad hlavou mu přímo v zenitu. Ty myslil bys, že vidíš náhle v žasu v chladnoucím kovu rýhu vyrytu. 37 Pak bylo to jak šikmá rudá čára, jak biče nárys dlouhý, ohnivý, jimž obr kýs, kdy hněvem v mracích hárá, tam vzdušné oře švihl do hřívy. Pak bylo to jak světlá vločka sněhu, jež zvolna roste v hromnou lavinu a vzplanouc naposledy koncem běhu se v tmavou rázem smykne hlubinu. Pak bylo to jak signál rudým se sklem, jak vytrysknuvší do tmy raketa, jež v šumných jisker dešti lesklém se v duhovité koule rozlétá. Pak bylo to jak žhavá koule z děla, kdes vystřelena mračných na hradbách: syk vzduchem zazněl, zem se pozachvěla, a člověk po ní chvějnou rukou sáh: „Jsi ono světlo, jež mé duši schází, jsi ohnivý vůz onen biblický, jsi paprskem, jenž duši doprovází v ráj onen skutečný, ne mythický?...“ 38 Než domyslil, sáh po nebeském žáru, by do duše své na věky jej skryl. „Zda nevidíš“ – řval běs – „kus hlíny, škváru, na němž bys prsty sobě popálil! Zda nevidíš, ó, jak bych já se mýlil, ten vypadený z věčné rakve hřeb! Vždyť proto jen, nic víc, jsi prose kvílil, by padaje on minul tvoji leb...“ A tehdy člověk po prvé prý zšílil. (1889.) 39
PÍĎALY.
Pyšně jako lordi sáh a sáh po větvích si vykračují smělé, vždy když svítí stromy na nivách stříbrným svým šperkem květné běle. Dřív než ony musí být tu strom, lupen křehký, který uškubnou si, který v pupenech hned mladých rdousí a když nassály se v pychu tom, leží na slunci a v květy trousí. Do koruny na nejvyšší snět vyšplhají k samému až vršku, s vysoko ztad hledí na ten svět v postříbřených květů tichou pršku. Nafouklým a tučným div se teď, jak se ony samy sobě diví. Strom přec pro ně jest, nuž ať je živí. Také tak to, brachu, zaonačit hleď, trusem svedeš velkolepé divy. Povýšeny nad vše, nad světem, v duchu víte, čí jste jedly mlsky; že jen strom vás drží tich a něm k sněti přilíplé jak polyp plzký. 40 Odjakživa takto pídíte po haluzích stromů podle zvyku, jádro plodu sníte v jeho vzniku a když dosyta se najíte, trus jen máte na vše místo díků. Ale přijdou časy, píďaly, dávno puknou housenčí vám břicha, dříve, nežli jste se nadály, strom však zůstane tu státi zticha, jak dřív silný vnov se oděje v bílých květů rozvoněné kysti. Plod z nich vzkypí, jejž vám nelze snísti, čelistím se vaším vysměje z hebkého a zeleného listí. (1886.) 41
ŽIVOTNÍ KOSMETIKA.
Abys nežil jen tak na ven zcela bez zisku, na životní kosmetiku nešetř penízků. Za pár pětek najdeš chlapa nebo dva i tři, kteří onu parádu ti hravě opatří. Jsi-li černý jako vrána, bělost andělí v žurnále ti jednou z rána štědře udělí, zlodějem byť první třídy tu i tam se zdáš, lokálku ti zformulují, a jsi mecenáš. 42
O ZOOLOGICKÉ ZAHRADĚ.
Praho, zřím u hvězd tvou již slávu dle prorokyně Libuše a zpívat jásavě jsem v právu o ní též z duše do duše. Než koupíš hrad si od eráru a české dáš naň tabulky, bělrudý prapor beze sváru rozvineš s věže Mihulky, než otázku rozřešíš pitnou a přístavbu své radnice, sensací lepší tebe chytnou útulné háje Štvanice. Volám jak divý v alarm předem milionáře do akce, ať brzo do klecí juž svedem všecky tam svoje atrakce. Neb vše, co dosud po Příkopě chodí a lítá divoce i volně těká sobě v stopě, nést může tam své ovoce. 43 Ať útulek má zvíře všaké po vzoru města Paříže v užitky přijdouc všelijaké officielně za mříže. Lvi mnozí v dírce s chrysantemou a s lakýrkami na nohou tak pro svou slávu velmi němou se uplatnění domohou. Úpíři vedle se směnkami ve kleci budou nosatí, a dál zas laňky budou samy lvům z rukou stovky papati. Labutě zpěvné s bílým peřím a skotačivé gazely lákati budou ke svým dveřím lezouce husám do zelí. Nač lze si jenom vzpomenouti, tam bude blízko v okolí, žrát budou supi mrchožrouti třicetileté mrtvoly. 44 I rhinoceros z garnisony se válet bude ve blátě, a ochočené budou slony na tlustém vodit špakátě. Posvátný ibis separátně, by spíš ho oko zahlídlo, stát bude tiše v bílém plátně, a vůkol dýmat kadidlo. A nesmí scházet, ovšem že ne, co mládež baví nejvíce: ve kleci šíro vystavené vše kulérové opice. Jen nad jedním já hořce pláču, jak pohřbíval bych přítele: hle, všeliký rod paroháčů tam sůl svou lízá vesele. Však vše ta krása trpce hořkne, kdo zří ji okem proroka. Ten poslední svůj otaz dořkne: Co bude z všeho do roka?! 45 Žal oko mží mi, závisť kletá zlou poušť zde stropí z nelásky, vše požere se za půl leta, v klecích jen zbudou – ocásky. 46
PO FUNUSE... K pomníku Hany Kvapilové.
