PODZIMNÍ LISTY
[27]
1
Což divíš se, že to listí
Což divíš se, že to listí
se stromů už seschlé padá?
Po létu že flóra chřadne –
ve hrob kloní se tak mladá?
Nediv se, vždyť ve životě
stejné případy se dějí:
tisíc listí naděje má,
ale – všecky opršejí.
29
2
To pole tam, hle, jak je siré...
To pole tam, hle, jak je siré...
Jen strniště mu z všeho zbylo.
Že tisíceré dalo plody,
za to je stádo rozšlapilo.
Jen pracuj, bratře, ze vší síly,
ať duch tvůj veškerenstvo opne.
Až všecko dáš a vyžiješ se,
pak svět tě vděčně za to – kopne.
30
3
A což ty větry burácejí?
A což ty větry burácejí?
Proč ruší vod těch rozhovory?
Snad nechtí pohnat z líné hloubky
to pleso na ty příkré hory?
Jen mlč, ty srdce, zticha, větře!
To jezero se z místa nehne.
Ty hneš jen vlnkou a pak zmlkneš,
a voda – v starý žlab si lehne.
31
4
To slunéčko si nyní hoví:
To slunéčko si nyní hoví:
jde brzy spát a pozdě vstává.
Což nehoví si? Či snad také
jak mnohý člověk postonovápostonává?
Ba nedivím se, jestli stůně,
už dlouho službu vykonává,
a v jednom kuse v práci dřít se,
to věru sil mu nepřidává.
32
5
Drvoštěp se nalopotil,
Drvoštěp se nalopotil,
chudák, celé léto v lese.
Nadělal tam sáhů dříví,
a jaký mu zisk to nese?
Dříví odvezli si jiní,
zima už se blíží během,
a ten chudák za vší práci
zatopit si může – sněhem.
33
6
Má duše je tak truchlivá
Má duše je tak truchlivá
po delší jakous’ dobu,
jako bych cítil předtuchu,
že jsem již blízek hrobu.
Počínám teprve duchem žít
a cítím, že mám zhynout.
Ach, na počátku úkolu
mám ustat – odpočinout?
34
7
Jak zář červánků večerních
Jak zář červánků večerních
déšť věstí zprahlé zemi,
tak pohled na pouť života
mne těšil nadějemi.
Já přál si býti dělníkem
velkého slávy díla.
Já cítil, jak se probouzí
mladistvá ve mně síla.
Svůj život nes’ jsem za oběť
bratřím a drahé vlasti.
A klesám cestou k oltáři,
na nějž chci žertvu klásti.
35
8
Můj osud posud mrtev byl,
Můj osud posud mrtev byl,
jakoby život žádný.
A teď, kdy jsem se probudil,
drtí mne osud zrádný.
Ó, hrozné jest, chtít živu být –
a nemít k tomu moci.
Těšit se slibným mladým dnům –
a klesat v náruč noci.
36
9
Co krásných citů v duši mé
Co krásných citů v duši mé
tak jasným plálo šlehem.
Tak jasně, jak se kmitají
na nebi hvězdy během.
A citové ti blažící
života byli pásky.
Jim všechněm mocně panoval
vševládný pocit lásky.
Však vyhasly ty plápoly
a jejich ze popele
vyšlehl oheň palčivý –
to oheň mého žele.
37
10
Ty lásko, lásko nesytá!
Ty lásko, lásko nesytá!
Já v oběť tobě dával
svůj celý život, za nějž jsem
jen tebe získat přával.
Tys životem mým pohrdla,
ó, lásko lačná, pyšná!
A v lup ti padla blaha má,
má blaha přespřílišná.
Chrám štěstí mého, ukrutná,
tebou je v propast zřícen.
Nuž pohltiž i život můj
v svůj nenasytný jícen!
38
11
Mně někdy líto života
Mně někdy líto života
a vábné jeho vnady,
když vidím, že by kvésti moh’
ráj kýžený i tady.
Však pomním-li, že kazí ráj
tak mnohá ruka klatá,
tuť, syta žitím, duše má,
ven ze života chvátá.
39
12
Matičko vlasti, předrahá,
Matičko vlasti, předrahá,
i národe můj milý,
u vašich, ejhle, nohou zde
syn klečí pobloudilý.
Odpusťte, prosí, odpusťte,
mé vizte slzy vřelé!
Já lásky více k děvě měl
než k vám, ó, roditelé.
Já cítím tíži viny své
a chci se kát vší měrou.
Jen milosrdí, děva má
i vaší byla dcerou.
Já mínil vašich lásek šleh’
u spolný sepnout plamen.
A vlast a národ pojmout pak
do spjatých našich ramen.
A tak jsem vám chtěl věnovat
dvou lásek plody vděčné.
Však jedním bleskem zhroutily
mou stavbu sudby věčné.
40
13
O, vlasti drahá, jediná,
O, vlasti drahá, jediná,
tvůj jsem a budu vezdy,
dokud nezhasnou matné již
života mého hvězdy.
A bez činů než prospěl jsem,
před časem zahynu-li,
pak přijmi, drahá mateři,
mou aspoň dobrou vůli.
41
14
Tré přání živím v srdci svém
Tré přání živím v srdci svém
a rád bych, nežli zhasnu,
je vyplněna uviděl
ve skutečnosti jasnu.
To předně: aby osvěta
se v národu mém vznětla
a jeho čilý, křepký duch
by vzlétl k zdroji světla.
To druhé: aby svoboda,
jíž svit už zakmitává,
můj drahý národ zblažila,
a jí mu vzrostla sláva.
To třetí: aby jazyk náš,
ten libozvučný, sladký,
rozšířil se a rozléhal
dědictvím vlasti matky.
Kéž vyplní se přání to
než živobytí strastné! –
Pak bylo by mé zhasnutí
pokojné, sladké, šťastné.
42
NA SVĚTĚ TOLIK LÁSKY JE...
[45]
NA SVĚTĚ TOLIK LÁSKY JE
Na světě tolik lásky je,
že kdyby vodou byla,
za jeden den by širý svět
ve moře proměnila.
A kdyby větrem poledním,
jenž cesty suší jaru,
zas moře by to dechem svým
změnila na Saharu.
A přece najdeš ve světě
tak málo blaženosti,
ač láska blaha pramenem,
a pramenů těch dosti.
Můj drahý, bída a blaho
proto tak svrchovaná,
že veškerá ta láska je
buď tištěná, buď psaná.
47
TOBĚ
Ten svět jest věčná proměna,
ni klidu v něm, ni stání:
bez konce stálé rození
a stálé umírání.
Den sotva jitrem zrodí se,
již večer jej potírá;
květ vesny spálí letní žár,
plod léta zimou zmírá.
Máť daří robě životem
a ono smrt jí dává:
tu jeden život počíná
a druhý dokonává.
I bývá každé zrození
radostně uvítáno,
i bývá každé zemření
bolestně oplakáno.
Jitřenka svět kdy pozdraví,
blahé se šíří světlo,
a se sluncem kdy zašel den,
již rmutné temno slétlo.
48
Kdy vesny život rozkvétá,
šat květný zemi zdobí,
a rubáš sněžný věstí žal
jeseni na záhrobí.
Zaznívá ples a veselí,
kdy člověk světu zrozen,
a prsou vzdech i očí pláč
jde za ním, v hrob kdy hozen. –
To srdce lidské jako svět:
ni klidu v něm, ni stání,
bez konce stálé rození
a stálé umírání.
A kdy se radost narodí,
neb kdy ji zlomí tíseň:
hned veselá, hned truchlivá
zazvučí v srdci píseň.
Mé srdce svoje písničky
v blahé i smutné době
zpívalo, dívko milená,
ne jinému, jen tobě.
49
KDYŽ HLEDÍM V MĚKKÉ OKO TVÉ
Když hledím v měkké oko tvé
a ono na mne dlívá,
čím to, že mi tak tesklivo
a úzko v srdci bývá?
Vidím v tvém oku nebe své
v prohledné, zlaté mlze,
a přec mi při tom pohledu
vždy stoupnou v oči slze.
Tam srdce jasný odznak zřím,
a v něm je láska psáno,
a přec mé srdce chce se ptát,
zdali je milováno.
Tam čítám, že jsi věčně mou
a já že věčně tvojím,
a přec se, drahá, o tebe,
o lásku naši bojím.
Kdy zlověstný ten zmlkne hlas,
jenž poklid můj tak ruší?
Kdy budu zírat bez bolu
tvým okem ve tvou duši?
50
RÁJ LÁSKY
Jak šťasten, komu osudové
ráj lásky dali údělem,
ráj, jenž nás božským prstem zve,
však – božským střežen andělem.
