KAREL ST. Z ŽEROTÍNA PÍŠE CESKÝMČESKÝM DEFENSORŮM.
Jít s vámi nemohu. Též s vámi cítím
to ponížení dobré věci naší
a vím, že křivda stihla vlast mou milou
i naši víru. Divný los nám padl,
vždy křivdy trpět. Ale přece lepší,
než křivdy páchat, bratři milovaní!
Kdo křesťan, musí hněv svůj překonávat
a já svůj zdolal. Chtěl tak zákon Kristův.
Snad slabost je. Kdo „ano“ může říci,
kdo řekne svoje „ne“? To, věřte, hlodá,hlodá
v mé lebce mnohdy. Často přemýšlel jsem
o věcech těch, však nemohu se dobrat,
ať kam chci, hlédnu, pravdy vrchovaté.
Je zákon tady. Slabý dal ho světu,
či kdosi silný? Svojí láskou silný
nad rytíře a vojevůdce všecky?
A je-li zákon – slabost poslechnout ho,
či heroism? To mi nešlo z hlavy,
než teologem nejsem, občan prostý
a skromný křesťan, spasen jenž chce býti.
My učili se, odpouštět že třeba
i nepřátelům, líci nastaviti,
když ránu dostal’s jednu, ráně druhé,
neb nikdo neví, zlo proč na nás seslal
Pán zástupů; kdo prohléd’ jeho soudy
a kdo chce soudcem ve při vlastní býti?
Kdo zákon boží mušketou chce hájit,
zda křesťanem je pravým? Též jsem válčil,
meč v hrsti svojí, proti Filištínům,
když moje mládí vichrem zašumělo,
než kdo mi poví, zdali Hospodinu
35
ta vojna líbila se? Bohu nechmenechme,
co jeho jestjest, a jeho vůle je-li,
by trpěli jsme, trpme bez reptání.
Je, pravda, i v mé duši velmi hořko,
když summu křivd všech představím si někdy,
na nás jež přišly. Mnoho unesli jsme
v doufání milém, v časy blaženější
i snesem ještě leccos, páni milí,
je rod náš věru velmi houževnatýhouževnatý,
a v pokoře-li vezmem, co nám dáno,
snad smiluje se Pán. A časy lepší
zasvitnou všechněm pravdy milovníkům –
ne z naší vůle, ale z Jeho moci –
duch jasný oživí vše lidské mozky
a prolne láskou všecka srdce lidská.
Co Buquoi nám, co Dampier je tvrdý?
Prach prachů. Stéblo v ruce Hospodina,
když chce, je zlomí. Věřím, že je zlomí!
Vy mečem chcete při svou rozhodovat?
A Kristus, jenž děl Petru apoštolu:
meč schovej v pochvu..pochvu... Vám co Kristus řek’ by?
A jeho milost, pán náš FerdinandusFerdinandus,
zda právem nebyl na trůn český přijat?
Jen vzpomeňte! Zda z dobré vůle dosed,
či vlivem pletek, nechci rozhodovat,
však dosed přece, se souhlasem vaším.
A tehda čas byl říci to, či ono
a nikdo neřek’ svoje: nesouhlasím.
Je nyní pozdě. Pán je právem pánem.
Zda neholdoval jsem a nepřísahal
též věrnost jak vy, jako všichni jiní.
A přísaha-Ii křesťanu je ničím?
36
Meč nyní tasit? Nemohu a nesmím!
Že Němec je? Vím, Němec, ale křesťan.
Že despota? Aj, pravda, soudím, je to.
Ve StýrskuŠtýrsku deptal víru mnohých krutě,
však to věc boží. Jemu nechme soudy.
A že nám stejně odvděčí se asi?
Tak slaba naše víra, bratři milí?
Bůh naše hradba, zeď je nerozborná,
nic před ní Buquoi s Dampierem bude.
A češství mého věrnost podstatou je,
Čech slova nezrušil a rušit nesmí,
neb Čechem nebyl by. A despotismu
má víra brání bránit násilností,
i právní smysl. Kdo byl zvolen králem
a holdy přijal, na věrnost má právo –
meč tasit na právo? NoNe, stokrát
já řeknu, bratři: nelze, nelze tasit,
i zachovám se, jak mi přesvědčení
učinit velí.
Za mnou Morava by
jak obr z bájí vstala ku odboji
a sbořila hráz jako ručej prudký
(mi lichotíte)lichotíte), pravdy je v tom trocha,
však k hříchu vstala by a proti právu
a to mé nitro schválit nemohlo by –
ne, neproste mne, marné přemlouvání,
hlas milých ujců zněl by nevyslyšen,
mé rozhodnutí jako skála pevné.
A radu chcete-li, tož radit mohu
– já o tom právě mluvil s Lichtenštejnem –
je radno vzdát se plánů velkolepých
i politiky oné Anhaltovské
i všechněch tůček, Jeho Milost smířit,
o mírný ortel radno požádati
37
a Lichtenštejn i Ditrichštejn mi praví,
že Jeho Milost k smíru nakloněn jest
i k dobré vůli.
Moudrost politická
nepálí mostů, šetří svojich lodí,
s ústupem čítá, toho pamětlivi
též buďte vždycky. A Bůh dejž vám rozumrozum,
ujcové milí, rozum, dobrou vůli,
pokoru také, dobrou trpělivost – –
38