POSLÁNÍ.

Alfonsa Maria P.XX V.XX Bělohlávek František H.XX Bukovec František Čech František Dohnal Karel Dostál Lutinov Jan Halouzka Jan Hejčl Josef Hofer Vladimír Hornov František Hrachovský Antonín Hrůza Adam Chlumecký František Chrám František Kašpar Marie Kavanová Vojtěch Koudelka František Kyselý Augustin Lužný Emanuel Masák František Odvalil Marie Pavlíčková Gabriel Ronaj Augusta Rozsypalová Jaroslav Řehulka Josef E.XX Říha Jan Eugen Sequardt Jan Snášel František Střížkovský Rudolf Stupavský Jan Šanda A.XX Špale František Valoušek K. XX Vřesovský Jan Vyhlídal

POSLÁNÍ.
My už jsme přetrpěli větší hrůzy, co stojíme zde plných tisíc let; co orkánů šlo přes nás v hromné chůzi, náš kmen byl nalomen, však novou mízou zkvet! Dým požárů se valil naší zemí a krve zátopy ji zalily, bratří rvali ji, kdy rvána všemi – a přece nový život vzrostl z mohyly Spáleny chrámy, kláštery a města, rab utištěný vyštván z chalupy, mrtvými stlána vítězova cesta – a z kostí vstaly mstitelů zas zástupy Nám hrob je úzký, my jsme ještě mládi, nám budoucnost plá blesky zářnými, nás útisk nezmaří, jen mějme sebe rádi, jen chutě k sobě blíž a buďme bratřími Nám z Velehradu šumí žití zdroje, nám otevrou se sluje Blaníků, jen svými buďme, chraňme skvosty svoje – z ran vzkypí růže, z pláče rokot slavíků! K. Dostal Lutinov.
5 K. DOSTÁL LUTINOV:
NOVÉ RAKOUSKO.
Není krásnější a bohatší říše na světě než Rakousko. Sněhobílé hory a modravé moře, úrodné roviny a hluboké řeky, bohatá města a útulné vísky, poklady věd a umění, výkvět vzdělaných národů a řečí a krojů. Rakousko bylo by říší nejšťastnější, kdyby národové jeho se vzájemně poznávali, milovali, doplňovali, kdyby závodili v práci a svornosti, rovni v právech a povinnostech. Tak si velcí mužové představují poslání Rakouska a k takovému utváření poměrů třeba pracovati už nyní! – Zatím co naše vojska v poli krvavým mečem píšou hranice říše a její sílu a moc, ve svých pracovnách státníci pérem spisují nové zákony, na nichž má býti zbudováno omlazené Rakousko. Nenechme jich pracovat samých! Budujme spojenými silami! Už 25 let sleduji vlnobití veřejného života, a nejen jako lhostejný divák, nýbrž jako uchvácený a zmí- 7 taný, a dlouho pátrám, kde jsou zdroje bolesti a kde by se našly léky na rány. Všeobecně proniká poznání, že válka světová byla krutým vysvobozením z války občanské. Náš veřejný život stal se peklem stranických bojů, které už neznaly míry a slušnosti. Soudí tak i „Národní listy“ i socialně demokratický spisovatel F. V. Krejčí ve svých essayích („Doba“). Je tedy třeba zmírnit boje stran a k tomu by vedly tyto cesty: Napřed více uplatniti základní státní zákony, hlavně zákon o rovnoprávnosti národních kmenů v říši. Aby se kmenové poznali, ctili a sblížili, k tomu by valně přispělo, kdyby stát žádal od všech inteligentů, hlavně úředníků, aby znali všechny jazyky země, v níž působí. Aspoň jeden druhý zemský jazyk. Přechod nemusil by býti náhlý, ale důsledný. Velkou nevraživost a zpustlost v občanstvu působil zdivočilý tisk, a proto byla by velmi důležita reforma tiskového zákona. Uvolnit kolportáž, ale zvýšit zodpovědnost redaktorů, odňat tiskové pře porotám, odevzdat je rychle pracujícím okresním soudům odbornickým, umožnit rychlou opravu falešných zpráv a urážek. (Viz o tom „Archa“ r. I.) Dalším pařeništěm korupce a bojů občanských jsou volby. A tu pokládám za potřebno: Zmenšit častotu a zvýšit čistotu voleb. Předně potřebují reformy volby obecní, neboť obec je základem státního útvaru. Obecní výbor budiž obrazem všech stran a směrů v obci. K tomu je třeba voleb tajných, neodvislých a rovných v tom 8 smyslu, aby byli zastoupeni nejen poplatníci přímí, ale i nepřímí. A nebylo by, myslím, žádné neštěstí, kdyby pak občanstvo jiných voleb zůstalo ušetřeno: Mohly by obce volit do sněmů a sněmy do říšské rady. Jen kořen – obec – musí býti zdráv, pak vyroste zdravý strom! Další bolavou stránkou je výchova dorostu. Hříchem na mládeži a na státu bylo, že se drobotina vtahovala do stranických organisací a že se odtrhovala – od náboženství! Statisíce učňů v době, kdy rozpoutané pudy nejvíce potřebují moudrého vedení náboženského, nesměli v neděli konat svých náboženských úkonů, protože musili celé dopoledne sedět v pokračovací škole! A stačilo by k jejich orientaci, kdyby se zavedli v neděli od 8.–9. hod. do kostela na mši sv. a kratinkou exhortu. Nejvíce uklidnění života překážejí lidé, kteří si ze štvaní občanstva učinili řemeslo, zdroj výživy. Různí ti příživníci, agitátoři, katilinárské existence, toreadoři, exaltados a desperados, kteří si nedovedli dobýt solidního povolání a svými demagogickými schopnostmi jsou odkázáni na tento druh výživy. O tyto lidi měl by se postarat stát a opatřit jim poctivější kus chleba. Tomu, kdo o hořejších problémech neměl kdy přemýšleti, budou se zdát mé návrhy snad nedůležitými, zkušeným politikům, kteří poznali politiku zblízka, budou se zdáti – naivními a utopistickými. A s těmito bych málem sám souhlasil a velice bych se divil, kdyby některý státník poctivě chtěl je uskutečnit. Neboť každý má své obzory a své zájmy.
9