Máť nároky sic každý stejné
na ráje toho blaženost,
a božství všem je dobrodějné.
Však cest je různá rozdílnost.
Jednoho samo vnese štěstí
bezvolně skoro v lásky ráj.
Druhý si peklem dráhu klestí
a ani neuzří ten kraj.
A jiný vidí na obloze
malebné ráje odznaky:
Za nimi – velí pádit noze
a honí vzdušné přízraky.
Tu jeden, stoje blízko ráje,
nemůže k němu najít klíč
a jiný zase, klíče maje,
pro ráj ten nemá ani chtíč.
51
Ba málo jich, jimž ráj své klásky
v žeň podal už zde na zemi.
Však tam, v tom sídle věčné lásky
se sklene láska nad všemi.
52
SLOVÍČKO „NIKOLI“
Dříve než jsem Minku poznal,
chodil jsem s ní do školy;
ač jsem ptal se, nebo tázal,
vždy mi řekla „nikoli“.
Jednou sedím s ní pod lipou
v čarokrásném údolí,
prosím o malou hubinku –
ona řekla „nikoli“.
Vedle v háji právě slavík
o své lásce šveholí;
já se ptám, zda cítí lásku –
ona řekla „nikoli“.
I obrátím rychle slova,
ptám se v lásky nevoli:
„Tedy mám tě věčně míjet?“
Ona šeptla – „nikoli“.
Tu ji k srdci vinu, tisknu,
líbám, až to hlaholí;
pak se jí ptám, zda se hněvá?
Ona řekla: „nikoli“.
53
Teď jsem učený již dosti,
nic mé srdce nebolí:
jak dřív trpké, tak teď sladké
je mi slůvko „nikoli“.
54
O JARMARCE
Tak jsem se vám ve čtvrtek
oknem na ten jarmark díval:
velký byl tam lidstva příval,
lomoz, křik, až jsem se lek’;
soukupové, prodavači –
jedni na druhé se tlačí.
Když tak zřím to divadlo,
maně mi tu napadlo:
srdce tvé tak osamělé
vadne, až uvadne celé;
přikup k němu ještě jedno,
ozdraví pak očihledno;
neboť kde je srdcí párek,
tam i láska ráda krouží,
láska pak, ten boží dárek,
srdcím dobře k duhu slouží.
O zboží tu dnes je hej –
snad i srdce na prodej.
Vyjdu ven – a skutečně
na výběr tu srdcí bylo;
jen že – škoda převěčně! –
žádné se mi nelíbilo.
55
Musil jsem jen, ubožák,
povzdychnout a nechat tak.
Avšak v srdci stonavém
starý červ zas počal hlodat,
a já řekl v bolu svém:
„Nemůžeš-li koupiti
srdéčko si po chuti,
tedy hleď to svoje prodat;
nebudeš-li srdce mít,
budeš s bolem jeho kvit.“
Hned jsem postavil si krám
a své srdce prodávám.
Čmert v mých kupcích musil vězet!
Každý mi je nechal ležet:
jeden, že je děravé,
druhý, že je bolavé,
ten, že schváceno je z bálu,
onen, že už doklepe –
srdce to prý nejlépe
s flastrem poslat do špitálu.
Tak mu každý chybu věděl,
a já, ač jsem mocí hleděl
třeba za „babku“ je dát,
nemoh’ jsem je odprodat.
Posléz chtěl jsem je dát v handl;
začnu hlásat jeho cnosti:
žeť sladké jak cukrkandl,
plno něžné milostnosti,
56
že jest měkké, útlocitné,
plamen že v něm hnedky chytne,
že jest velké, že jest vřelé,
že pojímá lidstvo celé –
zkrátka: že celý svět zdejší
nemá srdce výbornější. –
Hlásily se srdcí roje,
ale horší nežli moje!
To jsem přece nemohl
srdce své dát do výměny
za škvár jakýs bez vší ceny,
sice bych si byl pomohl
pěkně z bláta do louže.
A tu hořce zatouže,
zavřel jsem svou almárku
a šel domů z jarmarku. –
Se srdcem však nechci žíti,
nechci víc je v prsou míti!
Srdce mít už není v módě;
nač tu plavat proti vodě?
Bez srdce má člověk nebe:
tloustne a nesouží sebe.
Nechci já žít na polo;
ergo – s srdcem na kolo!
Dám si vypsat licitaci,
sezvu zdejší generaci:
57
jednou – dvakrát – po třetí –
a už srdce poletí!
Popřejž jenom, nebes Pane,
ať mi srdce nezůstane;
sice bych je v hněvu svém
– někomu dal jarmarkem.
58
KVĚTLO DĚVČE
Květlo děvče v jarní kráse
jako růže stolistá.
Ach, ty Bože, komu nebe
to děvčátko uchystá?
Přilétali motýlkové
pobavit se s růžicí;
chodívali mládencové
za mladinkou dívčicí.
Ale růže slavíka si
za kochánka obrala;
dívka láskou své srdíčko
ku zpěváku rozňala.
Zpíval slavík na sta písní
růži milé z úkryta;
loudil jinoch zpěvy lásky
z rozchvěného varyta.
Aj, slavíku, ptáče prosté,
v chudém šatě k růži jdeš!
Aj, ty hochu, chudý hochu,
proč to děvče miluješ?
59
Líp se hodí zlatohlavý
motýl k růži stolisté.
Ach, ty hochu milý, veta
po tvé lásce zajisté!
V dál slavíka zaplašili –
růže svadla, opadla;
láska hocha, láska děvy
v srdcích mladých nesvadla.
Tluče slavík o samotě
po růžince spanilé –
dívka pláče pro milence
a hoch touží po milé.
60
VZPOMÍNKY NA PLES
I
Krásné noci háv se ztrácel
pomalounku k lesu,
když jsem já se domů vracel,
smuten v duši, z plesu.
Ano, ples byl – a já z něho
nesl v ňadru žely,
z plesu, kde jen veselého
ducha struny zněly. –
V řadách krásek vábně vnadných
skvěla se i ona,
pro niž srdce láskou tužnou
plane, nyje, stoná.
Růžné jindy její líce
nádech nesly bledý,
očka jasná nad hvězdice
smutně na mě hledí.
Lásce naší nepřející
stíhají nás zraky –
červe věčně zžírající,
zapři se ty taky!
61
II
Ustaň hlodat, červe věčný,
ustaň aspoň chvilku:
nepřervi, ty ostrosečný,
slední srdce žilku!
Nechť tvé hlody aspoň minou
dokud ona zde je,
abych vzít moh’ tvářnost jinou,
z níž se radost směje.
Vešla v pokoj – nemám stání,
musím k ní a brzy.
Já si zvyknul přemáhání,
nevynuť mi slzy!
Hleď, i ona musí, musí
veselou se zdáti,
povzdechům, jež v prsou dusí,
pouta musí dáti.
Jí po boku vítězně si
sok můj šťastný kráčel,
nevěda, že v koutku kdesi
já zrak slzou smáčel.
62
Aj, hle, hudba veselou tu
spustí notu skočnou:
a hned párky ze všech koutů
jarý tanec počnou.
U radostném zanícení
vše se v kolo vrhá,
lákavé to hudby znění
každou žilkou trhá.
S ním i ji ta vřava hlučná
vnesla v kolo víru –
což to pastva jedem tučná
mému v prsou štíru.
63
III
Stáli jsme tam v koutku sami,
na sebe jsme hlédli,
a hned slzy pod řasami
a hned líce zbledly.
Ruce se nám jako pruty
na tom větru chvěly,
prsa pak jsme obemknuty
němým žalem měli.
Potrhovali se rtové
bolem, aniž hlesli,
až jsme mlčky, s pláčem štkavým
v náruč sobě klesli.
A když jsme si poplakali,
potiskli se k sobě,
tu nám bylo jak za živa
pochovaným v hrobě.
Naděj, radost, snové zlatí –
vše to klesá v nivec,
neboť zle se na nás katí
osud nepříznivec.
64
Láska jiným slasti rodí,
nám jen trud a hoře.
Jiným úsměv na líc vodí,
nám jen slzí moře.
Jiní květy lásky sklízí
i ovoce chutné.
Nám jen přáno hořké mízy,
kde se kmínek utne.
Jiným láska bez zásluhy
skvostné hody strojí.
Nás, vedoucí zápas tuhý,
sotva drobty kojí.
A my smutní žádné, žádné
naděje nemáme,
hráz před rájem snad že padne,
odpor že se zláme.
Již i sobě, bezohlední,
vyhledáme vraha,
jenž má vsadit ránu slední
v hruď našeho blaha.
