Pro svatou víru.
I. Před pohanským soudem.
Jat byl mládeneček. „Zapři Krista!
Šťastným učiníš se dozajista;
my tě ve všem opatříme stkvěle!“ –
Tak ho sudí přemlouvali vřele.
On jim na to: „Mluvte si, co chcete;
ničím ku zrádě mne nepohnete,
víra má jest pevna, stála, čista.
Slyšte! já jsem vyznavačem Krista!
Usmrťte mne! Tělo jen se zmaří –
však již olej na kotli se vaří!
Hoďte si mne třeba mezi štíry;
dosť mám síly; nezapru své víry!“ –
Vržen do kotle, v němž olej syčel. –
Nemyslete, že snad úpěl, křičel;
svatě skonal, modlící se za ty,
již mu byli pochopy a katy.
II. Pochodně křesťanstva.
(Po roce 64. po Kr.)
Noc probděl Nero v radovánkách pustých,
a před svítáním v čele davů hustých
se hlučně vracel. Noc ta byla tmava. –
Vzplál smolný sloup! V něm zasvítila hlava
a živé tělo, pochodeň teď pouhá –
hned vedle druhá, po nich řada dlouhá. – –
V to duje vítr. Rozbíhá se plamen,
38
tu přes tvář muže, tam zas kolem ramen,
a rozšíliv se na hruď kmeta holou,
šat děvy hltá nasycený smolou. –
Tak umírají vyznavači Krista!
A ještě svítí mučeníci noví,
když v hebkém loži Nero již si hoví
a v duchu zase nové kvasy chystá.
Attila.
(R. 450. po Kr.)
Attila, král Hunův, oděn zvěří koží,
nadarmo se nezval krutou metlou boží:
kudy přehnala se vojska jeho hustá,
tam prý ani drobná travka nevyrůstá.
Hun jak tygr dravý neznal slitování. –
Aquileja ještě zoufale se brání,
odrážejíc útok zběsilý a dravý.
Attila sám marně nové šiky staví,
marně volá k vojsku: „Kdo z vás bude prvý?“
Padají mu s hradeb, zaliti svou krví. –
Attila se nehnul. Krev toť jeho cesta!
V tom se mihli čápi. – „Ptactvo prchá z města,
tušíc jeho zánik. Vítězství nám věstí!“
Zvolal král a řídil ihned útok nový.
Smutný toho konec dějiny nám poví:
Padlo statné město pod drtící pěstí.
Světem dál se hnula krutá metla boží,
Attila, král Hunův, oděn zvěří koží.
39
O Libuši a Přemyslovi.
I.
I.
K Libuši děl bělovlasý rádce
po soudě dvou rozvaděných bratří:
„Čechům třeba přísnějšího vládce,
na bouřlivou, mužskou mysl patří
tvrdší pravice a tužší vláda.
Vol si muže, jakého bys ráda,
a my uznáme ho za knížete,
nechť rod jeho nad Čechami kvete!kvete!“
Uvážila kněžna tuto radu
a pak řekla: „Vypusťte mi z hradu,
a to zrovna před úsvitem ranním,
koně bělouše a jděte za ním
přes lučiny, lány, širá pole,
dál, až tam, kde na železném stole
oráč bude jísti chléb své země.
Toho za knížete přiveďte mně!“
Ihned koně vzácně vystrojili,
s rouchem knížecím se vypravili
přes lučiny, lány, širá pole,
až pak došli rozorané role,
kam kůň bílý pomalu je vedl.
Na radlici seděl a chléb jedl
oráč Přemysl. Hned přistoupili blíže
s pozdravením: „Zdráv buď, český kníže!
Od Libuši posláni jsme k tobě,
živ buď ke cti národu i sobě!“
40
II.
II.
Tak děl stařec, který posly vedl. –
Nežli Přemysl si na kůň sedl,
a se vydal na svou cestu novou,
zatknul v zemi otku ořechovou,
vece při tom: „Zroste-li tu stromem,
bude požehnání nad mým domem,
rozvětví se rod můj k slávě, moci,
jako slunce vzcházející z noci!“
***
Pravdu věrnou Přemysl si věstil,
když svou otku na ornici pěstil.
Stalo se, co bylo nevídáno:
Na poli, jež „královským“ pak zváno,
vzrostl ořech mohutného kmene
z půdy Čechům povždy drahocenné.
