BOŽETĚCHU!

František Odvalil

BOŽETĚCHU!
Božetěchu, muži mého snění, jména tvého zvuk i života běh celý láká mne jak v létě vonná lípa včely. Svatým nejsi sice. Pochyby však není, snažil ses jím být – a to je věru více! Neboť, ne těch, u nichž svatým se jen hází, ale těch, kdo chtějí svatou učiniti každou věc i duši, těch nám schází! Věru, otče Božetěchu, u tvých Čechů i té řeči smysl pomalu se kazí. „Svatý!“ Co již svatým nenazváno v žití! Předsudek a fráze, blbá hesla sterá, zbabělost a psovství, jistá kariéra, ranec otroctví na šíji nahrbené, především pak vždy to střevo drahocenné, továrna a obchod, dobré živobytí, holka hodně hmotná, pytel na dukáty, všecko, vše – jen ne ten Velký třikrát Svatý. – Jak se s těmi smluví řeč tvá libozvuká? Také těm však, co jsou s nebem jedna ruka, kteří ještě totéž, co ty, velebí, 48 na prsty je dobře podívat se s hůry, pozor na ně, otče, dát i na nebi! Na ohýnku svatém mnohý hezky v tichu polívku svou chce si ohřát bez ostychu, ba, kdo ještě může, husy péct i kůry. – Ostatně, to dnešku pochopitelné je. Oheň jako oheň – jen když taky hřeje. A tak třebas různě jejich řeči znějí, přec ti první druhým dobře rozumějí, navzájem se jako schopní lidé ctí. Jedno chtít však, dnes jest holé neštěstí: podle jména tvého hledat v Božské kráse hladové své duše celé potěšení – to jest vzpoura, které sotva pardon dá se! Božetěchů, otče, u nás mnoho není! Buřičem již tebe zvali, Božetěchu. Sic jen případ, víš, kde srdce tvoje v spěchu nechtělo již čekat na dojemnou chvilku, korunu až svatou vsadili by králi lidé povolaní. Ty můj snílku! Přinesl jsi tenkrát, zdá se, i svou hlavu z lesů svých, z té prostoduché dáli? Co tě napadlo, že v záležitost stavu zasáh jsi, jenž netýkavkou sluje? Ale, víš-li, mně to imponuje! Neskromný! Však, což to pokání tvé krásné? 49 Kříž tvůj – snivá hlava pokořená, že i věčný Řím tu nad zbožností žasne kajícníka podivného jména, poutníka z té dálné země za Alpami, z lidu vítězů, jejž tehdy hřálo štěstí. – Bývalo, ba, bylo! Krajané tví milí buřičů dnes úkol jinak pochopili: Proti Nejvyššímu hloupě hlavu vznésti, by tím bídněj bídným lidem otročili. – Božetěchu, otče, nehanbíš se námi? Sázava ti zašla. Ale národ celý mohl by dnes býti Sázavou ti snad. Úhorem jest dost. Je dost jijiž prohořelý – ale lepších konců dočkal by se rád – a když mu i kříž zas naložiti chtěli, on jej trpělivě s tebou doved vydlabat slzami i krví, mozoly, jež bolí. – Ale teď jen sázet – přijď nám pomáhat – a kde není jinak – Prokopovou holí! 50