Zakleli nás ku věčnému,
zoufalému bolu –
ach, snad dlíme naposledy,
naposledy spolu.
65
Ach, to bolí, ach, to bodá,
hrot ten příliš pádný!
Kdož nám těchy, rady podá?
Žádný, žádný, žádný...
Zase hudby skočné víří
čarodějný proutek –
slyšet kroky – snad že míří
sem, v náš svatý koutek?
On to – již mně ji oderve,
jde jí rámě podat. –
Nuže, lačný v ňadru červe,
začni dále hlodat!
[66]
HYMNICKÉ ZPĚVY
[69]
MATCE VLASTI
Ty drahá matko, vlasti moje,
už nekvil, nenaříkej sobě,
že světoznámá sláva tvoje
tak dlouho musila tlít v hrobě.
Hle, anděl Páně světem letí
a křídel jeho spasný vánek
rozvívá hromadu těch smetí,
z nichž nepřítel ti vztyčil stánek.
Se sluncem ranním vstanou jasní dnové,
již lesk tvůj zjeví světu v kráse nové.
Ty vlasti moje, drahá matko,
už zastav horkých slzí toky,
že ti, jež kojila jsi sladko,
jsou vrahům dáni za otroky.
Hle, anděl Páně letí světem
a vichrem mocných křídel jeho
pukají pouta v dvěstěletém
žaláři s rukou nevinného.
S nadějí, láskou syni k tobě letí,
svobody svátek s vírou slavně světí.
Ty matko drahá, moje vlasti,
již utiš srdce svého žely
nad rodem, jehož čackou mláz ti
v němotu vrh’ lid zlověstnělý.
[71]
Hle, letí světem anděl Páně,
a šum ten mocný jeho letu
dal synům tvým vzdor hrubé ráně
zas řeč, že mluví v uši světu.
Nezkalí cizinec čest tvoji hanou,
k obraně tvojí čin i slovo vstanou.
Ty vlasti moje, matko drahá,
už nekvil, nehořekuj více,
že láskou lásku splácet váhá
tvých dítek skorá polovice.
Hle, anděl Páně světem letí,
a křídel jeho rozechvění
ovívá spící tvoje děti
a zvěstuje jich probuzení.
Cizinců jed jim uspal oči obě –
teď procitlé vše v náruč chvátá tobě.
Ty vlasti moje, drahá máti,
už zjasni tvář svou bolem trudnou,
že odrodilci předpojatí
jdou posud cestou hříšnou, bludnou.
Hle, anděl Páně letí s hůry
a teplé jeho křídel vání
rozhřívá ledných srdcí kůry
a vede zpět je ku poznání.
Kajícně, v popeli a žíni, bosi –
„Ach, matko, odpusť!“ u tvých nohou prosí.
72
Ty drahá matko, vlasti česká,
už netruď, neplač, nesmuť hledy,
že vztek a zloba nepřátelská
své dlouho na tě lily jedy.
Hle, světem letí anděl smrti
a mečem božské spravednosti
zlověstné roty ve prach drtí
brojivší proti národnosti.
Bůh válčí za nás, vítězství je s námi!
Kdo odváží se bořit Slávy chrámy?
Nuž vlasti drahá, slavná Slávo,
už zvesel srdce, zjasni zraky:
syn miluje tě, hájí právo,
a svět je musí uznat taky.
Hle, anděl Páně proudy lásky
do veškerenstva srdcí leje:
sbratřence víží rodné pásky
a cizinec cizinci přeje.
Veliké Slávstvo dojde svého práva
a slavně oslaví se slavná Sláva!
73
NEDEJME SE!
Aj, Čechové, vy bratři slavní,
potomstvo hodné statných dědů!
Nám přešlý čas smrt strojil mravní,
chce vymazat nás z živých středu.
Však my se ze mdlob probudili
a osvěžili dávné síly.
Budoucnost nový věk nám nese:
Nuž, bratři, žijme, nedejme se!
Naproti nám se moci spikly
od nejnižší až k svrchované,
jež tísnit, šlapat nás si zvykly
a utlačovat bezochranné.
My přec jsme vznesli svislou hlavu
a hlásíme se k svému právu.
Svobodný národ pouta střese:
Nuž, bratři, vstaňme, nedejme se!
Když jazyk náš, ten libozvuký,
vytlačen s hůry v chýši klesl,
když stíhaly prodejné ruky,
kdo český syn jsa, česky hlesl,
ach, jak tu srdce Čechů věrných
přetěžce neslo tisků perných!
74
Však naše řeč se zase povznese:
Jen ctěme ji a nedejme se!
Koruny české práva svatá,
lesk dějin slavné naší vlasti –
vše zničit spěly ruce kata,
i budoucnost nám chtěly krásti.
Však lid náš ví, co druhdy býval,
kdy praděd za vlast krev cedíval.
Zná práva svá a ctí je v plese:
Nuž, hajme práv a nedejme se!
Velicí muži proslavení,
již rozžali nám světla svíci
a lidem hnuli k probuzení,
jsou pro věc svatou mučedníci.
Los krutý v bídu, v smrt je sílal,
a vrah i zběh jim klnul, spílal.
Teď setba jejich plody nese –
Nuž, slavme je a nedejme se!
Památky dávné vzdělanosti,
jíž honosil se předek jarý,
i slavné činy rekovnosti,
již osvědčil kdys nad Tatary,
náš „Rukopis“, ty zpěvy vzorné –
vše lží jest chásce pravdosporné.
Však sláva naše nesetře se:
Lesk její šetřme, nedejme se!
75
Čech milovníkem býval míru,
nevedl války pro zisk podlý.
Ctě zákon otcův i svou víru,
žil tichém, svatém ve pohodlí.
Však lupič zlý-li hlavu vztyčil,
tu povstal Čech a škůdce zničil.
Jak předci naši chovejme se:
Milujme mír, však nedejme se!
Jen slaboch volně šíji kloní
pod nohu, jež ho k zemi tlačí.
Muž, síly vědom, máchne po ní
než k zašlápnutí čas jí stačí.
Svobodný pouta zdrtit hledá,
otročit jemu hrdost nedá.
Což v nás krev čacká nepohne se?
Svobodu chtějme! Nedejme se!
Nuž, Čechové, vy bratři drazí,
jen svorně, mužně k sobě stůjme!
Nám z blízka, z dáli hrozí vrazi –
i my jim hrotné zbraně kujme!
My za věc svatou vedem boje,
za drahou vlast, za práva svoje.
Zdar hojný s nebes k nám se snese:
Jen paže vzhůru, nedejme se!
76
PÍSEŇ TÁBORŮ
My jsme hoši od Lužnice,
svěží jako její vody,
kvítí české ze kytice
proslavené ctnými rody;
a kraj ten, a kraj ten,
budiž od nás veleben!
Našich předků jména slavná
žijí v Čechů věrných ňadru,
síla jejich starodávná
zachována v našem jádru;
a náš lid, a náš lid,
umí řeč i národ ctít.
Nad Lužnicí vzkvetla síla
hájivší Čech svatá práva,
vrah se třás, když vystoupila
proti němu Žižky hlava;
Žižko náš, Žižko náš,
v našich srdcích pomník máš.
77
Půda ta je posvěcená,
v ní spí Prokop s tábority.
My jsme zdědili jich věna,
národnosti svaté city.
Pro řeč rod, pro řeč rod
byl palcát jejich i hrot.
My nemáme z žádné strany
nepřející cizozemce,
kraj náš v hojnosti své many
živí jenom sourozence;
podál nás, podál nás
Moravan je – bratr zas.
Kraj svůj vroucně velebíme,
chrabří hoši od Lužnice,
s Rubešem svým hlásně díme
sborem jedním za tisíce:
Já jsem Čech, já jsem Čech,
kdo je víc se slyšet nech!
78
SAD SLOVANSKÝ
Tys stromů štěpných mnohoslibný sad,
slovanský národe, omládlý, jarý!
Tvé porozkvetlé, bujné haluze
hojnými nadál světu kynou dary.
Bůh zázračnou ti v údy sílu vlil,
že mráz a vichor nezmaří tvůj kořen;
On dá i sílu, abys přerost těch,
jejichžto stínem dlouho byl jsi mořen.
Ty rozložíš se a tvé ovoce
člověčenstvo zblaží, zbudí ku podivu,
pospějeť každý ve tvůj ladný stín
a žehnat bude širou Slávů nivu.
A byť pak klesl mnohý starý štěp,
a zřídly tu i tam tvé táhlé šiky,
z té půdy mladý vypne se zas strom –
vždyť máme dovedné své zahradníky.