III.
III.
Ještě jeden příběh zajímavý
o Přemyslu oráči nám praví
starodávná pověsť z lidu vzatá.
Když byl oděn v roucha přebohatá,
když jej dali na bílého koně,
jako knížete a panovníka,
vzal si s sebou střevíce své z lýka.
Poslům, když se tomu podivili,
řekl: „Aby pamětlivi byli
potomci, že z rodu rolnického
došli cti a povznešení svého!“
41
Horymírův skok.
Na prestolu Křesomysl sedí,
zasmušile přísným okem hledí.
Kolem vladykové, kmeti, leši –
Kovkopi se na popravu těší.
Lid zas volá: „Milostiv buď, kníže!“ –
Otevřeny žalářové mříže.
Dav se vlní jako klasy v poli,
„Horymír, jenž zavalil nám doly!“
Řvali kovkopové. – „Nechať zhyne!“
Kníže rukou k utišení kyne,
k zajatému Horymíru praví:
„Horymíre, zemane, haj hlavy!“
Horymír děl: „Neomlouvám sebe,
o milosť jen, kníže, prosím tebe,
abych směl, než hlava moje sletí,
ještě jednou na Šemíku jeti!“ –
Kníže svolil. Zavříti dal bránu.
Zaržál Šemík přivedený k pánu.
Horymír naň jedním skokem skočil,
výsknul si a ku hradbám se stočil.
Skok – a letěl s vyšehradské skály
do Vltavy. – – Ti, kdo při tom stáli,
uviděli, sehlédnuvše k vodě,
jezdce Horymíra – na svobodě.
42
Pruty Svatoplukovy.
(R. 894.)
Své syny Svatopluk dal svolat do ložnice. –
„Můj život brzo zhasne jako voskovice.
Vy milujte se, druh se držte druha! –
Tu svazek prutův utažený ztuha.
Jej chop se, Mojmíre, nechť praskne v lomu!“
„„To nejde, otče, nemám síly k tomu!““
„Ať láme druhý! Synu Svatopluku,
ty osvědč na něm pevnou svoji ruku!“
„„Má síla, otče, také nedostačí!““ –
Pak pokusil se ještě bratr mladší,
vším úsilím jej přelomiti chtěje.
Děl Svatopluk: „Nuž, tedy rozvažte je,
a lomte jednotlivě!“
To šlo hravě.
I řekl otec vážně, předvídavě:
„Tu, dítky milé, před očima máte,
že, svorni jsouce, všemu odoláte.
Však kdyby rozbroj rozdělil moc vaši,
pak přijde zkáza, jejíž stín mne straší,
stín dlouhý, černý budoucnosti bědné:
Ó buďte, synové, vždy vůle jedné!“
43
Václav a Radislav.
(R. 930.)
Dvě česká vojska proti sobě stojí
a čekají jen na velení k boji.
Dech svůj si vítr na praporcích zkouší. –
V tom kníže Václav vyjel na bělouši.
„Aj, kníže Radislave, slyš má slova:
Nač krví českou plýtvati zde znova?
Pojď v souboj se mnou!“ – Radislav již jede,
kůň černý pod ním divoce si vede.
Však co pán vidí, že hned kleká žasna?
Tvář Václavova je jak slunce jasna.
„Smír, milosť! – volá – Václave, můj kníže!“
A kníže Václav přistoupivší blíže
mu vlídně podal ruku smiřovací.
„Mír!“ – volá vojsko – ke krbům se vrací.
44
Založení kláštera Sázavského.
Ve skalnatém pralese u Sázavy řeky
živ byl Prokop poustevník před dávnými věky.
V sluji, nad níž zatknul kříž, usadil se bytem,
mýtil les a záhony osíval si žitem;
jahody mu bývaly zvláště milou stravou,
žízeň hasil z pramene čistou vodou zdravou,
zvěři přál a slýchal rád lahodný hlas drozdů.
Toho času zajel si do sázavských hvozdů
kníže Oldřich s družinou; jelena tam zočil,
který, houští proniknuv, na skalinu skočil.
Ušlechtilé, veliké bylo vám to zvíře!
Oldřich krok svůj zastavil, lukem po něm míře.
V tom však spatřil Prokopa s úctyhodnou tváří,
ze které mu laskavosť dobrotivě září.