Plakalo sborem devět Mus a plakalo tak hezky, to umřel jeden genius, byl genius to český. A ležel v rakvi v květinách, když vydech duši k ránu, však v srdce svého hlubinách krvavou nesl ránu. Trnový věnec na čele a na rtech úsměv bolu – smuteční stojí přátelé kol rakve vzhůru, dolů. A měl mít růže, kam jen stoup, a vavřín měl mu kvésti, a mramorový lásky sloup měl za živa ho nésti. Šest valachů jde ve blátě, vůz zlatý jak lod pluje, notábl v černém kabátě potichu resonuje. 47 Však prstem nehnul, dokavad ten živý trpěl v díle a mohl v jaré síle mlád své všechny stihnout cíle. Tenkráte měl se státi div a žurnál mluvit čelný, moh pár let ještě býti živ „náš nenahraditelný“. Gaminů dvacet vařilo kašičky jedovaté a jimi pilně krmilo to srdce jeho zlaté. Však žádný nebyl pohotov býkovec neb hůl z trnky, by zmalovaly beze slov ty utrejchové hrnky. A budou dále bez rány tančiti plni cnosti morální svoje kankány v nejlepší společnosti. 48 Duch čistý letěl k obloze ve věčné vnořen snění – jak připadlo mu uboze to pozdní rozhorlení, ty fanfáry, to troubení do nových lží a půtek, to krokodýlí truchlení, ten papírový smutek! – Tak dokud v písni stohlasé nám slovanská řeč žije, žít budou v horkém zápase geniů tragedie. 49 TŘÍŠŤ.
Pýcha může býti někdy cností, domýšlivost nikdy. *
Učenost na ženě jako chomout na Pegasu. * Není zásluh, vše je povinnost. * Vážnost je mince, kterou si sami razíme, ale vše se za ni koupí. *
Mám nepřátele, tedy něco znamenám. * Pravá štědrost a velikomyslnost vyhýbá se veřejnosti, leda by chtěla škaredou reklamu. * Mnohý uštědřuje jen svůj soucit, ale i ten bývá zpravidla falešný. *
50 Láska neposuzuje. Začne-li, je po ní. * Je-li politická báseň škaredá, je politika sama ještě škaredější: tříští, rozděluje a znemravňuje. * Úřadující vlády pudem krve nemohou chtít nic než útlak všeho jinojazyčného. Budou tedy vždy všecky smiřovačky národů krejcarovou ko- medií. * Parlament je výmysl vlád na skvělé balamu- cení národů, neboť vláda dělá vždy jen to, co sama chce. * Dieta jest svěrací kazajka, jíž zkrotíš nejdra- vější zvíře. * Vše, aby se zdařilo, třeba konati s celou duší – i darebáctví. * Sprosté slovo nezmění se nikdy v hrdinské. Čím větší muž je vyslovil, tím je ono sprostější a on s ním.
51
POLITICKÝ JUBILANT.
Třicet let mluvil, mluvil a mluvil, věnec mu národ proto ted uvil. Dvacet let bude dál zase mluvit, může mu národ dva věnce uvít. Co z toho? – Důkaz dobrých plic. – A dále? – Positivní nic. 52
SMŮLA.
Zas jedno dílo zkazil mně ten Haraburda kletý: co právě napsati jsem chtěl, on napsal před dvacíti lety. 53
ZA † ANTONÍNEM KLOSEM.
Umřel’s smrt svou dávno v sobě tuše, nekrologů nad tebou zní zvon: „zlaté srdce“, „jemně umělecká duše“, „ryze svůj a žádný epigon“: hle, jak jsou přec lidé uznalí – musil’s umřít, by to napsali. 54
ZKUŠENOST.
„Po čtyřicítce jest již pevný cit a nemění se vážkou rychloletou“ – jen před měšcem se počne hrozně chvít, a hvězdy na fracích ho často spletou. 55
SMIŘOVAČKY.
Stádo ovec... Komu patří? Honza s Michlem běží hopky, rozdělí se jako bratři: vlnu Michl, Honza bobky. 56
ŠTÍŘI
(ZE ZPĚVNÍČKU
VENDELÍNA KOCOURKA.)

[57]
PYRAMIDÁLNÍ BALLADA.
