Na starém hřbitově židovském.

Jaroslav Vrchlický

Na starém hřbitově židovském.
Jak v pláni Thebské nebo u Karnaku ve trosek moři, ve kamenů tříšti, jež v dál se táhnou nedozírné zraku, se hroby vlní k řadě řada děsné, se v luny svitu míhají a blyští, jak vojska šiky zkamenělé, těsně, jež vzdorovat chtí zimě jako vesně. Nad sebou takto trojí řadou leží, tíž vlastní stále hloub je v hlínu tlačí; kol drobná travka vyrůstá a svěží, bez soucitně tu modrý a tam bílý se sklání k nim a hustém ve chumáči si sednou v dubnu fialky v kruh milý, by soucitně, co dole čas rve, skryly. Pomníky žluté, bílé divných tvarů! Kdo spočívá tu, v které zemi zrozen? Za štěstím vyšel a zde propad’ zmaru. Tu ruce kněžské vzhůru pozdvižené, tam konvice, tam jelen, lev a hrozen, znak rodu, cti zde stejně málo cenné; nad vším se svorně jedno nebe klene. 131 A jedna země, matka všech, zde kryje talmudu moudrost jak chtíč lačný zlata, a času příval divě kolem bije a staré modly kácí, nové vznáší; za jiným cílem dnešní člověk chvátá, co každou vesnou nová tráva raší kol pomníku, jež v světle denním straší. Ostrove mrtvých! V hlučné města vřavě ty výspo klidu, samoty a ticha! Proud nové doby podrývá tě dravě, však posud kameny tvé v slunci svítí, zde posud s fijalkou bez kolem dýchá, zde posud unavená duše cítí ten velký bol, tu malou cenu žití! Ostrove mrtvých, skoro srovnán v zemi, jak majáky zkad náhrobky tvé trčí se svými bájemi a tradicemi, kdo kostem drahých vzdá tu upomínku? Lamp není zde, ni ozdobného smrčí, čí ruka as tu ku prostému vínku na římsu klade kámen ke kamínku? A přec i tady není pouhou bájí ta síla ducha, prorocké ty vzněty! Co kamínků dlí na pomníku kraji moudrého rabbi Löwa Bezalela, čí kadoš v úctě šeptaly tu rety? Co hrobka Baševiho osamělá bez pocty, holá příšerně se bělá! 132 Kol mistra u nohou i podle hlavy co lehlo věrných žáků! Bez teď kývá nad kamením, ještěrka hledí z trávy, do ticha z dálky jak stlumená řeka sem občas hlahol z blízkých ulic splývá; tam život vře, boj zuří, záští štěká, tam tyran na šíj oběti své kleká. Boj o život! Ó, prachu Israele, i tebe dotýká se v mrtvých tiši, štván znova tvůj lid jako v době ztmělé, na prahu stoje dvacátého věku; zas žluč a hořkost ve tvojí vrou číši, zas propadl jsi šklebu, záští, vzteku, že stydno hlásiti se ke člověku. Ta doba naše mohla zapomníti, jak velké světlo, jak sloup Hospodina, ty’s před všemi nes’ v časů vlnobití! Ne z víry víc, jen z potřeby a zisku tě raní důtky dnes a zítra slina zpět ženouc tebe v čas, kdy v horkém písku tě farao štval k stavbám obelisků. Ta doba naše bez studu a lásky, jež všecko deptá a jež pedantická na systémy vše tká i na otázky, že dýchat chceš a žíti v středu lidílidí, ti klade za vinu; ó vina lidská! Ty’s propad’ jí a kam zrak můj se řídí, v tom hřbitovu tvůj vlastní osud vidí. 133 Ó přilni k zemi, jež tvé hroby hostí, to jediná můž’ tvoje býti spása, splyň s mořem, v kterém spí tvých dědů kosti! Ó příroda ti vlila v žíly sílu, vzdor otroka, jenž vazby svoje střásá, to zužitkuj a vstaň, svou přes mohylu nám podej ruku k společnému dílu! Neb jinak budeš v krvi toho těla,těla vždy téci sám a jako krůpěj cizí, bez vztahu k celku, krůpěj osamělá, a příval nových snah, v nichž plémě nové se zvedá, setřese sesetřese tě s lemu řízy jak cesty prach. Co platni zářní snové tvých mudrců, co tvoji prorokové? Máš ovšem dosti bratrů v světě šírém, však nemáš vlasti, v tom tvá celá kletba! Jdeš, Ahasver, ve srdci s věčným štírem, míň romantický, ale stejně v prachu. tvé zlato pouze dračích zubů setba, škleb zpět tě vrhá ve každičkém vzmachu, a davu podnětem jsi ku postrachu. Siónská lani! – Připouštím, že časem jsi oděla se často v rouno vlčí, že povrhla jsi proroků svých hlasem a liškou