EPILOG
Jestliže skončeno je dílo
a dovršil jste obět svou,
jestliže uplynulo ráno
s polední chvílí bouřlivou
a jestliže se večer sklání,
by, co den neřek’, chodci řek’,
kéž zazáří vám se všech strání
jiskřičky krásných vzpomínek!
Kéž je ten večer plný jasu
a dá, co zítřky nedaly.
A kéž ty jiskry přešlých časů
pro příští vatru zapálí!
71
DOSLOV POŘADATELŮV
Sbírka veršů „Stará galerie“ se rýsuje už v letech poměrně dosti dávných. S některými z veršů, které básník zamýšlel zařaditi do knihy (jak je vidno z rukopisu a z glos, které sám vpisoval), se setkáváme v časopisech a revuích z počátku a prvních desítiletí našeho století. Jsou to například: Máj (I., č. 2. – 3./10. r. 1902, str. 20, Večer); Moderní revue (XVI., str. 538, r. 1905, Noc tmavá, teskné echo; XVII., červen 1906, Nekrology; XIX., říjen 1906, Pijáci slávy, Fragment); Květy (XXXI., r. 1909, str. 150, Zjev, jehož název je v rukopise škrtnut a nahrazen vhodnějším: Portrét básníkův); Samostatnost (XV., č. 209, 15./10. 1911, Naše neděle, Píseň z dramatu „Hračka“ [třetí akt], kterou básník později v rukopise nazval Portrét milence z romantického dramatu); Lumír (XI., č. 2. – 20./11. 1911, str. 84, Poražené břízy, s básníkovou korekturou: Břízy); Lidové noviny (XXI., 6.č. 6. – 2./3. 1913, Smutná pradlena); Cesta (III., str. 1., r. 1921, Portrét jinocha; III., str. 333, roku 1921, Jiný portrét mladíka z doby romantiky, Portrét vraha; VII., str. 1., roku 1925, Emil Verhaeren; X., str. 1., r. 1928, Úhledný západ, Ztracený syn mluví.)mluví).
[72]
Dílo je tedy časovým rozpětím velice rozlehlé a vrství se v něm na sebe epochy básníkova uměleckého vývoje od konce XIX. a počátku XX. století. Básně „Staré galerie“ nejsou uspořádány v chronologickém pořádku, jak postupně za sebou vznikaly; přihlíží se spíše k vnitřní stavbě díla.
Do „Staré galerie“ byly zařaděny jednak verše jmenovaných časopisů a revuí, jednak básně, shledávané z různých papírů rukopisu, jednak verše, pojaté již dříve do vydaných básnických knih (Satiry a sarkasmy, Okno, Poslední rok). Tyto poslední verše (jsou v seznamu označeny hvězdičkou) mají totiž ideovou i formální spojitost s dílem a zapadají nutně do jeho rámce.
Některé básně, které vznikaly v době svrchu určené, které tehdy nebyly zařaděny do žádné z vydaných knih a mohly by se po případě připojiti ke „Staré galerii“, byly ÚMYSLNĚ vypuštěny; jsou přichystány pro vydání další posmrtné knihy.
Pravopisné odchylky, pokud se vůbec vyskytují, jsou celkem nepatrné. Vyžadovala je snaha o přísnou formální, grafickou jednotu díla, tvořeného v různých dobách s různými ortografickými zvyklostmi. Rovněž jsou opraveny některé zřejmé tiskové omyly. U některých básní jsou dochovány dvě verse: tisková a rukopisná. Básník ještě dodatečně vybrušoval ně-
[73]
které z tištěných básní vhodnými korekturami nebo škrty. Proto za všech okolností jest přihlíženo k jeho pečlivé snaze o estetickonestetickou vyjemnělost, obsahovou jasnost a výrazovou hutnost.
Nicméně tyto adaptace nepřekračují nikde míru, takže podrobný výpis a posouzení odchylek není třeba uváděti; ponechává se příštím vědeckým pracovníkům.
Dr VIKTOR KRIPNER.
[74]
OBSAH
PORTRÉTY STARÉ GALERIE
VSTUPNÍ11
*PORTRÉT STARÉ GALERIE12
PORTRÉT BÁSNÍKŮV13
*PORTRÉT SVĚTICE14
PORTRÉT VRAHA15
PORTRÉT LVA N. TOLSTÉHO17
PORTRÉT UMĚLCŮV19
*PORTRÉT DÁRCE S PRÁZDNOU RUKOU21
PORTRÉT BOJOVNÍKŮV22
PORTRÉT ŽENY Z ROMÁNU23
PORTRÉT JINOCHA25
*STARÝ PORTRÉT TICHÉ GALERIE27
PORTRÉT DOBRODRUHA28
PORTRÉT MUČEDNICE30
*PORTRÉT JINOCHA, JENŽ SE USMÍVÁ31
PORTRÉT REVOLUCIONÁŘE ROMANTIKA32
JINÝ PORTRÉT MLADÍKA Z DOB ROMANTIKY34
[75]
NÁHROBEK DÍVKY35
PORTRÉT JINOCHA LET DEVADESÁTÝCH XIX. VĚKU36
PORTRÉT DĚVČETE Z POHÁDKY38
PORTRÉT MILENCE Z ROMANTICKÉHO DRAMATU39
PORTRÉT DVOU PLAVCŮ41
PORTRÉT STARCE42
PORTRÉT PIJÁKŮ SLÁVY43
PORTRÉT SMUTNÉ PRADLENY45
PŘED PORTRÉTEM EMILA VERHAERENA47
SOCHA STARÉ GALERIE51
ZTRACENÝ SYN MLUVÍ52
KRAJINY STARÉ GALERIE
***55
NOC ROMANTIKOVA56
BŘÍZY57
VEČER58
ÚHLEDNÝ ZÁPAD59
NOC TMAVÁ, TESKNÉ ECHO60
[76]
EPILOGY
FRAGMENT63
TESKNICE64
PÍSEŇ Z ROMÁNU65
NÁLADA67
PODZIMNÍ69
***70
EPILOG71
DOSLOV POŘADATELŮV72
[77]
VIKTOR DYK
STARÁ GALERIE
Uspořádal a doslovem opatřil
Viktor Kripner
Úprava a frontispic
Hany Dostálové
Vydal na podzim roku 1933
Jan V. Pojer, Brno – V táboře 7
jako 20. svazek edice
ATLANTIS
Typy garmond Janson vytiskli
Kryl a Scotti v Novém Jičíně
500 ručně číslovaných výtisků
Výtisky s číslem 1–50
byly tištěny na van Gelderu
výtisky s číslem 51–500
na spec. dílovém papíře chamois
Tento výtisk má číslo
E: sf; 2004
[78]