Měl chediv hosta, byl to princ, Saharou dělal výlet, a jmenoval se Krausaminc, chtěl krokodýly střílet. A když tak jel, tu dostal hlad u pyramidy v Gizeh, a nebyl poblíž nikde hrad v nehostné zemi cizé. To víme, co princ znamená i v Egyptě až tichém, skřížená k prsům ramena, vše leží dolů břichem. Tak ležel také v neštěstí gizehský šenkýř Selim, nemůže přec mu přednésti klobásu s loňským zelím. Princ po princovsku snídati přec musí bez meškání, z kumisu moh’, by dostati Nejvyšší ujímání. 59 Velbloudy vzal a honem jel kupovat do Kahýry ústřice čerstvé, petržel a gorgonzolské sýry. Vypůjčil mísy stříbrné a se smrtelným strachem dal za to v nouzi patrné šedesát bílých drachem. Livreje sehnat, kravaty, lakýrky nebyl líný, a klanět v zem se dojatý naučil beduiny. Vystrojil hody vybrané, stůl do desíti metrů a plachty čerstvě vyprané kol napial proti větru. A přijel princ a pil a jed’ saharským šetřen prachem. „Co za to?“ – Selim šeptal bled: „Jen sto šedesát drachem.“ 60 Pyramidale Keckheit das!“ děl princ si táhna knírky – a hned šel kolem jeden hlas: Potáhne Selim sirky. Což Selim, když byl mamula –! jsou diplomati vzhůru, a konsul honí konsula stížností voze fůru. I vyšla z toho pravda ta: Je často třeba k míru velikanánská záplata na malilinkou díru. 61
VENI SANCTE.
Přijď, svatý Rozume, v den všenárodní kolby, voliči každému vlej moudrosti dar do lbi. Vím, je to těžká věc, jak dokola se dívám, a proto snažně tak tě písničkou svou vzývám. Vlá různý praporec, červený, žluto-bílý, na barvy pamatuj v té horké, horké chvíli! A jak hub po dešti, když počíná se časit, je spasitelů zde, a každý vlast chce spasit. Budou se párky hřát, bude se pivo pěnit, a dle jich kvality se mnozí budou cenit. 62 Sto bude řečníků se řečí zásluh měřit, věz: hubě do kořán že nejméně lze věřit. A zatím z mumraje sobecké lezou stvůry a, kde jsou, koukají, diety, sinekury. Figurky na drátkách, humorné chvíle dítky, ty stopuj, principál kde drží jejich nitky. Havlíčka plno má, citátů z něho sbírku, Havel však dal by mu pořádně pro laksirku. Neb za nikoho štít, kdo rek, se neschovává, duševní chudák jen si cizí chochol brává. 63 Krev svoji nechej vřít, ať volbu tvoji světí, ta česká věrná krev z rozpaků pomůže ti. Přijď, svatý Rozume, v den všenárodní kolby, voliči každému vlej moudrosti dar do lbi. Sto střepů ze džbánu, jen pozor, pozor páni, jakéže bude pak to jejich drátování! Pár mrtvol zůstane u hospod pod akáty, jen ty ať vyvázneš tu se zdravými hnáty! Dál oheň od vody, ty nedají se smířit, a budeš vítězstvím jak mladý Herkul hýřit. 64 Červeno-bílá vlaj nad hlavou tobě úže, a zvalchuj na modro vše jinobarvé kůže! 65
NOVÁ METHODA.
Bestia triumphans chví se slyšíc novou zvěst, pod míru že postaví se krasavice měst. Flirtovalať často lidsky i dost fatálně, změř se trigonometricky polygonálně! Na jev vyjde vše, co kryla dosud velice, zdali se jí nezkrátila vpředu suknice. Všecky věci vnitř i zevně zraku odhalí, od bubenské od pústevně výš až k Podskalí. Vyjde na jev přes vši havět, s níž je vždycky kříž, činžáky že nutno stavět o tři patra výš. 66 Díry vrtat městu k zisku lepších údělů do Letné a Nebozízku pěti tunelů. Kdo se durdí, ať se durdí, pryč, co překáží! U starého haraburdí nestůj na stráži! Trigonometrická čára hurá přes věže, tu je krumpáč a tu kára a tu přípřeže! Ať si vzteky nad tím zhebá, kde je která veš, dvakrát měř i třikrát třeba, a pak – řež a řež! S fetišismem starých trosek jakáž orací! Kopáč tu, by cestu prosek kommunikaci. 67 A tak v pokrok všecko míří jako v závrati, – což by měli inženýři taky dělati. Sám chci z toho moudrost stihnout, nežít se škodou: na katě si přesně střihnout dám tou methodou. 68
MOUDRÝ MUFTI neboli Sněm v Iraku.
Jedenkrát hubení i tuční s plameny hněvu ve zraku zlou rebelii konstituční sultánu zdvihli v Iraku. Kde který přestal žráti valach, a lid měl různé nároky, ač v pomoc daleko byl Allah, dál nechtěli být otroky. Padišah tenkrát kolik nocí nespal, zlý maje hlavolam, až posléz prál: „Já ku pomoci muftiho sobě zavolám.“ Řekl, a moudrý byl hned mufti připozván k němu v milosti: „Tož nyní, milý mufti, mluv ty, leč prosím, žádné hlouposti!“ Muž moudrý ve prach čelem buchl a řekl: „Tak je v národě, který jen z dálky trochu čuchl k prachmilionské svobodě! 69 Teď musíš dáti, ale koran (co řek’ by prorok ve hrobě!) přec nemůže být jen tak zorán, ty dáš, leč v novém způsobě. Dáti, však nedat, v tom to vězí, štědrota chytrých na oko, věř, pane, Allahovu knězi a pokloň se mu hluboko. Chce národ hračku, pane, pomni, dej mu ji podle zákonů, však nad vším, byť byl autonomní, tvých sedm koňských ohonů. Přes den i přes dva ať si hraje a řeční nad svou svobodou, duch Stambulu však při tom plaje mu jako maják nad vodou. Ať „nepovolím!“ národ řekne, ať vybuchne i svévolí, však nakonec vždy ztichlý změkne a povolí, zas povolí. 70 Sic mnoho slov se napovídá, však ty, můj pane, nebledni, vždyť veto tvé jak pes vše hlídá a ty máš slovo poslední. Ať starají se o slintavku, kde která stůně kobyla, lecjakou na to chytneš kavku, třeba by kavkou nebyla. Přirážky mohou ukládati, tu o tvou kapsu neběží, a „ich gelobe“ přísahati mohou, jak se to náleží. Bude jim nejsvětější práce, jež ovšem nejmíň namahá, k trůnu ti skládat gratulace a chválit při tom Allaha. Potom ať prou se, reformují – jeť těžko býti bez žvance, – ať k tomu také assanují i smutné zemské finance. 71 Představ si všecka ona gesta, sevřené pěsti vzad i vpřed, bude-li z polí a i z města jich dvě stě dvaačtyrycet!! Na konec budou v jedné směsi chraplavě křičet, co jim dech, a popadnou se za pačesy v síni a také na schodech.“– – Mahmud si oddech: „Díky, pane!“ Muftimu měch dal čtyráků, a bylo blaho nevídané napotom sto let v Iraku. 72
FATA MORGANA. Retrospektiva z r. 1730.