Prokop lovce pozdravil; do řeči se dali. –
Okolo nich staleté stromy šepotaly. – –
Kníže Oldřich, památkou na milou tu chvíli,
nad Sázavou založil potom klášter bílý,
kde pak večer po práci ze tmavého lesa
hlaholíval zbožný zpěv vzhůru na nebesa.
45
Spytihněvův soud.
Táhne vojsko – zbraň se kmitá stkvěle.
Kníže Spytihněv sám jede v čele.
Pokoří se Radoš vypínavý!
Táhne vojsko – jako příval dravý,
vlní se, jak pole zlatoklasá. –
V tom se mihla žena prostovlasá.
Koně staví knížeti a praví:
„Mocný kníže, dej ti Pán Bůh zdraví!
Chudá vdova ruce k tobě zvedá,
práva proti příkoří si hledá.
Pomoz, pane, utlačené vdově!“ –
Spytihněv děl: „Budu pohotově,
počkej jenom, až se vrátím z boje;
kde je právo, tam je pomoc moje!“
„Ne tak, kníže! – volá žena kvapně –
kde hlad hostem, tam se čeká trapně.
Proto soudu neodkládej, pane!
Bude bitva, kdo ví, co se stane?“
Vece kníže nezachmuřiv čela:
„Prostá žena pravdu pověděla!“
Zastavil a soudil, přiřknul právo.
Pak jel na boj. – Provázej ho, slávo!
46
Přechod přes Addu.
(R. 1158.)
Zde srdnatosti české důkaz stkvělý:
Dvé vojsk šlo na boj. Adda jen je dělí:
tu německé a české k jeho straně,
tam Milánčané čelí ku obraně. –
Dny dlouhé vojska v nečinnosti tráví.
V tom rytíř Odolen, jsa dychtiv slávy,
se vrhl koňmo do vírného toku;
druh Bernart za ním v divém vpadl skoku.
(Vždyť odvážlivým štěstí rádo přeje!)
Král Vladislav, když slyšel, co se děje,
hned na kůň skočil, zvolav: „Za mnou, Češi!“
A všichni v proud, jak mrak, když s hory spěší.
Ač pohlceni mnozí vírem vody,
přec množství české vyšlo beze škody,
a Milánských vojsk soustředené moci
se uhájivši v zákopech svých v noci,
tak císaři, jenž mostem přešel k městu,
svým slavným skutkem otevřelo cestu.
47
Arnold Winkelried.
(R. 1386.)
Na Švýcary poroba se strojí. –
Rytířstva květ jako hradba stojí
proti nim; štít podle štítu těsně,
lesem kopí ohraženi děsně.
Švýcaři zas v houfcích různo klečí,
Boha vzývajíce v nebezpečí,
pak jak příval útokem se hnali.
Odraženi v krvi popadali.
Couvli druzí, postrach do nich vniknul.
Švýcar jeden, jménem Winkelried, však vzkřiknul:
„Ženu s dětmi dávám v péči vaši. –
Za mnou v průlomprůlom, bojující braši!“
Řka to, kopí rukama se chopil,
co jich objal, v hrudi své je stopil.
V průlom šiku Švýcaři se hnali,
těžkých mlatů rány dopadaly
na rytířův kutá prsa zbrojná,
a žeň smrti byla hrozná, hojná.
Panstvo prchající v krvi kleslo.
Nad bojištěm vítězství se vzneslo. –
Švýcar zas byl volným vlasti synem,
tvojím, Winkelriede, věčným činem!
48
Panna Orleanská.
(Jeanne Darc.)
(R. 1429.)
Strach ve Francii. Muži stáli němi,
když vítěz Angličan se valil v zemi,
a řádě plamenem a mečem děsným
i Orléans již sevřel kruhem těsným.
Však přišla spása z vesničky Domremy!
Ne muž, ne vojín obeznalý v boji,
jen prosté děvče před mocnářem stojí
a se zápalem, jakýž slabé sílí,
jej prosí o koně a prapor bílý. –
Tak táhla na boj, a v ní sám duch boží. –
Lid zírá, žasne, zástupy se množí
a vojsko nadšeno se hrne za ní. –
A za nedlouho vítězící zbraní
sám Orleáns byl z tísně vysvobozen.