Ti zahradníci tvoji jarou mláz,
tvůj přírost hledí pečlivě a pěstí
a ošlechtěné štípky zasadí
jen v řady tvé a nikdy na rozcestí.
79
A štípků těch zdravých vychází
i nad dostatek z našich skrovných školek,
a jimi, ty můj sade slovanský,
se vyplní – ba zšíří tvůj okolek.
A pokvete ten mnohoslibný sad,
můj národe, a bude stále jarý,
a jeho rozepnuté haluze
hojnými člověčenstvo zblaží dary.
80
PĚVCŮM
Hodina mijí, prchá den,
i rok ve hloubi věků klesá –
a srdce lidské v dobách těch
tu hořce truchlí, tu zas plesá.
Však ples i žal se nestřídá
jak s nocí den, vždy stálou měrou:
než jednu srdce pije slast,
zakouší mnohdy bolest sterou.
Přešťasten, komu nebem dán
ten dar, jejž dosti nelze cenit,
ten dar, jenž z pláče tvoří směv
a hoře v rozkoš umí měnit.
Však blažen ten, kdo strastí zlých
loudavý odchod zná uspíšit
a ne-li měnit trudy v slast,
aspoň jich hlody v ňadru tišit. –
Nám Čechům tuhý osud dal
pocítit často svého hněvu.
Však nebe poskytlo nám zbraň –
a zbraň ta božský dar jest zpěvu.
81
Kdy tíseň hněte, pějeme,
a dumka žel náš ukonejší,
a slast kdy blaží, jásáme,
a radost je pak vznešenější.
Pěl Lumír náš, a Vyšehrad
se kouzlem zpěvu pohyboval,
pěl Záboj bratřím stísněným
a vrah se zdrcen odstěhoval.
Voj táborů kdy zazpíval,
Evropa v údech svých se třesla,
a cháska prchla malátná
od božích bojovníků hesla!
Kdy pastýř zapěl v údolí,
umlklo ptactvo stinných hájů,
a dívky zněl-li sladký hlas,
oživnul sen čarovných rájů.
Čech silou kdy se rozzpíval,
byl rekem mocným, nepřemožným,
kdy láskou – srdce podmanil,
kdy modlitbou – i svět byl zbožným.
Zpěv náš je odkaz praotců,
jím býval národ Čechů slavný,
i potomek, jenž zdědil jej,
žij v zpěvu, buď v něm neúnavný!
82
Ne nadarmo svět nazývá
ten národ český rodem zpěvným.
Zpěv, zdoba naše, klenot náš,
buď tedy všemu světu zjevným!
My pějme v svatém zápalu,
ať sbor náš mocně, slavně hlásá,
že nezmřeli jsme, žijeme,
že naděj kyne nám i spása.
Neb tehda jen by zhynul Čech,
kdy ztuhly v něm by zpěvu proudy,
a nepřítel vždy ochotný
na rakev by mu sypal hroudy. –
Však dokud svaté jméno Čech
co štít nás bude přiodívat,
my nezhynem, budem žít,
a chceme zvučně, slavně zpívat!
83
NA RUBEŠOVĚ STRUNĚ
[85]
ŽENA A BASA
Deklamace poctěná r. 1863 první cenou
Velevzácné shromáždění!
Znám dvě věci na tom světě,
bez nichž nikde dobře není
ani v zimě, ani v létě,
ani v noci, ani ve dne,
ani v mládí, ani v stáří;
kde z dvou těchto věcí není aspoň jedné,
tam je mrtvo jak v trapistickém refektáři.
Jedna z těch dvou věcí, kteráž jak se sluší,
tvrdí každý bál i každou muziku,
tělo rozpocuje, kapsu suší,
kterou hned je z daleka znát po křiku,
na niž drží staří i ta chasa,
to je, moji milí – basa.
Druhá věc, ač vlastně žádná věc,
nýbrž – jak to vezmem – třebas osoba,
k tomu společnosti ozdoba,
– neboť ozdoby má hrozně ráda –
tedy tato druhá věc,
anaž se té první ve všem podobá,
to je, společnosti velectěná,
to je – žena.
87
Kmotr Bárta, basař kapitální,
k tomu manželíček exemplární,
říkával za onoho času:
„Není přes mou ženu, není přes mou basu!
Basa vydělává, žena utrácí,
basa tanečníky, žena mne zas trmácí.“
A když míval Bárta trochu v hlavě,
měli jste ho slyšet, v jaké slávě,
jako filosof, tak učeně
řečnil o base a o ženě.
Už v těch slovech: basa – žena
jakáž podobnost prý vyznačena!
Je tu vidět gramatickou shodu:
basa – žena ženského jsou rodu.
Basu nahoře máš tenku, dole široku,
zrovna jako ženskou v hodném rajfroku;
na kloboučku přístroj veliký,
to jsou konce strun a kolíky.
Má-li basa řádně hrát,
musí se jí dobrý potah dát,
a ten u nás jako v Praze
přijde věru tuze draze.
Tak i ženin potah, vulgo šat
– jak to muži budou dobře znát –
spolkne celou gáži, ba i dvojí,
když se žena podle mody strojí;
88
a to musí, by svou postavou,
byla muži okrasou i oslavou.
Basa tvrdí muziku!
Toto staré přísloví
v našem českém jazyku
každé dítě ví.
Basa základní vždy udá tón,
první čtvrť má v každém hraní,
předrží i bombardon;
ostatní muzika musí za ní. –
Žena, ač netvrdí muziku,
má přec každá ve zvyku
základní tón vždycky udat,
podle něhož příslušníci
jako dobří hudebníci
neustále musí dudat,
dokud nezlíbí se kapelnici
zase nový tón jim udat.
Žena také jako dobrá basa
drží takt při každém kuse,
dle něhož buď tančit musí chasa,
nebo plakat jako o funuse.
Běda! Kdo by nechtěl tancovat
tak, jak paní basa ráčí hrát. –
89
Kdo chce dobře na basičku hrát,
ten ji musí pěkně za krk brát.
Rovněž tak, kdo od ženy
hlas chce slyšet drobet laděný,
musí zacházet s ní jako s husím prachem:
nesmí hnout se, ani dýchat strachem,
aby se to tiché pokolení
nespustilo nahlas do bručení. –
Basa na jednu se nohu staví;
žena zase na patu,
aby mohla muže v stálém zdraví
zpode špičky dostat pod patu. –
Kdo se začne učit na basičku,
musí na levici navlíct rukavičku;
když však mozolů již získal dobrou školou,
potom může přehýbat i rukou holou.
Taktéž kdo si udělat chce známost
s nóbl dámou a chce přijít na most,
po němž jde se k oltáři,
musí skvít se aspoň tolik v gale,
jako by měl v krejčovském žurnále
módy dělat panu Číhaři.
Jakmile se ale ožení,
to pak od své polovičky
obdrží už svolení,
že smí stáhnout rukavičky;
90
neboť jest mu zápolit,
aby ženě sehnal šat i chleba –
a kdo se má mozolit,
tomu rukaviček není třeba.
Za něj honí módu potom paní,
a on navzájem zas lopotí se za ní. –
Kdo si basu hodlá koupit,
musí, nechce-li prohloupit,
kupovat ji nejen očima,
ale hlavně ušima;
neboť ti, již basy dělají,
mnohdy za krejcar svědomí nemají:
dají špatné base zevní lesk a krásu
a prodají skřipec za výbornou basu.
Nu, a zač pak stojí, prosím vás,
hezká basa, má-li špatný hlas? –
U ženských zas, moji zlatí,
naopak to platí:
hezké ženské s hláskem špatným,
s výstrojem však k tomu zdatným,
ty by měly miláčků,
že by šly jak na dračku;
mohly by být třebas němé –
tím raděj je každý ve’me, –
Muzikanta nikdo nenutí
basu mít, jež není po chuti,
91
on ji může zase prodat:
kdo však s ženou dal se oddat,
ať se na hlavu i postaví,
vícekrát se jí nezbaví.
Basa mívá málo not a zdlouha hrává:
šrum, es, půl! – a přestane;
žena však, když muži koncert dává,
má not dost a pětkrát vázané. –
Basa postupuje, čím je starší,
v ceně, hodnotě a šarši;
její hlas pak teprv dozraje,
když se hodně vyhraje.
Známo jest snad zkušenosti vaší,
že, čím basa starší, tím je dražší. –
Tak i ženin hlásek časem
vytříbí se v jasný tón –
zpívá potom sopránem i basem;
třebas, dokud byla mladičká,
cinkávala jako rolnička,
v stáří trefí hlučet jako zvon.