Bubnuje tambor v Išpahánu, policajt kluky rozhání, blíží se k městu Pán Všech Pánů po půlstoletém čekání. Pastýři běží i honci slonů, fakýři jdou se honem mýt, a rozhoupáno dvě stě je zvonů cit loyalnosti vyslovit. A konšelé se ke bráně tlačí, oprašují si burnusy, ulice plny, sotva že stačí, a zastaveny jsou funusy. Prapory, věnce, kontumac na psy, kozáků vidíš brigádu, vždyť národ štědře obrací kapsy na každou takovou parádu. Bazary zavřel, otevřel hubu a čeká na ty zázraky, kdekterý vyběh amateur z klubu a v oknech staví kodaky. 73 Džinara rarara, trouby třesknou, bejové v čele, modrá krev, brillantné hvězdy, porty se lesknou, tu nouze není o projev. Pod kola vozu, který kol pádí, diváci padají v přemetech a jsou tak všichni blaženě rádi, vůz když jim skáče po hřbetech. Kobyla jedna ze sympatie – patrně hodně snídala – na jejich nicí sehnuté šíje padnouti něco nechala... A zatím vše už zmizelo letem, ale dav civěl do rána – tak někdy přejde barbarským světem komické fata morgana. A člověk dnešní při této zvěsti teprve řádně pochopí, jaké je pro něj veliké štěstí synem být kulturní Evropy. 74
KOCOURKOVA NADACE.
Ano, dám vlasti pro radost zrn zlatých kolik centů, však ještě mi jich zbude dost tam na San Sakramentu. Není to fáma nejistá a jenom prachu mraky, co svede kterýs houslista, to dovedu já taky. Tož ano, zakuhýkal sejc v radostném pro mne tóně, to zlatý důl mně, umřev strejc odkázal v Arizóně. Bez dlouhých tedy orací, pryč mecenášskou pósu, milion dávám v nadaci pro vědu, verš i prósu. Muž liberálních názorů vděk zůstaví vždy Kristu, nechci mít pomník z mramoru, ni v Pantheoně bystu. 75 Jediná starost: najít sbor, jenž znal by peníz chovat, štědroty mojí věčný vzor důkladně ošetřovat. Bude-li dosť hlav dokola, pak rozum bude jistý, a bude řádná kontrola a výsledek vždy čistý. Řekl jsem a tak udělal pomáhaje si z nouze a základ svůj jsem moudře dal pod klíče na rathouze. Ať běží rok a utíká, řádně se platí dáňka, však jednou ať je veliká u mého žlabu sháňka. Umění pravé ovoce musí se vynést na den, ač úkol při tom porotce nikterak není snaden. 76 Nestojíť u nás za grešli dramata, prósa, básně, kdyby se porotci nesešli, věděl bys houby vlastně. Však jsou-li jaké překážky, uchazeč hned se doví, a nešetří své podrážky umělec opravdový. A má-li pár dcer na vdaní, své soky všecky skácí – to dává ovšem bez ptaní kvalitu každé práci. A k tomu ještě píše-li do novin – fít, si pískne, o pánech dřív, by věděli, půl roku chválu tiskne. Klikaté kliky na stranu, instance musí změknout, v morálky takém průvanu osobní choutkou fleknout. 77 Jen tak mé krásné zřízení vznětů je mnohých látka, a opravdové umění nepřijde nikdy zkrátka. 78
JÁ KANDIDUJI!