A Francie král jako znova zrozen
a nenadálým vítězstvím se těše,
byl veleslavně veden do Remeše
a korunován.*) Co se stalo s pannou,
jež jako divem, mocí neslýchanou
vlasť vybavivši ochránila krále?
Nač bych vám o tom vypravoval dále,
jak vetřelci se na zajaté mstili,
jak rodáci ji bídně opustili,
jak rekovností proslavená žena
pak na hranici byla upálena. –
Vy, milé dítky, dojista ji ctíte,
i slzičku snad pro ni vyroníte.
————
*) V korunovačním městě Remeši přísahali králové francouzští na starou bibli slovanskou.
49
Smrť zrádcova.
(Francesco delle Barche.)
Jest sevřen Zader. Udržel se bojem.
Však padne hrozným, velikánským strojem,
jímž města toho rodák na svou hanu
sám rozmohutnil sílu Benátčanů!
Stroj stojí hotov před žasnoucím zrakem. –
Jím těžký balvan vzlítne jako prakem,
a města hradbu rozrazí jak hračku.
Stroj opuštěn – stojí. – Chyba! Vojsko reptá,
že smluven s městem, mnohý už si šeptá.
V tom strůjce zlostně skočil na houpačku.
Stroj spustil se a strůjce děsným kmitem,
jak černý pták, se mihnul pod blankytem.
Tak sám svým dílem do města byl hozen,
kde na předpraží domu, v němž byl zrozen,
leb jeho v střepiny se roztříštila.
I v mrtvém stroji spravedlnosť žila!
50
Tit Doguvič.
Bělehrad sevřen. Turek před ním výská.
Dusotem kopyt srbská země duní,
bodákův moře stkví se na výsluní,
a zde ční prapor, půlměsíc se blýská.
Stékají hradby. Bělehradu běda!
Na hradbě Turek půlměsíc již zvedá. –
Přiskočil Dugovič, jun slabý tělem.
Jak? ten jde na boj s obrem nepřítelem!
Patřme, jak poctí domovinu milou!
Obejmul Turka nadlidskou až silou;
Dugovič, Turek, prapor jeho stkvoucí
řítí se v propasť. – S nadšeností vroucí
odražen útok. Paša soptí, křičí. –
Sladce tam dřímej, Tite Dugoviči!
51
Kolumbus na moři.
(V říjnu r. 1492.)
Loď vzbouřena je proti Kolumbovi.
„Tys vyvábil nás nadějnými slovy
a slibováním, jak nám budeš vděčným,
a teď nás táhneš mořem nekonečným
vstříc smrti z hladu! Vrať se hned v tu dobudobu,
než svrhneme tě do vodního hrobu!“
Tak zuřil zástup. Kolumbus jim vece:
„„Já ve výpočtu neklamu se přece!
Jen buďte mužni, víru mějte pevnou
a země záhy stane se nám zjevnou!““
A oni na to: „Měj si lhůtu denní!
Však nesplní-li se tvé chlacholení,
pak pomstíme se na tvé hlavě bědné!“ –
Den zašel zvolna, noční temno bledne –
již na nebesích zoře prosvitává. –
Dav lodníkův se hrne, jako láva
a jako bouře v horách dutě hřmící.
„Skloň ke smrti svou hlavu mudrující,
a kaj se z hříchu!“ Kolumbus si klekl,
a k nebi vzhlídnuv, odhodlaně řekl:
„„Když nemám dojíť cíle touženého,
buď, Pane dobrý, spásou lidu mého!““
Tři sáhli po něm, zírajíce temně.
V tom se stěžně hlas zazněl: „Země, země!“
Štít slunce vyplul nade světem novým,
a mužstvo padlo k nohám Kolumbovým.
Jas ranní zoře ozářil mu čelo,
a „Země, země!“ ze všech hrdel znělo.
52
Dalibor.
(R. 1498.)
Kdo poznal Prahu matičku
a prošel králův hrad,
ten v paměti si zachová
i Daliborku snad;
tu nad Jelením příkopem
se pnoucí oblou věž,
kde s Bílou, s Černou pospolu
ji státi spatřuješ.
Teď k Daliborce doléhá
jen stromů šumný sbor,
však před věky tam na skřipci
se svíjel Dalibor.
Ten smělý rytíř z Kozojed,
jenž vzbouřil selský lid
a s ním šel tvrze sousední
sám sobě vydobyt.
