Literární porculán 1927-34
Míšenská panenka s růžovou mordičkou
Sedlák jede do vrat
Nepárejte se v zubech rezivou vlásničkou
Lenin udělal převrat
29.854 je telefonní číslo Elzevíru
proč nelítá sfinga vzhůru?
popsal jsem osminku papíru
pojedu na dovolenou do Singapuru
11
Werych a Voskovec pod novým krovem Manesa
W.:
Hola, jaké štěstí, že Vás tu nalézám. Sto let českého umění! Jak ten čas utíká.
V.:
Chovejte se slušně, milý pane, ať nemá výstavní výbor příčiny k stížnostem. Dívejte se na obrazy, že ano, jste na výstavě obrazů, která výtvarně zobrazuje, jak se obráží naše výtvarná obrazotvornost v stoleté tvorbě výtvarné.
W.:
Pod vlastním krovem. Endlich allein. Hle, Emil Filla: Dvě ženy. Každoroční pobyt v Paříži. Časté cesty po Evropě. Činný též literárně. Disproporcionální výraz – abych tak řekl – visuální parthenogenese...
V.:
... a ontologický...
12
W.:
... paroxysmus...
V.:
... pentagonální dispepsie...
W. & V.:
Toť Filla co by Filla,
ne nějaký kýč z Díla,
toť dílo celé lilla,
ni čárka od břidila,
vše umění se dneska přežila,
jen zbyla díla Filly Emila.
V.:
(dívá se na obraz šéfredaktora B)
Aj, co vidím? Pan šéfredaktor B.
W.:
Jak můžete říci, že je to pan šéfredaktor B., když je to Emil Filla.
V.:
Jak můžete říci, že je to Filla, když poznávám pana šéfredaktora B.
13
W. & V.:
Ten Filla není Filla,
to dílo od břídila
ne Picasso, ne Greco,
to maso je a špeko!
Toť Filla? člověk zalká,
to Filly filiálka,
hoj, zrada, Filla Fillu zabíjí!
Fi! Et tu Filla filii?
V.:
Ta věc je, že jo, nějak nahnutá,
Filla-li to či Filla filuta.
W.:
Leda, že by?
V.:
Ledaže by tamten Filla byl jen pro noviny, že jo?
W.:
Aha, disproporcionální výraz visuální parthenogenese, že ano?...
14
V.:
... a ontologický...
W.:
... paroxysmus...
V.:
... pentagální dispepsie...
W.:
A tohle pro pana šéfredaktora.
V.:
A tohle pro samého pana šéfredaktora. Byl jednou jeden sváteční střelec a ten střílel Pánu Bohu do oken a vypravoval o tom lidem pohádky. Ale domů –
W.:
... a příbuzným...
V.:
... musel přinést zajíce.
W. & V.:
Jaká to krása,
redaktor z masa,
kolem Picassa, Braqua epicassogoni!
15
Brakují Braqua,
tak jako straka,
brakují Braqua, Picassa a Greca
dneska jako loni.
My nejsme rasa
Braqua Picassa,
chcem ale Bassa od Picassa nebo Braqua.
Bassa – Picassa
Čabraka bassa
bassa-braqua – anabassa – picassafoni.
16
Rozčilení není program
Když se dělal program nového Díla v první redakční poradě u malíře Štolovského a obyvatelé Flory na ulici žasli, dívajíce se na ozářenou střechu ateliéru v jeho vile, kde se míhaly jakési bizarní debatující stíny nad klidným profilem Obrovského, popíjejícího ze svého šálku kávu, vstoupila komorná a hlásila, že vedle v pokoji je prostřeno.
Byla to slavnostní hostina, kterou pozorný hostitel přerušil redakční konferenci. Byla to opravdu slavnostní hostina: Velká mísa se studenou husičkou, velká mísa se studenou vepřovou, veliký dort, zákusky všeho druhu a několik lahví znamenitého bordeaux. Družný hovor při tomto osvěžujícím hodokvasu uklidnil mysle a vytříbil názory, zaplašil pochybnosti a naplnil srdce důvěrou v budoucnost Díla a J. U. V.
Potom se společnost zvedla a odebrala se zase k tureckému otomanu a černé kávě do atelieru, aby pokračovala v redakčních poradách. Střetla se zase různá mínění, utkaly se zase protivné názory. – „Program, pánové, musíme míti, program pro příští schůzi,“ – zahřímal Kalvoda do debaty se svého otomanu.
Zvedl se zájmem snivou tvář Adonise malíř František Naske: „Cožpak takhle zase jednou studenou telecí?“
19
Uražené přátelství malíře Oty Bubeníčka
Na valné hromadě J. U. V. ujal se slova také několikráte Jakub Obrovský, šlo o to, vysvětliti některé choulostivé zjevy v umění vůbec a ve výtvarnictví zvláště. Pro takový účel má Jakub Obrovský nepřeberné množství přiléhavých metafor v zásobě. Jedním takovým podobenstvím zahájil také svoji řeč o právu na oposici v umění výtvarném.
„Pánové,“ začal, „všichni nemůžeme býti stejně hezcí. Já na příklad, podívejte se, mám ochromený prst a já jsem od malička vyhledával si kamarády mezi mrzáky...“
„Tak ti pěkně děkuju,“ zahučelo to v dlouhých olbřímích vousech Oty Bubeníčka po jeho boku.
20