Čím sůl je moři a čím proudy a k pohybu vln vichrů šum, a oasa čím pro velbloudy, tím jsou i volby národům. To slovo vyslov, hned vše mládne, oči se blyští z hlubiny, tak ovšem národ nezasmrádne a sílí svoje slabiny. Čistí se, smejčí vsi a města, a ruch je všude kouzelný, kdo zaslouží, no ten se trestá, a všude cítit – prádelny. Nelze přec mandát jen tak získat a rovnati jej onucím: tož za ním šturm já počnu pískat a kníry sobě nakrucím. Já kandiduji, ano, prosím! Nechť přízní všech jsem podělen, svůj program tuhle v kapse nosím a nebojím se prádelen. 79 V něm oxygen je nové éry a neřádů všech očista, jsem nepřítelem kariéry, dokud je ještě nejista. Mám tvrdé pěsti, snědé tváře a ještě jsem i svoboden, chci pulty tlouci, kalamáře a pravítkem být proboden. Mám metr devadesát vejšky a trefuju i za rohem, rád jídám proletářské slejšky, ach, posypané tvarohem. Jsem práce veskrz positivné, znám všelijakou taktiku, v mých ústech mrtvé slovo živne a citáty mám v malíku. Chytit se nedám v žádné kleci, sám chytím z prakse moudrost hned, že nejhlavnější při všem věcí je diety si udržet. 80 Demokratické svoje heslo jaktěživ ne – ne – nezradím, a dá-li mi kdo měkčí křeslo, s nevolí se tam - posadím. Neb všude, na plyši i dřevě to vědomě i bezděčně lze vyhnouti se s jablkem Evě a vlasti sloužit výtečně. Z mé práce plno vzejde květů na siré líše národní, a budu troubit na trumpetu k obstrukci skladbu původní. Jest jako řeka Amu-Darja mé výmluvnosti valný proud – – Já kandiduji! – Ježíšmarja, nenechejte mne propadnout! 81
NAPOLEON DER ERSTE. Na počest německé historické důkladnosti.
Dějinná lež vyvrácena šťastně, lidstvo nebude dál šáleno: Napoleon ryzí Teut byl vlastně, od Sprévy Teut jako poleno. Prof. dr. Schmirgut, světlo v autoritě, leb mu změřil čiře germánskou, vlasů zrzavost též zjistil hbitě a i žízeň k tomu tyranskou. Kolem břicha, lehtivého shora, abnormální míra dosvědči, že jak divý mazával jest Pschorra a měl nejradš hody prasečí. Za plentou pak, kde mu svlíkl katě, při diskretním určování tom od narození mu zjistil svatě čtyři F, – to: Frisch, frei, fröhlich, fromm. Smaž se klamný portrét pravdy houbou, zaň se jiný dneska nastolí: pravý voják s pruskou piklhoubou, na ni teutské rohy buvolí. 82 A „es ist erreicht“ mu k tomu svěčně knír se vyšpičatí pod nosem, ve Walhalle stát tak bude věčně Korsiku jen měře úkosem. 83
BUDEME SE PŘÍMIT. Věnováno Městské spořitelně v Praze, zakladatelce orthopedického ústavu.
Dnes nadšenou já z lyry hymnu vám, dobrodinci, k slávě vymnu, neb nad sůl opravdu a nad chleba nám toho přímidla je potřeba. Už vidím svítit zlaté kliky, dům stojí plný elektriky, façadou v secessi vše poráží, pln šroubů, dlah a bandáží. Sic na svou slávu a ne hanbu dal údobnou nám kostru pánbu, však pozděj zlobou jedné sudice nás preclíkově kroutí křivice. Vědecký název rány oné je ten: Rhachitis Vindobonae, jí nejeden je stižen tvor, fabrikant, kupec, professor. 84 Hle, chochol zelený se blíží: a již to lupá kolem v kříži, hned kostra měkne, sval je rázem plih, a frak jako by ztratil v zádech střih. Muž rozpačit je roven zounu i před lajtnántkem od dragounů a tolik nízko páteř ohýbá, že div mu šariváry nelíbá. Tu diagnosa jistá vždycky: ten muž je zcela rhachitický, sem košatinku, by se nevyškub, a hned s ním do ústavu pěkně šup. Tam opět národu on k spáse ve kříži záhy narovná se a za den, za dva nebo za týden se krásně napřímený pustí ven. A jak to někdy už tak bývá, přijde-li opět recidiva, ať vrtí se, neb ať se nevrtí, tam bude internován do smrti. 85 A proto já všech křivých k zdrávu teď vaši slavím slavnou slávu, ó, dobrodinci milí, ať žije nám vlastenecká orthopedie! 86
HUSŮV POMNÍK.
Rosteme kvapem k veliku do pravé světové taxy, jen ještě v stavbě pomníků nemáme jaksi praksi. Jak zrno v matce zemi skrej základní kámen hbito, – pomníků měl bys habaděj, kdyby z nich rostly jak žito. A pořád jasna stojí tu příčina nezdaru pravá: nemáme kontinuitu s Karla přes Vladislava. Tenkráte divy umění v Praze se hračkou dály, od čehož také stvořeni byli by králové králi! Zatím jsme zvykli bez míry pro rozvoj stavěti zdárný slavnostní brány, špalíry, jatky a elektrárny. 87 A co tu zbylo, gotika, barok a renaissance: je svízel s tím jen veliká. a soulad nemá chance. Krása je čertí oříšek, tvrdý pro falešné zuby, proto se Praha do výšek tolik ní, ta stará, chlubí. Ten úkol těžký jako cent, nedbat ho - koncové žalní, jakýžpak je to monument, když není monumentální! A kouk’-lis ještě za bránu pro vzorek do franckých říší, potom se Balzac v županu od Husa pramálo liší. Nu, není žádné neštěstí, povídám, chvála bohu, zboří se celé náměstí, vystaví k tomu v slohu. 88 Osový soulad nastane, co nízké, to se zvejší, a problém ihned dostane pak formu centrálnější. Neb jiný východ najde se, a konec bude rázný: pomník se třeba přenese na Žižkov, jenž je prázdný. V advent pak a též o postě míň lidí bude se rouhat, a jenom Lumír na mostě víc bude mrkvičku strouhat. 89
KUPLET O PADESÁTCE. Ignátu Herrmannovi.