Nu a žena, jejíž hlásek sáhá
od C kontra k páté oktávě,
neslouží-li muži k oslavě,
není-li to žínka drahá? –
92
Má-li basa dobrým tónem znít,
musí basař řádně přitlačit;
dotkne-li se strun jen jako letem,
zazní basa tenkým flagioletem.
Žena zas jen tenkrát dobrou hráti ráčí,
dokud strast neb bída její strun netlačí;
flagiolet pak – totiž fňukání –
spustí, když jí něco tlačí,
nebo když pan manžel v dohřání
nějakou jí vtlačit ráčí. –
Basa hrává jenom tóny dolejší,
někdy také tacet mívá;
žena ale vždy a k tomu sólo zpívá
a má vždycky tóny hořejší. –
Aby basa dala dobrý tón,
musí míti basař kalafon,
kterýmž potřeba kdy káže,
občas smyčec maže.
Ženštiny, zvlášť ony dámy z haute-volée,
representantky dobrého tónu,
mají také zapotřebí kolofonu,
totiž těchto – a to v míře takové,
že vězívá v kolofonu
velmi nutném ku bontonu
často mnohem větší cena,
než zač stojí celá žena.
93
Má-li basař dobrou basu,
umí-li jí přijít na kobylku,
rozeskáče všechnu chasu,
rozveselí každou v těle žilku.
Muž zas, chce-li veselou mít chvilku,
nesmí ženě přijít na kobylku;
sic mu jinak začne skřípat v uši,
div mu nevystraší z těla duši.
Basa a ty její sestřičky:
cello, viola a housličky
s všemi instrumenty strunovými
shodují se zcela se ženskými;
údové pak ctného mužův cechu –
to jsou jako instrumenty z plechu.
Která banda pěkně hraje
k tanci nebo poslechu,
obyčejně složena je
ze smyčců i ze plechů;
zřídka bývá hudba pouze plechová,
řídčej ještě pouze smyčcová.
Tak i mužští touží za ženskými,
ženské zase po mužských se shání;
přiznávání chce mít prýmy,
prýmy chtí zas přiznávání.
Jenom někdy a to neprávě
dává se produkce velkolepá
94
na nástroje pouze ženské,
nebo pouze mužské:
na nástroje ženské při kávě,
kde se místo hraní – klepá,
místo smyčce bližní maže;
na nástroje mužské, kde se za kuráže,
při víně neb pivě z duše hloubi
kolem stolu na plecháče troubí. –
Avšak teď už dost! Už musím přestat radši
a si marně neškodit;
tu a tam se mnohé líčko mračí,
moh’ bych s tou svou řečí špatně pochodit.
Já jsem nechtěl, dušinky mé zlaté,
naproti vám táhnout polem;
vždyť mne, že jsem dobrák, znáte!
Povídal jsem jenom slova Bárty,
co mi řekl, když jsme hráli v karty.
Vímť já, když to vezmem kol a kolem,
že i žen i bas je potřeba
jako soli do chleba.
Ku příkladu: zač by besedy,
výlety a bály
všecky dohromady stály,
kdyby nebylo v nich žen a bas?
Byly by to obědy
nemastné a nesolené,
jenom proto ustrojené,
95
by je každý, kdo má hlad,
s dobrou chutí – nechal stát.
Nebo kde bych já byl, smutná duše!
nabral látky plné nůše
k tomuto dnešnímu říkání,
za něž na věčné chci časy
tuhé činit pokání –
kdyby ženy nebylo a basy?
Proto opakuji znova
předešlá svá smírná slova:
„Žen i bas je potřeba
jako soli do chleba!“
A k těm slovům důkaz vám,
dá-li Pánbůh, také dám,
až se s ňákou hezičkou
libozvučnou basičkou
pro manželské potěšení
odhodlám přec ku ženění.
Potom, jako dneska, zvolám zase:
Sláva dobré ženě! Sláva dobré base!
96
DEKLAMACE O NOSU
Komu„Komu čest, tomu čest!“
Tak to v písmech psáno jest,
tak by se i všude díti mělo,
kdyby lidstvo sobě rozumělo;
ale na tom světě kulatém
tak se mnohdy pomatem,
v nadšení že zasadíme
kousek bláta do zlata,
za to ale pohodíme
ryzé zlato do bláta.
Že nemluvím ledacos,
nýbrž pravdu svatou
ze života vzatou,
toho důkazem je – nos.
Co on chudák zkusí,
to se nedá vypsati,
byť by každé péro husí,
dokud pérem bude,
chtělo vždy a všude
utrpení jeho hlásati.
A přec není nos
jen tak ledacos!
97
Čest mu měla by být vzdána –
ne pak posměch, úškleb, hana!
Avšak těš se, milý nose!
nebudeš vždy povržen;
posavad je pravdou: „Kdo se
ponižuje, bude povýšen.“
I ty ve svém pohanění
dojdeš cti a oslavení.
Slyš, já sám chci v této době
věnovati tobě
dnešní svoje říkání;
uvidíš, než hotov budu,
že ti hojně vydobudu
pochvaly a uznání.
K vám však, posluchačstvo vzácné,
nesu slova úprosu,
byste, když můj jazyk začne
chválu hlásat o nosu,
dobrý pozor na mne dali
a mou řeč si k srdci vzali. –
Víte, moji předrazí,
jaký as to slovo „nos“ má původ?
Mně se zdá, že pochází
nejspíš od „nošení“.
To je dobrý důvod,
moje vzácné shromáždění!
98
Staří Češi když mu jméno dali,
bezpochyby uznávali,
že ten chuďas bosý
mnoho nosí;
Ku příkladu: brejle,
bulíky a hejle,
karbunkule, fackování,
a všeliké malování,
kteréž věci ledakdos
nechá navěsit si na svůj nos.
Slovo „nos“ též ukazuje,
jaké úcty nos náš zasluhuje,
že by se měl pro výbornost svou
takřka nosit na rukou.
Teď se ale ptáme:
„Proč pak asi nosy máme?“
Tomu, kdo si hlavu láme,
by se toho dověděl,
za odpověď dáme,
co nebožtík Rubeš pověděl:
„Máme proto nos,
abychom ho nestrkali v ledacos!
Můžeť přijít kámen na kosu,
frňk! – a máme po nosu.
Kdežpak potom jiný vzít?
99
Tam jít, kde se rozdávají?
Nosy, jež se dostávají,
tuze dlouhé bývávají;
a takž by nám bylo jít
domů – ne-li s jedním šosem,
jistě aspoň s dlouhým nosem.
Proč pak se to asi děje,
že nos číhá z obličeje?
Nu, to zvíme velmi lehce,
vždyť to nejsou žádné čáry!
By naň strčil okuláry,
kdo druhého vidět nechce;
bychom za ním chodili,
by nás za něj vodili,
bychom se zaň, jak jen chceme,
pohodlně mohli vzít,
když tu něco vyvedeme,
zač by se měl člověk rdít.“
Takto Rubeš uměl vyložit,
proč nám nebe nosy dalo;
avšak je tu příčin málo,
dlužno ještě jiných přimnožit.
Nos je obličeje ozdoba!
Dejme tomu, že by kdos
neměl mezi očima ten nos.
100
Jakáž byla by to podoba?
Děti – ty by se ho bály,
vtipkaři by se mu smáli,
dobří by ho litovali,
zlí by mu zas toho přáli –
nejhůř by se mu však vedlo u holek:
jesť vám známo vespolek,
že kdo za holkou chce chodit,
musí se dát za nos vodit,
někdy taky zatahat,
ano, aby láska nenastydla,
že si musí nechat udělat
z nosu na bulíky nosidla.
Jakž pak by to mohl kdos,
kdyby neměl nos?!
Nosu též je třeba hlavně
ku profilu též i k fronte en face.
Myslete si někdo z vás
obraz vyvedený dosti správně
– třebas vlastní podobiznu –
nebude-li nosu mít,
zdaž je bude někdo chtít?
Nos má též tu vlastnost skvělou,
člověčí že tvářnost celou
na dvě půle rozděluje
a seč je, se přičiňuje,
dodat lidské tváři krásy.
101
Bez nosu by obličej váš asi
neměl příliš vábné vnady;
rozplesknutý stejně všady
byl by, společnosti přezlatá,
jako širokánská záplata.
Dále pak že rozděluje
nos, ten dividátor čacký,
naši tvář, tím umožňuje,
že lze vylípnout – dvě facky;
kdyby tvář šla od čela až ku bradě,
a pak od ucha zas k uchu,
tuť by byla, jak si myslím v duchu,
jenom jedna facka nasnadě.
Nos též dělí oči obě,
cožtě prospěch nemalý;
za to děvčátka ho v každé době
z plných srdcí pochválí.