Jde sice pověsť, Dalibor
že nevolníkům přál
a že pak z nouze na housle
v té smutné věži hrál;
že na proužky si roztrhal
svou vlastní košili,
a po provázku přijímal,
co lidé vložili.
53
Co na tom pravdy, kdož to ví? –
Král v přísný soud ho vzal,
kat na prostoře pod věží
mu zpupnou hlavu sťal.
***
Kdo poznal Prahu matičku
a prošel králův hrad,
ten v paměti si zachová
i Daliborku snad.
Vejce Kolumbovo.
(R. 1504.)
Kolumbovi nevděk život zkrátil.
Ze své plavby čtvrté když se vrátil,
živ byl trudně. U králova dvora
panstvo na něj pohlíželo shora,
nejsou prý tak slavny jeho činy,
toho že by dovedl též jiný.
Kolumbus, když jednou řeč tu slyšel,
s vejcem v ruce mezi pány přišel,
řka: „Kdo postaví je na své dlani?“
Ticho kolem, nemuknuli ani. –
Kolumbus pak naťuknul je málo
a již vejce na dlani mu stálo.
Pyšní páni, zamračivše zraky,
vzkřikli: „Toho dovedeme taky!“
Vážně Kolumbus jim odpověděl:
„K poznání jsem přivésti vás hleděl,
že vy teprv potom něco víte,
když to od jiného uvidíte!“
54
Král Quatimozin.
(R. 1521.)
Volal Kortez: „Pověz, kde máš zlato!“
Quatimozin mlčel. Ale za to
s trůnu svého do prachu byl stržen,
spoután, na řeřavé uhlí vržen
s druhem, který se zaťatou pěstí
svíjel se a ječel od bolestí,
z nichžto kati tropili si smích.
Quatimozin důstojně mu vece:
„Příteli, trp tiše; vidíš přece,
ani já tu nejsem na růžích!“
Kašpar Kaliński.
(R. 1587.)
Vůdce Kašpar Karliński pro Zikmunda krále
hájil hradu Olstyna ku své cti a chvále.
Ti, kdož hradu onoho marně dobývali,
Karlińskému kojence s chůvou jeho jali.
Ihned útok zuřivý podniknuli směle,
synka toho nesouce vojska svého v čele.
Padlo tohle vidění do otcova zraku! –
„Palte rychle ze všech děl!“ kázal bez rozpaku
voják věrný, velitel povinnosti dbalý.
Nepřátelé divoce na hradby se drali,
ale útok odražen mocí chrabných činů. –
Karliński měl před sebou osm padlých synů.
55
Nepřemožitelná armáda.
(R. 1588.)
Král Filip k moři zvolal v řeči vzdorné:
„Plyň, armádo má, síly nerozborné!
Buď moci naší moře podmaněno;
kdo nejsi Španěl, klesni na koleno!“
A loďstvo plulo, den byl slunný, smavý. –
Však brzo rozzuřil se vichr dravý,
a nezkrocený jeho vír a nával,
z vln vrchů navaliv, je rozmetával,
a strmé stěžně lomil na úskalích,
jak slabá stébla v rukou dětí malých.
Kde loďstvo, které plulo dobyt světa? –
Bůh vichry vypustil – a po všem veta!
Šlechtic Petr Szapary.
(R. 1683.)
Těžké boje Uher o zemi svou svádí.
Vypleněna města, Turek na nich řádí
požárem a hrůzou vražedného meče;
nejsilnější muže do zajetí vleče.
Szapary, rek mladý, mnoho Turků skolil.
Hassan bey si jeho za otroka zvolil,
dal ho zmrskat krutě, vsadiť do vězení,
musil nosit vodu, dříví na topení,
při tom stále trpět ústrky a rány. –
Téhož času zajal hrabě Bathyani
vznešeného agu; dal ho za přítele,
Szaparyho, který sotva duši v těle
udržoval.
56
Válka konec vzala.
Poraženi Turci. Vídeň zajásala!
Hassan bey byl zajat, vydán Szaparymu.
V horkokrevném těle cítil mráz a zimu.
Szapary, jejž zmrskal, jenž mu vláčel vodu,
bez výkupu pouští beye na svobodu.
Hassan nad tím žasne: „Ne! to možno není!
Jsem tu snad již v ráji, v místě odpuštění?“
Szapary mu na to: „Víra naše učí
odpláceti láskou tomu, kdo nás mučí!“
Hassan zvolal: „Pak je víra vaše prava!