Dnes mi schází óda vzletná, je to cifra ošemetná, není mladá, není stará, v srdci stále ještě hárá, hlubně tam a prudké víry, sny a mlsné avantýry, dál to řádi, vzlétá, pádí jako v mládí. Ptej se mne však zcela krátce: „Chceš ji?“ – „„Na hřbet? Ne, to ne, neboť přec jen padesátce svědčí nejlíp v portmoné, ba v portmoné.““ Moudrost, ó, toť vzácná dáma, teprv spatřiv Abraháma v klikaté života pouti výsadu máš moudrým slouti. S dámou tou jsi v alianci, nohy však máš těžké k tanci, v jistých pádech krátký’s na dech, revma v zádech. 90 Nemůže být o tom hádka, zdali to tak, nebo ne: vždy je lepší padesátka než na hřbetě v portmoné, ba v portmoné. Za zásluhu, za Tvou práci veřejnost Ti dluh svůj splácí, čestných darů dostal’s tři sta, řádů máš jak bicyklista, národ láskou k Tobě řičí, dá Ti grunt jak Sienkiewiči. V jedné revui však se zjeví, vše že plevy, vypjaté to není krátce a tak že to utone. – Ach, je lépe padesátce než na hřbetě v portmoné. ba v portmoné. Kde kdo nyní vykuchá Tě, kde kdo nyní oňuchá Tě, budou vážit, usuzovat, přiměřovat, kritisovat. 1991 Ctitelek Tvých dav se zfantí, uštvou Tebe gratulanti. Stříbřen, zlacen, zmítán, klácen budeš zmlácen. Poznáš, že už nejsi mládce, že je všecko chatrné. Proto líp je padesátce než na hřbetě v portmoné, ba v portmoné. 92
STŘÍZLÍK.
Je to on. Znova vzkříšený ulítl z bajky a tu je a všemi pírky zježený přede mnou poskakuje. Dávno je po něm, myslil jsem, poslední byltě on rodem, zahrabal jsem ho k plotu v zem, když umřel kocouřím hlodem. Tenkrát se plichtil, kam jen moh, k slepicím, holubům v družbě, ale dnes, vida, tak se vzmoh, orla že v pravdě má k službě. V stín jeho sedá nehnutě blizounko na každém místě, a když král zvedne perutě, pod křídlem dřepí mu jistě. Jen ty si, milý příteli, na malost chytráků horli! Jakž by pak orlové věděli, že oni vskutku jsou orly? 93
PÍSEŇ MUCH. Charles Grandmougin.
Jsme samy: zdřim dům celý, a kuchyň uzavřeli; nuž hej! co nás je vírných shluků, svou píseň každá v bzuku si pěj! Sluníčko okenicí střílí svůj zlatoskvělý, vlídný svit, nás probouzí, nám dává síly, vše dřímá kol, my budem bdít. Buď zdráv, dni letně skvělý, nám v radost rozhořelý jsi dnes! Zář tvoje zlatem vzplává, v ní v rej se rozehrává náš ples. Bzum, bzum! Hle, stará teta s košíkem u sliv postojí, bzum, bzum, a naše lehká četa si domem rejdí v pokoji. 94 Tam v koutě kocour hoví si stulen k tlapám psovi, ni hles; spí kocour jako v klíně, s ním bez starosti líně i pes. Kot růžový nos nepozvedne a černý nos pes nechá spát. Bzum, bzum! Jim každá na něj sedne a z pohovy je počne štvát. Tu kocour ouškem střihne, však v spaní nevytihne psu s tlap; pes, mysle, že nás lapne, do prázdna z dřímot chňapne, chňap, chňap! Bzum, bzum! Jen viřme dál a žijme a pod strop, který zčernil dým, kol pánví z mědi tance vijme svým rytmem svižně obvyklým. Však černý pavouk kdesi své sítě darmo věsí nám v strach: 95 má se smetákem svízel a dávno odtud zmizel, ten vrah! Ve špatně uzavřené špíži je vše, co na mls k plesu chcem: smetánka, jíchy, jež se líží, a med tam voní kolkolem. Všech slastí, co jen chceme, tak snadno dosáhneme tu hned: blouznění, tancování, mlsání, milování jak med! A když pak ženou oknem k dvoru náš zlekaný roj v plachý let, mžik zavíříme ve prostoru a dveřmi zase vlítnem zpět. Bzum, bzum! Spí dům už celý, a kuchyň uzavřeli; nuž hej! co nás je vírných shluků, svou píseň každá v bzuku si pěj! 96
STRAŠIDLO V LESE. Adolf Holst.
Člověk se ani nenadá: zní z lesní dáli tahý-ta-dá! Bzum, bzum, brum, brum, se blíží šum! Třesk lesem, a slyš tu ještě blíž, och, zcela blízko již! A je to tu – „Tahýtu-tú! tahý-tu-tú!“ Kukadla žhou jak výhně tmou. Zin, zin, benzin, benzin! Kmit, zakuklení a zpitomění, strach. – Prach! Žuch, buch, čuch, puch! Zde – tam jak bič a pryč! 97 A v dáli zapadá: „tahý-ta-dá! tahý-ta-dá!“ Už ani ruch, jen puch. Vejr kašle i kos a les si zacpává nos. „ – Tahý-ta-dá –“ Fúúúúj! 98
MOTIV POSVÁTNÝ.
