Odborový syndikát státních výtvarných zaměstnanců podunajských

Jaroslav Kolman Cassius

Odborový syndikát státních výtvarných zaměstnanců podunajských
Dozor nad Odborovým syndikátem vykonává ministerstvo školství a národní osvěty jako orgán dozorčí. ČI. XII. nových stanov.
V pravý čas negaci a v pravou chvíli klad, Mánes je mrtvola, ať žije Syndikát. Mrtvému ustlal jsem pod vlastními krovy a křísím Syndikát – Syndikát Odborový, krov nejen pro Fillu, krov pro vši obec psanců: Syndikát státních výtvarných zaměstnanců, a to po anketě s vlastním mi elánem. Se státem ovšem, co dozorčím orgánem. K dalším službám dozorčím ochotný odborový architekt Novotný. Vznikne-li spor o tom, sluší-li některou otázku nebo záležitost pokládat za ideově uměleckou či nikoli, pak na žádost byť jen jediného člena výboru musí věc býti předložena nejprve k pravoplatnému rozhodnutí o tom ministerstvu školství a národní osvěty jako orgánu dozorčímu. § 3, 2. odst. tamže.
42 Postátňují dráhy, postátňují doly, státní deficity vždycky méně bolí, postátňují lesy, postátňují skály, proč byste se, Musy, postátnění bály? l autodopravci už jsou postátněni, jer ten český kumšt postátněn ještě není, jenom ten cech malířské palety pod okny ministra školství a osvěty volně si skotačí v bohémském vzdoru a maluje, sochaří bez dozoru. Jen strpení, maličké postátnění dohlédne občas i na umění, kdo umělec je a kdo jím není. „Umění posoudí republika,“ říká pan rada soudruh Klika. 44 Co je to parnasista?
Jednou seděli spolu u vína sochař Hergesel a jeden básník-parnasista, kdysi nejplodnější člen básnické generace Vrchlického. Dnes už jsou oba na pravdě boží. Vypravovali si strašidelné a dojemné vzpomínky na to, jak někdy náhoda nebo co (je mnoho věcí mezi nebem a zemí) zasahuje do osudů lidských. Sochař, jako drsný milenec hmoty, vysvětloval tyto podivuhodné příhody přirozenou shodou okolností, ale básník-parnasista viděl v nich nadpřirozené vlivy oduševnělé přírody, živé a krásné to dcery Kosmu, stvořeného k obrazu čistého, božského Ideálu. Na konec mluvilo se o lásce a oba přátelé se rozněžnili. I bodrý, drsný Hergesel pocuchával své polské valousky a profukoval dojat dlouhý troubel své dýmky, aby zakryl nemužné pohnutí. „Milovals?“ tázal se sochař svého literárního druha, který upadl v jakési bolestné vzpomínky. „Ano,“ mávl parnasista rukou, jako by odháněl zlý přízrak, „ale osud tomu chtěl, že jsme se rozešli. Ty řekneš náhoda, ale já pravím Prozřetelnost.“ Parnasista usrkl vína a upřel své zraky do neznáma. „Nesmysl,“ škubal materialistický Hergesel pochmurně svá dlouhá rusá vousiska – „já ti povídám, kamaráde, že není Boha.“ „A já pravím Prozřetelnost,“ opakoval se slavnostním důrazem parnasista a jal se vypravovat: „Byla mladá a krásná. Jednoho večera seděli jsme, 45 ona a já, pospolu v jejich zahradě pod jabloní. Západ zlatil posečené lány kol a cikády zpívaly svůj večerní chorál. Uchopil jsem dívku za úbělovou ruku a již již chystal jsem se jí zašeptat v růžové ouško sladké vyznání, jež by naše srdce spojilo na věčné časy. Tichý soumrak snesl se v pole i sad. Ale v tom –“ „Ale v tom –?“ opakoval s náruživou zvědavostí dobrák Hergesel, nespouštěje modré, dojetím trochu zamželé oči, se rtů vypravěče a zapaluje si po paměti pod stolem vyhaslou fajfku. „Ale v tom,“ pokračoval parnasista, „spadlo se stromu jablko, a právě sem, na mou hlavu. Kouzlo minulo. A tak zůstal jsem svoboden.“ „Čirá náhoda,“ bručel dojat Hergesel, zdráhaje se ještě trochu opustit svoji materialistickou posici. „A podívej se, kamaráde,“ pozvedl nyní parnasista hlas, přicházeje k pointě svého podivuhodného příběhu, „ty říkáš, není Boha. A ona ti ta ženská neměla vůbec žádné peníze.“ Od té doby pohlížel starý, dobrý Hergesel podezřívavě na literáty, zejména na básníky. A když se na někoho rozzlobil, tloukl na stůl, plival na podlahu a křičel: „Ty jsi mi, myslím, taky takovej nějakej parnasista!“
46