Mysle si, že dáš mne mučiť do krvava,
hned jsem užil jedu. Smrť má již je jista. –
Blažen jsem, že umru vyznavačem Krista!“
Car tesař.
(R. 1697.)
Car Petr Velký, sám vším oplývaje,
šel na zkušenou do cizího kraje
a ve Zárdamu v jednoduchém šatě,
jak člověk ze vsi, usadil se v chatě.
Když svítal den i když zas do tmy klesal,
on neunavně pracoval a tesal,
a jako z povolání dělník pravý,
se učil v lodnici, jak lodi staví.
Až po měsících, zaměniv zas šaty,
se vrátil v Moskvu na svůj prestol zlatý,
a vešed do síně, jež leskem září,
svou matku objal, laskavě k ní vece:
„Tu, matko, rubl z práce v potu tváří.
I bez carství bych uživil tě přece!“
57
Mazepa.
(Asi r. 1700.)
Co se to děje poblíž vrat?
Provazy na hřbet koně spjat
Mazepa nahý leží.
Zazvučel posměch, třasknul bič,
a kůň jak střela pádil pryč,
do Ukrajiny běží.
V šílený chvat a skok a spěch
se dal, a suchý větru dech
do horké hrudi vpíjel,
popěněn letěl dál a v před,
vlci mu vyli v bok i v sled,
les, luh mu letmo míjel.
Letěli letem sokola,
nebylo nikde dokola
vesničky ani města,
a víc než vryl se poprve,
provaz se vtínal do krve. –
Ó strašlivá to cesta!
Vzdula se bouře, hřímal hrom,
pod ranou blesku padl strom,
Mazepu příval bije;
srdce mu svírá hněvu had,
v útrobách jeho hlodá hlad –
Mazepa ještě žije.
Mazepa žije; kůň již pad’. –
Mrákoty noc a smrti chlad
do mdloby ducha víže. –
Procitnul přece. Divno všem. –
Tušili tehda, že vstal v něm
nad Ukrajinou kníže?
58
Příkladná nezištnosť.
(R. 1765.)
Nastal poplach, voláno, že hoří. –
Noční nebe vzplálo rudou zoří,
rozvalil se dýmu kotouč tmavý,
v něm se vznesl jazyk plápolavý,
okamžik – a buchnul z něho plamen.
Žár se šířil. Třeba mnoho ramen
k překonání živlu zběsilého. –
Také císař Josef z hradu svého
přichvátal, jsa soucitností veden,
k žarovišti. Řemeslník jeden,
vida odvahu tu nevídanou,
chopil se ho, unesl jej stranou
z ryzí lásky, kterou k němu cítil.
Sotva se to stalo, dům se sřítil;
kde stál císař před malinkou chvílí,
padly trámy zdrcující síly.
Dobrý císař muži ruku podal:
„Vol si, co chceš! – přívětivě dodal –
po císařsku odměním se tobě!“ –
„„Nečinil jsem toho k vůli sobě –
odvětil muž skromně – mám již dosti
na vědomí svaté povinnosti!
Ale, smím-li prosiť, prosím pouze,
by můj soused vybaven byl z nouze!““
Děl mu císař: „Splním, co chceš míti.
Zlaté srdce, které takto cítí!“
59
Před zrušením nevolnictví.
(R. 1765.)
V Dobříši na rynku veselo velice,
budou tam páliti osly a trdlice,
kláda, klec, karabáč pominou v plameni. –
Sedláci, čeládko, budete zbaveni
tyrana Svobody, který vás ubíjel,
vydíral, vyssával, krve vám upíjel;
bil vás jak hovada v hladu a v žíznění,
sám na vás vymýšlel tresty a trýznění.
Tyrane Svobodo, od lidu proklatý,
nastala pro tebe hodina odplaty.
Zběsilosť pekelná tane ti na tváři. –
Proměň se v člověka alespoň v žaláři!
***
V Dobříši na rynku veselo velice,
kat už tam spaluje osly a trdlice.
Nouze tam nemají o zlato, o dary,
vdovám a nuzákům sypou se tolary.
Ubozí o překot s penězi běhají,
všichni pak vladaři Josefu žehnají.
60
Vzácný průvod pohřební.