byla v teplém chlívě bratů, že’s ozvala se vždy, kde právo mlčí, že’s kořistí všech vykoupila ztrátu rvouc slední cetky z lidstva majestátu: 134 Leč kdo je čist před velkým dějin soudem? Za přehmaty své trpěla jsi věky, tvých synů krev se rozvlnila proudem, a ještě dnes tvá ruka není čistá; dnes ještě bouří proti tobě vzteky, pěst luzy na tvůj dům i hrob se chystá, jak nesmířen by bledý stín byl Krista. Tvůj mračný Jahve usnul v mraků klíně, náš vlídný Ježíš do mlhy se tratí, co náhrobky tvé propadají hlíně, idóly nové vztyčil věk juž nový. Zář budoucnosti zvedá se a zlatí, zda – kdo to na úsvitě jejím poví – oltáře nové, neb zas nové rovy? Čím budeš v době nové, lide starý? Zda smírčím kozlem starých lidských hříchů, či kvasem, jímž to v nové tryskne žáry, co dřímá v krvi mdlé i apathické? V jho jedno s námi vpřažen, v stejnou líchu potáhneš v jedné velké roli lidské, žár slunce starý v krvi heroické? Kdys mořem sám, teď v steré dělen stružky, ba v krůpěje, jež věrny pouze sobě, než dějin Atropos své zvedne nůžky, nit zpuchřelá pod jejich klesneš svorem bez významu a váhy, sešlý, v mdlobě, jed viny otců ve svém těle chorém, obtíží sobě, svým sousedům morem? 135 Ó hroby, kameny, ó mrtvých davy! Ó mluvte k živým, doba pokud vhodná! Ó staří rabbi, vzneste šedé hlavy, vy, již jste milovali tuto zemi, jež asyl dala vám jak matka rodná. Ó rcete vnukům, dějin svědci němí, by přilnuli k ní s city lásky všemi! Vy, kdož jste lidskost svatou jen a ryzí na štít svůj psali bez rozdílu víry, ó pohleďte sem dřív, než doba zmizí, již předběhli jste prorockým svým duchem. Být člověkem, kam světa kruh jde šírý, je zákon jediný! Tím svorným ruchem se míza probudí i v proutí suchém. Kéž vaši vnuci jsou to živé proutí na starém kmeni, jenž vás vlídné přijal! Pak týž Bůh, jenž nám nedá zahynouti, Bůh lidstva, zadrží vás nad propastí. Jak z kostí dědů láká záhon fijal, květ nový začne s vašich štěpů třásti na jedné půdě, společné všem vlasti. 136
Básně v knize Bodláčí z Parnasu:
  1. Bodláčí s Parnassu.
  2. Thespesios.
  3. Talmudský motiv.
  4. U cesty.
  5. Potulní šumaři.
  6. Slepé dítě.
  7. Staré drama.
  8. Žena.
  9. Vrátilo se...
  10. Smrť Lukanova.
  11. Soucit.
  12. Ahasver na věži Eiffelově.
  13. Medusa.
  14. Z lomů.
  15. S Danteovým „Novým životem“.
  16. Lermontov.
  17. Cor Cordium!
  18. Přípitek Adamu Asnykovi.
  19. Ballada o mladosti.
  20. Sestina o životě duše. I.
  21. Květnice života.
  22. Lidské srdce.
  23. Druhý déšť.
  24. Odpověď.
  25. Hnedle sám.
  26. Sestina o životě duše. II.
  27. Pravé slovo.
  28. Jarní.
  29. Capriccioso.
  30. Puklý zvon.
  31. Promenadní koncert.
  32. Přítěž.
  33. Olivy na severu.
  34. J. S. Macharovi.
  35. Jen chvíli ještě!
  36. Sestina o životě duše. III.
  37. I. Apostrofa.
  38. II. Zas nový boj.
  39. III. Stará kletba.
  40. IV. Ideál a idol.
  41. V. Vere novo.
  42. VI. Pravá vlast.
  43. VII. K prvnímu květnu.
  44. VIII. Náš život.
  45. IX. Živí mrtvým.
  46. X. Mrtví živým.
  47. XI. Česká bída.
  48. XII. Meditace.
  49. XIII. Jiná meditace.
  50. XIV. Pierroti svobody.
  51. XV. V dómu Svatovítském.
  52. XVI. Spící Praha.
  53. XVII. Blaho lidu.
  54. XVIII. Finale.
  55. Jiřímu Brandesovi.
  56. Česká legenda vánoční.
  57. Rodnému jazyku.
  58. Stesk.
  59. G. Carduciimu po přečtení „Třetích ód barbarských“.
  60. Dětem.
  61. Při bourání trestnice Svato-Václavské.
  62. Nad troskami Karlova mostu v září 1890.
  63. Štědrovečerní zvony.
  64. Děti jedou z výstavy.
  65. K otevření České Akademie císaře Františka Josefa pro vědy, slovesnost a umění.
  66. Cikada, hvězda a barvínek.
  67. Písni budoucnosti.
  68. Krumlovská legenda.
  69. Na starém hřbitově židovském.
  70. Západní Čechy.
  71. Dál!