Tím, že mezi očka leze,
vyměřuje lásce širší meze:
neboť kouká-li se děvčátko
jedním očkem na milého,
může zase drobátko
druhým mrknout na jiného.
Nos i velkou hraje roli
na rozkošném lásky poli:
102
když o sladké políbení
milostenku jinoch prosí
a už dostal povolení,
tu se dřív než rtové dotknou – nosy.
Kdo se k vůli zábavě
pustí do vypravování,
ten musí mít v každém rukávě
notnou porci prášení a lhaní,
protože je lež i prášení
nejostřejší zábav koření.
Nos i tady napomáhá;
neboť tak daleko sáhá,
že si oči tlučhuby
nevidí proň do huby.
Nos i naše zuby chrání,
jako neproniknutelný štít:
on se opře každé zbrani,
nedopustí zubům ublížit;
on se první vrhne v pračku,
bojuje až do krve,
a když rozbit na omáčku
mrtev klesne, teprve
vydá střežené dřív zuby
do záhuby.
Nos je také dobrý poddaný:
nebyl jakživ ve vyšetřování,
103
je loyální tak, že ani
nemůže být udaný;
nemíváť on nikdy ve zvyku
starati se o politiku;
s Uhry drží jenom tak,
že k nim chodí pro tabák;
tím však stát nic neztratí –
neboť nos si všecko zaplatí.
Kdo se lidoznalstvím zabývá,
může různé karaktery snadno
prostudovat na dno,
jak se lidem na nos podívá.
Důkaz nebude tu předrahý,
projděme jen lidské povahy.
Člověk, který vypíná svůj nos
nad jiné a vysoko jej nosí,
zajisté je pyšný kos,
jenž má místo mozku hnízdo vosí.
Kdo si na nos nechá věšet všecko
a se klátí jako třtina,
buď je posud nedospělé děcko
nebo rodem z Hloupětína.
Komu nechce ledacos
jít pod jeho hrdý nos,
104
o tom dle Lavaterových kněh
můžem říci bez obavy,
že je trochu tvrdé hlavy,
neb dokonce Ultračech!
Kdo rád do všeho nos strká,
hasí, co ho nepálí,
tiché, mírné lidi trká,
jež mu ani vody nezkalí –
o tom důkazů lze podat na fůru,
že je smělý Všetečka,
a že nosí z Německa
na východ svou kulturu.
Která dívka ráda nosík krčí,
myslíc si, že pohodlně strčí
všecku moudrost, jakou zná náš svět,
do starého „amazonenhutu“,
jistě byla v Praze v „institutu“
a je tuze „kepildet“.
Pak je na světě i lidí dosti,
kteří z pouhé úslužnosti
na nose si dávají tancovat,
slámu pálit, dříví štípat,
kroupy tlouct a jehly sypat –
ba i kteří dají za to plat;
kteří, když má panstvo výlet,
do nosu si dají střílet,
105
a když jim ho urazí,
ještě poníženě děkují,
potom ve strachu a v nesnázi
k „Milostem“ zas přistupují
a je na kolenou prosí,
by se panstvo smilovalo
a jim povolení dalo,
by si směli přilepit zas nové nosy:
lidé takovéto měny
jsou dle toho k poznání,
že své nosy mají otřeny a otlučeny –
od samého patolízání. –
Nos má sídlo svoje pod čelem,
v kterémž rozum vládne,
z čehož každý hned uhádne,
nos že rozumu je nositelem.
Já však tvrdím ještě více:
nos – to je ten rozum sám!
Nechcete-li věřit, podám vám
důkazů až na tisíce.
Když vyvede někdo kousek hloupý,
nebo, jak se říká, když si koupí
horempádem v pytli zajíce,
a když potom, ač už pozdě, cítí,
že mu rozumu zasvitla dennice:
tu se honem za nos chytí.
106
A proč to? Nu pouze proto,
poněvadž teď uznává,
nos že rozumu vždy dodává,
a že s ním se poradit měl o to.
Když tak někdo, sprostá duše,
kterýž na vtip příliš nedrží,
od leckohos jednoduše
hodný nos si utrží;
a když potom v počínání svém
více v radu vchází s rozumem:
kdož ho vede v Minerviny brány,
ne-li nos ten darovaný?
Ten naň stále volá: „Ipse! –
Chyť se za nos! – Vtip se!“
Také slýcháváme výrazy:
„Hodný nos! –
Dobrý nos!“
To však, moji předrazí,
není jedno a to samé.
Hodný, čili dlouhý nos
může nám dát ledakdos,
jak to z vlastní zkušenosti známe;
dobrý nos však, který cítí
napřed, co a jak má býti,
který nikdy nezklame,
ale spravedlivou skytne radu,
kam můžeme strčit bradu,
107
nebo kam ji strkat nemáme –
takový nos v žádné apatyce
nedostanem ani za tisíce. –
Moh’ bych ještě dlouho zvonit
o záslužných výbornostech nosu.
Bylo by to však jen vítr honit,
sušit prach a kropit rosu.
Kdo chtěl, poznal již z mé řeči,
kterak nos je užitečný nám;
a kdo nechtěl, toho nepřesvědčí,
kdyby k němu mluvil anděl sám.
A když anděl minul by se účelem,
jakž bych moh’ ho dojít já,
kterýž, jak mne každý zná,
nejsem ani svatým, ani andělem?
Pravíť mi můj dobrý nos,
abych neživil té marné touhy,
sic že by mi padl v los
hodný nos a hodně dlouhý.
Proto musím řeč svou zkrátit.
Dovolte jen, moji předrazí,
bych směl ještě slůvko ztratit
o tom, jak se s nosem zachází.
Jeť on ubožák, ten nos!
V zimě, v létě chodí bos;
musí snášet horka, mrazy,
do všeho jím každý vrazí,
108
a na místo ochrany
dostává se mu jen pohany.
Cožpak vy, kdož nosy máte,
tak jste zcela bez citu,
že jim nijakou nedáte
ochranu ni záštitu?
Když tak často vyhodíte
marně mnohý tolárek,
proč též nosu nezřídíte
aspoň jednoduchý futrálek?
Jsouť sice tady mezi námi
mnozí muži, ba i mnohé dámy,
co přec služby nosu odplácí;
jsou to šňupačky a šňupáci,
a pak ony dámy laskavé,
které mají essbouquetty,
aquua vitae, pačuli, eau rose
a pomády voňavé,
čímž tak někdy z etikety
trošku vyčastují nos.
Ale což ti pořídějí
proti nevděčníkům přemnohým,
kteří s nosem zacházejí
jak s otrokem ubohým! –
Proto nyní k láskám vaším
ve jménu všech nosů vznáším
prosbu snažnou, srdečnou:
109
„Važte si vždy nosu, važte,
odměnit se jemu snažte
uznalostí povděčnou!
To, čím nejlíp se mu odsloužíte,
čím ho nejvíc oblažíte,
to je nepatrná věc a nevinná,
k tomu kupodivu laciná;
za čtyři neb za pět nováčků
prodá vám to tabáčník neb kupec,
a ta věc je – řádný šňupec
tabáčku!tabáčku!“
110
POHÁDKA O JEDNOM UČITELI
Byl jednou jeden učitel –
už nevím, v kterém kraji –
ten dobře žil a měl, co chtěl
a bylo mu jak v ráji.
Hned z počátku co pomocník
blahostný život vedl:
ne vodu – pivo, víno pil
a holoubata jedl.
Měl služby plných sedm set
a neznal dluhů psoty,
kabátů jednal ročně pět
a desatery boty.
A zábavy si také přál,
pěl, skákal až do patra,
a při tom všem pan principál
si vážil ho co bratra.
I principálka byla vždy
laskavá k němu všecka:
neštípal dříví celý čas,
nemusel chovat děcka.
111
Občanstvo mělo v lásce jej,
že by ho bylo snědlo:
jakmile zachtěl někam jet, –
měl zdarma vůz neb sedlo.
Nemusil „líbat ručičky“
a poníženě prosit,
ni při hostinách na faře
pokrmy na stůl nosit.
Nesnášel plných třicet let
pomocnického bolu;
jen dvě léta byl „mládencem“ –
pak dostal dobrou školu.
Tu jej pan správce donutil
k své dceři Karolince,
jež měla krásu, vzdělání
a – dvacet tisíc mince.
Hned uložil je na úrok –
bylyť, jak by je nalez’;
vždyť měl ku řádné výživě
štolu a sobotáles.
Ten scházel se mu na krejcar
vždy měsíc napřed k ruce,
bez hádek, klení, bez restů
a bez vší exekuce.
