PEČENÍ CHLEBA.

František Odvalil

PEČENÍ CHLEBA. (Svým rodičům, za všecko dobré od malička i za ty mnohé bochníky posledních let. –)
Podzimní večer. Žlutavý svit z lampičky v jizbu padá. Zasedl svatý a znavený klid. Děd hřeje si u pícky záda. I.
(MATKA:)
„Budiž tu s vámi Pán Bůh sám po tuto noc, mé děti! Záštitným křídlem k postýlce vám andělé strážní ať sletí! Tatínku, pojď a pomoz již, schystám si na ráno věci, přesiji mouku a svlažím díž, chci zítra chlebíček péci.“ (DĚDEČEK:)
„Provoď vás Pán Bůh, jděte jen! Toť také tajemství zdaru, vzpomenout moudře na příští den, pomáhat pěkně si v páru. 51 Já zatím povím pohádky kus. Zdali pak, děti, ji znáte? O tom, jak letěla od lesa hus? Anebo o rži zlaté? Teda: stál jednou košatý dub, hleděl na zelenou louku...“ (– lupity, lupity, šupy, šup – maminka přesívá mouku.) „Sedl si mlynář pod ten dub, hle, tu se mužík blíží – – –“ (– lupity, lupity, šupy, šup –) děťátkům oči se kliží. Lupity, šupity, pořád míň, jako v tom zakletém mlýně – a nežli sešla matka v síň, děti jsou ve spánku klíně. Ale kol hlav jim, omamný květ, ze tmavých jizbice koutů roste dál známý, neznámý svět: Koně i děda jsou tu, maminka, táta i Ořech pes, ale i dědovy zkazky: zakletý mlýn, v něm šotků ples, králi a zlatovlásky... 52 Všecko, co zdálo se zapadlým být, vzpomínky mrtvé a bledé, žití i snění prášek se chyt v duši a dále tkáň přede. Jako z té díže svlažených duh kvas suchý k žití zas vstává... „Dobrou noc vespolek!“ – A Boží duch bdění i snu život dává. –
II.
Kikeryký! Vstávat k dílu! Pán Bůh dal zas novou sílu, sen buď žitím vystřídán! Tatínek již krmí straku, matka šuká u sporáku, šelma, kdo si spí jak pán. Za okamžik u kouřící snídaně již zvoní lžicí – a pak hajdy po práci! táta v pole – na budoucí zasít skyvu pot svůj vroucí – s brašnou stojí školáci. Patří: v jizbě káď, hle, sivá od noci své kouzlo skrývá, teď však též chce jísti již: 53 vědrem vody napojena po nové vždy krmi sténá velikými ústy díž. Lopatka v ní po lopatce vonné mouky mizí hladce, tolikeré práce plod. Napřed hravě, potom tíže za kopistí kolem díže matka běhá o překot. (DĚDEČEK:)
„Tak se na chléb zadělává. V žití také tak se stává! Napřed Boží vláhy dbej, zadarmo jíž nebe dalo. Ale pak, co zemi vzalo úsilí tvé, přimíchej! Dík, kdy plno po žni hojné! Věz však též, co díž tvá pojme, by se náhlým kvasem snad marně, žalně nezplýtvalo, starosti co tolik stálo. Nezapomeň soli dát! Dobře vše pak mísit třeba, aby k duhu šel kus chleba. 54 Dokola jde žití rej! V mládí připadá vše hravě; ale i když namáhavě přijde hníst, jen vytrvej! A když splnil jsi svůj úkol, nevynášej hned vše vůkol – požehnej a přiklop zas! Až by, teplem lásky zraje, nakynul až po okraje vyzrálý tvé duše kvas! – Do školy, děti, již je chvat, též na chléb svůj si zadělat!“
III.
Učírna šerá, staré škamny tmavé, jiskřící oči, hlavy plavé, učitel mladý, slova živá v mladistvé duše nadšeně vlívá. – Přírody svaté zákon tu staví, jež nalívá klas zelenavý, výsledky práce, svornou sílu, poznání, kázeň, jež ulehčí dílu. Sotva že po žni, znova je třeba starat se záhy o příští chleba, a nežli sněhem pole se zbělázbělá, 55 v jeseni ještě zarosit čela, by navrátil nám příští rok, co dali jsme mu na úrok. – A nejen leta, kolena celá dědictví drahé též že obdržela, co kdysi jiní před zimy své klidem zasili národu, vzdělali lidem. – A že tu drahou, zděděnou líchu v pořádku třeba dál odevzdat v tichu, vzdělanou dobře, silnou a krásnou... A zraky hoří a srdečka žasnou – a nežli kdo by nadál se konce, ze školy zase volá hlas zvonce. Ó, jak tu náves oživne celá! Honem! Co maminka doma as dělá? – A matka zas kol chleba se točí, pozdravit děti smějí jen oči. Do díže sahá, na stole válí. V peci se drva mohutná pálí, jiskří a září z česna a praská. Za to děd svoje miláčky laská: „Popatřte, děti, pojďte jen blíž – bylo jen půl – teď plna je díž! Co naše ruce s pomocí Boží 56 pracně v ní snesly, kvasem se množí, roste a šlechtí. Co bylo plané, chutným a záživným časem se stane, tajemnou mocí Boha předobrého. Víte, že kvasem je království Jeho. By jím z vás každý byl prokvasen celý, rády by ještě oči mé zřely. A pak to jedno viděl bych rád: by v tvary oblé na tvrdém stole nemusel nikdo v života škole než matky dlaň vás formovat! – Teď pojďme jíst, však máme hlad, a tatínek již vjíždí z vrat.“ –
IV.
„V Otce, Syna, Ducha jméno –“ Poledne již hlaholí s šedé kostelíka báně. „Poselství nes anděl Páně...“ Pomodleno, pojezeno, matka zase prvá vstává, uhlí z pece vyhrabává, chvoštětem pec vymetává, lopatu si podat dává a pak bílý bochník na ni vyklopený, posazený, 57 podmoučený, políčený k poslednímu jeho zrání v žhavý jícen pece sází, znakem kříže doprovází. – Děti jdou zas do školy. – Starý kněz tam, laskavý, Boží velká slova živá do srdeček mladých vlívá, vlídným hlasem vypráví o Josefu, dobrém synu, za cizí jak trpěl vinu, bratry prodán, postrkován, zotročen a obžalován, v žaláře i vržen bídu, aby Božím dopuštěním veškerým tím utrpením stal se spásou svému lidu, chleba zjednal v hladu době a nejvyšší slávy sobě. Tak už Pán Bůh chce to mít, aby v peci bolů zrálo, co má dokonalým být. Nejinak se jistě dálo Božskému též Spasiteli: Hořký kalich bolů všech Bůh mu do dna vypít velí, 58 aby jako vítěz skvělý vstáti mohl po třech dnech! Proto také Mistr milý za nejvyšší lásky znak zvolil si ten chléb svůj bílý těla svého za zázrak: chléb ten svatý, obraz žití, tolikrát jenž musí jíti z klasu v těžkých zkoušek tlak, drcen, hněten, válen tak, a pak v žhavé peci zráti, nežli smí se v pokrm dáti. – Bystře hledí zraky hochů. Pochopí? Snad tuší trochu, život poví další pak. – A než bys se nadál konce, zní již zase hlásek zvonce. Hurá! Domů! V chat a ples! V chvíli sotva zrak je shlédne. U sivé tam chaty jedné chléb nový voní na náves. Chléb náš vezdejší, dej nám dnes! 59