ŽIŽKA SE BLÍŽÍ!

Jan Rokyta

ŽIŽKA SE BLÍŽÍ! 2. října 1421
Žižka se blíží!... Ta zvěst jak vítr, jenž náhle vstal, táborem letí vojska s rudými kříži, jakého ještě neviděl svět. Sám kardinál do Čech se přichystal, kurfirštů pět, arcipastýři církve Petrovy, falckrabí, knížata svaté německé říše v nádheře, záři a pýše větší, než slovem se vypoví, a vojska, že nelze ho sečísti – by kacíři nečistí konečně před svatým otcem sklonili témě, neb shlazeni byli s povrchu země. Však neřest kacířskou horlivě hubí a ničí pobožní křižáci: marně prokletá ústa k nebi o pomoc křičí, co srdce krvácí – Bůh kacířů neslyší, dal zbožným je křižákům v plen, i muže, i ženy, nejnižší, nejvyšší, i děti, oči jak len. Každé noci jejich si chatami svítí, pálí dědiny jejich a města, by bylo zříti, kudy jest křižáků cesta, vojínů, věrných církvi, přesvaté matce. 42 Teď zde táborem leží okolo Žatce, že konce mu oko nedohlédne – před jeho velkostí sláva bledne i táboru, s kterým Zikmund leh u Prahy loni. Před tou mocí se odpor kacířů skloní... Žižka se blíží!... Ta zvěst letí od stanu ke stanu nejčistších křesťanů, zdobených svatými kříži. S ní plíží se v tábor pobožných křižáků podivná mátoha: vůdce bez očí, slepý, bez zraku... Vari, příšero ubohá! Vůdce slepý, kdys Říma a Zikmunda škůdce, jen slepých jest vůdce a s nimi do jámy padne, kterou jim kopá vojsko křižácké, jehož stopa na dél a na šíři značena spáleništi, muži a ženami, starci a dětmi zsinalých tváří, mrtvými kacíři. Toť obraz, jaké jest příští celých kacířských Čech. V požárů záři dojde jim dech... Žižka se blíží!... Ta zvěst jak dech morové nákazy od muže k muži, od srdce k srdci se plíží 43 a divná ji vidina provází: vůdce na bílém koni, přes oči rouška se vine, hlava se mírně na stranu kloní, palcát v pravici, v levici uzda – a bojovníkům svým kyne, kam se mu uzdá, jak prázdné by důlky i rouškou zřely, kam táhnout, kam namířit střely... Před ním kněz nesa monstranci, nad ním korouhev bílá s kalichem rudým, za ním kacířské země obránci, bohatý s chudým, pán i kdo pole radlicí oral, v půdy chvění vozové hradby hřmění a tisíců hlasů ponurý chorál: Kdož jsou boží bojovníci a zákona jeho, prostež od Boha pomoci a doufejte v něho, že konečně vždycky s ním zvítězíte... Což křižáků bezpočet Boha neprosil? Když hranice přecházel kacířských Čech, zda kardinál v modlitbě zraků svých nezrosil, zda biskupi, kurfiršti, markrabí ořů svých nezastavili spěch, zda pěšky zkroušeně nepřešli horské úžlabí hlasitě, víc a více 44 Boha o pomoc vzývajíce? A Bůh také zřejmě při nich stál: však cestou ni jediný kacíř na živu nezůstal, nikde jim s cepy nepostavili se husitští mlatci, že pronikli volně až k Žatci. A teď prý Žižka se blíží!... Ta zvěst jak tisíciramenný polyp se vine táborem, v nitro stanu se hříží, prsa svírá, že srdce v nich hyne, a vůdce i s vojskem marně se znamená kříži. Z prsou uniká víra, když příšerné chapadlo mocně je svírá, že tají se dech. Pryč z kacířských Čech! Slepý zde vidí, mocí neznámou vítězství klidí, že žádná moc světa mu neodolá; jen zvolá: Braň svou rukama chutnejte“ – a vzlétnou strašlivé cepy, kam dopadnou, všecko je v střepy. Spaste se, prchejte! Komu je život milý, kdo chce spatřiti vlast svou a rodinu, prchni v tu hodinu – běda všem, kdo by tu zbyli! Táboři, Pražané nebudou nikoho živiti – prý jsme vraždili krutěji nežli pohané. 45 Mstitel se blíží, slepýma očima zasvítí – před ním jde od hory Vítkovy sláva, obrovská jeho vidina vstává a svědomí tíží, hrůza z ní vane a děs, spor divných citů a směs sváří se v duši a tísní a kruší, že slábne duch: Je ďábel s ním? Bůh? Tak nebo tak, zpátky do Němec vzhůru, nežli se přižene v ďáblů či v andělském kůru! Zapalte stany! Rychle! Dejte se v ochranu přesvaté Panny a nejbližší cestou do Němec domů, do Bavor, do Falce, než zaduní vozy jak zahřmění hromu a blesk než dopadne na hlavu ospalce! Hoj, Žatečtí ze bran se hrnou – snad Žižka se opravdu blíží! Pryč, nežli před ním údy v úžasu ztrnou, než před ním se k zemi koleno sníží, než v nezdolné jeho moci padneme kruh! Pryč, ať je s ním ďábel – či Bůh... [46]