112
Vždyť každý platil milerád,
neznal se nikdo mračit;
ba, co mu darů nanesli,
brát ani nemoh’ stačit.
A nyní počal pansky žít:
nábytek zřídil drahý,
čalouny z Vídně objednal,
piano skvostné z Prahy.
Z Florence krásné obrazy
k ozdobě do komnaty,
z Paříže oděv pro sebe,
z Bruselu ženě šaty.
Pak koupil sobě koní pár,
kočár i lehkou bryčku,
a letohrádek vystavěl
v rozkošném údolíčku.
A tabuli si skvostnou ved’
tak jako báťa ruský:
za léta jídal selátka
a o vánocích lusky.
Truňk jeho nebyl: „Za šesták
mazáček ječné břečky“,
mělť mělnického ve sklepě
vždy jednu neb dvě bečky.
113
A mimo to si nastřádal
za krátko hrozné jmění,
jímž uved’ sebe v možný stav
i svoje pokolení.
Tři syny své dal studovat
na pány, na doktory,
i pět dcer provdal bohatě,
dav za věna jim dvory.
Když umřel pak ten učitel,
tu řekli o dědicích,
že každému z nich zůstavil
nebožtík po tisících.
A víte, kde ten učitel
bohatství svoje nalez’?
Vše přinesl mu neblahý,
prokletý sobotáles!
Vy chcete zvědět, jak že slul
ten opřízněnec ráje?
To nevím; ale povím vám,
že rodem je – z mé báje.
114
POTRESTANÝ LAKOMEC
Přede léty málo,
tehdá, jak ten velký vítr byl,
v Londonu se toto stalo.
Byl jest tamo kupec žil,
boháč velmi veliký,
kterýž na prodej měl krásné zboží:
kabáty i čepice,
vesty, spodky, střevíce
místo ze sukna a z koží
ze samičké gumilastiky.
Byl však hrozný držgrešlíček,
měl na místo srdce poleno,
a byl by si pro troníček
chutě nechal vrtat koleno.
Jednou se z božího dopuštění
strhl oheň ve stavení,
kde on svoje sklady měl.
Kupec rychle domů běží –
po hořících schodech stěží
k svému zboží doletěl.
Zlekán, všecek pomatený,
sbírá zboží různé ceny,
chtě je házet oknem ven;
115
tam však stojí kupa lidí,
a z nich v každém kupec vidí
zloděje, pobertu jen.
Ach, jak škodě vyhne se?
Zde mu zboží zhltne plamen,
dole zas je tisíc ramen
pokrade a roznese!
Ach, to strašné okamžení!
Nikde, nikde zachránění!
By uhájil aspoň živobytí,
spěchá k oknu, chtěje vyskočiti –
vtom však se mu v hlavě rozbřeskne:
skočí, skříně odmyká,
chvatně na se oblíká
kabáty i čepice,
vesty, spodky, střevíce
ze samičké gumilastiky;
a když toho na se navlekl,
co by sotva oknem prosmekl,
rychle okno pěstí roztřeskne,
zavře oči
a pak dolů skočí.
Sotva že však na zem dorazil,
silně se zas vzhůru odrazil;
dolů – vzhůru – padá – letí,
jak když míčem hází děti,
míčem z gumilastiky.
116
A tak se to stále dělo,
aniž konce vzít to chtělo.
Mnohý divák smál se, mnohý plakal;
kupec ale pořád skákal.
A tak tam až podnes skáče
ku výstraze pro boháče. –
Tento div
skutečně se přihodil,
tehdá, jak ten velký vítr byl;
pravdu toho zaručuje
ten, jenž vám to vypravuje,
neboť on je posud živ.
117
NÁRODA ČESKÉHO SKOK
Co ti Frankfurťáci zvedaj’ bradu?
Co Bachantů náběh znamená?
„Český rod, na Němcích zpáchav zradu,
z Evropy prý vypuzen být má.“
Tak v německých cajtunkách to znělo
a to všecko pro tu komedii
horem pádem do Frankfurtu spělo.
A hle, hradu svého na prostoru
německá si hledí kultura;
kolem něho plno germanisátorů –
copošosáctví in natura. –
Němo bylo –: tu kultura kyne,
a hned tma systému starého
světlem mladé konštituce zhyne.
Vyjdeť národ český; z očí jemu
láska, nevinnost i poklid plál;
dada čest „piltunku“ německému
přec však rodnou hrdost zachoval.
A lid trne – podivením hoří;
„Milost!“ ze sta evropských úst zní;
„Pomstu!“ řvou ti germanisátoři.
118
„Poslyš, z čeho Němec tebe viní,“
počne kultura a zmračí tvář,
„pakli myslíš, že ti křivdu činí,
řekni do očí mu, že je lhář!“
A jak valná řeka s jezu hučí
takým vztekem Bachantů všech hlas:
„Odrodilec, zrádce náš jest!“ zvučí.
„Vyhoď ho, ó mocná Germanie,
proti nám národy popudil,
do Uher, do Polska, Horvacie,
do Vlach oheň národnosti vlil!“
Načež paní: „Marš, s tou hloupou nací,
národ musí zapřít sebe sám,
sic je ztracen pro germanisaci.“
Aj, tu dí Čech: „Dobrá, šest a dvacet,
nebudeš mi jezdit po hřbetě?
Než však řekne Evropa mi: tacet!
a než bloudit počnu po světě,
dovol, abych před tebou jedenkráte
na svém oři projeti se směl,
jehož Čech ctil v době staré, svaté!“
Soudcové dí trpce: „Má se státi;
bychom však se před tou mrchou tvou
v zemích poněmčelých nemuseli báti,
nechť se všem tam uši pozacpou!“
119
Čech teď po kulturních povolení
osedlal si kůň – svou milou řeč,
jenž zas tloustne dobrém při krmení.
Když tu shledal Čech příhodnou chvíli,
vskočil na kůň jako bohatýr;
„Pá, řekněte, že tu Češi byli!“
a kůň – řeč jej vnesla v dějin vír.
„Ba, tenť skonal, a nevstane více!“
Němci dí; – však hlednouc do světa
spatřili živého jej – v politice.
[120]
PALČIVÉ ŠÍPY
[121]
ČELAKOVSKÝ A JÁ
Své epigramy Čelakovský
na fidibusech psával;
a posud jsou chváleny
že každý z nich pálený
a šňupky ostré dával;
já, zubožený kantor blovský,
jejž moří souchotiny,
k dělání střel a rapírů
užívám jenom papíru
od prášků z chinoviny.
123
KREJČOVSKÁ
(Na notu „Na tom pražském mostě...“)
Dost už, dost už, páni,
toho šimfování;
už vás může huba bolet,
hleďte k porovnání.
My, ač jsme jen krejčí,
jsme přec potřebnější,
nežli vaše časopisy
ty nejvýbornější.
Ostré nůžky máme,
copy ustříháme,
a šosaté zpátečníky
pod cihličku dáme.
„Augšpurkyni“, „Presse“,
že lež, hanu nese,
a podobným darmotlachům
huba zašije se.
Orodilé štíry
podle naší míry
českým loktem přeměříme,
že nabudou víry.
124
Staré šlendriány
dejte k přešívání,
z rub na rub je obrátíme,
nebudou k poznání.
Pročež dost už, páni,
nechte šimfování,
nechtějte si sami škodit,
dejte k vydělání.
125
TĚM JISTÝM, CO...
(Zpívá se jako „Roztrhaná chalupa...“)
Prässe: „To ubohé Češátko,
bez Němců chce státi;
vždyť se bez nás v Evropě –
moucha v pekle – ztratí.“
My: „A když u vás zůstanem,
budem my tím větší?
Milejšíť nám malé své
nežli velké – něčí.“
126
ČESKÉ SLAVNOSTNÍ ZPĚVY
ADVENTNÍ
Rosu dejte, nebesa,
oblaky spravedlivého,
jenž by vyved’ Slávský lid
z germanisování zlého.
VÁNOČNÍ
Nesem vám noviny, poslouchejte,
z polabské roviny, pozor dejte;
narodila se
v spanilé kráse –
Konstituce.
POSTNÍ
Už jsem se k Frankfurtu
dost a dost nachodil,
jenž mě po dvě stě let
pěkně za nos vodil;
půjdu, půjdu
domů zas k Slovanům;
proč bych šel do nájmu,
když mám svůj vlastní dům?
127
VELIKONOČNÍ
Vesel se, slavná Čechie, alleluja!
Plesej, sestro Moravie, alleluja!
Neb národ, jehož’s zrodila, alleluja,
vstalť z mrtvých, matičko milá, alleluja!
Jehož’s plakala mrtvého, alleluja,
zas chvátá do lůna tvého, alleluja!
