SPLETITOST VĚCÍ
Za pohanských dávných dob
zpěváci, když sáhli v struny,
nejdřív vyslali k svým bohům
vřelou prosbu o pomoc.
Zvyk ten udržel se dlouho,
nevyplenily ho zcela
ani novodobé vědy
velkolepé výzkumy.
Ale dnes ví každé dítě,
jak svět vznikl: Bylo horko,
mlhy točily se v klubku,
časem dostalo to slupku;
potom zemská kůrukůra zchladla.
Na dně mořském v teplém bahně
začalo se cosi hýbat,
profesoři nevěděli,
je to rostlina či zvíře,
ale vývoj pokračoval,
u potoka rostly stromy,
o větev se opíraje
chlupatý tvor stanul zpříma
75
na svých zadních končetinách –
ke člověku byl jen krok.
Pánbůh vůbec nebyl při tom.
Když tak někdy v zamyšlení
o samotě doma sedím,
na špičku si nosu hledím,
náhle pocit mám, že židle
pode mnou se kolísá.
Zdá se mi, že na lodi jsem,
která klesá do hlubiny
prostřed nesmírného moře;
zavřený zrak vidí ve tmě
chladné, černé, lačné vlny,
na nich šílenství se houpe
s ohnivýma očima;
hlava není schopna myslit,
jenom ruce zvedají se,
člověk přemožen se vzdává
na milost a nemilost.
Pane bože, nepatřil jsem
nikdy v životě k těm lidem,
kteří v kostelích a chrámech
četných církví tvých se tísní,
76
na kuří si oka šlapou;
o dlouhý věk, o děti,
o peníze, o zdraví
z knížek ani zpaměti
nikdy neprosil jsem tebe;
nechci ani tvoje nebe.
A ty zase nestaráš se,
odkud přicházím a proč dnes
hlavu strkám do vody.
Myslím, že je ti to jedno.
Tyto svoje náboženské
názory mám z vlastní hlavy.
Bázeň boží do výbavy
nepřibalily mi ženské.
Neslýchal jsem slova víry,
nýbrž dvakrát dvě jsou čtyry.
Chtěl bych zpívat krásu jara,
chtěl bych zpívat krásu mládí
přes to, že to není pravda.
Jak tenkráte všecko bylo
prosté, jasné, jednoduché!
Jak se vše, co zavazelo,
lehce napraviti dalo –
takřka podle pravítka.
77
Dneska by nás, tuším, ani
z míry nepřivedlo, kdyby
Prašná brána na návštěvu
vstoupila k nám do pokoje
a pravila nastavujíc
doutník: – Pane nemoh’ byste
mi snad poskytnouti ohně? –
Ba i kdybych slyšel, že se
páter Šrámek začal starat
o spásu své duše, řek’ bych:
Možná, že i to je pravda.
– Jsem to já? – se po letech
tážeš sebe sama. Ztratil’s
vědomí své osobnosti,
a co nejhoršího při tom,
nevíš ani kde a kdy.
Marně za nos taháš se,
marně do lýtka se štípeš,
ani sen se nerozplyne,
ani sebe nenajdeš.
78
OBSAH
Můj hrad9
Jarní píseň10
U Labe11
Mravoučná povídka12
V Paříži19
Lokálka22
Štědrovečerní23
John Sambo25
Na hradbách27
Elegie28
Švadlenka29
Psaní30
Píseň jarního dne31
Po letech33
Pokoj s nábytkem35
Procházka36
Osobní37
Krajina38
[79]
Jarní slavnost39
V atelieru41
Dobrák42
Věčný plamen44
Nálada tichých večerů46
Touha47
U vína48
Přání50
Dobrodruh52
Pohár k zemi padá54
Rozhovor55
Ballada57
Loutky58
Poslední věci61
Nepřítel62
Babička Málková63
K Alšově šedesátce66
Vavřinec68
Spletitost věcí75
[80]
POZNÁMKA
Tuto třetí knížku svých básní (z let 1903–1914) složil si autor sám nedlouho před svým odchodem na vojnu, do níž stržen byl ihned na počátku. Poněvadž jednak stále ještě nemáme odvahy považovati Františka Gellnera za nezvěstného navždy, jednak z piety k drahému básníku a k nejlepšímu příteli, ponechali jsme složení beze změn přes jisté své pochybnosti. Chybí nám totiž v knížce několik básní, časově sem patřících a ve stejných publikacích uveřejněných, na příklad abychom jen jednu báseň jmenovali, překrásný Francesco Farniente, otištěný v témž ročníku Nového kultu jako báseň Lokálka. Je tedy pravděpodobno, že vynechal autor některé básně úmyslně; proto se podrobujeme v naději, že se brzy shledáme znova s celým jeho lyrickým dílem v řádném souboru.
S. K. N.
[81]
EDICE ČERVNA
SVAZEK
II.
František Gellner
NOVÉ VERŠE
S autorovou kresbou na obálce
a jeho autoportretem
vydal nakladatel
Fr. Borový
a
vytiskla Grafia v Praze
1919
E: mk; 2005
[83]