Má zvláštní kouzlo tiché nitro chrámu, kde stále poblikává plamen svic, kde v stálém boji světla zlatých rámů a oltáře jsou s temnem zpovědnic. Taj podivný tu cítíš, že se skrývá za vonnou rouškou mdlého kadidla, a voda, která v kropeničkách zbývá, jest jakby něčí slza ustydlá. Ty sochy mystické s mučidly svými a náhrobky z desk starých, kamenných, vše volat zdá se hlasy hlubokými: zde místo jest, zkad prchá zlo a hřích. Spí duše varhan. Satan zkroucen úpí pod tíhou kazatelny bleskem sklán, a na zlacené střišce zobák tupý si v ňadra vráží bílý pelikán. Krok duní, chvíš se ve přítomnu duchů, zde boha tušíš s jeho nadsvětím, ne na oltáři, ale v modrém vzduchu, jejž venku vidíš oken rozpětím. 99 Tak, jsi-li sám a kolem ticho leží. Zvon volá – v chrámě hovor, shon a ruch. Jdou kramáři sem, chrám svůj poznáš stěží a ironicky ptáš se: kde je bůh? Hle, s kazatelny peklo již se rojí, a zázrak ze zázraku vstává zázrakem, mnich otylý řeč o střídmosti strojí a višňový nos cpe si tabákem. Ubohý satan pod tou tíhou stená, zrak poulí, – div ze nepropuká v kvil. „Ó, světe hříšný, padni na kolena!“ a satan na to jazyk vyplazil. (1886.) 100
MYŠ Z KNIHOVNY. Abel Bonnard.
Já nejedla jsem slaniny, však básníky a domov měla jsem mezi jich veršíky. Bez třesku příborů, též schází ubrus nový, je schystán v policích hod pro mne papírový, a vábí nejedněch mne díla k zažití, z nichž napřed mravokárci hryz můj ucítí. Když schroupám vše, i kritiku i hymnus chvály, lpí na vousech mi učenosti zbytek stálý. Nic nezkoumám, jen hryzu. Zkumu málo dbám a místo toho drtin z vazeb nadělám. Z knih velmi učených část písma zničím v krátku, a muž, jenž opíral svou moudrost o tu řádku, hned bude na holičkách a s ním jeho um. Jsem jako břečtan připjavší se k mramorům, neb svými zoubky pusté zříceniny tvořím. Má práce ničí všecky práce; vědy bořím a drobím v polic utajené hlubině. Duch lidský poslouží mi častěj k svačině. Jak černý podkopník jsem hrozbou tvrzím duchů, jež pyšně vévodí dnes snah a práce ruchu, byť kniha azuru a bohů plno má, mnou v nitře zavládne jí místo záře tma. 101 V mém sledu strhané se verše rozsýpají, a jako pěšák, před nímž cesty strou se kraji, jdu po větách tak pergamenem teplavým, jdu stále beze spěchu a svou cestu jím. Les přede mnou, pláň modrá, pole zlatá klasem, však bledá pustina je za mnou, za ocasem, a třeba ze všeho je troska truchlivá, jsem stále skromna, chuda, mírna, loudivá. Cár směšný uboze zbyl po mně z epopejí, netuší Herkul, v kůži lví že se mu kreji, a že mne odnáší i živí sebou sám. Psy Dianiny, chudačka já, roztrhám; má Achil strach i mnohý rek; ba také zří se, jak sama Venuše, jež v básni nahá stkví se, by touhu vznítila jich, hned se zachvívá, když k ní se přiblížím já, myška bázlivá. Jsem spokojena, pravý dobyvatel Troje, a když se rozbřesknou dne pokojného zdroje, co zatím, na stěnu když pad’, lesk slunečný, se v knihách pyšný svět mní býti bezpečný, své sny tam v klínu ód a dramat libě snují rekové lodí Arga, veslům důvěřují a směle svěřují svou s1ávu vichřicím: táž loď mne veze mořem v běl se pěnícím. 102
LISTOPAD. (1905/29/11.)