Raduj se z života jeho, alleluja,
a děkuj Bohu za něho, alleluja!
128
VLASTENEC
Honza teď se zamiloval
do národních barev,
vous nosí co křída bílý,
nos červený jako krev.
VLASTI
Těš se, drahá matko, vlasti moje:
sám Pán světů setře slzy tvoje;
za ty vrahů rány ostrosečné
jim i tobě odplaty dá věčné.
129
PRAVDA
U pánů málokdy
se pravda propoví;
buď nechce, kdo by směl,
buď nesmí, kdo by chtěl.
MLADÝM ČECHŮM
Učíte se velmi hezky
psát a mluvit dobře česky;
naučte se také hezky
smýšlet, jednat dobře česky.
130
UČITELSKÝ EPIGRAM
Vesel se, učiteli,
radostném ve plesu:
již hranu odzvánějí
dnes sobotálesu;
po groši předkům dali,
a předce byli dlužni –
což my teď mladí ztloustnem!
Nám budou zlatky – dlužni.
ZÁKONY
Říkával pan Kleveta:
„Zákony jsou řešeta,
na nichž malí uváznou,
jimiž velcí proklouznou.“
131
ÚŘADOVÉ
Úřadové mají nás
moudrosti své prsem kojit;
oni ale – je to špás –
líp než kojit umí dojit!
NÁPIS NA NOVÝ DŮM PEKAŘŮV
Poutníče, hle, důkaz pravdy jasné, prosté,
kterak z malých housek velký dům vyroste!
132
ŽEBŘÍK
Pod šibenicí stoje,
dělaje svatá gesta,
pobožně lotr vzdychl:
„Žebřík jest k nebi cesta!“
HUDEBNÍ KRITIK
On pro hudbu má měkký cit,
jenž časně se v něm pěstoval.
On v mládí na housle už hrál
a býval často – smyčcem bit:
tak vštípen jest mu k hudbě cit.
133
ODRODILCI
E„E, co vlast! Kde dobře, tam je vlast!“
Dobře máš; i někdo žije radši
kde jest lepší půda – na bodláčí.
LAKOMÉMU OTCI
Přijde-li za tvou dcerou panic,
jenž po věnu se nepídí,
dbej přísloví, jež moudře dí:
„Co laciné, nestojí za nic!“
134
VĚRNÝ PES
Na zloděje štěkám lítě,
milánkům však příchod prominu,
a tak plním svědomitě
vůli pánovu i paninu.
ČASU UŽÍVEJTE!
Časem„Časem marně neplýtvejte,
každé chvilky užívejte!“
Takto pravil moudrý Vít,
při veselce jda hned křtít.
135
ŠTĚSTÍ
Kterým štěstí dalo příliš,
takových znám mnoho;
komu ale dalo dosti,
kdož mi řekne toho?
ŠETRNÝ STEJSKAL
Starý Stejskal hrobařem je,
neb peníze zakopává;
jeho syn je divotvorcem,
jenž těm mrtvým život dává.
136
PANENSKÝ KLÁŠTER
Jak zdravý, čistý vzduch – až k nevěře! –
v panenském vane klášteře.
Co pamatují lidská čela,
prý tady panna neumřela.
POLITOVÁNÍ
Když tě vidím, ssutý hrade starý,
maně pomním na slečinku Máry:
tvoje tvář i Márinčina – obě
bývalý snad hezčí – v dávné době.
[137]
EDIČNÍ POZNÁMKY
„PODZIMNÍ LISTY“
č. 1 až 8 dle Šnajdaufa, 9 až 12 podle rukopisu, který je v okresním museu v Blovicích, č. 13 až 14, dle časopiseckého otištění v „Obrazech života“, roč. I., 1870, č. 1. str. 7.
„NA SVĚTĚ TOLIK LÁSKY JE“
„Na světě tolik lásky je“ otištěna v „Obrazech života“ roč. I., č. 2., str. 30.; „Tobě“ ze Šnajdaufa str. 3; „Když hledím v jasné oko tvé“ Šnajdauf str. 10; „Ráj lásky“ Šnajdauf str. 29; „Slovíčko nikoli“ otištěna dle rukopisu z blovického musea; „O jarmarce“ Šnajdauf str. 115; „Květlo děvče“ Šnajdauf str. 28; „Vzpomínky na ples“ Šnajdauf str. 20.
„HYMNICKÉ ZPĚVY“
„Matce vlasti“ Šnajdauf str. 49; „Nedejme se!“ Šnajdauf str. 51; „Píseň táborů“ dle rukopisu z blovického musea, rukopis věnován Janettě Šimánkové a je označen datem 4. 8.1866 a je na něm označeno „podává V. M. Bělohrobský“; „Sad slovanský“ otištěn v „Pěstounu“ roč. III. č. 1., str. 1.; „Pěvcům“ Šnajdauf str. 54.
„NA RUBEŠOVĚ STRUNĚ“
„Žena a basa“ Šnajdauf str. 77; „Deklamace o nosu“ Šnajdauf str. 100; „Pohádka o jednom učiteli“ Šnajdauf str. 111; „Potrestaný lakomec“ Šnajdauf str. 133; „Národu českého skok“ otištěno v Humoristických listech r. 1861 str. 227.
„PALČIVÉ ŠÍPY“
„Čelakovský a já“ Šnajdauf str. 156; „Krejčovská“ Humoristické listy r. 1861 str. 247; „Těm jistým co...“ Humoristické listy 1861, str. 228; „České slavnostní zpěvy“ Humoristické listy r. 1861 str. 228; „Vlastencům“ Šnajdauf str. 144; „Vlasti“ Šnajdauf str. 144; „Pravda“ Šnajdauf str. 144; „Mladým Čechům“ Šnajdauf str. 145; „Učitelský epigram“ Šnajdauf str. 147; „Zákony“ Šnajdauf str. 147; „Úřadové“ Šnajdauf str. 147; „Nápis na nový dům“ Šnajdauf str. 149; „Žebřík“ Šnajdauf str. 149; „Hudební kritik“ Šnajdauf str. 154; „Odrodilci“ Šnajdauf str. 153; „Lakomému otci“ Šnajdauf str. 152; „Věrný pes“ Šnajdauf str. 145; „Času užívejte“ Šnajdauf str. 148; „Štěstí“ Šnajdauf str. 149; Šetrný Stejskal“ Šnajdauf str. 150; „Panenský klášter“ Šnajdauf str. 152; „Politování“ Obrazy života I., roč. 1870, str. 30.
139
LITERATURA
„Básně a deklamace Vojt. M. V. Bělohrobského.“
Vydal Ant. Šnajdauf, Praha 1883, nakl. A. Reinwart.
Fr. Raušar: „Nedoceněný básník V. M. V. Bělohrobský“.
Plzeň 1936, vydalo Vlastivědné nakladatelství M. Lábkové.
M. Schäfrová: „Černovický sborník“.
Praha 1948.
Fr. Raušar: „Kulturní vývoj Blovicka“
Památná místa našeho kraje XXVI. 1933, Lábek, Plzeň.
Jakub Arbes: „Český humorista“.
Literární arabesky, Spisy XVI. str. 213 až 264. Psáno 1883 pod jiným názvem.
Jakub Arbes: „Ze života českého kantůrčete“.
Lumír 1873, str. 175, 186.
Jaroslav Kvapil: „O čem vím“.
Praha 1946, str. 54.
F. Strejček: „Jubileum rebelantské“.
Topičův sborník IX, 1921/22, str. 318.
Albert Pražák: „Vztah B. Němcové k mladé literatuře let padesátých“.
Sborník „B. Němcová 1820–62“, vydala učitelská jednota Komenský v Náchodě, red. V. Černý, r. 1912.
[141]
OBSAH
Úvodem7
Podzimní listy27
Na světě tolik lásky je...45
Hymnické zpěvy69
Na Rubešově struně85
Palčivé šípy121
Ediční poznámky139
Literatura141
[143]
BÁSNĚ
VOJTĚCHA M. V. BĚLOHROBSKÉHO
Ilustroval Rudolf Jarolím
K tisku připravil a úvod napsal Karel Dobeš
Vydalo v roce 1959 Krajské nakladatelství v Havlíčkově Brodě jako svou 85. publikaci. Odpovědný redaktor Josef Čábela. 67.842/56/C-HS/I/1. AA 3,99 text, 0,42 ilustrace, VA 4,87. P 5508-8. Vytiskla Jiskra, tiskařské závody, n.p., provoz Havlíčkův Brod. Them. Skupina 13. Vydání první
Vázaný výtisk 14 Kčs
E: lk + mk + lp; 2002
[144]