Císař František, když za pobytu svého
v Badenu si vyšel na procházku,
potkal pohřeb muže chudobného.
Prostá rakev – přízeň se jí straní.
Císař pán sám jal se jíti za ní.
Když tak vzácnou prokazoval lásku
chuďasovi mocnář lidumilný,
vzrostl průvod brzo v zástup silný.
Tyrolští hoši z r. 1809.
I.
I.
Speckbachr měl syna, deset let mu bylo.
Střelby hřmění z domu ven ho vyvábilo,
bral se blíž a blíže, až byl na bojišti,
kde jak v smršti listí smrtná koule sviští.
Tyrolanům v boji o nejdražší statek
právě v ten čas nastal koulí nedostatek.
Hoch jich běžel sbírat, vydrapoval vryté,
do klobouka kladl ze své ruky hbité.
Když měl klobouk plný, vyhledal si otce:
Speckbachrův syn statný v desátém svém roce!
II.
II.
Příběh druhý o hochu zas jiném:
Vyzvědači nad hořejším Innem
hocha potkali a vyzvídali:
„Otec doma?“ vlídně se ho ptali.
Hoch jim na to: „„Nevím, kde teď stojí!““
„Zašel k střelcům? Uchystán je k boji?“
Hoch zas vece: „„Věčná hanba tomu,
61
kdo teď s puškou nevyšel by z domu.““
„Matka pláče?“ – „„To jste neuhodli!
Za vítězství otčiny se modlí!““
Na ty odpovědi vyzvědači
tváři kaboní a čela mračí.
„Malý rebel! Ale jak je stálý!
Do Innu tě vrhneme s té skály,
máš leb tvrdou, dole v proudu změkneš,
jestli císaře se neodřekneš.“
A hoch malý od propasti kraje,
děsné smrti ve tvář nazíraje,
ani hrozby té se neulekl,
svého císaře se neodřekl. –
Vyzvědači, divíce se tomu,
hocha posléz propustili domů.
Ondřej Hofer.
(R. 1810.)
Boj o Tyroly. Válčili jak lvové
svých krásných Tyrol statní obrancové;
a nejedenkrát Francouz v litém vzteku
svou krví kropil šlépěj na útěku,
když Tyrolanův domířené střely
jak hromobití hřímaly a hřměly.
Sám Ondřej Hofer, k vítězství je vodě,
v nich rozněcoval lásku ke svobodě;
měl sílu v paži, nadšení měl v slovu
a v srdci věrnost k domu císařovu. –
Však osud boje divným letem letí!
I velký vůdce padl do zajetí.
Tam Francouzové rekovi se mstili,
62
smrť olovem mu náhle přisoudili.
Tak padl Hofer s prostřelenou hrudí. –
Však velké činy velkou úctu budí;
jak slunce září jasná jejich sláva.
Ten věčně živ, kdo za vlasť život dává!
Žár Moskvy.
(Od 15. do 20. září 1812.)
Napoleon pyšně postupuje Rusí. –
Nežli mine týden, Moskvu míti musí!
Kutuzov jen couvá. Moskva stěhuje se,
z ní si každý něco na památku nese.
Vyprázdněno město, zamčeny jsou domy.
Napoleon v Kreml vtáhl bez pohromy.
Tenkráte však pána nikdo neuvítal –
Brzo na všech stranách plamen k nebi lítal,
rozlévaje vlny ohnivého moře,
paláce a domy bouraje a boře.
Za mlčení města jazykové žhaví
hlásali, co umí Rusi obětaví.
Mohylou je Moskva. Kam se cizák schýlí,
až mu počne skřípět pod nohou sníh bílý?
63
Latourovo srdce.
Padl vůdce Latour granátníků v čele,
Padl jako lev, když drtí nepřítele.
Napoleon, stoje u mrtvoly jeho,
přikazoval: „Srdce vyjmete mi z něho.
V zlatou skříň je vložte; ve válečném hluku
noste mi je v čele Latourova pluku!“
Rychle vešlo v skutek okřídlené slovo.
Když pak jako vítěz ve slávě a v pýše
bořil staré trůny, tvořil nové říše,
i když Moskvy požár žhavým sloupem v noci
ozářil Rus bílou, hřbitov jeho moci,
plněno je svatě dávné jeho slovo:
Všude bylo v předu srdce Latourovo!
E: lk+lp; 2002
64