Pod azurovým nebem podzimním, s kterého každý mráček daleko uprchl, zaliti sluncem sešli jsme se k pohřbu. Opadlo listí se zámeckých kaštanů, šustělo tiše a vonělo tlením, a s listím jakoby s větví nejvyšších, z výsluní nejkrásnějších, kde se leskly a pyšnily z pradávna, svanuty bystrým východním větrem schvěly se dolů staré privilije. Umíraly dlouho, až umřely, a my jsme je pochovávali. Tisíce tisíců sešlo se nás v Praze, sešlo se nás v Čechách i Moravě, ale oči neslzely. Duněla země pod pevnými kroky, planuly oči radostí šťastnou pod čely vzpřímenými. Ani zvony nevyzváněly, ani žalmy nezaznívaly, ale v tichu strašném prapory vlály, 103 a zpívala srdce. Píseň neslyšná a přec hromná, píseň síly, jíž netřeba řeči, píseň blahoslavená, neboť byli jsme zas národ. Však bránili nám. Skrze bodáky, hvízdánim kuliček nepřestrašeni, vlastní krví, která tekla proudy, šli jsme vpřed s nejsilnější zbraní, nepřemožitelnou, jmenuje se právo. Tisíce tisíc bylo nás a v milióny vzrostli jsme spolucítěním. Na starém náměstí, jež pilo krev nejušlechtilejších, rudly prapory naše vlající, domy rozestupovaly se, aby do širokých dálek vlastí celou rozlila se síla národa, tam zvedaly se ruce k přísaze slavné, tam vzplála srdce jednotným žárem. Na ocel ztuhlo naše chtění. 104 Už to nebyl pohřeb, ale vzkříšení. Vzkřísili jsme naděj na vítězství práva, ba jistotou se stala. Vzkřísili jsme umrlou, jež byla z nejsmutnějších mrtvol v Čechách, to českou krev, jež proudí zas. Teď spojeni vzpomínkou slunce, které zlatilo prapory naše i spojené ruce, slunce, které k jaru spěje, vzpomínkou jednotného tepu, kterým srdce statisíců bila jako jedno srdce, půjdeme žádat Spravedlnosti. Prastarý obvaz strhneme jí s očí, ta musí vidět a ne slepě vážit, dát národům, co jejich, dát člověku, co jeho. 105
JEŠTĚ KVETOU LÍPY STARÉ.
Ještě kvetou lípy staré, ať si podrost zakrsá, sem ty bílé květy jaré, sem a v kytku na prsa. Zrovna v lístků drobných tísni motiv se mi podává: kolik čmelů běl jich třísní a v jich medu mlsává. Na odiv že kytka větší, křepká, svěží, zelená dráždí vůní čivy něčí oko mé když znamená: Nu tak jedním vzmachem ruky, skloněn nízko v sirou zem, vonných kvítků bílé shluky přistru zručně kloboukem. (1871.) 106
ODVOLÁVÁM SVOU KANDIDATURU.
Zpíval jsem píseň dojemně o svojí kandidatuře, ale dnes po všem tak je mně, jako když podřízne kuře. V dvaceti schůzích řeč jsem měl agrární, realistickou, každého soka zle jsem zmlel a nazval napuchlou nickou. Hymnou jsem zkusil vítězit, složenou s ukrutnou chloubou, třicetkrát byl jsem v hadry zbit, a nazván troubou, ach, troubou! Honem jsem sedlo přehodil zajížďkou do koncentrace, darmo však jsem se narodil i do té kýžené štace. Noviny kterés zjistily matrikou po stopě jdouce, Kumáni že prý zplodili rod můj kdys u Olomouce. 107 Já na to, chtěje ušetřit strašnější ještě si hanu, obratem hned jsem změnil cit z veliké pro malou stranu. A byla schůze, principy hojná i principály, dva přední zuby jak řípy mne ony principy stály. Ba taky kterýs notábl v domnění, že loví kavky, dcerou mi do srdce zahrábl, okatě naznačil – vdavky. Vůle i tělo měly dost, nebyl jsem tvor už lidský, mandát jsem chtěl a dostal zlost, což bývá na škodu vždycky. Utek’ jsem tedy konečně v strhaném žalostně věnci k podpoře žádat bezpečně rozvážnou intelligenci. 108 Reorganisovat, zajisté, mesiáš morálky tu je a všecky živly nečisté on hladce zpranýřuje! Vysoký smích se rozlehl, jako když zavichří v duby – Taky jsem pěkně naběhl, zbylé to stálo mne zuby. Morálka, hehe, řekne se! Nestojí za vindru lidská, a teprv houby unese morálka politická. „Mesiáš vždy být nemusí, stál někdo, řekněte, o vás?!“ – Ne. Proto na krk vážu si za šesták konopný provaz. Poutníče, který půjdeš kdys kol stromu, kde visím v hluši, „Kocourku,“ řekni, „klidně vis a pokoj tvojí buď duši!“ – 109 OBSAH. Str. Úvod5
DĚVČÁTKA. Můj portret9 Japonská láska11 Vrabec a kočka13 O ženském srdci14 Insert lásky15 Ballatina16 Morousní píseň17 Dávno, dávno19 List21 Píseň čmela23 Andělína25
KAŠTANY. Klika31 Dělo na hradbách33 Reminiscence35 Padající hvězda37 Píďaly40 Životní kosmetika42 O zoologické zahradě43 Po funuse47 Tříšť50 Politický jubilant52 Smůla53 Za † Antonínem Klosem54 Zkušenost55 Smiřovačky56
[110] ŠTÍŘI. Str. Pyramidální balada.59 Veni sancte.62 Nová methoda66 Moudrý mufti.69 Fata morgana73 Kocourkova nadace75 Já kandiduji.79 Napoleon der Erste.82 Budeme se přímit84 Husův pomník.87 Kuplet o padesátce90 Střízlík.93 Píseň much94 Strašidlo v lese97 Motiv posvátný.99 Myš z knihovny.101 Listopad.103 Ještě kvetou lípy staré106 Odvolávám svou kandidaturu107
E: lk; 2002 [111]
Bibliografické údaje

Nakladatel: Procházka, František Serafínský; Unie
(Nákladem vlastním. Knihu vypravil Otakar Štáfl. Tiskem České grafické akc. společnosti Unie)

Místo: Praha

Vydání: [1.]

Počet stran: 110